Hoppa till innehåll

Foto:
* * * * - 3 Röster

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

• Please log in to reply
18149 replies to this topic

#6811 farmor_gas

farmor_gas

Echoes

• Medlem
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 478 Inlägg:
  • Plats:Adelaide, Australien

Skriven 15 oktober 2005 - 22:43

Angående Motorsågsmasakern
Jag såg den för några år sen och eftersom det varit så mycket snack om att det skulle vara en väldigt brutal film var det också vad jag väntade mig. Ack så besviken jag blev. Knappt en bloddroppe i filmen ju, funderar på om jag måste sett nån censurerad version, jag vet inte,

3/5 fick den ändå.

#6812 Ingoman

Ingoman

You will respect my authoritay

• Medlem +
  • 4 153 Inlägg:
  • Plats:Sveriges metropol (Enligt Lorenzo Lamas)

Skriven 15 oktober 2005 - 22:53

Angående Motorsågsmasakern
Jag såg den för några år sen och eftersom det varit så mycket snack om att det skulle vara en väldigt brutal film var det också vad jag väntade mig. Ack så besviken jag blev. Knappt en bloddroppe i filmen ju, funderar på om jag måste sett nån censurerad version, jag vet inte,

3/5 fick den ändå.

tror inte det. Den är inte speciellt blodig faktiskt.
Sätter spoiler här för skerhets skull:
Fast jag läste i det lilla häftet att en del av blodet Marilyn har på slutet är hennes eget då hon tydligen skar sig. Och när dom skär henne i fingret så gör dom det på rikigt för dom fick problem med fuskblodet

#6813 Jojje

Jojje

Dr. Funkenstein

• Filmstar
  • 5 236 Inlägg:
  • Kön:Man

Skriven 15 oktober 2005 - 23:25

Vad har jag gjort för att förtjäna detta? (¿Qué he hecho yo para merecer esto!!, 1984)

SVT kör ju just nu en Pedro Almodóvar-retro så det kändes lämpligt att bocka av några filmer av denne spanske regissör med starka kvinnoporträtt (eller snarare porträtt av starka kvinnor) som adelsmärke. Nu har jag sett den första filmen, Vad har jag gjort för att förtjäna detta?, som handlar om hemmafrun/städerskan Gloria som bor i en sunkig lägenhet i ett miljonprojekt-område med sin mansgris till man, två söner (varav en är knarklangare och den andra ligger med pedofiler för pengar) samt sin mans gamla mamma. Ja, "vad har jag gjort för att förtjäna detta?" är en berättigad fråga.

pedro1.jpg

Nja, tyvärr så gillade jag inte alls den här filmen. Klippningen var bland det första jag la märke till som var riktigt dålig. Det fanns inget bra flyt i filmen och till stor del kändes det som om det berodde på en hafsig och jobbig klippning som skapade en stressig känsla. Scenerna gick inte ihop med varandra på ett bra sätt. När en scen var slut började nästa med dialog och allt innan man hunnit smälta den föregående. Då och då förekom miljöscener med musik, men dessa var liksom för korta för att förmedla nån som helst känsla. Nja, jag fick ett hafsigt intryck av den här filmen.

Personerna i filmen tyckte jag var mest jobbiga och det hela kändes krystat galet och tillgjort. Det skulle väl vara en sorts dramakomedi, men jag vet inte, själv tyckte jag aldrig det blev varken roligt eller dramatiskt. Historien satte sig liksom aldrig och jag satt faktiskt mest och väntade på slutet. Givetvis - kändes det som - har Almodóvar slängt in en kvinnlig granne som är prostituerad och får manligt besök i sin lägenhet då och då. Hon kändes verkligen som en bild av den snälla horan, och det hela var väldigt oskyldigt och småtrevligt. Nja, jag vet inte riktigt.

