Jump to content

Recensioner på Revenge of The Sith


Filmnörd

Rekommenderade inlägg

Jag såg den tredje filmen igår och måste säga att jag är helt nöjd med resultatet. Anakins övergång till den mörka sidan fungerar väldigt bra. Det var en scen jag verkligen fastnade för. Det är den när Windu/Samuel L Jackson och en gäng andra jedis ska gripa Palpatine, en mycket stark scen. Angående dialgoerna mellan Padmé och Anakin satt jag och försökte låtsas att scenerna fungerade bra när jag egentligen mest satt och störde mig på dem. Action-scenerna fungerar bra trots att det ibland ser lite larvigt ut. Men det är i och för sig bland annat det som gör de äldre filmerna så bra. Den är inte i klass med de äldre filmerna, men ändå en lyckad Starwars-film. 4/5

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar

Jaha, då har även jag sett sista delen i Lucas Star Wars-saga, Mörkrets hämnd, och jag får nog, som de flesta, säga att jag är nöjd med filmen. Det fanns förstås en del saker som var mindre bra, men på vissa viktiga punkter har Lucas lyckats. Återkommer till det. Obs! det förekommer ganska stora spoilers nedan, så om ni inte vill veta för mycket så behöver ni inte läsa. Fast egentligen så vet man ju det mesta redan innan. Anakin blir Darth Vader. Wow! Ha ha.

 

post-22-1116775160.jpg

 

Eftersom jag, för att komma i rätt stämning, har sett de tidigare filmerna nyligen så var det faktiskt med en lite speciell känsla jag såg inledningstexten komma åkande. Direkt kastas vi in i ett ganska tråkigt rymdslag av den sort vi sett i de nya episoderna (1 och 2). Ganska välgjort, men alltså ganska tråkigt. Efter detta rullar det hela bara på helt enkelt. Det blir en blandning av ljussabelviftande, strider mellan jediriddare och CGI-robotar, dialoger mellan Palpatine och Anakin, krystade scener mellan Anakin och Padmé, och slutligen den ofrånkomliga uppgörelsen mellan Obi-Wan och Anakin. Och konstigt nog så fungerar det mestadels. Visst, många av skådisarna känns väldigt stela. Det måste bero på bristande förmåga hos regissören Lucas. Inte minst scenerna mellan Natalie Portman och Hayden Christensen känns stela och det sprakar inte alls mellan de båda.

 

Det som funkar är Ian McDiarmid som Palpatine, till en början i alla fall. McDiarmid har ett speciellt äckligt sätt att prata. Scenerna mellan honom och Anakin är bra. Tyvärr tyckte jag McDiarmid spelar över rejält efter det att Palpatine har visat sitt rätta mörka jag. Det blev nästan fånigt. Kejsaren/Palpatine ska vara sådär lite lågmält lömsk och äcklig, inte skrika som ett monster. Skildringen av Anakins övergång till den mörka sidan är en av de viktiga sakerna som jag, precis som Night rider m.fl., tycker funkar i filmen. Christensen lyckas faktiskt återge detta på ett bra sätt. Hans förtvivlade ilska känns rätt. Sen tyckte jag hela sista kvarten var kanon där allt knyts ihop, vi får se Vader skapas, vi får se vad som händer med tvillingarna Skywalker, osv. Riktigt bra känsla mestadels. Ok, Vaders (numera ökända) skrik var inte klockrent.

 

post-22-1116775190.jpg

 

Tyckte Portmans rollfigur Padmé hade en lite märklig roll här. Trots att hon fortfarande väl var senator gjorde hon inte mycket väsen av sig, förutom att vara gravid. Kanske var det därför Portman gjorde en ganska blek insats. Angående det här med stela skådisinsatser så undrar jag om det inte beror på att skådisarna till största delen ska agera framför en green screen. Sen när det plötsligt finns en riktig skådis att agera mot i en "riktig" scen så har de liksom glömt bort hur man gör. Och Lucas styrka ligger nog inte i personregi. Det blir fokus på specialeffekter och historien i stort istället. Lite synd. Nåja, det ingår väl tydligen i Star Wars-filmerna - det här med lite halvtaskigt skådespeleri. Betyget blir i alla fall en fyra till filmen, som är en värdig avslutning (?) på sagan.

 

4/5

 

Fråga: Förklara den här dialogen mellan Luke och Leia i episod 6:

 

Princess Leia: Luke, what's wrong?

Luke: Leia, do you remember your mother? Your real mother?

Princess Leia: Just a little bit. She died when I was very young.

Luke: What do you remember?

Princess Leia: Just... images really. Feelings.

Luke: Tell me.

Princess Leia: She was... very beautiful. Kind, but sad. Why are you asking me this?

Luke: I have no memory of my mother. I never knew her.

