Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)


Czechflash

Rekommenderade inlägg

  • Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Czechflash

    4860

  • Jojje

    1240

  • Plox

    1056

  • roadwarrior

    911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Czech: Blir riktigt sugen på att se Little Miss Sunshine nu, efter ännu ett fint betyg. Tror jag skulle gilla den med rätt så udda karaktärer men inte allt för överdrivna. Tyvärr har jag inte alls mycket tid över att gå på filmfestivalen när det är så mycket i skolan, får se ifall man kan gå i helgen....eller är festivalen slut då? Kanske går på vidare som vanligt på alla biografer sen i vilket fall som helst..? :)

Link to comment
Share on other sites

Clerks (1994)

 

clerks.jpg

 

Regi: Kevin Smith

Skådespelare: Jeff Anderson, Marilyn Ghigliotti, Jason Mewes, Kevin Smith, Brian O'Halloran

Gengre: Komedi

Land: USA

Längd: 92 min

 

Det är lördagmorgon och Dante väcks av telefonen som ringer med föreståndaren för närbutiken där han jobbar och ber honom backa upp i några timmar. Enda problemet är att Dante egentligen skulle spela landhockey den dagen men för att inte göra chefen besviken tar han sig an uppgiften och med Randal som är grannen i videobutiken bredvid får dom problem upp till öronen direkt från start.

 

clerks_1.jpg

 

Smith är en riktig liten charmpelle till regissör i mitt tycke då han med enkla medel, svartvit film som knappast kommer tilltala mer än halva publiken då den kom och med oerfarna skådespelare lyckas knåpa sig ihop en film utan dess like på komedifronten och dessutom lyckas han med det nästintill omöjliga att få mig att skratta åt skämt som faktiskt går hem för min del. Man bör inte heller underskatta Smiths gåva till att skriva dialoger, något som han delar med Quentin Tarantino såklart men Smith blandar in det effektivt in i dom båda föreståndarnas vardag på ett lättsamt sätt som känns väldigt övertygande och samtidigt inte överdrivet.

 

Själv har jag både praktiserat i videobutik, matbutik och skivbutik så jag kan se mig själv som en person med samma utsträckta insyn i livet som föreståndare i närbutiker som Dante och samtidigt alla idiotiska (faktiskt) personer som hyr filmer i videobutiken. Ur samma perspektiv väljer regissören att skildra dom båda livsödena under dagen som går på ett genialt skämtsamt men samtidigt autentiskt sätt som osar allvar under skämten då det hela skulle kunna inträffa närsomhelst och tvivlar inte efter att ha jobbat i tre butiker att det kort och gott går till så.

 

budclerk.jpg

 

Härliga scener finns det gott om med, något Smith hanterar ytterst bra och varsamt. Jay och Silent Bob återfinns här med och är återkommande biroller i samtliga av hans filmer. Dom har inte så stor roll här men står i ett hörn och langar droger och spottar ur sig roliga kommentarer, främst Jay då Bob är stum. Sen finns det en grymt rolig scen med Jays släkting Olag som sjunger "metal" och bryter på ryska, väldigt kul!

 

Alla karaktärer är lätta att fatta tycke för i all cynism så skiner Dante och Randal, både väldigt bra spelade av Brian O'Halloran samt Jeff Anderson levererar kvicka och härliga dialoger samtidigt som det diskuteras Star Wars, irriterande kunder och hela tiden följer man med i grymt komiska händelseutvecklingar där även birollerna är väldigt komiska. Två exempel på det är en man som ska välja ut perfekta ägg i butiken och en annan som ska på toa men tigger till sig det ena och andra tillhygget på vägen av Randal. Jag rankar även filmen som Smiths starkaste kort med komiken som tilltalade mig samtidigt som jag kunde skratta gott åt alla saker som man nästan själv upplevt som butiksbiträde.

