Jump to content

Mulholland Drive


Howe

Rekommenderade inlägg

  • Svar 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ja det är väl kanske någon sorts symbol. I verkligenheten står ju nyckeln för att camilla blivit mördad och i drömvärlden är det väl en sorts symbol för dörren mella ndröm och verklighet.

 

Nej nu vet jag inte om jag sa rätt....måste se hockey nu..hej då.

 

Det är iallafall en symbol

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu kommer många att inte tro på mig men jag tycker faktiskt inte att det var så svårt att förstå sammanhanget.

Visst satt jag som ett stort frågetecken under den längsta delen av filmen men efter peripetin då jag fick se hur Diane åkte limmon och hur det var hon som var hjälplös och obetydlig och att det var Camilla som var den starka och överlägsna så förstod jag ganska fort att det var en dröm där hon såg sig själv som den duktiga och hur HON hjälpte Camilla. En bit jag funderade lite mer över var den där hallicken som mördade tre personer i början. Han tog ju den där filmmannens svarta bok med telefonnummer. Jag förstår nu i efterhand att Diane fantiserade hur desperat han var över att få komma i kontakt med henne p ga att hon var en så eftertraktad skådis. Så uppfattade jag det iallafall, nån som har samma teori om den slusken?

 

//silencio

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Tror ingen förstår efter första gången.

Men det gjorde jag surru... Jag tog mitt eget citat och lyfte över det hit, där det egentligen borde ha varit från början. Jag letade efter en tråd om just denna film, men hittade den inte. Jag var alltså inne på "Filmer du just sett tråden", och Jojje guidade mig vidare hit...

 

 

Citat: Jag har funderat lite på Mulholland Drive...hmmm

 

************************SPOILER*************************

 

Jag tyckte nästan att storyn började lite väl sockersött, med Betty som jättebussig bara tar emot "Rita" på det där sättet. Jag har nästan fått för mig att när "Rita" öppnar den blå asken. Så börjar egentligen den sanna verkligheten rullas upp...Eller? Allt innan var kanske bara en ren önskedröm... hmmm skumt. Slut på citat...

 

Och nu när jag läst era teorier, så ser jag att jag i alla fall vara inne på samma spår... :P

Link to comment
Share on other sites

Tror att man kan lösa den någorlunda bra om man inte är allt för konsenterad på massa andra onödiga saker som jag var. Jag koncenterarde mig så mycket att jag inte snappade upp alls vad som riktigt hände när folk bytte karaktär, lite därför att Naomis karaktär mötte sin eget lik, vilket är ganska konstigt om hon inte visste att hon skulle mörda sig själv. Tror inte man uppfattar allt första gången, men det går nog.

 

Ska se den igen inom en snar framtid, för den är riktigt bra faktiskt. Något fel jag också gjorde var att jag var tvungen att gå mitt i filmen precis då den blåa asken öppnades och fick inget riktigt sammanhang

Link to comment
Share on other sites

Roadwarrior

 

Ja, se den igen !

Själv har jag sett den två gånger. Första gången blev min reaktion någonting i stil med: Vad i helvete var det jag just såg !?

Jag blev helt förvirrad, men tyckte ändå att filmen var mycket underhållande och välgjord på alla punkter.

Andra gången var det lättare att hänga med, även om det mesta fortfarande var oklart. Men det var inte förrän jag läste den här analysen och tolkningen som jag verkligen förstod hur GENIALISK den här filmen är, även om detta bara är en persons tolkning:

 

http://us.imdb.com/title/tt0166924/board/nest/1808816

(Lee-214)

 

Jag rekommenderar dig att läsa den, för här förklaras i princip hela filmen; hur man ska tyda drömmen och vad allting symboliserar.

Givetvis kan filmen tolkas på en massa andra sätt, men den här tolkningen är ändå intelligent och känns helt logisk.

 

För övrigt har jag ändrat betyget på filmen fr. 4 till 5 efter att ha tänkt igenom den och sett den en andra gång. Flera av scenerna är redan klassiska, t.ex. den med Cowboyen, den på Winkies när den mörkhåriga killen berättar om sin läskiga dröm (hela den scenen är läbbig), Club Silencio, den klantiga lönnmördaren, och scenen med förtexterna (älskar musiken i den scenen och det riktigt snygga fotot när man ser ut över Hollywood på natten). Bildspråket, musiken, regin, skådespelarna (Watts e otroligt nyanserad, och har en fantastisk inlevelse när hon är på auditioning, också det en klassisk scen, men även Laura Elena Harring och Justin Theroux e lysande), de färgstarka karaktärerna och själva storyn är av högsta kvalité.

