Jump to content

fix Idé


Rekommenderade inlägg

Satt och såg på OS. Klyft tog medalj. Tänk vad kul det är med all uppståndelse kring olympiska spelen.

 

Ett litet läger med geografisk punkt aten. Med en massa tävlingar och evenemang. Helkul att se på, synd att man inte kan delta. Tyvärr går ju OS bara var fjärde år (varannat om man tänker vinter också). Vor det inte bra med ett kompliment! Satt och tänkte hur trist det är utan OS eller fotbolls em/VM. Slog upp tidningen för att ströläsa lite och stirrade på de här 5 ringarna. Kan inte färgerna, det gör antagligen inte du som läser det här heller..

Men iaf, ringar. Vart hittar man annars många ringar?Jo i sagan om ringen så klart! OS själv har ju ringen O i OS! Mycket gemensamt redan nu och det är bara början. Ett par jämförelser:

 

* Pilbågsskytte är stort i os, vart annars hittar man pilbågsskyttè? jo i Midgård!

* Den gamle som ändå verkar ung (waldner) kommer från norden till sydliga trakter där man ser tillbaka på storhetstider (grekerna och dess historia). Påfallande likt aragon!

* fäktning... tor att det förekommer i midgård en del.

* Tyngdlyftare och kulstötare (troll och bergstroll)

* Fälttävlan. Mycket lotr, men gör inte som svenskarna, rid inte runt hindren, försök hoppa över dem!

* Dykning. Om isildur bara kunnat dyka lite bättre hade man ju kunnat få tag i ringen och tillslut sprätta ner isildur med ring i domedagsmountain.

 

Aja, massa käbbel istället för att komma till saken. Man borde göra ett ringolympics! (kalla det vad ni vill)

Ett som går var fjärde år.

En stor samlingspunkt för allt vad midgård står för

En massa evenemang som alla är lika hysteriska!

Chans att vara riktigt nojjig.

(vinsten från allt går förståss till fina, välgörande ändamål)

 

Alltså ett stort gigantiskt läger någonstans mitt ute på något fält där alla går utklädda till hober, orcher, tomtar eller vad som helst. Håller på i, säg 2-4 veckor. Finns massa saker man skulle kunna göra.

* Filmvisning - Visa filmerna, extramaterial

* Ta dit skådisarna. Lite nojja över det hela också!

* Tävlingar. I massor. Bilbågsskytter, yxkastning, fäktning.

* Varför inte testa på lite extrema saker; bungy, klättring, glidflyg...

* Godbiten e ju konserer! En massa fin tramsmusik, bara midgårdinspirerat.

* Musikal på det, ta hela lotrmusikalen och sätt upp den i något fult tält.

* En massa lägereldar, det e alltid höjande.

* Småpubar, med bord att studsa runt på.

* Förståss massa lotrböcker hit och dit.

* Proffessorer som kommer dit och är viktiga.

* Avslutningsvis ett stort enormt lajv som pågår ett låångt tag.

 

Nu kan det tyckas att det här låter hur vrickat som helst... och det är det ju förståss. Småtimmar (klockan är nu halv fyra) och jag är trött och vimsig. Bollar bara runt med idén för att se vad ni tycker. Bara fantiserande förståss men ganska kul. En sorts samlingspunkt för alla lotrfantaster var fjärde år. Typ en blandning av Os, scouternas Jamborée (gigantiskt läger med över 100 000 ibland) , Roskilde och Medeltidsveckan i visby... Varför tänker ingen så långt i stora världen??? Är det bara jag som är utan resurser som är smart? :D vore det inte en bra idé ?

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min käre Zoodiack, jag är djupt imponerad av din energi på gränsen till raseri, och ditt engagemang på gränsen till galenskap. Idén är fullkomligt lysande enligt mina mått. Dock tror jag inte att den är genomförbar de närmsta 200 åren sisådär. Du skall förvisso ha all heder för detta fullkomligt storslagna påfund. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kul att Zoodiacks idéer sprudlar igen. Har för mig att du hade en idé på att nån miljadär borde göra en miniatyr av Midgård i typ skala 1 till 4 ellet nåt. (även det på natten om inte jag mins fel):D

 

Hur som helst, om vi skippar hela den här OS-grejen, (tyckte den var lite väl långsökt :P ) så tror jag inte det är omöjligt att det inom en överskådlig framtid kommer att ordnas något jätte möte för tolkien fans, (på Nya Zeeland?) så det är nog varken en dålig eller overklig idé

Link to comment
Share on other sites

Låter helkul för en galen Tolkien-entusiast som mig själv! :up:

Kan redan nu föreställa mig tälten och musiken och fäktningen och... :D

Synd bara att det kanske är lite svårt att genomföra, men jag hoppas att det någon gång kommer en stor festival eller samlingspunkt för SoR-fans.