pedro2.jpg

Det enda som var bra i den här filmen var inledningen under förtexterna. Dessa utspelar sig på en Kendo-klubb där Gloria städar. Riktigt kul när det tränas Kendo med tillhörande japanska skrik samtidigt som Gloria står i rummet bredvid och fäktas med sin mopp. En annan sak som höjer betyget en aning var den sköna farmorn i familjen. Hon hade ett befriande "jag skiter i vad du tycker"-sätt och var en kul figur med sina inlåsta muffins, ödle-husdjur och liknande saker. Riktigt rolig faktiskt. Men tyvärr räcker inte dessa mildrande omständigheter för ett godkänt betyg, utan denna tidiga Almodóvar-film får klart underkänt. Sorry, Pedro, bättre lycka nästa gång, och för min del betyder det Kärlekens matadorer (kommer snart i en recension i ett forum nära dig).

2-/5

#6814 Greenleaf

Greenleaf

Evil never looked so good

• Filmstar
  • 4 688 Inlägg:

Skriven 16 oktober 2005 - 00:22

Postad bild

Titel: Kingdom of heaven
År: 2005
Regi: Ridley Scott
I rollerna: Orlando Bloom, Edward Norton, Liam Neeson, Brendan Gleeson, Eva Green, Jeremy Irons

I 1100-talets Jerusalem under korstågens tid visar det sig att en ung smed blir den riddare som kommer spela en avgörande roll i de strider som kom att förändra historien för alltid.

Jag hade rätt låga förväntningar när jag satte mig ner lite motvilligt och tittade på filmen som några kompisar hade hyrt. Dels för att jag inte gillar Orlando Bloom, samt att jag trodde att jag skulle få en ny version av Troja, som jag inte heller gillade särskilt mycket. Där hade jag faktiskt ganska fel. Kingdom of heaven var bättre än väntat, men fortfarande långt ifrån Ridleys Scotts bästa filmer. Där har vi en väldigt instabil regissör. Å ena sidan gör han pompösa filmer som Gladiator, för att sedan göra kalkoner som G.I. Jane.

Början bådade verkligen inte gott för filmen. Allt gick så extremt fort, och de "känslosamma" stunderna redan i introt gav mig verkligen ingenting på grund av ett alldeles för snabbt tempo och en otroligt stel och svag dialog mellan Neeson och Bloom. Även en liten bit efter introduktionen gick allt för fort, men så fort tempot saktades ner så blev filmen ganska intressant helt plötsligt och jag började inse att mina fördomar var kanske lite för hårda.

Orlando Bloom sköter faktiskt sin roll relativt bra. Han passar in i filmen och mycket är det kanske på grund av att hans "pretty boy"-image försvinner samt att han inte har för mycket dialog. När han är tyst fungerar han förvånansvärt bra i filmen, och det var en glad överraskning. Men han har däremot inte klättrat några steg i min skådespelarlista. Trots att han fungerar betyder det inte att han gör ett bra jobb som skådespelare, utan han får en ok-stämpel av mig.

Självklart ska en grandiös stridsscen göra inträde i filmens klimax, och det är faktiskt inte särskilt kul eller intressant. Mycket känns som striden utanför Gondor i Sagan om konungens återkomst, och t.o.m. scenen i den filmen var lite för tråkig för min del. Nej, krigsbiten var inte så bra. En annan sak som jag uppskattade var att man hade tonat ner på romansen mellan Balian och prinsessan Sibylla. Trodde att det skulle vara för mycket kärlek, men det var det icke och det är bra. Samt att många skådespelare gör bra roller, främst Edward Norton som kungen med stor pondus, som lider av spetälska, men även Jeremy Irons gör en stark biroll. Samt ett plus till de trovärdiga miljöerna!

Slutsatsen är att Kingdom of heaven var bättre än väntat, men samtidigt var mina förväntningar väldigt låga, så det är inte en stor komplimang. Det är fortfarande en klyscha, där manusets stil känns igen från många filmer i samma genre och Kingdom of heaven sticker inte ut på många punkter. Det var ändå ganska intressant att Ridley Scott smyger in ett politiskt budskap som, jag tror, anspelar på palestinakonflikten och det gör han rätt smart. Hyfsad film som fungerar en gång, men inte mer.

