Jump to content

Magnolia


Rekommenderade inlägg

Dont you fucking die now...MAGNOLIA 1999. Är det slumpen, eller en massa sammanträffande?

 

Jag fick nästan ont i magen när jag såg den här filmen. När man inser att man kan tillföra en film med alla dess ingredienser som många fått genomlida här i livet. Jag vill inte ens göra ett försök till att rada upp en massa exempel, det skulle nog bli alltför magstarkt. För min egen del kan jag säga att jag inte har några tårar över. Dom tog slut för längesen. Jag menar att jag ville så gärna gråta, men jag kunde inte det...

 

Tycker man att den här filmen är bra bara för att man själv känner igen sig till viss del? Eller vad är det som gör att filmen är så gripande? En sån här film måste man bara se flera gånger för att möjligtvis kunna förstå den. Om det nu är möjligt...

 

Men jag tycker verkligen att den här filmen förtjänar sin egen SPOILER-tråd i detta förum. För jag skulle gärna vilja ta del utav andras tankar om filmen. Jag har fortfarande lite ont i magen. Och efter ett tag ville jag nästan att den skulle ta slut, så att den inte skulle kunna plåga en något mer.

 

Tom Cruise gör ett fantastiskt jobb i denna roll han spelar.

 

 

Five fucking up... :up::up::up::up::up:

Link to comment
Share on other sites

Jag fick för mig att det var nått som verkligen hänt. Dvs att det hade gått nån tornado genom nåt grodträsk så att grodor regnat ner nånstans. Eller så kanske det bara är en legend.

 

Nu är jag ingen höjdare på bibeln men var verkligen en av guds farsoter att det regnade grodor? Nån med bibelkunskaper som kan klargöra om det kanske?

Ändrad av Achtung
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag ingen höjdare på bibeln men var verkligen en av guds farsoter att det regnade grodor? Nån med bibelkunskaper som kan klargöra om det kanske?

Jag visste att jag skulle få pisk för det där, och jag vet inte om det just va grodor eller något. Men det kändes nästan som man kunde dra en parallell till just denna symboliska scen...Till just bibeln.

Link to comment
Share on other sites

"Det här kan bara inte ha varit en slump"

 

Jag tänker på dessa tre short story´s som lägger grunden för hela temat i filmen. Själv gillade jag starkt den där småroliga historien om killen Sydney Barringer som just ska till att hoppa från hustaket. Och som då av en ren "slump" blir skjuten av sin egen morsa, pga att han själv laddat vapnet för att han var så jävla trött på föräldrarnas eviga gräl. Stackarn behövde ju inte ha dött, för det fanns ju trots allt ett säkerhetsnät som nyligen hade satts upp.

Ändrad av The Matrix
Link to comment
Share on other sites

Jo, den är ganska bra. Vad anser ni om grodorna?

Andra Mosebok (Exodus), 8 Kapitlet

 

Egypten hemsökes med paddor, med mygg

och med flugsvärmar.

 

1. Därefter sade HERREN till Mose: »Gå till Farao och säg till

honom: Så säger HERREN: Släpp mitt folk, så att de kunna hålla

gudstjänst åt mig.

2. Men om du icke vill släppa dem, se, då skall jag hemsöka hela

ditt land med paddor.

3. Nilfloden skall frambringa ett vimmel av paddor, och de skola

stiga upp och komma in i ditt hus och i din sovkammare och upp i

din säng, och in i dina tjänares hus och bland ditt folk, och i

dina bakugnar och baktråg.

4. Ja, på dig själv och ditt folk och alla dina tjänare skola

paddorna stiga upp.»

5. Och HERREN sade till Mose: »Säg till Aron: Räck ut din hand med

din stav över strömmarna, kanalerna och sjöarna, och låt så

paddor stiga upp över Egyptens land.»

Ändrad av Descartes
Link to comment
Share on other sites

Jo, den är ganska bra. Vad anser ni om grodorna?

Andra Mosebok (Exodus), 8 Kapitlet

 

Egypten hemsökes med paddor, med mygg

och med flugsvärmar.

