Jump to content

Filmsekvenser och scener vi minns


Rekommenderade inlägg

  • Svar 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En scen som jag säkert nämnt tidigare här på forumet är en scen i Shine med Geoffrey Rush som vann en oscar för sin rollpresentation som ett bortglömt musikaliskt geni.

 

Scenen jag vill nämna är när han(Rush) äntligen får spela i det stora konserthuset vilket har vart hans dröm i många år. Först står han med ryggen åt publiken och ser inte att han får stående ovationer men när han vänder sig om börjar han gråta. Jag kunde inte hålla tillbaka mina egna tårar utan storgrät. nacka om en känsloladdad scen i en underbar film.

Link to comment
Share on other sites

reality bites: lelaina och vickie sitter i lelainas gamla bmw och sjunger på "tempted" med squeeze. ända sen jag såg det har jag längtat efter körkort. och nu när jag har det har jag ändå ingen bil...

 

crouching tiger, hidden dragon: när gröna ödet blir stulet och de jagar tjuven över takåsarna till trummusiken. jag fick andnöd för att det var så vackert.

 

never been kissed: josie räknar upp för rob varför det är olagligt för honom att dejta en 17-åring när hon blir avbruten av guy som leende säger det smörigaste "hi" jag någonsin hört. smårolig scen i halvrolig film.

 

snatch: mike: "what am i gonna do with a caravan that have no fucking wheels?"

 

trainspotting: renton hamnar på avgiftning i sitt eget rum och ser en hel del obehagliga saker. döda bebisar som kryper i taket tex.

 

storytelling:

"i'm so sorry scooby"

"don't be toby, your movie is a hit."

 

the big lebowski: the dude spikar en bräda framför sin dörr på insidan för att ingen ska kunna komma in i hans lägenhet och sno hans mattor, men dörren går utåt. hahaha

 

fucking åmål: elin ringer upp johan på markus mobiltelefon i rummet bredvid och gör slut.

 

matrix: trinity och neo skjuter sönder lobbyn i huset där morpheus sitter fånge. andlöst snyggt gjort, fast det inte är speciellt trevligt egentligen.

 

amelie från montmartre: nino går ut från kaféet och amelie rinner som vatten ut på golvet, och naturligtvis scenen där en arg amelie som barn sitter på taket och hämnas på sin fotbollstittande granne.

 

tillsammans: slutscenen, med fotbollen och abba. det gladaste slutet jag vet.

 

the holy grail: the black knight, the knights who say "ni!", brovaktaren ("WHAT is your favorite colour?"), bring out your dead, häxscenen... finns så många!

 

donnie darko: kitty förklarar upprört för rektorn att donnie bett henne att stoppa upp livssituationskortet i anus. donnies nöjda min där är så skön...

 

 

 

 

 

*******SPOILER********

 

timmarna: richard tar livet av sig. fast jag fattade att det skulle ske, tog det ändå andan ur mig.

Link to comment
Share on other sites

Det här tycker jag är rätt roligt i Matrix:

 

Neo går igenom den där kontrollen och den piper

 

Vakten säger ungefär så här:

- Step aside and take away all koins and and keys.

 

Neo visar alla vapen.

 

Vakten:

- Holy shit!

 

 

Tycker det är roligt.... :)

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Pansarkryssaren Potemkin (trappscenen som har kopierats hur många gånger som helst, tydligast i De omutbara)

 

Deliverance (den obehagliga våldtäkten, refereras i Pulp fiction)

 

Öppningscenen i Taxi driver med den fantastiska Bernard Herrman musiken

 

Apocalypse now (helikoptrar och Wagners Ride of the valkyries)

 

Slutscenen i Dancer in the dark

 

Slutscenen i Ingenmansland (utåkningen medan soldaten ligger på minan)

 

Singing in the rain (ja, vilken scen kan det vara?)

 

Slutscenen i Dr Strangelove (Peter Sellers ridande på bomben, hela jordklotet exploderar till tonerna av We'll meet again)

 

Sånger från andra våningen (egentligen alla scener, men den jag mest tycker om är när den äldre gubben sitter på sängkanten, medan den yngre invandrare som bara har en LO t shirt på sig säger: Viken trafik, fast det är så sent på natten)

 

Slutscener i Requiem for a dream, då satte jag och höll krampaktigt i biostolen

 

Pianisten (när Isabelle Huppert skär sig med rakblad, ska inte berätta var...)

 

Det finns så många scener, men tyvärr kommer jag inte på dem nu... Det får räcka så här...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Slutscenen i Dr Strangelove (Peter Sellers ridande på bomben, hela jordklotet exploderar till tonerna av We'll meet again)

Den var schysst! Men det var inte Sellers som red på bomben utan den där "cowboy-piloten", T.J. "King" Kong, spelad av Slim Pickens... ja, jag var tvungen att kolla på IMDb. :smartass:

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

Nosferatu

Max Schreck i fönstret, stirrande

 

Terminator 2

Arnold snor motorcykeln o brillorna

 

Rymdimperiet slår tillbaka

Yoda

 

I Rosens Namn

labyrinten

 

Gladiator

När han återvänder till sitt hem

 

Children of the corn

öppningsscenen på fältet

 

Sagan om ringen

prologen

hobsala

Saruman och Gandalf i Orthanc

Boromirs död och när brödraskapet skiljs åt

 

Sagan om de två tornen

Meduseld

När Gandalf kallar på Skuggfaxe

 

Vampyrernas natt

på värdshuset

 

Holy grail

När kor flyger ner från murarna

 

Alien

scenen vid matbordet

Link to comment
Share on other sites

Braveheart- Wallace(Gibson) till sina män:

 

-They may take our lives, but they can't never take our freedom!!!!

 

 

Detta är ju en skitbra scen. kanske lite av kultklass eftersom alla gör parodi på dte hela tiden...

 

Ali G gör det bäst av alla.....

 

-They may take our demonstration, but they can't never take our freedom, säger han till poliserna på en demonstration för bättre miljö...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Några sköna filmklipp...

 

Braveheart : När engelsmännen dödat Wallace fru för att hetsa fram honom, när då Wallace glider fram sakta igenom den lilla byn med hästen som flämtar...Såå jävla snyggt filmat.

 

LOTR : I Vatnadal när det hålls stormöte angående ringen. Då när Frodo försöker överrösta bråket genom att säga att han tar ringen. Då kommer en oförglömmlig min på Gandalf som när han hör Frodo bara blundar till respektingivande...mmm

 

The Matrix : Neo i slutscenen går en sista fight med agent Smith, och han inte ens tittar när han parerar slagen, och slagen går liksom nästan i slowmotion...yummy yummy.

Link to comment
Share on other sites

Eqilibrium - En viss känseldetektor hamnar plötsligt på noll. I scenen efter sparkas två clip in framför vakterna för att efter sex andra klipp bli återanvända.

 

 

Sagan om ringen - Scenen där boromir håller upp ringen och mästerartat säger sin replik, gandalf i gruvan som säger =They are coming, Gandalfs möte med frodo i Baggershus="is it secret,is it safe?" slutligen Gimli i moria: "Nobody tosses a dwarf"

 

De två tornen - Merry och pippin springandes under(!) en häst, Legolas hoppandes upp på gimlis häst, Gandalf, Eomer o co ridandes ner till Helms deep och slutligen gimli vid Helms deep: "Toss me!"

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...