Jump to content

Bilbo som film.


Rekommenderade inlägg

Har som bekant varit på semester och har där lyssnat ett par gånger på bilbo i hörboksformat. Blir mer fascinerad av den historien för var gång och tillslut har jag börjat undra varför man inte gjorde en filmatisering av den istället, eller varför förstår jag men som jag lyssnade så kom jag underfund med att det borde vara mycket häftigare att göra Bilbo som film. Om ni inte har läst boken får ni hålla för örona nu :)

 

1.Tänk ett femhärarslag. Det skulle bli helt utsökt. Först rusar dvärgarna för att gå till strid och sedan, helt plötsligt så ser man ett mörker från norr och precis innan drabbning mellan dvärgar och alver så ställer sig en Gandalf grå mitt i allt och det blir helt tyst. Nu är det dags att glömma våra tvister ...

Dain kommer dit och man får se dem göra taktiker för att kunna slå vättarna. Sedan kommer stormen över dem med fladdermöss, vättar och vargar. Vilken scen det skulle kunna bli.

2. Godmorgon-scenen. Skulle kunna göras hur bra som helst! Ian holm och Ian McKellen skulle göra det hur bra som helst!

3. Gollumscenerna skulle kunna bli filmhistoria.

4. Spindlarna i skogen och en svingande blå klinga.

5. Värst: Smaugs luftfärd. Efter det att man visade fyrverkerisdraken i LOTR så vet man att den skulle kunna bli hur bra som helst!

 

Nu är det möjligt att jag bara drömmer bort eftersom jag blev helst insnöad som jag lyssnade men det skulle kunna bli helt perfekt. Bilbo ser jag som ett mycket bättre upplägg för en film än triologin som är så detaljerad att det blir till pankaka av det historievis!

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 40
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, den skulle kunna bli kanon.

Men den skulle väl inte slå trilogin om Härskarringen?

Ja femhära-slaget skulle kunna bli kanon. Eftersom boken är hälften så tjock som Sagan om Ringen så skulle man nog kunna få plats med *nja* ungefär allt utan att ta bort godbitarna i en tretimmars-film.

Men jag hoppas att det blir PJ (peter jackson) & c/o som gör den. Det skulle kännas fel om filmen Bilbo skulle bli i en helt annan stil än Sagan om Ringen-filmerna. Man ska ju få känslan av att det är samma Midgård, bara 60 år tidigare. Gollum var ju som vi såg i Sagan om de Två Tornen perfekt gjord eller? Iallafall i dagsljus var han det...

nu lämnar jag ordet till näste man!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag skulle bara kunna tänka mig en filmversiojn av Bilb om det är Peter Jackson som regisserar den.

Det skulle kännas obekvämt att se helt andra skådespelare i rollen som Gandalf och Bilbo.

Men jag håller med er om att det skulle bli väldigt intressant och bra om man gjorde en filmversion av Bilbo.

 

Nu är det bara att hoppas att Peter Jackson skärper sig och tar hand om det projektet. Han har inte sagt nej än...

 

Och i såna fall så borde det inte ändras särkilt mycket i filmen på grund av att boken inte är så lång. Det är alltid ett plus.

 

Om jag skulle ber för något i mitt liv så är det för detta. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle bara kunna tänka mig en filmversiojn av Bilb om det är Peter Jackson som regisserar den.

Det skulle kännas obekvämt att se helt andra skådespelare i rollen som Gandalf och Bilbo.

Men jag håller med er om att det skulle bli väldigt intressant och bra om man gjorde en filmversion av Bilbo.

 

Nu är det bara att hoppas att Peter Jackson skärper sig och tar hand om det projektet. Han har inte sagt nej än...

 

Och i såna fall så borde det inte ändras särkilt mycket i filmen på grund av att boken inte är så lång. Det är alltid ett plus.

 

Om jag skulle ber för något i mitt liv så är det för detta. :)

Att Ian *2 ska göra den är nligt mig ett måste men jag tycker kanske inte att pj ska göra den... Bilbo är inget actionäventyr förutom på slutet och det skulle bli konstigt på så sätt att man antagligen skulle lyfta ut en stor fight först med troll sedan med vättar efter det med spindlar ich inte minst draken men till sist så skulle det bli en storslagen historia i slutet. Dessa scener ser jag lätt att de hamnar minst runt 1 och ½ timme om man baserar sig på fel saker. Boken Bilbo är ett perfekt manus så det borde inte gå att sjabla bort en sådan chans!