3-/5

#6815 Hartigan

Hartigan

Audioslave

• Medlem +
  • 2 814 Inlägg:
  • Plats:Sin City

Skriven 16 oktober 2005 - 10:03

Jag såg Kingdom Of Heaven på biopremiären och blev positivt överraskad. Jag hade inte jättehöga förväntningar och diggar inte Bloom precis. Jag tyckte att han klarade sin roll förvånansvärt bra. Det var en mycket bra film, tyckte jag.

4/5

#6816 Czechflash

Czechflash

Filmhunter

• Filmstar
  • 13 683 Inlägg:
  • Plats:Stockholm

Skriven 16 oktober 2005 - 10:08

Ja, det är sant. I början av Fargo står det att det är baserat på en verklig händelse, men detta stämmer alltså inte. Något jag fick reda på efter att jag sett filmen. Hur som helst tyckte jag den var bra, men jag irriterade mig mycket på huvudkaraktären (som spelades av Frances McDormand på ett störande sätt). Gav filmen 4/5 då jag gillade resten. Brukar inte gilla bröderna Coens filmer, men denna gillade jag ändå nästan bäst (Blood Simple är dock klart bäst, som ju är deras första också).

Greenleaf: Jag tyckte Kingdom of Heaven var bättre än Troy och Alexander som kom i samma veva. Gav den +3/5 när jag såg den på bio, men det är möjligt att det skulle sänkas en del om jag såg om den. Hur som helst blev jag positivt överraskad av flera saker, även om man aldrig ska räkna bort Ridley Scott. Favoriten var Edward Norton, helt klart.

#6817 Greenleaf

Greenleaf

Evil never looked so good

• Filmstar
  • 4 688 Inlägg:

Skriven 16 oktober 2005 - 10:14

Greenleaf: Jag tyckte Kingdom of Heaven var bättre än Troy och Alexander som kom i samma veva. Gav den +3/5 när jag såg den på bio, men det är möjligt att det skulle sänkas en del om jag såg om den. Hur som helst blev jag positivt överraskad av flera saker, även om man aldrig ska räkna bort Ridley Scott. Favoriten var Edward Norton, helt klart.

Håller med, den är bättre än Troja, tycker jag. Eller iofs ligger de ungefär på samma nivå, men om jag fick välja så tar jag Kingdom of Heaven. Håller även med att Edward Norton är den klart starkaste karaktären i filmen. Väldigt intressant och spännande biroll. Alexander kommer jag aldrig att se.

#6818 Czechflash

Czechflash

Filmhunter

• Filmstar
  • 13 683 Inlägg:

Skriven 16 oktober 2005 - 11:11

thedayafter.jpg

Titel: The Day After
Genre: Drama
Land: USA
År: 1983
Regi: Nicholas Meyer
I rollerna: Jason Robards, John Lithgow, JoBeth Williams, Steve Guttenberg

Handling: Följer ett antal personer i och runt staden Kansas före, under och efter ett kärnvapenkrig mellan NATO och Warszawapakten bryter ut.

Omdöme: Denna intressanta film gjordes för att försöka få människor att inse hur katastrofalt kärnvapen egentligen är. Filmen visades på amerikansk TV 1983 inför runt 100 miljoner tittare. Under och efter filmen hade TV-bolaget upprättat journummer som tittarna kunde ringa för att lugna ner sig. Efter filmen hade man även en debatt om filmen och ämnet. Inga sponsorer köpte reklamplats efter den punkt i filmen då kärnvapenattacken inträffar, vilket betydde att man från den punkten visade resten av filmen utan avbrott.

