Jump to content

Obehagligaste filmen ni sett.


Den_viljestarke

Rekommenderade inlägg

Hej jag tycker alltid det är lika roligt att sse svaret på denna fråga så det ska bli intressant o se vad folk säger. Vilken film är den obehagligaste...?

 

För min del är det nog Irreversible som toppar min lista. Måde dåligt i flera dagar efter jag sett den. Men jag är väldigt glad att jag såg hela. Att jag inte stängde av i våldtäkts scenen. För filmen är otroligt bra men vilka scener och kamera åkningar och ljud. Man mår bara illa filmen igenom. Våldtäkts scenen är helt klart det värsta jag sett på film/tv. Såå hemskt , men man ska inte blunda för sådant det är tyvärr verklighete för vissa tjejer. Denna film kan nog få oss människor att förstå mera.

 

 

 

 

 

 

Strax efter där kommer nog Sjätte sinnet det är så obehagligt med barn som ser döda. Enligt mig. hela I see dead people scenen, jag höll på o skita på mig.. så ruggigt. Fast var ändå liten när jag såg den filmen 12år men den har ettsatt sig fast, som det känsliga barnet jag var. :P

irreversible.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Moderator

Jag har inte sett Irreversible, mycket på grund av det faktum att den sägs vara så obehaglig. Jag tycker nog att den obehagligaste film jag sett är Requiem for a Dream. Filmen blev otroligt närgången och jag kände mig smutsig efter att ha sett den, som om jag själv tagit en trip.

 

Sedan klarade jag inte av att se Mountain of the cannibal god (eller nåt sånt, kom inte ihåg exakt), där filmteamet slängt en levande apa till en stor boaorm. Tyckte den scenen var så vidrig då apan, som förmodlegen var bedövad av nåt, bara kunde sitta och vänta på att bli slukad av ormen. Apans apatiska ögon var inget djurs ögon och jag tyckte det var så vidrigt att jag stängde av filmen.

Link to comment
Share on other sites

Både Irreversible och Requiem for a Dream är två filmer som fick mig att må riktigt j***a dåligt, man kan ju inte direkt säga att filmskaparna misslyckats med att förmedla en känsla. :)

 

En annan som fick mig att nästan spy var Cannibal Holocaust, inget jag rekommenderar till den äckelmagade direkt.

 

Såg också Pianisten för några dagar sedan, även den riktigt obehaglig på sina ställen.

Link to comment
Share on other sites

Irreversible är en väldigt bra film. och ska man se den så ska man se hela. Annars ska man inte se den.

Har inte sett requim from a dream men hört mycket om den. Kan tänka mig att den påverkar en rätt bra....

Det där med apan i den där filmen låter riktigt läbbigt alltså. vill man inte se i första taget..

Har du sett Pasion of the christ den är äcklig på det sättet med våldet i sig liksom. Den mår man lite illa av också. Men irrecersible är mera psykisk obehaglig och det är värre tycker jag...

 

Sedan har jag hört att mel gibbsons nya apocalypto ska vara rå. Bland annat ska dom flå en människa i den har jag hört. låte läbbigt

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Jo, oftast är det ju det psykologiska som är det otäcka. Visst, "överdrivet" våld kan ju vara otäckt också, men inte lika mycket.

Har också hört talas om att Apocalypto ska vara blodig, men enligt forummedlem som sett filmen var det uthärdligt.

 

Kan ju tycka att Braindead är otäck, men den är samtidigt så överdriven så man måste till slut skratta åt alltihop.

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja jag har inte sett breindead men antar att det är en skräck splatter film. Dom flest i den gangern är överdrivna och larviga till slut.

Den sista färden är också ruggig med sin "Skream like a pig" scen. Obehagligt det. Man vill ju alltid att sådanna scener ska ta slut men det måste vara ett bra tecken. Läskigt om man skulle gilla en film bara för våldtäkts scenen, säger nog en el om personen i fråga. De om något är obehagligt.

Link to comment
Share on other sites

Har du sett Säg att du älskar mig. Det är ju också en film som handlar om våldtäckt och om dess offer?

