Jump to content

Dario Argento


Czechflash

Rekommenderade inlägg

  • Svar 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Phantom Of The Opera verkar vara riktigt skit! Har inte sett något av Argento, men det verkar vara skit. Julian Sands kan vara den sämsta skådisen genom tiderna.

Blir inte sugen på att se något av Argento.

du gillar inte splatter ?? har inte sett allt med Argento så jag vet inte all filmer men.. tja demons filmerna e ju riktigt bra underhållning.. å jäkligt bra musik :D mest i den första filmen dock..

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Angående Demons så är de endast skrivna av Dario Argento, men regisserade av Lamberto Bava. Har inte sett någon av dem, så jag kan inte svara på hur de är. Däremot har ju Dario Argento varit med och skrivit klassiska Once Upon a Time in the West som sen Sergio Leone regisserade.

 

Phantom of the Opera ÄR riktigt dålig. Och Julian Sands ÄR väldigt dålig i filmen. Läs mer om vad jag tyckte här.

 

Argentos filmer är främst till för de som gillar genren och filmer från 70- och 80-talet. Man kommer definitivt inte gilla dem om man bara gillar att se nya filmer, det är jag ganska säker på.

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

Minns att jag köpte och såg Deamons 2 en gång i tiden på VHS. Tyvärr vad den så där otryligt stympad av censuren så den inte gick att se. Det var inge snygga klipp inte, man klippte bort en scen och skarvade ihop filmen, så det blev ett rejält hack i ljudet till och med.

fasen man gråter inombords bara man hör dig berätta.. tycker dock deamons 1 är den bästa.. underbar scen med en cross ett samurajsvärd till tonerna av Accept låten Fast as a shark.. :wub:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Filmstar

Suspiria (1977)

 

Jaha, då har jag äntligen sett min tredje Dario Argento-rulle och efter besvikelsen med den förra filmen, Tenebre, så hade jag inte så högt ställda förväntingar när jag nu tittade på hans kanske (i konkurrens med Profondo rosso) mest kända film, Suspiria. Döm då om min förvåning då jag älskade rullen, i princip från första till sista stund. Filmen handlar om den unga danserskan Suzy Bannion som kommer från USA till en berömd Tanzschule i Tyskland. Allt verkar dock inte stå helt rätt till och redan första kvällen blir en av studentskorna mördade. Muahaha.

 

post-22-1128627791.jpg

 

Filmen lyckades med foto, ljussättning och musik (av Czechs favoriter Goblin förstås) anlägga en härligt hotfull stämning redan när vår hjältinna Suzy anländer till flygplatsen i Tyskland i första scenen. Just ljussättningen sticker ut, bl a när Suzy tillsammans med sina medpassagerare kommer ut från gaten i ett läskigt grönt ljus. Allt känns hotfullt: hur plötsligt Suzy liksom blir helt ensam utanför flygplatsen i regnet, taxibilarnas förbisvepande lyktor och ett läskigt forsande vatten som kameran zoomar in. Och inte blir det sämre när hon anländer till den härliga gamla byggnaden som rymmer dansskolan (och andra hemligheter, muahaha). Här frossar Argento i vackra bilder som går i rött, grönt, blått och gult. Det var länge sen jag såg sånt här ögongodis. Det var bara och sitta och njuta. Förutom snygga scener inomhus fanns också ett väldigt snyggt parti som utspelas på ett stort torg och där en viss hund är inblandad.

 

Långa stycken av filmen har egentligen ingen handling utan det är bara musik och en tjej som går i röda korridorer och öppnar stora tunga trädörrar. Ruggigt snyggt och kanske inte direkt läskigt, men ändå med en härlig känsla. Vissar scener är bara för underbara, som t ex när Suzy i en korridor passerar en gammal hushållerska som stirrar som en död fisk på henne. Ja, det här kändes faktiskt som en helt sanslös och unik film. Kanske var jag lite mer förberedd på vad som väntade efter att ha sett en Argento-film innan. Jag förväntade mig inte en smart eller läskig handling och bra skådespeleri, utan jag visste att det var en film som man bara ska låta sig sugas in i utan att störa sig på detaljer som ganska dåliga skådespelarinsatser, dålig dubbning osv. Nä, jag njöt i stället för fulla muggar av den här uppvisningen i stämningsskapande filmskapande där foto, ljus, musik, och inte minst den underbart 70-taliga scenografin, är själva målet och inte bara medlet för att berätta en historia.