Detta är en realistisk inblick i flera människors liv runt Kansas-området (som i filmen är bas för de amerikanska kärnvapenmissilerna) och skildrar vad som händer strax innan, under och efter ett kärnvapenanfall mot deras stad. Första trekvarten introduceras karaktärerna och vi följer med i deras vardagliga liv och hur de sakta men säkert blir medvetna av hotet om ett eventuellt kärnvapenkrig. Denna första del är lite långsam och stundtals tråkig, men som sagt realistisk då man kan säga att det är lugnet före stormen. Man hade kunnat låta kärnvapenkriget bryta ut redan efter en kvart egentligen, men istället har man valt att dra ut på det och låta en bli bekant med karaktärerna. Detta kunde ha gjorts bättre och intressantare.

day.jpg

När så kärnvapenkriget bryter ut går filmen in i en mycket mörk fas. Inget blir sig likt och allt som var normalt förändras på några sekunder till ett rent helvete. Bomberna börjar explodera och stora svampliknande moln syns på horisonten. Tryckvågen som följer sveper med det mesta och explosionerna dånar mellan husen och på gatorna. Människor försöker fly till säkerhet, men de flesta kommer inte att klara sig. En av karaktärerna vi får följa är läkare (spelad av veteranen Jason Robards) som befinner sig på en motorväg vid tidpunkten för explosionerna. Han tar sig sen till sitt sjukhus där elektrisiteten slagits ut. Tillsammans med sina kolleger försöker han göra allt för att hjälpa alla de skadade som strömmar in. Dagarna går och radioaktiviteten börjar skörda sina offer, något som även påverkar flera av karaktärerna vi följer.

Många av scenerna är väldigt dramatiska och gripande, och på många sätt svåra att se. Det är verkligen en fruktansvärd inblick i en katastrof och det faktum att detta var så pass aktuellt på den tiden måste ha gjort människor skräckslagna när de såg den. Men än idag skulle något liknande kunna inträffa och man inser egentligen inte hur mycket som drabbas. Man har efter filmen lagt in en text där det står att även om filmen på ett realistiskt sätt visar vad som skulle kunna inträffa, så skulle det i själva verket vara mycket värre. Ingen rolig tanke direkt, men det är uppenbart att man lyckades påverka de som tittade och även dåvarande presidenten Ronald Reagan reagerade starkt på filmen.

3 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg: 3/5
IMDb: 6.8
Rekommenderas: Ja, men första 45 kunde varit bättre, bäst och starkast i mitten

#6819 Donnie Darko

Donnie Darko

Ingmar Bergman

• Medlem +
  • 2 034 Inlägg:
  • Plats:Falkenberg

Skriven 16 oktober 2005 - 11:12

Ja, det är sant. I början av Fargo står det att det är baserat på en verklig händelse, men detta stämmer alltså inte. Något jag fick reda på efter att jag sett filmen. Hur som helst tyckte jag den var bra, men jag irriterade mig mycket på huvudkaraktären (som spelades av Frances McDormand på ett störande sätt). Gav filmen 4/5 då jag gillade resten. Brukar inte gilla bröderna Coens filmer, men denna gillade jag ändå nästan bäst (Blood Simple är dock klart bäst, som ju är deras första också).

På tal om Fargo och Frances McDormand så gillar jag filmen riktigt mycket, 4/5, och även McDormands karaktär som är ritkigt skön och där hon fick en välförtjänt Oscar!!

#6820 Czechflash

Czechflash

Filmhunter

• Filmstar
  • 13 683 Inlägg:

Skriven 16 oktober 2005 - 11:56

paradiso.jpg

Titel: Nuovo cinema Paradiso
Genre: Drama
Land: Italien/Frankrike
År: 1989
Regi: Giuseppe Tornatore
I rollerna: Philippe Noiret, Jacques Perrin, Marco Leonardi, Leopoldo Trieste

Handling: En pojke som älskar film utvecklar en väldigt gripande relation till en äldre man som jobbar på Cinema Paradiso. Man får tillbakablickar i mannens uppväxt och alla hans biobesök.

