Jump to content

ROTK - Konungens återkomst - Senaste nytt


Rekommenderade inlägg

  • Svar 502
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar
Det ser lite ut som en olifant, va? Särskilt de där grejerna på ryggen.

 

Jag håller med dig om det, gollumvisa-på-signaturen-broder :P

Tittar man på saken på ryggen så ser man direkt att det är en olifant. Men jag är inte säker på huvudet. Ser bara ett horn och det sticker ut på något konstigt vis. Finns det svara olifanter? Kanske, kanske inte. Det kan mycket väl vara en olifant som PJ har stoppat in vid Pelennor eller något.

Kommer någon ihåg om Mordors här använde sig av olifanter eller inte i slaget vid Pelennor, bok 3?

Link to comment
Share on other sites

ahh där ser man. tack för den. jag är visst inte helt bakom i alla fall.

men det beror väl på ringarna som de har förmågan isf, tror inte jag hört talas om att tex legolas har läst nåns tankar. eller?

 

jag vet inte riktigt vad jag tyckte om det där i filmen. det var inget som störde mig mer än nåt annat iaf.

Vad beträffar tankeöverföringen så måste man hålla i tanke att Galadriel och Elrond är bland de mäktigaste i tanken av Midgårds varelser - så pass att Galadriel tror sig veta att hon med ringens hjälp skulle besegra Sauron, men avböjer vänligt men bestämt Frodos erbjudande eftersom hon vet att hon inte skulle bli ett spår bättre än Sauron. Må vara att tankeöverföring inte nämns i böckerna, men det innebär inte att de inte skulle kunna!

 

Galadriel är för övrigt en av de äldsta av alla som nämns i Tolkiens böcker, näst efter Lavskägge och Círdan. Lavskägge har förmodligen funnits sedan skapelsen och Círdan förmodligen sedan alverna vaknade vid Cuiviénen. Galadriel är "bara" född i Valinor.

 

Gandalf fick sin ring av Círdan, att bära i hemlighet, och det är oklart när (eller om) Círdan lämnade Midgård - det var i alla fall efter att Frodo lämnade Midgård.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
jag ser inget av det ni pratar om på den länken...
Det är för att Zoodiack har inte länkat till själva bilden. Man måste söka på ROTK spy photos. Konstigt att det inte går att länka till själva bilden. Det står: "You don't have permission to access this resource"

 

Hmm, det står Dead Nazgul ovanför bilden... Kan inte stämma.

 

 

Gandalf fick sin ring av Círdan, att bära i hemlighet, och det är oklart när (eller om) Círdan lämnade Midgård - det var i alla fall efter att Frodo lämnade Midgård.

Det står i

Encyklopedia of Arda att Círdan åkte iväg med det sista skeppet. Då är det ganska troligt att han gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...