Ändrad av mitchie
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag också sett detta mästerverk. Första gången jag såg filmen fattade jag ingenting, det svävade stora frågetecken ut ur mina öron, men efter att jag läst era teorier och vänt ut och in på filmen några timmar med min syster klarnade det. Dagen efter såg jag på filmen en gång till och den här gången förstod jag mycket mera.

Det där med nyckeln har jag inte riktigt på det klara, det är väl ett konstigt sett att tala om att mordet är gjort genom att setta en nyckel på ett bord? Eller förstod jag det där helt fel?

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, kan tänka mig det roadwarrior...Om inte MD är

en femma, så vet jag inte vad som är det...Den är superb !

Måste bara ta och se den snart nu när jag har den på DVD !!!

Ska se den igen så tills vidare får den 4/5 av mig. Men som sagt blir den hundra gånger bättre när man förstår vad dena handlar om, då är det inte bara det absurda som sätter sig på hjärnan (älskar för övrigt scenen då lönnmördaren klantar sig).

 

Det där med nyckeln har jag inte riktigt på det klara, det är väl ett konstigt sett att tala om att mordet är gjort genom att setta en nyckel på ett bord? Eller förstod jag det där helt fel?

 

Dels är filmen mycket konstig och mord är i sig konstigt så det är väl lika bra som alla andra sätt att signalera på

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

den på Winkies när den mörkhåriga killen berättar om sin läskiga dröm (hela den scenen är läbbig), 

 

 

Den är superläskig, såg det hemma med tryckande subwoofer, det var verkligen skrämmande.

 

Ja! Fan vad läskigt det var ;)

 

Den scenen är väl den enda som jag inte kan se nån symbolik i.

 

Sen kom jag att tänka på en sak lite snabbt, det kan hända att jag bara inte minns det just nu, men varför var hennes föräldrar inne i kuben och hur hade de kommit dit?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Sen kom jag att tänka på en sak lite snabbt, det kan hända att jag bara inte minns det just nu, men varför var hennes föräldrar inne i kuben och hur hade de kommit dit?

Jag antar att det är den blå lådan som menas. Jag har i och för sig för mig att föräldrarna kom ut ur uteliggartrollets bruna papperspåse, men jag kan ha fel. Det stämmer bättre om de kom ut ur den blå lådan, eftersom denna (liksom den blå nyckeln som öppnade den) enligt mig representerade sanningen om Betty/Dianes liv. Plötsligt var Dianes föräldrar (om de nu var hennes föräldrar) elaka och inte snälla som ju de var i Dianes dröm där de representerades av de snälla pensionärerna som Betty mötte i taxin på väg från flygplatsen. Eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hm... en mycket intressant film, Mulholland Drive. Klart värdefullt att läsa analyserna här, och att se den fler gånger är nog i princip nödvändigt för att begripa något. Jag såg den idag samt igår... lyckades få en taskig VHS-kopia som var nästintill onjutbar och blev således kompenserad med en (nästan) felfri DVD idag. Uthyraren Videogloben suger ibland... :down:

 

*SPOILERS för MD och Vanilla Sky*

 

Ska inte ge mig in på egna analyser - isåfall får jag nog se den ett par tre gånger till. Noterar bara att filmen faktiskt har några likheter med ett annat mästerverk, Cameron Crowes Vanilla Sky. Bland annat genom att de båda till stora delar består av en drömd verklighet. Och ett självmord, fast det senare har helt olika innebör i filmerna. Tror jag. Medan den senare filmen, VS alltså, ger mig mer känslomässigt - mer "stämning" för att anknyta till en aktuell tråd - så kräver MD mer av intellektuell analys för att komma till sin rätt. VS förklaras för övrigt tämligen utförligt den sista kvarten av filmen... något som dess belackare antingen har missat eller struntat i. Vad gäller MD får man nöja sig med regissörens ledtrådar i extramaterialet (DVD:n). Jag har inte sett någon som gett sig på att följa upp dessa, föresten?

 

*END OF SPOILERS*

 

Hursomhelst, kul att Lynch kunde göra något så här bra, jag tvivlade efter att tidigare bara ha sett Wild at Heart och Blue Velvet. Mulholland Drive är en riktigt bra film: 4+/5. Kan nog bli 5/5 med tiden... ;)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...