Jump to content

Hade Lucas Episod 1 i åtanke 1977?


jec

Rekommenderade inlägg

Har också hört att det planerades nio filmer från början, men att alla då skulle komma i ordning, alltså sex filmer efter de tre orginalfilmerna. Det blev ju inget av med detta utan Lucas nöjde sig med att göra tre filmer som utspelar sig före de gamla.

Har inte heller någon fakta som kan backa upp detta.

Någon som vet bättre?

Link to comment
Share on other sites

Den teori jag hört flest gånger och också tror på är att George Lucas inte alls hade episod 1 i åtanke 1977...han blev väl helt enkelt ganska överrumplad av framgångarna och bestämde sig då för de första filmerna i serien...

 

Han har ju själv sagt att fler episoder efter 6:an bara är rykten och att varken han eller någon annan regissör någonsin kommer att regissera ännu en Star Wars film..om han får bestämma <_>

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis inte!

 

Lucas hade redan på den tiden blivit besmittad av Spielbergs då faktiskt bra giriga Hollywood projekt vilket man kan se fysiskt om man studerar "Herr Spielbergs näsa för pengar".

 

När människor på den tiden såg IV, V och VI blixtra till så trodde de att Lucas ville visa dom framtiden. En framtid som inte ens messias egen trolldryck kan bita på nämligen verklighet. Känslan av att kunna "ta" på farkosterna kommer alltid att vara mer "science fiction" än trollkonster med datorns hjälp. :smartass::D

Ändrad av Greenleaf
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hittade precis den här sajten som verkar kul o intressant. I alla fall... i mina barndoms dagar så hade jag bra koll på Star Wars och insöp i princip allt om SW. Iaf så var ursprungliga tanken att det skulle vara tre triologier. Tre före (som är direkt uppenbart eftersom den första är episod IV) och 3 efter som skulle återspegla vad som hände med Luke, Leia o Han efter episod 6. Jag läste detta i en SW-tidning... bl a namngav den att titlarna skulle vara Clone Wars och The Old republic. Varav den ena är korrekt iaf.

 

Eftersom han tröttnade på att regissera efter episod 4:a och Hamill, Ford m fl har blivit gamla så är definitivt de 3 sista out of the question. Och episod 6 hade också ett ganska definitivt slut eftersom kejsaren dog.

 

Jag tror han hade grova utkast till handlingen till samtliga episoder men valde att börja med de mellersta tre och episod 4 eftersom den hade störst potential att bli en succé. Det är ju en saga och de klassiska elementen finns där i ganska utpräglad form (den onda Vader, prinsessan o s v). Dessutom är det lite av en PR-grej att börja med de mellersta tre, det skapar diskussioner, finns det fler???

Link to comment
Share on other sites

Han skrev en synopsis (historien i korthet) på episode 1-3 medans han skrev manus till den första starwars-filmen. Han ville ha en liten bakgrund till sina filmer, och den här bakgrunden sträckte sig över 20 sidor. Han har sagt att han använt ungefär 20% av synopsisen till Phantom menace, 20 % till Attack of the Clones och slutligen hela 60 % till Revenge of the Sith.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har hört liknande saker om det, att det ifrån början skulle komma tre trilogier och att George Lucas redan börjat med manusen till I, II och III. Men jag anser att det är bullshit. Visst, han kanske hade börjat lite smått för att få en grund till episod IV, V och VI. Men han hade aldrig i åtanke att verkligen göra fler filmer efter första trilogin. Men sen så upptäckte han att det fortfarande gick att tjäna pengar på Star Wars fenometet. Hans största misstag var att göra episod I, II och III, det höll på att ta död på Star Wars. Han har bytt ifrån bra manus, regi och skådespelare till specialeffekter, pengar och svaga Jedis. Sista trilogin som skulle utspela sig efter den gamla är utbytt emot en Tv-serie som kanske skulle bli av till 2007 2008 nån gång.

 

The force is not with Lucas any more

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...
  • 2 months later...
Även om mycket har sagts om detta ämne så tror jag bara George hade en vag bakgrundshistoria till Star Wars!

 

Detta grundar jag på att original filmen inte heter Episode IV, utan bara helt kort "Star Wars".

Inte helt korrekt Daarco, På omslaget till filmen står det bara Starwars men kollar du i början av filmen när den rulltexten kommer står det Starwars Episode IV.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...