 

Pratar Leia om sin adoptivmamma här, eller? Det verkar ju inte så, med tanke på att det handlar om "your real mother". Om hon pratar om Padmé vilket är den logiska slutsatsen så måste hon ha ett väldigt väldigt bra minne. Eller vet Leia inte om att hon är adopterad? Hon kanske i det här läget tror att fru Organa är hennes riktiga mamma. Läste nånstans att fru Organa dog när Leia var väldigt ung så det kan ju stämma.

Link to comment
Share on other sites

Betyg: :up::up::up::up::up:

 

Enligt mig var det här den kanske bästa Star Wars filmen tillsammans med Imperiet slår tillbaka. Till skillnad från de senaste två filmerna var den här delen fylld med dramatik och inte bara meningslös action. Till skillnade från episod 2 som bara var en transportsträcka, är den här filmen turnpointen i hela serien vilket naturligtvis höjer betyget. Skådespelarinsatserna var utmärkta, Hayden Cristensen(ursäkta stavningen) kan med lite tur bli nästa Harrison Ford. Att dessutom se Samuel L jackson i en svärdscen är ju bara ljuv musik för ögat. Hela Star Wars sexologin(eller vad man nu ska kalla den) har bara någonting ljuvt mytologiskt över sig. Vad jag tänker på i den här filmen vill jag inte avslöja pga de som inte har sett den. Men nyckeln i hela serien höll klart förväntningarna och färför förtjänar den en femma.

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Skådespeleriet är och har aldrig varit Star Wars starkaste kort. Scenerna mellan Anakin och Padmé var på gränsen till skrattretande ibland.

 

 

Det här med skådespelet så tycker jag också det är ingen hit i filmerna, men G Lucas säger det är menat att bli så eftersom han har inspiration från äldre matine eller äventyrs filmer, visst man har kanske bättre överseende av det då men ändå så hade det blivit mkt bättre med rejält bra skådespel..

 

Det här med Leia är lite av ett mysterium, antigen skippade de den detaljen eller så är det fru Organa hon menar..Hur som helst så är det inget jag bryr mig om så mkt!!!

 

 

Nån mer än jag som tycker robotarna pratar och har dialoger för mkt, konstiga skämt etc i filmen , tycker det känns annorlunda gemfört med de tidigare och för mkt..Tänker mest på de i början på flaggskeppet. Nån mer än jag som känner så ??

Ändrad av Hero
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Nån mer än jag som tycker robotarna pratar och har dialoger för mkt, konstiga skämt etc i filmen , tycker det känns annorlunda gemfört med de tidigare och för mkt..Tänker mest på de i början på flaggskeppet. Nån mer än jag som känner så ??

Det där reagerade jag också på. Till skillnad från de tidigare filmerna där de bara säger "roger roger", så har de en mer mänsklig ton i rösten, och jag tycker inte att det passade särskilt bra. Kanske en liten comic-relief för att yngre ska få ett litet skratt i början, utan att behöva trolla fram en hemsk Jar-Jar. Nåja, inte så mycket att bry sig om, men det kändes rätt fel.

Link to comment
Share on other sites

Fråga: Förklara den här dialogen mellan Luke och Leia i episod 6:

 

Princess Leia: Luke, what's wrong?

Luke: Leia, do you remember your mother? Your real mother?

Princess Leia: Just a little bit. She died when I was very young.

Luke: What do you remember?

Princess Leia: Just... images really. Feelings.

Luke: Tell me.

Princess Leia: She was... very beautiful. Kind, but sad. Why are you asking me this?

Luke: I have no memory of my mother. I never knew her.

 

Pratar Leia om sin adoptivmamma här, eller? Det verkar ju inte så, med tanke på att det handlar om "your real mother". Om hon pratar om Padmé vilket är den logiska slutsatsen så måste hon ha ett väldigt väldigt bra minne. Eller vet Leia inte om att hon är adopterad? Hon kanske i det här läget tror att fru Organa är hennes riktiga mamma. Läste nånstans att fru Organa dog när Leia var väldigt ung så det kan ju stämma.

 

Så vitt jag vet så är inte Leia medveten om att hon är adopterad. Därav så tror hon att Organa är hennes riktigt moder.

Link to comment
Share on other sites

Jag ställde mig själv samma fråga direkt efter filmen, d.v.s hur passar dialogen ihop med tredje filmen. Jag tror att det handlar om att när 6:e filmen gjordes så syftade den där dialogen på hennes riktiga mamma, men när man blev tvungen att döda henne i trean så fungerade det också eftersom det då blev syftning på Leias adoptivmamma. men den scenen är alldeles för känslosam för att dom skulle ha menat adoptivmamman från början.

Men det är så här filmerna är uppbyggda, små fel här och där speciellt mellan de nya och äldre filmerna. Jag vet vad jag pratar om eftersom jag nyss såg alla i följd (Episode 1-6).

Link to comment
Share on other sites

Pratar Leia om sin adoptivmamma här, eller? Det verkar ju inte så, med tanke på att det handlar om "your real mother". Om hon pratar om Padmé vilket är den logiska slutsatsen så måste hon ha ett väldigt väldigt bra minne. Eller vet Leia inte om att hon är adopterad? Hon kanske i det här läget tror att fru Organa är hennes riktiga mamma. Läste nånstans att fru Organa dog när Leia var väldigt ung så det kan ju stämma.

