Jump to content

Gone baby, Gone


Rekommenderade inlägg

  • Moderator

Skulle vilja höra med er andra om ni tycker att Patrick Kenzie gjorde rätt i slutet av filmen.

 

Kort sammanfattning:

Mamman till den lilla flicka som blir kidnappad är en knarkare som inte alls bryr som om sin dotter. Efter kidnappningen hamnar flickan hos den sparkade polisen Doyle (Morgan Freeman) där vi får anta att hon har det betydligt mycket bättre.

 

Kenzie skickade polisen på Doyle och flickan återbördades därigenom till sin mamma. Frågan är om han gjorde rätt eller fel.

 

Enligt min åsikt gjorde han rätt. Om det är moraliskt rätt att ta ett barn förutsatt att jag vet att det har det bättre hos mig än hos föräldrarna kan vem som helst ta vilken barn som helst. Egna bedömningar kan inte vara aktuella i dessa fall, det måste gå genom sos.

 

Vad säger ni andra?

Link to comment
Share on other sites

Det är sanslöst svårt att bestämma sig, och jag vill säga att jag står på de andras sida - det vill säga att barnet ska få leva med Doyle och hans fru. Problemet är att jag inte kan stå på den sidan, det funkar inte. Kan inte stödja kidnappning, även om det är bättre för barnet. Precis som du säger, vart går isåfall gränsen? När skulle det vara "ok" att ta lagen i egna händer och ge barnet ett nytt liv?

 

Samtidigt är det ju riktigt svårt att göra det som Patrick gör... det skulle ta emot för mig. För man vet att hon kommer att få ett bättre liv hos Doyle.

 

Sjukt svårt val. Tycker inte om att börja tänka på sånt här, det är jobbigt ^_^

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Såg nyligen Gone Baby Gone, jag tycker att han gjorde rätt, men det är ju ändå en rätt klurig frågeställning som de flesta förmodligen ställer sig efter att ha sett filmen.

 

Det är inte upp till enskilda att bestämma vad som är rätt och fel för flickan, utan är det fel uppväxtförhållanden för flickan i hennes mammas vård är det upp till sociala myndigheter att hantera detta (hur det fungerar i USA har jag ingen aning om). Sedan kan man hoppas att den funktionen fungerar i samhället (vilket den kanske inte alltid gör tyvärr).

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Nej, jag håller med dig, Fix. Men frågeställningen är svår, den kan verka ganska självklar i en början, men börjar man tänka efter är det inte så enkelt.

Fick samma tanke när jag läste Odjuret av Roslund och Hellström. Det som i början känns självklart, är inte så självklart i ett större perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Men bara för att de sociala myndigheterna har jurdisk rätt att ifrånta föräldrar sitt barn betyder inte det att dom besitter högre moralisk förståelse. Det här är allt annat än en självklar fråga även om situationen faktikst förefaller uppenbar. Dottern skulle få det bättre hos sin fosterfamilj. Det skildrades tydligt i hennes ansiktsuttryck att hon var betydligt lyckligare där än hos hennes oansvarliga mor som knappt prioriterade henne främst efter att fått en andra chans hon inte förtjänade. I detta fallet tog de människor som verkligen brydde sig om barnet lagen i egna händer bara för att ge barnet ett lyckligt liv och en säker framtid utan våld, droger och brottslighet. Modern förtjänade inte längre att ta hänsyn till även om det var hennes barn. Vettigare människor med större sympati och förståelse offrade sig själva i en högst moralisk betänklig aktion som skulle få de bästa konsekvenserna för barnet. Så enkelt är det. Det är den vanmäktiga och oskyldiga som behöver beskydd. Modern var aldrig oskyldig och borde få ta de ofattbara konsekvenserna för hennes omänsklighet som mor. Det är trångsynhet att vända ryggen för omständigheterna och blint utgå ifrån att barnet hör hemma hos sin mor bara för att det är så rent bilologiskt.

 

Överraskande bra film för övrigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Slutet skapade tomrum i soffan mellan mig och min flickvän. Jag höll stenhårt på huvudpersonen - vem fan har rätten att leka Gud och stjäla andras barn så fort man tror sig vara bättre föredöme? Det är vidrigt med människor som inte tror på att ge folk en andra chans, speciellt i barnuppfostran som bevisligen är en uppgift som tar ett helt liv att lära sig - om ens det räcker. Om hälften av den energi som lades på kuppen innefattade hade riktats mot barnet, eller mamman, skulle en finare uppväxt uppenbara sig runt hörnet. Visst finns ett starkt vemod när han stannar kvar som barnvakt, när mamman beger sig ut för en sup och one night stand upptryckt mot väggen i en smutsig gränd, men visst är barnvakt ett mänskligare alternativ till socialtjänstens maskerade hämnare. Min flickvän tyckte visst att man ska ge upp hoppet om mänskligheten och kidnappa barn så fort man misstänker taskiga familjeförhållanden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...