 

post-22-1128627804.jpg

 

Med detta sagt, så tyckte jag faktiskt ändå att skådisarna inte var speciellt dåliga. Detta var enligt mig helt klart sämre i Tenebre, kanske för att den mer försökte vara en berättande historia. Tyckte nog jag Jessica Harper som spelade Suzy var helt ok, liksom Joan Bennet (Madame Blanc) och Alida Valli (lärarinnan med militärstuket, ha ha, rolig). Vissa verkar störa sig på slutet men för mig gjorde det filmen varken bättre eller sämre (det kändes liksom inte avgörande). Tyckte det funkade bra även om vissa säkert ville se ett "olyckligare" slut som i t ex Tenebre (vars slut i och för sig var det bästa med den filmen). Nä, som sagt, jag gillade verkligen den här filmen, och Argento fångade in mig redan i och med den hotfulla (faktiskt) stämningen som han lyckas bygga upp på kort tid under inledningsscenerna på flygplatsen. Det blir en klockren fyra.

 

4/5

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Kul och intressant läsning av Suspiria. Visst är den härlig med sina färger, foto och musik. Tänkte du på den underbara inzoomningen på torget när hon sitter tillsammans med en man och kameran zoomar in fönstret bakom dem ? Riktigt snyggt. Eller vad sägs om scenen där man filmer igenom en glödlampa och använder sig utav olika färger ? Det är verkligen ögongodis när det gäller experimenterande med färger och foto. Och visst är det visuella viktigast i den här filmen, så handlingen får komma i andra hand. -4/5 har den fått, men man blir ju sugen på att se om den...

 

Jättekul att du gillade den efter att Tenebre inte gav dig mycket. Det är helt klart hans mest unika film. Vore fortfarande intressant att höra vad du skulle tycka om Phenomena som är stämningsfull och snygg, fast på ett annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

När det gäller scenen på torget så var det inte den scenen du nämner som jag tänkte på (även om den är snygg den med). Jag tänkte på när den blinde pianisten var ute med sin hund på ett stort ödsligt torg. Tyckte den var ruskigt snygg. Och, ja, jag la märke till scenen med glödlampan. Argento på lekhumör.

 

Har ju Profondo rosso och Opera kvar att kryssa, men kommer nog vilja se även Phenomena.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

När jag skrev "Tänkte du på den underbara inzoomningen på torget när hon sitter tillsammans med en man och kameran zoomar in fönstret bakom dem ?" menade jag det inte som en fråga om det var den scenen du syftade på, utan om du tänkte på den när du såg filmen ;) Men jag förstår om det lätt kan förväxlas.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • Filmstar

Profondo rosso (1975)

 

Jag är tillbaka på spåret igen när det gäller Dario Argento-filmer. Nu har jag sett en av hans mest uppskattade filmer, som utspelas i Rom där det hela inleds med att en synsk kvinna under "föreställning" plötsligt känner en persons tankar om mord och död. Strax därpå blir hon mördad. Mordet bevittnas av en engelsk pianist (David Hemmings) som sen, tillsammans med en journalist (Daria Nicolodi), försöker ta reda på vem som är mördaren.

 

post-22-1142888397.jpg

 

Ja, det var riktigt skönt att åter stifta bekantskap med Dario Argento och hans filmvärld. Jag tyckte den här filmen började lite segt även fast det var ganska snyggt redan från början. Musiken är givetvis mysig; Goblin påminner om en skiva jag har med svensk 70-talsfunk med Janne Schaffer och Björn J:son Lindh (mycket bra med andra ord). Czech skrev i sin recension att han tyckte vissa delar av musiken inte var lika bra. Jag vet inte, jag tyckte det var bra hela tiden, främst den grymt funkiga basgången som spelades SPOILER

när pianisten (Hemmings) besökte huset det "spökade i" samt när Hemmings och journalisten (Nicolodi) var i skolarkivet och letade efter teckningar

SPOILER SLUT. Underbart tycker jag.

 

Filmen påminner en hel del om Suspiria som jag dock tycker är snäppet vassare. Suspiria är en enda lång orgie i skön musik, stämning och ursnyggt bildspråk. Efter ett tag får vi även detta i Profondo rosso, främst när pianisten (Hemmings) besöker ett hus som det sägs spöka i. Men bitvis försöker den vara en deckare och då funkar det inte, precis som Tenebre inte funkade, för mig alltså. Eller så var det så att jag inte hade fattat Argento riktigt när jag såg Tenebre.

 

post-22-1142888419.jpg

 

Givetvis är det genomgående usla skådisinsatser och ett lövtunt manus. Och sen har vi det usla röstljudet och de usla röstskådisarna. Jag såg filmen med engelskt tal, eftersom jag noterade att det var engelska som läpparna på skådisarna talade. Tyvärr hade tydligen delar av det engelska ljudspåret försvunnit så plötsligt snackade skådisarna italienska även fast deras läppar fortsatte tala engelska. Det är ju nästan så allt det här dåliga blir charmigt; men nej, lite stör det nog allt. Men, som sagt, stämningen är allt som oftast på topp, framför allt mot slutet. Och morden är ju som vanligt upplyftande (om det allra sista dödsfallet skulle man kunna säga att det var hissnande).

 

4-/5

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...