Jump to content

Stephen King


Pumbaa

Rekommenderade inlägg

king_ste.jpg

Stephen King

 

 

Jag vill slå ett slag för Stephen King!

Han är kungen av alla författare, och jag tänkte starta ett litet ämne om honom, där alla som gillar honom kan snacka om hans böcker, filmer och dyl.

 

Det första jag vill slå ett slag för är att han har lagt ut ett kapitel i boken han håller på med på internet.

 

Boken heter The Pulse och första kapitlet hittar ni HÄR!

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mm har ju bara läst ett enda verk av King och det är som jag nämnt tidigare Revolvermannen, hans första del i eposet om De mörka tornen (eller vad heter det?). Det verkar vara lite av ett kapitel för sig i hans skrivhistoria, det är ju knappast skräck men bra är det fortfarande. Det fanns en sorts passionerad mystik i boken, en sorts underlig romantisering av det som skrevs. Jag gillade det men kom aldrig igång med att läsa uppföljaren Följeslagarna, det handlar ju om ganska tjocka volymer. Har lite andra läsprojekt innan jag tar itu med skräckmästaren.

Link to comment
Share on other sites

Har bara sett filmer baserade på Kings böcker men jag är ändå övertygad om att den sanna skräckmästaren är Dean Koontz och inte King.  B)

 

Har läst boken Frukta ingenting av Koontz eller är det andra boken i samma serie om Chris snow? Minns inte riktigt. Har läst den första och börjat på den andra....du verkar ju orienterad Hawaii, hur är det nu igen? Vad heter böckerna och i vilken ordning?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Har bara sett filmer baserade på Kings böcker men jag är ändå övertygad om att den sanna skräckmästaren är Dean Koontz och inte King.  B)

Jag vill hävda motsatsen. Även om jag inte läst de senaste verken av varken Koontz eller King så anser jag King var den betygligt bättre författaren. Skråkligt så överglänser King sin rival med hästlängder. Koontz skiver som Barbara Cartland jämfört med King. Dock är Koontz ofta sträckläsarböcker, där det är spänning från första till sista sidan, så är man ute efter spännande sommarläsning är Koontz att rekommendera.

 

Dock har King så ofantligt många verk bakom sig som är i världsklass all litteratur inräknat. Det är lite otacksamt att skriva skräck, då man snabbt hamnar i ett fack där det är svårt att bli tagen på allvar. Men King har också skrivit annat än skräck, och det är faktiskt de historierna som lyckats bäst på vita duken. Filmer som Stand by me, The Shawshank redemption och The Green Mile ligger alla högt upp på listan över mina favoritfilmer.

Det är få av hans skräckhistorier som blivit något att se däremot. Det är endast Kubricks The Shining, Dead Zone och Apt pupil (Sommardåd) som är riktigt bra.

 

Hade en period när jag plöjde alla Kings böcker fram till Köplust. Sedan blev det dock annan läsning, b.la. fantasy som tog över. Men jag anser att böcker som Carrie, Cujo, Jurtjyrkogården, Varsel, Det, Pestens tid och Lida är blande det bästa som går att läsa inom genren och utanför.

Link to comment
Share on other sites

Har bara sett filmer baserade på Kings böcker men jag är ändå övertygad om att den sanna skräckmästaren är Dean Koontz och inte King.  B)

 

Har läst boken Frukta ingenting av Koontz eller är det andra boken i samma serie om Chris snow? Minns inte riktigt. Har läst den första och börjat på den andra....du verkar ju orienterad Hawaii, hur är det nu igen? Vad heter böckerna och i vilken ordning?

 

Den första boken i serien är Frukta Ingenting sedan kommer Fånga Natten. I en intrevju den 14 Januari 2000 sa Koontz att han är halvvägs in i arbetet på den tredje delen om Chris Snow som kommer att heta Ride The Storm på engelska.

 

 

Manetheren: Det språkliga i Kings böcker kan jag inte riktigt uttala mig om eftersom jag inte har läst någon av hans böcker. Jag tycker att Koontz skriver mycket bra och jag har svårt att tro att King skriver bättre.

 

När det gäller filmatiseringar är det inget snack om saken. Det räcker med att skriva The Shining, Shawshank Redemption, Dead Zone, Green Mile. Filmer baserade på Koontz böcker når inte alls upp till de nämda filmerna. Koontz bästa böcker har ännu inte filmatiserats så det kanske kan bli lite snack om saken ändå. Fast det är faktist få filmer som är bättre än Shawshank...

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Manetheren: Det språkliga i Kings böcker kan jag inte riktigt uttala mig om eftersom jag inte har läst någon av hans böcker. Jag tycker att Koontz skriver mycket bra och jag har svårt att tro att King skriver bättre.
Läs en bok som Det (ofta uppdelad i två volymer) och se sedan vad du tycker. Just Det är ett ordentligt omfattande verk, där King bygger upp en hel amerikansk småstad med massor av levande karaktärer utan att för den skull behöva offra storyn.
Link to comment
Share on other sites

Har bara läst några böcker av King. Jag har läst närmare 15-20 böcker av Koontz. Och jag tycker att Koontz är bättre på det mesta. Framförallt så ger han än bättre ”bakgrund” i sina böcker, vilket gör att de övernaturliga händelserna ändå känns realistiska. Man kan säga att han historier är orealistiska på ett realistiskt sätt. Medan King mer bara slänger in konstiga grejer utan att förklara alls. Detta gör att det inte blir så läskigt eftersom det känns så jävla orealistiskt. Sen tycker jag inte att King utvecklar sina karaktärer särskilt väl heller. Nu har jag dock bara läst skräck-verk av King så jag vet inte hur det ligger till i de andra böckerna.

