Jump to content

Prat kring Dune


Rekommenderade inlägg

Har sett "Dune" tre gånger på relativt kort tidsrymd och kan inte sluta faschineras av den. Man skulle kunna kalla den för den bästa B-filmen genom tiderna, för ibland blir den ju otroligt pretantiös och högtravande så man nästan mår illa.

 

Fast det som kanske är mest intressant är de paralleller till religion, som man kan se.

 

För det första heter huvudpersonen Paul "Muad dib" vilket jag tror har anknytning till Islam?

För det andra anses Paul, som en räddare, en utsände av Gud, som skall bringa fred till jorden. Detta kan man i sin tur ur ett judiskt perspektiv eftersom dom inväntar den sk. Messianska perioden. Enligt judendomen skall en messias komma till jorden för att rädda oss från allt ont och skapa ett paradis på jorden och precis så slutar ju "Dune" med att Paul "Muad dib" skulle vara en skipare av fred.

Slutligen så nämns också begreppet Jihad (Heligt krig) ett flertal gånger.

 

Finns det någon mera än jag, som kan känna igen mig i det här?. Finns det eventuellt ytterligare paralleller till religion, mån tro?

Link to comment
Share on other sites

Jadu...det är nog hypersubjektivt när det gäller just en film som Dune, det kanske är så att man antingen hatar eller älskar den. Jag måste dock säga att jag tillhör den senare skaran :D

 

Fast om du har hört att handlingen är kass, så kan du ju alltid se den för de roliga "Retro-effekterna" och det stundtals grymma fotot.

Link to comment
Share on other sites

Alla borde se "Dune" vilka är det som säger att den är dålig egentligen?

Om det är "dom där" recensenterna som yttrat sig vid något tillfälle om filmen, så ställer jag mig tvivelaktig till om man verkligen skall ta till sig allt dom skriver.

Det handlar ju trots allt bara om en persons futtiga åsikt, även fast kritikerna säger att en film är dålig, kan man ju själv falla pladask för den.

 

Nog för att jag brukar ha ungefär samma filmtycke som Svds och GPs filmkritker,

men Aftonbladet och andra kvällsblaskor litar jag aldrig på.

Tidningar som skriver om Jennifer Anistons "Tuttkamp" vinner helt enkelt inte mitt förtroende.

 

Mitt råd, se film oavsett vad andra säger. Om du ser den och ogillar den, så har du inte direkt förlorat något, kanske två timmar av ditt liv, vilket inte är särskilt mycket. Om du däremot gillar den, ja då är du en god filmerfarenhet rikare.

Dessutom måste man ju se dålig film ibland så att man skall kunna skilja på gott hantverk från dåligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
Och inte på grund av att det var en bra film i övrigt?

 

Jag blev aldrig riktigt engagerad av Dune förens de sista 20 minuterna och den kändes lite "ur tiden", men jag tyckte att musiken var riktigt bra. Men det jag menade var att jag inte är en sån som brukar sitta kvar och se en film ända tills eftertexterna har rullat färdigt, men Lynch´s filmer har den där speciella kraften att få mig att sitta kvar så länge, och så även Dune - trots att jag inte gillade den alltför mycket.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...