 

1. Därefter sade HERREN till Mose: »Gå till Farao och säg till

honom: Så säger HERREN: Släpp mitt folk, så att de kunna hålla

gudstjänst åt mig.

2. Men om du icke vill släppa dem, se, då skall jag hemsöka hela

ditt land med paddor.

3. Nilfloden skall frambringa ett vimmel av paddor, och de skola

stiga upp och komma in i ditt hus och i din sovkammare och upp i

din säng, och in i dina tjänares hus och bland ditt folk, och i

dina bakugnar och baktråg.

4. Ja, på dig själv och ditt folk och alla dina tjänare skola

paddorna stiga upp.»

5. Och HERREN sade till Mose: »Säg till Aron: Räck ut din hand med

din stav över strömmarna, kanalerna och sjöarna, och låt så

paddor stiga upp över Egyptens land.»

Snyggt jobbat Descartes... :up:

Link to comment
Share on other sites

Det förekommer en ENORM MÄNGD "hänvisningar" till Andra Mosebok d.v.s Exodus, 8 Kapitlet, 2 stycket.

 

Från PT Andersons hemsida ==>

 

In the first story, the hanging victim is wearing the number 82.

 

In the second story, the pilot is in a red plane marked 82.

 

The pilot is then seen playing Blackjack in Vegas. He needs a 2. He gets an 8.

 

In the third story, the sign shows the meeting started at 8:20.

 

 

When Sydney Barringer is preparing to jump off his building. The ropes to the left of him are coiled as an 8 and a 2.

 

March 23rd, the day that Sydney jumps, is the 82nd day of that year.

 

Downstairs, we enter the home of the Barringer's, who have live at apartment number 682.

 

When Sydney is loading his gun, the hands on the clock right behind him are on the 8 and the 2.

 

The 'Seduce and Destroy' number is 1(877) 826 - 3437 [or 1(877) TAME - HER]. Many of the phone numbers in the film were real & PTA set up voicemail boxes. You can listen to the main Mackey recording here.

 

The clock on the wall during police officer Jim Kurring's (John C. Reilly) briefing reads 8:02.

 

Kurring's personals ad voice box number is 82.

 

A sequence shows Jimmy Gator has 8 television Emmys and 2 kids.

 

An onscreen title states there is an 82% chance of rain.

 

On the back of the paper that Jim is reading in the morning, there's a head line that starts "Frogs: . . ."

 

When the What Do Kids Know? show goes on live, there is a man in the audience holding up a white "Exodus 8:2." sign.

 

Jimmy Gator informs the audience that the kids team are heading into their 8th week and there are 2 days and 2 games left until they beat the record.

 

When Marcie is taken to jail, the number for her photos is made up entirely of 8s, 2s and 0s.

 

During his "Seduce and Destroy" seminar, Frank TJ Mackey (Tom Cruise) mistakenly says go to 18 in the blue book (form a tragedy) when he's going through his own tragedy. He corrects himself and says go to the white books, page 23. 1(8 2)3

 

When Donnie Smith enters the Solomon & Solomon Electronics Store, there is a small white Exodus 8:2. sign on the door.

 

Claudia's main apartment building address is #12601.

 

Claudia wants to go on a date a 8, however Jim doesn't get off till 2 hours later.

 

In the bar, there is an 8 and a 2 handwritten in blue on a dry-erase scoreboard and the numbers seem to be the score of some sort of game whose team names are "Frogs" and "Clouds."

 

Donnie mentions "LEAD" (though it's referenced as pencil lead.) Lead's atomic number is 82

 

"Quiz Kid" Donnie Smith's oversize check is dated April 28.

 

There is a poster in the library behind Stanley with the numbers 8 and 2.

 

Various scores on the quiz show equal the numbers. (i.e. 1025, 2000)

 

There are two different large white Exodus 8:2. billboards clearly shown at the intersection of Magnolia Ave right before and during the frog sequence. One near a bus stop and the other a larger billboard on the side of the road.