Link to comment
Share on other sites

Okej då var vi fem stycken. Det blir ju inget jätteläger direkt men det är ju alltid en början.

Zoodiack, du klämde ur dig den här idén så du får stå för arrangemanget. Fixa en trevlig plats, slå upp en massa tält, och tänd lägereldarna, så kommer vi andra. Jag kan nästan lova att om vi börjar leka hober, fäktas med svärd och annat roligt, kommer det att komma många fler människor. Sen om det är tolkien fans, eller folk som vill titta på galningarna i skogen är ju en annan sak. :P

Link to comment
Share on other sites

Okej då var vi fem stycken. Det blir ju inget jätteläger direkt men det är ju alltid en början.

Zoodiack, du klämde ur dig den här idén så du får stå för arrangemanget. Fixa en trevlig plats, slå upp en massa tält, och tänd lägereldarna, så kommer vi andra. Jag kan nästan lova att om vi börjar leka hober, fäktas med svärd och annat roligt, kommer det att komma många fler människor. Sen om det är tolkien fans, eller folk som vill titta på galningarna i skogen är ju en annan sak. :P

Och Lestat som kallade dikt-tråden för fanatisk... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Okej då var vi fem stycken. Det blir ju inget jätteläger direkt men det är ju alltid en början.

Zoodiack, du klämde ur dig den här idén så du får stå för arrangemanget. Fixa en trevlig plats, slå upp en massa tält, och tänd lägereldarna, så kommer vi andra. Jag kan nästan lova att om vi börjar leka hober, fäktas med svärd och annat roligt, kommer det att komma många fler människor. Sen om det är tolkien fans, eller folk som vill titta på galningarna i skogen är ju en annan sak. :P

ok, föreslår fjällen på sommarn.. nu lider den ju mot sitt slut men vi kan ta någonstans lite närmare :D Förresten har jag redan utlovat att jag ska springa runt som Frodo om AIK inte vinner allsvenskan, det ser de defenitift inte ut att klara så för mig blir det av hursomhelst! Men det får bli nästa sommar...

 

Det kan ju inte vara så att den här idén inte är påtänkt tidigare; har därför mailat till ett par tolkiensällskap för att få veta om det kanske t.o.m redan finns.. Fast jag antar att det kommer så småningom. Satt och drömde länge om att filmerna skulle komma; nu kan man ju drömma om det här!

 

 

Men om det ska vara ett sånt här läger (låt oss gå in långt i fantasivärlden och förutsätta att det blir ett) måste det ju ha ett namn! Någon med en idé?

 

Ringolympics -> struken.. för fult!

 

Lite braining:

Ringorama

cardamp (c arda mp) (arda=a)

 

Fantasin tryter.. någon med ett bra namn?

 

Sedan vill jag ha med ett riktigt troll.. fast de är kanske utrotade, eller?

Link to comment
Share on other sites

Haha, du borde lägga upp bilder om du springer utklädd som Frodo. :P

 

Angående plats så får jag väl långt vart det än är så det spelar väl inte så stor roll egentligen. Skulle väl vara bra om det inte blev allt för långt söder om Stockholm i alla fall. ;)

 

Tolkien-föreningarna borde väl nappa tycker jag. En stor samling där alla är med -Forodrim, Mithlond,... I stället för att alla ska ha små träffar för sig själv är det ju trevligare med en stor. :D

 

Jag kollade upp vad samling eller möte var på quenya och det blev yomenië.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Är helt med dig Zoodie. Var på en fantasykongress 1995 i Stockholm, och det är fortfarande en av de största händelser jag varit med om. Har fortfarande nära vänner kvar som jag träffade där.

 

Med du har glömt kläderna! Vi måste ha kläder som andas LotR på nåt sätt, det ger stämning!

Link to comment
Share on other sites

Sedan vill jag ha med ett riktigt troll.. fast de är kanske utrotade, eller?

Jag känner ett troll...

Kan ju alltid försöka övertala honom, fast jag tror inte det blir lättar om jag berättar varför jag vill ha med honom. "Vi behöver ett troll till vårt Lotr läger, och jag tycker du skulle passa utmärkt" :P

 

Det är helt rätt att kläder är en viktig ingrediens i det hela, men det måste väl gå att fixa genom någon Lotr eller medeltids samling. Annars får man ju göra själv (syslöjd var inte mitt bästa ämne bara) Hob kläder måste ju vara lätt att fixa.

