Jump to content

Bästa filmen genom tiderna?


Raveen87

Rekommenderade inlägg

  • Svar 270
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Visst har jag favoriter :)

Inte listad i någon speciell ordning:

 

Secretary

Bondock Saints

Dogma

Gladiator

Pearl Harbor

Resevoir Dogs

Sagan om ringen filmerna (mest för den otroligt vackra filmningen och de tuffa specialeffekterna)

Pirates of the Caribbean (alla 3 är fantastiska tycker jag)

What's Eating Gilbert Grape

Allt M. Night Shyamalan har gjort

 

Så nog har jag favoriter, och har flera än sådär. Älskar Clueless med *rodnar* och Titanic, så min smak är väldigt bred. :)

Link to comment
Share on other sites

Visst har jag favoriter :)

Inte listad i någon speciell ordning:

 

Secretary

Bondock Saints

Dogma

Gladiator

Pearl Harbor

Resevoir Dogs

Sagan om ringen filmerna (mest för den otroligt vackra filmningen och de tuffa specialeffekterna)

Pirates of the Caribbean (alla 3 är fantastiska tycker jag)

What's Eating Gilbert Grape

Allt M. Night Shyamalan har gjort

 

Så nog har jag favoriter, och har flera än sådär. Älskar Clueless med *rodnar* och Titanic, så min smak är väldigt bred. :)

 

Jag gillar Gladiator och Sagan om ringen filmerna..främst den första. Mest för att jag är svag för fantasy och storyn är suverän.

 

Jag gillar fortfarande Clueless. Silverstone är så sött charmig i den.

 

Pearl Harbor tillhörde en favorit en gång i tiden men nu på senare år har jag fått upp ögonen och tycker inte den är så mycket att ha. Musiken är dock jättebra.

 

Pirates hade varit helt värdelösa utan Depp. Har inte sett tredje filmen.

 

Vilken är favoritregissör då? Nåns filmer du alltid gillar?

Link to comment
Share on other sites

Visst har jag favoriter :)

Inte listad i någon speciell ordning:

 

Secretary

Bondock Saints

Dogma

Gladiator

Pearl Harbor

Resevoir Dogs

Sagan om ringen filmerna (mest för den otroligt vackra filmningen och de tuffa specialeffekterna)

Pirates of the Caribbean (alla 3 är fantastiska tycker jag)

What's Eating Gilbert Grape

Allt M. Night Shyamalan har gjort

 

Så nog har jag favoriter, och har flera än sådär. Älskar Clueless med *rodnar* och Titanic, så min smak är väldigt bred. :)

 

Jag gillar Gladiator och Sagan om ringen filmerna..främst den första. Mest för att jag är svag för fantasy och storyn är suverän.

 

Jag gillar fortfarande Clueless. Silverstone är så sött charmig i den.

 

Pearl Harbor tillhörde en favorit en gång i tiden men nu på senare år har jag fått upp ögonen och tycker inte den är så mycket att ha. Musiken är dock jättebra.

 

Pirates hade varit helt värdelösa utan Depp. Har inte sett tredje filmen.

 

Vilken är favoritregissör då? Nåns filmer du alltid gillar?

 

Mjo - M. Night Shyamalan är ju helt klart riktigt bra. Får nog säga Peter Jackson också, det blir i stort sett alltid bra när han har ett finger med i spelet. Roland Emmerich har med förmågan att fixa bra filmer, kanske inte de allra bästa, men sevärda. Finns många att välja mellan. James Cameron är inte dålig heller (Men så var jag 15 när Titanic kom och hals över huvud förälskad i Leonardo DiCaprio, så är inte helt opartisk ;) )

Link to comment
Share on other sites

Min topp100-lista skulle antagligen inte innehålla en enda av varken Bergman eller Kurosawa. På min blogg (om man får göra lite reklam) så har jag listat mina 10 favoriter från varje årtionde. Bara det var jäkligt svårt.

 

Det är det närmsta topp100 jag kommit så här långt i livet. Men än finns det tid. :)

Link to comment
Share on other sites

Andrej Rublev - Den yttersta domen är för min del en väldigt het kandidat för tillfället. Också den film jag helst skulle vilja se på bio! Jävlar va storslaget det hade blivit!

 

Den vill jag se om. Velat ha Criterions utgåva länge nu. Director's cut o allt. Stalker är Tarkovsky's bästa tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Den vill jag se om. Velat ha Criterions utgåva länge nu. Director's cut o allt. Stalker är Tarkovsky's bästa tycker jag.

 

Gör det! Vet du hur lång Director's cut är? Hade varit mycket intressant att se den. Stalker var förr min favorit bland hans filmer. Nu var det länge sedan jag såg den, så minnet av filmen har svalnat. Andra gången jag såg Spegeln höjdes den något kopiöst i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Den vill jag se om. Velat ha Criterions utgåva länge nu. Director's cut o allt. Stalker är Tarkovsky's bästa tycker jag.

 

Gör det! Vet du hur lång Director's cut är? Hade varit mycket intressant att se den. Stalker var förr min favorit bland hans filmer. Nu var det länge sedan jag såg den, så minnet av filmen har svalnat. Andra gången jag såg Spegeln höjdes den något kopiöst i mina ögon.

 

206 minuter lång. http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare5/andreirublev.htm

 

Spegeln höjdes för mig med. Stalker oxå. Offret oxå :) Har inte sett om fler. Men ska främst se om Rublev, Nostalghia.

 

Har du sett alla hans filmer? Kanske ska flytta detta snacket till nån annan tråd.

Link to comment
Share on other sites

Hej hopp, look whos back!

 

Ville bara flika in att hur i helskotta kan man lista den bästa filmen genom tiderna? Helt olika beroende på genre... För mig luktar det seger för Mulholland Drive men samtidigt älskar jag Big Fish och det mesta av Jean-Pierre Jeunet. Men en struntfilm som American Pie har också sina poänger, ser man till vilken sinnesstämning man var vid just när man såg filmen första gången och i vilken period i livet man befann sig så betyder även det en massa i valet. Så får man avstå så gör jag det, måste jag välja blir det MD (eller Big Fish...fan oxå...)

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt på samma spår - jag kan inte säga någon speciell film, men däremot ett antal som kan kallas mina absoluta favoritfilmer:

 

Mulholland Drive

Twin Peaks (tv-serien, men ska vara med)

Fire Walk With Me

Elephant Man

Såsom i en spegel

Fanny och Alexander (miniserien, men ska vara med)

2001: A Space Odyssey

The Shining

Il Bruno, Il Brutto, Il Cattivo

C'era Una Volta Il West

Once Upon A Time In America

The Godfather II

Taxi Driver

Léon

Irreversible

Shaun of the dead

Capturing the Friedmans

Lost in translation

Lilja 4-ever

The Texas Chainsaw Massacre

Resan till Melonia

Festen

Soi Cowboy

 

Jag gick bara igenom de filmer som jag har hemma i hyllan, men jag tror inte att jag missat att köpt någon av dem jag älskar allra mest. Värt att notera är att jag älskar Quentin Tarantino, bröderna Coen, Alfred Hitchcock och Akira Kurosawa - men ingen enskild film av dem platsar på listan.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...