 

 

Hm nej det har jag inte. men skulle vilja se har hört att den är bra.. Men den liksom andra komemr nog bli obehaglig att se. Apropå den filmen så kan jag meddela att en på min skola var med i den, såg även han på tv på Guld Bagge galan i Måndags. Hehe rätt kul. I filmen spelar han en av dom elaka killarna det är han den stora färgade killen. Går i Teater trean på mitt gymnasium.

 

Men när man ändå är inne på våldtäckt så är en film som är obehaglig och otroligt sorglig är boy's don't cry. Grät som ett barn till den. så sorlig och hemsk..

boysdont_01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Just våldtäcktscenen i irreversible tycker jag också var jäkligt obehalglig. Annars som jag sa i min recension så tycker jag Elephant var lite obehaglig. kanske just för att det är verkligehet som visas. Brukar inte tycka att skräckisar är obehagliga just. mer bara skrämmande typ.

Link to comment
Share on other sites

Det jag tror gör våldtäkten i Irréversible så obehaglig är hur verklighetstrogen och närgången som den ändå är men jag hade faktiskt trott att det var något värre jag skulle få skåda första gången jag såg den men tyckte ändå den var väldigt bra i sin historieuppbyggnad och fotografiska förmåga att greppa tag om publiken till hjälp av våldet.

 

Sen om du vill se våldtäkter ur ett annat perspektiv i splattergengren så kan du alltid titta på Last house on the left och I spit on your grave.

Link to comment
Share on other sites

Obehagligaste filmen man sett kan ju defineras på olika sett.

Filmer som kanske innehöller otroligt obehagliga scener som ettsar sig

fast i minnet. Eller filmer som helt enklelt bara framkallar en obehaglig

känsla och atmosfär.

 

För min del kan svaret på denna fråga inte vara enklare. Det finns bara

en film, och endast en som har monopol på titel "Den obehagligaste filmen jag sett".

Denna film är David Lynch starkt kritiserade mästerliga Blue Velvet. Det

var ungefär 2 år sedan jag såg den sist och sedan dess har jag knappt vågat

kolla på fodralet :) Men jag ska nog ta tag i mina nerver snart och försöka se

om filmen en gång till.

Ingen film har framkallat sånt obehag inom mig som Blue Velvet och den förbaskade

Dennis Hopper.. Burrrrrrrr.

Link to comment
Share on other sites

Sen om du vill se våldtäkter ur ett annat perspektiv i splattergengren så kan du alltid titta på Last house on the left.

 

Kollade upp Den filmen. Vet inte om jag vill se den filmen verkar ju grymt äcklig. Jag tycker våldtäckts scener är så otroligt obehagliga. Känner att jag såg hela Irreversible käns som en bedrift mest, att jag klara hela (men det så klart e jag glad för).. Vet inte om jag vill ge mig in i sådana scener på film igen liksom..

Link to comment
Share on other sites

Filmen kom visserligen 1972 och på den tiden kunde man inte visa hur mycket våld som helst och filmen jämnfört med Irréversible är en ganska blek film, både film och våldsinnehållsmässigt men ändå har den ett par fina kvalitér, främst att den bygger på favoriten Jungfrukällan som Bergman regisserat.

Link to comment
Share on other sites

Och du som skrev om Blue velvet, har inte sett den filmen. men vill gärna se den. Vad är det i den som är så obehagligt? Har inte hört något om att den ska vara det nämligen...

 

Det var ju givetvis min subjektiva upplevelse och jag kanske

mycket möjligt är ensam om den. Det var ett tag sedan jag såg

den nu. Men det som gav mig obehag var bland annat de olika

karaktärerna och relationen mellan dom. En vanlig nyfiken skolpojke,

en mysteriös svag men samtidigt dominerande kvinna som spelas

av Isabella Rossellini och grädden på moset en utav de mest

hänsynslösa och obehagligaste skurkarna jag varit med om, splelad

av Dennis Hopper som agerar över på ett subtilet sätt.

Även Lynch 80-tals skildring av ett småstadsamhälle och företeelserna som händer här.

Mystiken, det vulgära, brutaliteten allt detta kombineras på ett briljant sätt

och det ger mig magknip=)

 

Behöver som sagt se den igen för att verkligen sätta fingret på vad

som får mig att känna så för den.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...