Jump to content

Starwarsparalleller i ROTK


Vilken star wars-koppling i ROTK var bäst?  

27 members have voted

  1. 1. Vilken star wars-koppling i ROTK var bäst?

    • Darth Vaders dödsscen
      3
    • Lukes förstörande av en AT-AT
      4
    • "What does you hart tell you"-repliken
      3
    • Musiken(kan så bra musik verkligen vara skriven av nån annan än John Williams, avmed masken, vi vet att du egentligen inte är Shore)
      1
    • Jag såg ingen starwarskoppling?
      14
    • Jag lovar att jag såg nån Ewok där på slutet.
      2
    • annat
      0


Rekommenderade inlägg

Som ni kanske märkte så var ROTK bara översvämmad av SWreferenser.

 

Man kan ju riktigt höra att dialogen ursprungligen var så här:

 

Eowyn: But I have to save you.

Theoden: You already have, tell your sister, you we..,. hrm, i mean tell your brother you were right about me,... or... whatever.

 

Inte för att det var nåt negativt på nåt sätt, men vad tyckte ni om SWreferenserna?

Link to comment
Share on other sites

Röstade på AT-ATn. Det var vad jag tänkte på när jag såg filmen.

 

Vad gäller kopplingar i repliker så borde det i så fall vara tvärt om, att GL lånat från Tolkiens böcker.

Hm, är du verkligen säker på att det är orginalrepliker från böckerna? Jag kommer inte håg men jag har inte för mig att Eowyn sa så till Theoden i böckerna.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Nja, jag är inte säker, men jag tycker ändå att manusförattarna försökt använda så mycket text från böckerna som möjligt. Har lite svårt att tänka mig att de skulle skriva in dialog ur StarWars när Tolkiens böcker finns. Men vem vet, Phillipa Boyens och Fran Walsh (stavning) är kanske fans av SW också?

Link to comment
Share on other sites

SÄG inte att ni missade den där Ewoken som hängde i svansen på Häxmästarens bevingade odjur? Eller när Han Solo lite diskret smög förbi i bakgrunden när de bar Faramir till Rath Dien? Nu blir jag verkligen besviken. :(

Ändrad av Protector of Evendim
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Röstade nu att jag inte såg någon koppling i ROTK...

Hörde dock en i TTT.. Uruken som står och viftar fram sina arméer när urukerna anländer till helms deep låter precis som chewbacca!

Det tyckte jag med, annars var de största parallellerna jag såg Theodens dödstal till Eowyn och "what does your heart tell you"-grejen. De var de mest uppenbara. Sen är det ju så att Bob Anderson (Svärdsmästargubbe i LOTR) var i Darth Vaders dräkt och fäktades mot Alec Guinness i första Star Wars.

Link to comment
Share on other sites

Röstade på AT-ATn. Det var vad jag tänkte på när jag såg filmen.

 

Vad gäller kopplingar i repliker så borde det i så fall vara tvärt om, att GL lånat från Tolkiens böcker.

Hm, är du verkligen säker på att det är orginalrepliker från böckerna? Jag kommer inte håg men jag har inte för mig att Eowyn sa så till Theoden i böckerna.

 

Theoden säger ingenting till Éowyn under slaget, hans dödstal hålls till Merry. Då tror Theoden att Éowyn är kvar i Rohan, vilket även läsaren (genom Merry) har trott ändå tills två sidor tidigare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vadå starwarsparallell? Jag såg inga referenser till Stjärnornas Krig.

 

Däremot verkar alla ha missat en klockren referens - till "The Goonies"! Japp, det är inte bara så att en typ tolvårig Sean Astin har en av huvudrollerna, utan den där rosa orchen som aldrig blev träffad av katapulterna var ju på pricken lik Sloth!

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...