Jump to content

FILMKLUBBEN


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Moderator

Livet är underbart (den italienska alltså) är annars ett utmärkt alternativ då jag inte har sett den trots att jag borde och dessutom haft den i hyllan i säkert två år.

Briljant film, som du bör se snarast, filmklubb eller inte. :)

 

Andra alternativ jag kan komma på är Love Actually som ju är en uppskattad julfilm från den senare tiden och som jag vet är uppskattad av en del på forumet.
Love Actually är en riktig favoritfilm för min egen del, jag mår så jäkla gott av att se den. Men i ärlighetens namn finns inget att diskutera runt den. Den visar kärlek av alla de olika slag, både dess för och nackdelar, men hela tiden med en obestridliga charm som Richard Curtis speciella universum består av.

 

En annan kär favorit är ju Silent Night, Deadly Night. Den hade en hel del intressanta grejer - dock av det mer lättsamma slaget, men riktigt trevlig! :)

Hehe, tja varför inte.
Link to comment
Share on other sites

  • Svar 428
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar

Den enda film som diskuterats som jag inte sett är Fanny och Alexander, men den har å andra sidan de flesta andra sett. Livet är underbart såg jag för länge sen när jag var trött så den skulle jag kunna tänka mig ge en ny chans. Men det finns väl andra, gärna klassiska, julfilmer som skulle passa och som få sett ?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Jag är med på allt, ska bara kolla på Persona först så Jojje slutar hata mig haha. :lol:

Trevligt, Plox, du har inte glömt vår deal. ;) Om inte smileyn räcker: jag är inte helt allvarlig förstås. Fast du får förstås jättegärna se Persona. Det vore trevligt att höra vad du tycker. :)

 

Fanny och Alexander (långversionen) är en toppfilm som alla bör se.

Link to comment
Share on other sites

Har absolut ingenting emot Fanny & Alexander - jag kommer nog ändå köra igenom långversionen nu runt jul ändå så. Skulle ju vara kul om vi kunde köra den, men långversionen är ju lite dyrare och svårare att skaffa för vissa, men annars går det ju att diskutera för/nackdelar mellan långversionen och bioversionen. F&N har ju i alla fall extremt mycket som går att diskutera och många ingångspunkter, om man säger så. :)

Link to comment
Share on other sites

Haha, nädå Jojje förstår det. :)

 

Ja eftersom Fanny & Alexander är den i särklass bästa av Bergman jag har sett så kan jag definitivt tänka mig att se om den. Passar ju dessutom fint in vid denna tid på året.

 

Men lite som Yojimbo är inne på - finns ju inget måste i att man måste se mastodontversionen. Snarare tvärtom kunde det vara intressant att höra lite om den kortare också. Så Manne - you can do it! ;)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom vi börjar enas om Fanny & Alexander som nästa film så tycker jag vi spikar den?! Det är ju snart jul, men just den filmen är ju bara inledningsvis en film med julanknytning, så därför känns det ju inte förbjudet att börja se den i mellandagarna heller. Och det ska vara valfritt mellan långversionen och kortversionen då.

 

Nit89ram: Inget fel att välja kortversionen, men varför just den för att du inte sett Fanny & Alexander tidigare? Långversionen är ju ändå den "riktiga" versionen. :) Men fattar om det är för att den långa är lite svårare att skaffa så klart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Är det dags för en ny film till Filmklubben snart?

 

Omberg har ett förslag.

Såg Hämnden för några dagar sedan. Grym film, får jag medge! Har inte sett de andra fyra nominerade, men vågar säga att Oscarn kom i rätt famn. När fler fått sett den är den absolut en film jag skulle rekommendera till Filmklubben. Finns mycket diskussionsunderlag! :) Också kul att se Mikael Persbrandt. Har aldrig gillat honom tidigare, men man tänker snabbt om! Se den, gott folk! :)

 

Har själv inte sett Hämnden än så jag har inget emot den filmen. Vad tycker ni andra?

Link to comment
Share on other sites

Har också ganska nyligen sett den och håller med om att den är bra, även om jag tycker Susanne Bier har gjort bättre filmer. Finns en del att diskutera men känner också som Czechflash att jag nog inte kommer se om den på ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...