Hehe, Jojje goes Comic Book Guy! Jag tror som du & IEatFish att det handlar om fru Oregano.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var fascinerande att kliva in i äventyret igen. Först en crash course i SW; de fem första filmerna plus extramaterial på tre dagar. Och sedan Star Wars - Eposide III på bioduken - wow! Tillsammans med en nioåring, ska tilläggas, vilket är ett svåröverträffat sätt att ta del av galaxens mysterier... ;)

 

Men för att få sagt det jag vill går det inte att undvika en del spoilers. Om det nu mot förmodan finns nån som är lika sen som jag med att se filmen så skriver jag detta med osynlighetsfärg.

 

Mycket är grymt bra. Tröttnar aldrig på dessa swooochande stjärnskepp i widescreen. Ljussabel-fajterna är omöjliga att inte älska trots att de är många och långa - trodde inte det gick att variera detta tema så mycket mer men jag hade självklart fel!

 

Men själva nyckelfrågan. Hur kan Anakin bli Darth Vader? lämnar mig med en gnagande känsla. Alltså, scenariot...

 

Du är helt övertygad om att kvinnan du älskar ska dö. Kanske också ditt ofödda barn. Det finns en chans att rädda henne - visserligen osäker och förknippad med en del svek och otrevligt dödande... men ändå. Du är en av de mäktigaste i galaxen, kanske kan bli den allra största. En chans. Hon dör annars.

 

Självklart handlar Anakin som varje annan normalt funtad man skulle ha gjort. Han gör det enda rimliga. Överger sina Jedi-löften. Sviker sin bäste vän. Dödar dem han behöver döda och underkastar sig - tillfälligt, tror han - ondskan i dess renaste form. Går över till den mörka sidan och intalar sig att han skapar balans mellan kraftens ljusa och mörka sidor.

 

Naturligtvis är han lurad. Naturligtvis dör kvinnan han älskar, inte bara trots - utan just på grund av hans val. Och själv slutar han som känslomässig och fysisk krympling, låt vara med väldiga krafter i ondskans tjänst. Men den moraliska kärnfrågan är fortfarande:

 

Handlar Anakin fel? Givet omständigheterna. Självklart inte! Och vad blir då filmens budskap, egentligen? Det lämnar mig som sagt moraliskt och intellektuellt otillfredställd. Vilket kanske, egentligen, mer talar för filmens storhet än motsatsen.

 

Hursomhelst, allt sammantaget är Episode III en klar 4/5.

Link to comment
Share on other sites

När jag ändå håller på vill jag gärna kommentera Jojjes inlägg oxå:

 

Princess Leia: Luke, what's wrong?

Luke: Leia, do you remember your mother? Your real mother?

Princess Leia: Just a little bit. She died when I was very young.

Luke: What do you remember?

Princess Leia: Just... images really. Feelings.

Luke: Tell me.

Princess Leia: She was... very beautiful. Kind, but sad. Why are you asking me this?

Luke: I have no memory of my mother. I never knew her.

 

Pratar Leia om sin adoptivmamma här, eller? Det verkar ju inte så, med tanke på att det handlar om "your real mother". Om hon pratar om Padmé vilket är den logiska slutsatsen så måste hon ha ett väldigt väldigt bra minne.

För min del är jag helt övertygad om att Leia pratar om Padmé. Visst vet hon att hon är adopterad! She died when I was very young. Hon minns - faktiskt - det hon upplevde de där första minuterna... Bilder. Känslor. Kind, but sad. Det stämmer för bra för att inte vara så. Luke minns inte, antingen har han förträngt det eller så är kraften inte lika stark i honom i detta avseende.

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande spoiler:

För mig är  dödande av oskyldiga inte rätt för att rädda livet på min sambo och mitt ofödda barn.

Intressant svar.

 

Så du skulle hellre offra dem? Verkligen? Förutsatt att du var helt övertygad om att det gällde "antingen - eller". Hoppas du ursäktar att jag tillåter mig tvivla.

 

Min poäng att Anakin gör det enda möjliga, givet de omständigheter som filmen förser honom - och åskådaren - med. Han blir verkligen ond, men i ett försök att göra gott. Hade han förmått ignorera drömmen så hade den inte blivit sann - nu blir det det. Här finns en sorts ödets ironi som å ena sidan är störande, eftersom moralen ingalunda är självklar vilket framgår inte minst av Manetherens inlägg, å andra sidan gör hela Star Wars-hexalogin betydligt mer komplex rent filosofiskt.

 

Mot den bakgrunden är det ju lite kul att Star Wars ofta framhålls som exempel på en okomplicerad hjältesaga. Just svart och vitt, det onda mot det goda. Men så enkel är inte världen. Inte ens "a long time ago in a galaxy far, far away..."

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...