 

5/5

Link to comment
Share on other sites

Ni får ursäkta mej men jag kan inte förstå hur så många här kan tycka att Clerks är en sådan super film. Ingen av Kevin smiths filmer är för mej i närheten av en 5:a. Bara att Jason Mewes är med i dem gör det omöjligt. Nu var det ettag sedan jag såg den men jag minns att jag irriterade mej över det dåliga skådespeleriet.

Link to comment
Share on other sites

New York Ripper (1982)

 

ripper_1.jpg

 

Originaltitel: Lo Squartatore di New York

Regi: Lucio Fulci

Skådespelare: Jack Hedley, Antonella Interlenghi, Howard Ross, Alexandra Delli Colli

Gengre: Giallo

Land: Italien

Längd: 91 min

 

En seriemördare härjar i New York och har de mest brutalaste tillvägagångssätten på att mörda kvinnor, b.la med rakblad och sylvassa knivar. Men det konstigaste är ändå hans sätt att låta på, nämnligen som Kalle Anka. Kvack-kvack!

 

NewYorkRipper6.jpg

 

Detta var den första filmen av Fulci som jag kom över trots att jag inte hade läst eller varken hört så mycket om den tills jag fick hem den från Ginza för flera år sedan. Jag ville hellre se hans andra filmer som Zombie 2 och The Beyond men blev denna till slut på en blek vhs som troligtvis var sönderklippt. Men den har efterhand blivit lite kult för mig och en som jag klassas som Fulcis bättre filmer bland det mesta som är skit som han låg bakom.

 

Själva mördaren är ett kapitel för sig med just rösten som blir hela hans behållning och tack vare just kvackandet känner man att man kan skratta åt honom i stället för att avskräckas, men det blir man ändå efter han börjat sätta igång och mörda. För den oerfarne (sagt det förut, jag vet) kan det emellan åt säkert bli för mycket med det närgående våldet som Fulci skildrar rätt precist och kvinnoförnedrande, något filmen lider i bristerna på. Har man svårt för dåliga kvinnoroller ska man definitivt leta upp en annan film, men som giallo fungerar den väldigt bra i sin gengre som även inkluderar en del av Dario Argento, som jag klassar som en bättre giallo-regissör.

 

NewYorkRipper12.jpg

 

Helheten som film håller emellan åt trots bristerna med kvinnobilden och att man ibland väljer att avslöja lite väl mycket om vem mördaren egentligen är. Jag får också en känsla av angående fotot att Fulci sneglat på Suspiria ett par gånger då jag finner nästan identiska färger i grönt och rött som förekommer i Argentos skräckmästerverk. Och såklart fungerar det även här trots att bilden ser ut att bli sämre av det starka ljuset, konstigt nog.

 

Visst är det en trevlig film att slå ihjäl tid med och bli frälst av om man gillar italiensk b-skräck eller giallo i allmänhet, råder dock den känsligare tittaren att bli introducerad till gialloscenen av någon annan film, helst i stil med Bird with the Crystal Plumage som är mycket bättre och har spänningsmoment som denna saknar. Däremot är vissa New York-scener i b.la tunnelbanor och skuggade tunnlar riktigt fina att se på vilket med fotot och vissa våldsscener höjer från en tvåa.

 

-3/5

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Tycker ungefär samma om The New York Ripper. Man skrattar gott åt mördarens Kalle Anka-röst. Tycker inte heller den håller någon jättehög klass, men ändå underhållande för stunden. Finns många bättre giallos för övrigt, bl.a. av Dario Argento, men även vissa andra mindre kända regissörer. Har ju sett en del genom åren, vissa är dåliga, andra bra faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

The Toxic Avenger (1985)

 

toxicavenger.jpg

 

Regi: Lloyd Kaufman & Michael Kurtz

Skådespelare: Mark Torgl, Gary Schneider, Mitch Cohen

Gengre: Splatter / Komedi

Land: USA

Längd: 87 min

 

Stackars Melvin! Inte nog med att han är en klen, ful och korkad nörd, och hela Tromavilles driftkucku. När han utsätts för ett elakt och förnedrande spratt råkar han falla ut genom ett fönster och hamna rakt i en tunna med giftigt kemiskt avfall. Då händer något! Han förvandlas. Han växer. Han får muskler. Han blir The Toxic Avenger - den första superhjälten från New Jersey! Missförstådd, muterad, älskad endast av sin blinda flickvän, beger han sig, beväpnad med en golvmopp, ut för att rensa upp bland allt avskum på Tromavilles gator.