 

When Doc (Frank's assistant) goes on the elevator to find Frank, he gets on the 2nd floor and gets off on the 8th.

 

There is a Frogger video game in the Smilin' Peanut Bar.

 

8 2 is printed on some of the boxes in the Solomon & Solomon office when Donnie pulls the robbery.

 

There is a white frog figure on the right corner of the desk of the doctor who prescribes liquid morphine to Earl Partridge.

 

The number 82 is printed on a yellow book in Claudia's house. During the frog storm, as Claudia is hiding in the corner just as Rose knocks on the door. When Claudia crawls over to the door you can catch a glimpse of two piles of books. The left pile has the yellow book with 82 printed in the middle of the book's spine.

 

There is also a ceramic frog in Earl Partridge's house.

 

On the Magnolia teaser poster, there are exactly 10 frogs visible (8 + 2).

 

The center of the flower on the U.S. theatrical poster is comprised of frogs.

 

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag tror att det man får se i början (tre konstiga händelser, men som

har hänt och kan förklaras), har med grodorna att göra. Jag har för mig

att det har hänt med grodor som faller från skyn, men inte när.

Antar att det var en tornado eller liknande. Hur som helst är det inte

oförklarligt och det är därför början är med, för att visa detta.

Lite så har jag förstått det. Jag tycker inte det är världens bästa film,

men den är ganska djup och har vissa sköna karaktärer och scener.

 

Och den första "historien" i början med killen som hoppas, den borde

man göra en film av...Många omständigheter som spelade in där...

Link to comment
Share on other sites

Och den första "historien" i början med killen som hoppas, den borde

man göra en film av...Många omständigheter som spelade in där...

Jag vill inte vara viktig här nu, men det var faktiskt den tredje "historien" om killen som hoppar... :P

 

Men jag håller med dig att det skulle kunna bli en ganska så häftig film utav den storyn...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag såg just Magnolia (för andra gången) och... jag kan inte säga nåt nu förutom att det är en av mina absoluta favoritfilmer.

 

Sen har jag en liten nördig löjlig fråga som inte riktigt platsar kanske men det är lättare att ta såna ibland än att skriva vad man egentligen tycker och känner om en film och speciellt då Magnolia. Det kräver lite mer tid än jag har just nu, men i alla fall. Frågan: Jimmy Gator. När grodan faller....

 

- hey! hey!

- vad?

- SPOILER!

- äh spelar ingen roll vi är i spoileravdelningen!

- åh just det sorry...

 

... jo när grodan faller och träffar pistolen, då ser det ut som skottet missar och träffar teven istället, men sen när man ser Jimmy liggandes efteråt verkar det som han har ett skotthåll... i örat dessutom. Hur var det egentligen?

 

Betyg undrar ni? Ja, ladies and germs, 5/5, vad sägs om det?! Filmen var... hur lång? 3 timmar. För mig hade den kunnat vara hur lång som helst.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Istället för att själv skriva mer om Magnolia för att förklara varför det är en av de bästa filmer jag har sett, så tänker jag vara fräck och länka till roadwarriors recension av Magnolia. Den hittar ni här. Roadie lyckas nämligen fånga rätt så precis vad jag tycker också. Så, tack roadie! :)

 

Och så en liten fråga till. Varför heter filmen just Magnolia? Varför inte Gullviva eller Blåsippa?

Link to comment
Share on other sites

Istället för att själv skriva mer om Magnolia för att förklara varför det är en av de bästa filmer jag har sett, så tänker jag vara fräck och länka till roadwarriors recension av Magnolia. Den hittar ni här. Roadie lyckas nämligen fånga rätt så precis vad jag tycker också. Så, tack roadie!
Tackar själv :D, tror att den känslan jag fick är gemensam för många andra som sett den, man känner sig....överväldigad.

 

Och så en liten fråga till. Varför heter filmen just Magnolia? Varför inte Gullviva eller Blåsippa?

 

Jag vet inte ens varför den fått ett blomnamn?!??! Eller är jag trög (kanske var jag alldeles för uppsugen i filmen)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...