Jump to content

Donnie Darko


Rekommenderade inlägg

Jaha, så gick den nu igen på femman, och jag står fast vid att man inte kan se Donnie Darko för många gånger.

 

Utöver det underliggande budskapet om att ändra sitt öde och hela den biten, som jag ser ni diskuterat ganska hett. Så tycker jag, plain and simple, att den romantiska biten mellan Donnie och Gretchen är underbar.

 

Att man hela tiden känner att förhållandet hänger på en sån skör tråd, fan Donnie vakna upp och ta tag i ditt liv, din flickvän är ju så förbannat söt, strunta i att elda upp Swayzes kåk och njut av stunden istället.

 

Men icke! Krypandes kommer man sedan underfund med att hon struntar i hans upptåg (även om hon är ovetande om vad han gör, så måste hon tycka att han är bra underlig), men hon tycker om honom endå, och vad händer? Jo, hon blir överkörd. I don't know about you guys, men jag känner att hjärtat slår några slag snabbare och tårkanalerna vattnas så att man känner sig liten och ensam. Det hela blir ju då inte bättre av att Donnie sedan väljer hennes liv (och de andras som han drabbat, men de blir mer romantiskt om man bara nämner henne :P) framför sitt eget.

 

Aah, tror jag behöver en kram.

 

Edit:

Ser fram emot Richard Kellys nästa projekt...mmm (Sarah michelle ska visst vara med...MMMM

 

Ja, förutom releasen av DDDC har väl Kelly inte släppt ifrån sig något sedan långfilmsdebuten 2001. Du menar alltså Southland Tales?

 

Allvarligt talat, Sarah M Gellar är snygg, men bra? Jag menar bra bra vilket borde krävas för att vara med en en Kelly-film... blir lite orolig där, eftersom hon verkar ha en huvudroll, vad var det för fel på Maggie Gyllenhaal? *smile* Nåja den diskussionen kan vi ta i en annan tråd...

Sarah Michelle Gellar är enligt mig inte det största hotet, det är snarare The Rock som spelar lead.

Ändrad av Basse
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Svar 327
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
Jag funderar just nu på vad löparen i den röda träningsdressen gör där. Man kan se honom iaktta Donnie tre gånger genom filmen, och det kan absolut inte vara någon slump. Vem är han och varför är han?

 

En av teorierna är ju det att han är en FBIagent eller något liknande som efter kraschen håller ett öga på Donnie och hans mystiska eskapader...eller så är han något helt annat...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej

 

Asså jag undrar en grej om slutet (och början) på Donnie Darko...

Om flygplans delen som krossar honom faller ner från flygplanet (som hans mamma och syster sitter i) och på nått sätt komemr upp i ljusetshastighet och skickas tillbaka i tiden "tills filmens början". Vad är det som gör att Kaninen inte har dragit med honom till golfbanan då också? För det är väl ändå samma tid eller?

 

Och hur kan han ha sett Kaninen Frank (med det skottskadade ögat), innan han ens har skjutit honom...

 

Är massor av saker jag inte förstår med filmen asså, och tro rdte är därför jag älskar den!

 

Men vad är era teorier om dessa saker?

 

//Oscar

Link to comment
Share on other sites

Har själv båda versionerna hemma och är klart nöjd med dir.cut-version som var lite annorlundare men gav inga klara ledtrådar ifall man inte löst mysteriet, men utöver det var det en spännande upplevelse om man vill ha mera utav filmen, hittar du den billigt bör du klart slå till.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Filmstar
Kom att tänka på en sak i Donnie Darko som för min del är det enda mysteriet jag inte fått någon uppfattning om, finns en scen där Donnie sover och någon slags dröm uppenbarar sig med en scen där det är "datoranimerat" vatten och hus utan fönster som ser ut att vara gjorda i 3D, någon som vet vad jag syftar på och vad i form av symbolik det kan vara?

 

post-22-1157792297.jpg

 

Lite dåligt med ljus i rummet som bidrog till mörkret men hoppas ni ser vad jag menade i texten.

Rakii, faktum är att jag också lagt märke till den där bilden som bara visas ett kort ögonblick, det är nästan så man missar den om man inte är uppmärksam. Jag minns att jag också undrade vad det var för något eftersom den känns helt lösryckt och inte passar in i resten av filmen riktigt. Vad är det för stadslandskap som verkar översvämmat av vatten och som till synes har moln som svävar i nivå med husen? Jag vet inte. Kan det vara världen efter att den har gått under (en andra syndaflod) efter de där dryga 28 dagarna, som Donnie ser i drömmen?

Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på en sak i Donnie Darko som för min del är det enda mysteriet jag inte fått någon uppfattning om, finns en scen där Donnie sover och någon slags dröm uppenbarar sig med en scen där det är "datoranimerat" vatten och hus utan fönster som ser ut att vara gjorda i 3D, någon som vet vad jag syftar på och vad i form av symbolik det kan vara?

 

dd.jpg

 

Lite dåligt med ljus i rummet som bidrog till mörkret men hoppas ni ser vad jag menade i texten.

Rakii, faktum är att jag också lagt märke till den där bilden som bara visas ett kort ögonblick, det är nästan så man missar den om man inte är uppmärksam. Jag minns att jag också undrade vad det var för något eftersom den känns helt lösryckt och inte passar in i resten av filmen riktigt. Vad är det för stadslandskap som verkar översvämmat av vatten och som till synes har moln som svävar i nivå med husen? Jag vet inte. Kan det vara världen efter att den har gått under (en andra syndaflod) efter de där dryga 28 dagarna, som Donnie ser i drömmen?

 

Nu har jag inte riktigt satt mig in i er diskussion och vet inte om ni redan vet detta. Men vad bilden visar är en översvämmad skolkorridor, det är ju uppdraget Frank ger Donnie...titta lite noggrannare ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Nu har jag inte riktigt satt mig in i er diskussion och vet inte om ni redan vet detta. Men vad bilden visar är en översvämmad skolkorridor, det är ju uppdraget Frank ger Donnie...titta lite noggrannare ;)

Mmm, just det, uppdraget kommer jag ihåg nu, men jag tycker den där skolkorridoren ser väldigt märklig ut, om det är det som bilden visar.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte riktigt satt mig in i er diskussion och vet inte om ni redan vet detta. Men vad bilden visar är en översvämmad skolkorridor, det är ju uppdraget Frank ger Donnie...titta lite noggrannare ;)

Mmm, just det, uppdraget kommer jag ihåg nu, men jag tycker den där skolkorridoren ser väldigt märklig ut, om det är det som bilden visar.

 

Det är nog lite meningen. Första gången jag såg filmen såg jag det aldrig. Men efter några tittar uppmärksammade jag det och nu ser jag det hur klart som helst ;)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...