 

Toxic_Avenger_figure_01.jpg

 

När jag fortfarande var relativt ovetande och nyfiken på gengren som jag hört så mycket om, mest dåliga saker från media men helt annat av splatterfrälsta videonördar på forum så hamnade ändå filmen i min hand en dag för nu ett antal år sedan då den lokala videobutiken fortfarande var independent och inte sålt sig till Videomix. Filmen jag höll i handen var den jag nu recenserar och mitt första möte med bolaget Troma som under ett antal år spottat ur sig de mest konstigaste, roligaste och kanske rent av galnaste filmer splattergengren skådat.

 

Myten om mitt minne inte sviker är att Hertz och Kaufman grundade Troma efter att ha träffats och sedan kladdat ner ett manus under en rast på en pappersservett och sedan kört igång med närstående vänner som skådespelare, alla helt utan erfarenhet eller någon större budget, ett begrepp som numera är klassiskt synonymt med splatterfilmen.

 

The_Toxic_Avenger___Trailer.jpg

 

Hela filmen är egentligen ett enda stort skämt som man inte ska ta på allvar, något man kan gott njuta av då man är lite hängig eller liknande så kan man genast bli på bättre humör om man har humorn inne på rätt sätt dvs, för det är samtidigt en film jag tror många lär hoppa över bara dom ser omslaget. Förskräckt blev jag däremot inte utan hade riktigt roligt åt den 1½ h som filmen gick, Melvin förstår man då han blivit förvandlad och för en gångs skull är det en antihjälte med utseende som en muterad råtta som slåss, omväxlingen i sig höjer filmens prestanda till nya nivåer då säkert vissa kan relatera med Melvin, både om man har dålig självkänsla eller är utanför så blir han som de utanförskapets hjälte. Filmen bjuder trots det relativt lama våldet ändå mycket hjärta och man gillar verkligen att det inte är på allvar så man kan ha det kul samtidigt och låta hjärnan vila mellan varven. Detta var min första film från Troma jag såg och blev en skön återbekantskap och denna ledde även till att jag är lite av den splatter-skräckfilmsfrälsta cineasten jag är nu.

 

3/5

 

Tycker ungefär samma om The New York Ripper. Man skrattar gott åt mördarens Kalle Anka-röst. Tycker inte heller den håller någon jättehög klass, men ändå underhållande för stunden. Finns många bättre giallos för övrigt, bl.a. av Dario Argento, men även vissa andra mindre kända regissörer. Har ju sett en del genom åren, vissa är dåliga, andra bra faktiskt.

 

Javisst håller jag med om att Argento håller högre klass och han håller bättre standard i sina filmer på alla punkter jämnfört med Fulci som i stort sett ville provocera och det lyckades ju han med ofta, däremot har jag svagt minne av Argentos filmer och ska skaffa mig den stiliga boxen och gå igenom allt igen.

 

Har du några bra giallos att tipsa om som du sett?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Rakii: Jag har ett par tips, men sen vet man inte om du kommer gilla dem.

 

What Have They Done to Solange? +3/5

The Case of the Scorpion's Tail -4/5

The Strange Vice of Mrs. Wardh 4/5

 

Dessa tre, främst de två sista, tycker jag höjer sig över mängden (Dario Argento räknar jag inte upp). Sen finns det ett par jag inte sett än som bör kunna vara bra. Men med giallo vet man aldrig - vissa som fått bra kritik behöver ju inte vara något speciellt och vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen men det blir alltid snarigt med ekonomin men nu kommer jag troligen få pengar snart och då kan jag besöka Subdvd´s lilla butik i innerstan som har ett av Sveriges största utbud av giallo och annan film med för den delen och se om jag hittar något av intresse. :)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...