 

Sen håller jag med om att Kings filmatiseringar är mkt bättre än Koontz, men som Hawa!i sa så har man inte filmatiserat Koontz bästa böcker. Filmatisering av böcker som Frukta Ingenting/Fånga Natten och Falskt Minne skulle kunna bli hur bra som helst.

Link to comment
Share on other sites

Manetheren: Det språkliga i Kings böcker kan jag inte riktigt uttala mig om eftersom jag inte har läst någon av hans böcker. Jag tycker att Koontz skriver mycket bra och jag har svårt att tro att King skriver bättre.
Läs en bok som Det (ofta uppdelad i två volymer) och se sedan vad du tycker. Just Det är ett ordentligt omfattande verk, där King bygger upp en hel amerikansk småstad med massor av levande karaktärer utan att för den skull behöva offra storyn.

 

Är faktist på jakt efter en ny bok att läsa. Började i förrgår att läsa Den Gudomliga Komedin men eftersom den är uppdelad i tre delar kommer jag att försöka läsa en annan bok mellan delarna. Hittar jag Det billigt kommer jag kanske att läsa den. Har sett första delen av filmen som inte var så jättebra, men det säger ju inte så mycket om boken...

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Har bara läst några böcker av King. Jag har läst närmare 15-20 böcker av Koontz. Och jag tycker att Koontz är bättre på det mesta. Framförallt så ger han än bättre ”bakgrund” i sina böcker, vilket gör att de övernaturliga händelserna ändå känns realistiska. Man kan säga att han historier är orealistiska på ett realistiskt sätt. Medan King mer bara slänger in konstiga grejer utan att förklara alls.
Det sämmer nog ganska bra det. Men tvärt emot dig så gillar jag den där namnlösa fasan som lurar i utkanten av vårt medvetande. Visst kan det vara spännande att läsa om något fysiskt odjur som lemlästar och äter, men sånt skrämmer inte mig. Det är egentligen samma sak med filmer, en film som innehåller monster kan vara häftig att se och ganska spännande, men filmen där man inte ser hotet blir läskigare.

 

Det är väl ett av Kings kännemärken, att han så väl bekriver vardagen och människors liv, samtidigt som han låter den namnlsa fasan tålmodigt vänta i utkanten av tryggheten. Jag anser också att hans karaktärer och platser är väldigt autentiska, då han ofta återvänder till samma fiktiva stad, Derry, för många av sina texter.

Link to comment
Share on other sites

Kom på att jag äger en bok som innehåller 14 korta berättelser skrivna av king. Har nog bara läst två eller tre av dom.

 

Den ena handlar om en man som antas vara död. Hela berättelsen berättas utifrån mannens perspektiv. Han försöker hela tiden förgäves att meddela obducenten att han faktist lever. När obducenten, som är en kvinna, undersöker mannens könsorgan får han erektion och på sätt förstår obducenten att han faktist lever. I de sista raderna i berättelsen får man veta att mannen och obducenten startade ett förhållande men det höll inte. När dom skulle ha sex var kvinnan tvungen att ha gummihandskar på sig annars fick inte mannen erektion.

 

Som sagt så är detta nästan det enda jag har läst av King så jag antar att han inte brukar skriva denna typen av berättelser. Fast det var faktist rätt häftigt att allting beskrevs utifrån den "döda" mannens perspektiv.

 

Av någon anledning är detta den enda historien av de två eller tre jag har läst som jag kommer ihåg...

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Hm, den har jag inte läst, måste vara någon av de nyare böckerna kanske. Annars gillar jag Kings noveller också. Det finns en som heter Flotten som jag gissar är en fortsättning på en gammal skräcknovell jag läste en gång i en Alfred Hichcock-bok. Några ungdomar tar en simtur ut till en flotte och blir där belägrade av en konstig svart oljefläck som äter människor! Låter konstigt, men den är bedövande otäck. Den sitter kvar i huvudet länge efteråt.

 

Är lite fundersam över varför Pumbaa inte gjort ett enda inlägg i en tråd han själv startade? Känne att jag behöver hjälp att försvara Kings färger. :P

Link to comment
Share on other sites

Hm, den har jag inte läst, måste vara någon av de nyare böckerna kanske. Annars gillar jag Kings noveller också. Det finns en som heter Flotten som jag gissar är en fortsättning på en gammal skräcknovell jag läste en gång i en Alfred Hichcock-bok. Några ungdomar tar en simtur ut till en flotte och blir där belägrade av en konstig svart oljefläck som äter människor! Låter konstigt, men den är bedövande otäck. Den sitter kvar i huvudet länge efteråt.

 

Det har jag sett i en film! Är ganska säker på att det är en utav tre historier i Creepshow II. Jag hoppas verkligen att novellen är bättre än filmen för den var så dålig att den blev komisk, alltså inte ett dugg otäck.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...