Link to comment
Share on other sites

Att göra film av Bilbo, det vill jag...

 

Helt enkelt för att Bilbo är en underbar bok och som många sagt, dom skulle inte kunna ta bort många godbitar om den skulle få vara 3 timmar lång.. Om den nu skulle bli film så ser jag mycket framemot att få se när Gandlaf och alla dvärgar först kommer till Bilbo, Ina Holm gör en sådan underbar prestation av Bilbo, och har helt underbara miner, att få se honom oerhört förvånad över alla dvärgarnas intågande är nästan för bra för att missa...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Ian *2 ska göra den är nligt mig ett måste men jag tycker kanske inte att pj ska göra den... Bilbo är inget actionäventyr förutom på slutet
Ja, men den behöver absolut inte vara ett actionbaserat äventyr bara för att Peter Jackson gör den. Regissörer är bra på flera olika teman.

 

.. Om den nu skulle bli film så ser jag mycket framemot att få se när Gandlaf och alla dvärgar först kommer till Bilbo, Ina Holm gör en sådan underbar prestation av Bilbo, och har helt underbara miner, att få se honom oerhört förvånad över alla dvärgarnas intågande är nästan för bra för att missa...

 

Jo, men risken kan vara att Ian Holm ser så gammal ut att inte ens smink kan göra så att han ser yngre ut som han ska göra.

Men jag håller med dig om att Ian Holm gör Bilbo på ett speciellt och underbart bra sätt.

 

En sak som jag älskar med Bilbo är just alla dvärgar som är med där.

Tyvärr så nämns dem inte alls mycket i böcker och det är väldigt synd, men i den här boken så är det dom som har de främsta rollerna. Det är det som gör Bilbo till en strålande bok.

Det skulle vara mycket roligt för min del att se en film med mitt favoritsläkte i Tolkiens värld. Just dvärgarna är så charmiga på deras sätt.

Usch, nu kräver jag att Peter Jackson tar upp arbetet med en Bilbo film.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men risken kan vara att Ian Holm ser så gammal ut att inte ens smink kan göra så att han ser yngre ut som han ska göra.

Men jag håller med dig om att Ian Holm gör Bilbo på ett speciellt och underbart bra sätt.

För mig får han gärna se gammal ut. Det skulle jag ha överseende med :D , skulle nog inte kunna se någon annan som Bilbo, det skulle nog inte ens kännas som en Bilbo.... :(

Link to comment
Share on other sites

Jo, men risken kan vara att Ian Holm ser så gammal ut att inte ens smink kan göra så att han ser yngre ut som han ska göra.

Men jag håller med dig om att Ian Holm gör Bilbo på ett speciellt och underbart bra sätt.

För mig får han gärna se gammal ut. Det skulle jag ha överseende med :D , skulle nog inte kunna se någon annan som Bilbo, det skulle nog inte ens kännas som en Bilbo.... :(

Det som e så bra är att Bilbo ÄR gammal både i lotr och bilbo! Det enda stället som man ser honom som yngre (dvs med "ickegråtthår") är när han krafsar efter ringen i dimmiga bergens grottor i filmen. Jag kan inte minnas att man beskriver hans utseende i boken. I alla fall inte som gandalf beskrivs, grå hätta, buskiga ögonbryn osv. Han kan se ut hur som helst.

 

Ber bara för att Ian holm ska bli frisk självklart för hans välgång och inte bara för en ev. Bilbo!

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Enligt media har PJ sagt att han inte vill göra Bilbo. Efter detta ska han göra skräckfilm vill jag minnas. Har för mig att ha sa att han skulle hoppa på nån helt annan produktion och göra skräckfilm på helgerna som ren fridigssysselsättning.

Men det är klart, om checken är på rätt summa...

För med tanke på filmernas popularitet så lär filmbolaget vilja göra Bilbo, eftersom det går att tjäna pengar på det.

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

Den var det grymmaste jag sett sedan TTT!!!

Man såg att det skulle kunna bli hur bra som helst! Fast någon fruktan från byborna när draken kom såg jag inte skymten av. De försökte släcka elden medan draken flög fram och tillbakak!! :D Vet någon ur vilken film man hämtat draken, har aldrig sett någon drakrulle förutom dragonfly! Kul att du hittade den man blir glad bara av att se den :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Drakbilderna kommer från Dragonslayer.
Som för övrigt är en riktigt bra film, vill jag minnas. Den har ju några år på nacken, men jag var mycket imponerad av draken när jag såg filmen. Tänk bara vad WETA skulle kunna göra med Smaug!

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...