Nu tror iofs inte jag att jag skulle passa som hob. 187 cm lång och inte direkt byggd som en hob.

Nåja, *Pust*, jag får väl vara Aragorn då. Typiskt! :D:D

 

Vad gäller plats är det värre. Vet inte var i sverige man skulle hitta ett "midgårds" landskap. Utomlands är det nog svårt att komma igenom tullen med alla våra jättefeta svärd vi ska ha med oss.

"Vadådå, vi skulle ju bara leka sagan om ringen" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Haha, du borde lägga upp bilder om du springer utklädd som Frodo.  :P

Det ska jag.. om aik misslyckas med guldet.. :P

 

Det där med fantasykongress lät annars skitkul! Någon som vet om det är fler på gång?

 

yomenië var bra tycker jag!

 

Aragon är väl kortare än 1:87 sisådär 1:83 tror jag.. då faller jag in mycket väl på hans beskrivning :P

 

Sedan tror jag inte det är svårt att frakta vapen.. Några kompisar var i kina och köpte samurajsvärd, ingen stoppade dem :D

 

Har mailat till tolkiensociety i en sista desperat nyck och krävt att dem ska ordna ett läger.. Skrev att vi var ett par hundra som skulle komma på studs! :/

Aja, jag var trött.. Innan det blir läger och sånt tänkte jag på det här med red bullracet. I år är det lådbilsrace, nästa år är det ner i stockholms ström, ner i kanalenhopp..

Jag och några kompisar funderar på att göra smaug då ungefär såhär:

På kanten står en massa skyttar som en efter en hoppar ner för att slippa den förfärliga draken som kommer närmare.. tillsist står en enda parvel kvar och avlossar en välriktad pil och draken dråsar över kanten.. Vore det något tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Dags för mig att blanda mig i leken. Idén låter hur kul som helst,men i alltför stor skala för att bli genomförda. Det första man tänker på är finansieringen, VEm som ska stå för kalaset. Det andra är, tror jag, att bara de puraste tolkienfansen får komma,så att det blir riktig inlevelse. Och att vara på nya zeeland skulle ju vara det optimala,men ,som sagt, så är ju finansieringen ett stort problem där också,vem betalar resan för alla,ska man betala sådant själv (vilket jag tycker iofs är bäst) eller betalar något annat företag för det?

 

Ett sätt att genomföra detta är ju faktiskt att Erbjuda företag reklamplatser, och en chans att för företag förbättra deras Image genom att sponsra ett sådant förslag. Men självklart så behövs ett startkapital för att ett seriöst företag ska nappa.

 

yomenië var ett utmärkt namn! Och gällande beskrivningen på karaktärer, så har jag någolunda ljust och långt hår och är någolunda skillad på pilbågsskytte,så jag får vara legolas då..... :hypocrite:

Ändrad av ElendiI
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är bäst att starta ganska litet någonstans i Sverige, Nya Zeeland känns kanske lite väl stort första gången dessutom blir det svårare för folk att ta sig dit. Om man skulle informera de stora Tolkienföreningarna kanske en del folk skulle komma första gången och att det sedan sprids och att det kommer mer folk och mer sponsorer andra gången.

 

Kul att ni gillade Yomenië! :)

Det är ju svårt att veta vem man skulle vara... Är ganska lång för att vara tjej (1,80) men har inte jättelångt hår, så det går inte att vara alv. <_<

Link to comment
Share on other sites

Som sagt är det nog liten skala som gäller. Behöver inte bli så vansinnigt dyrt. Alla får ta sig dit och hem bäst de kan. Ta med sig sina egna grejer.

Någon form av inträde som kan användas till olika evenemang inne på området.

Tror inte det behövs vidare stort kapital egentligen. Det som behövs är god planering. Därför vore det bra om tolkiensociety eller nån ville ta tag i det hela.

 

Sedan vad gäller 200 personer tror jag inte det blir några större svårigheter att få ihop. Känner ett 20-tal som säkert gärna skulle vara med på detta. (och det är bara i min lilla by) Antar att ni känner tolkien fans också? Bara att sätta upp lappar så samlas det nog folk. Det är nog inga problem.

 

Jasså en konkurrent om platsen som Aragorn. :D

Tror han är längre än både 1,83 och 1,87. (iallafall i boken)

Men men, du får järna vara honom. Det är ändå inte min favorit. Då är Borormir häftigare. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...