Omdöme: Denna film har jag länge funderat på att se, främst för att den ligger på IMDb Top 250, men även för att jag visste att det skulle handla mycket om film. Vi får följa en liten pojke, Salvatore, som nästan alltid är på biografen Cinema Paradiso i den lilla italienska byn. Där jobbar Alfredo som är biografens maskinist och som lille Salvatore ser upp till. Det är så att Salvatores far inte återvänt från kriget och i Alfredo ser han en fadersgestalt. De skapar en relation med varandra där de lär varandra saker och tillbringar mycket tid tillsammans. Åren går och Salvatore blir äldre, han har nu tagit över Alfredos sysslor, men har fortfarande sin mentor vid sin sida. Genom åren som filmen tar upp får vi se vänskap, tragedi, kärlek och minnen tas upp. Vi får även se Salvatore som liten pojk, ung man och äldre man.

cinema.jpg

Det här var en stor besvikelse då jag inte fann mycket känsla i den, som andra verkar ha funnit. Dramatiken finns där, men den griper aldrig tag i mig. Lika så humorn som finns här och där, den är helt ok, men inte så att jag skrattar eller direkt ler. Skådespeleriet känns mediokert, med några få undantag, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som saknas. På något sätt finns inte gnistan där helt enkelt, men andra verkar tycka tvärtom, så jag vet inte vad problemet kan vara. Jag var iofs trött när jag såg den, men det borde inte påverka så här mycket.

cinema1.jpg

Jag såg originalversionen på runt 2 timmar, men det finns även två längre versioner på 2.35 och 2.50 som kanske är bättre, men det är tveksamt om jag hade gillat den så pass mycket mer än jag gjorde. Som sagt, en klar besvikelse och jag har svårt att förstå hur den kan få så bra kritik och ligga på IMDb Top 250. Vissa filmer som jag inte gillat som ligger där kan jag ändå förstå tagit sig dit, men i det här fallet är jag oförstående. Så dålig är den inte, men den är som sagt långt ifrån så bra som man kunde ha förväntat sig. Plus för fotot och stundtals även musiken.

3 - Skådespelare
2 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
14 - Totalt

Betyg: -3/5
IMDb: 8.4 (#99)
Rekommenderas: Nej, men alla har inte samma uppfattning

#6821 Hartigan

Hartigan

Audioslave

• Medlem +
  • 2 814 Inlägg:
  • Plats:Sin City

Skriven 16 oktober 2005 - 12:34

Czesh: Mycket läsvärda recensioner. The Day After verkar riktigt intressant och recensionen var väldigt bra. Det är en intressant handling och den tål att tänkas på.

Angående Nuvo Cinema Paradiso kan jag förstå dig. Det finns vissa filmer som är enormt uppskattade, även fast de egentligen inte förtjänar det. Det är som om man "måste" tycka om vissa filmer. Ingmar Bergmans filmer är lite så.

Fargo tyckte jag om enormt mycket och gav den 5/5. McDormand förtjänar sin oscar eftersom hon spelar normal så himla bra. Det är en av Coens bästa tillsammans med The Big Lebowski.

#6822 Off The Ground

Off The Ground

Inaktiv sedan dec 2005

• Medlem
  • 3 320 Inlägg:
  • Plats:Uppsala

Skriven 16 oktober 2005 - 12:55

Om vi snackar Fargo så vill jag komma in och säga att jag tycker den är klart överskattad, en trea är det. Förstår inte varför så många ger den femmor. Precis som Czech stör jag mig också på Frances McDormand.. Det enda riktigt roliga med den är.

SPOILER

När Stormare kör sin kollega i flismaskinen

End Of SPOILER

#6823 Czechflash

Czechflash

Filmhunter

• Filmstar
  • 13 683 Inlägg:

Skriven 16 oktober 2005 - 13:27

Frances McDormand spelar bra, det är det inget snack om (alla i filmen tycker jag är bra, gillar främst Steve Buscemi och William H. Macy), men hennes karaktär stör jag mig på.

Hartigan: Ja, The Day After är definitivt värd en titt och mittendelen av filmen tycker jag är bra gjord, även om man inte haft en jättebudget. Man har till viss del använt arkivfilm från riktiga detonationer samtidigt som man lagt in egna explosioner och bränder etc. Synd att filmen inte var bättre innan och efter detta, men som sagt, får man chansen tycker jag man ska se den.

Angående Nuovo cinema Paradiso såg jag till min överraskning att min bror, som brukar ha liknande smak och som inte brukar gå efter vad andra tycker, har gett filmen en femma ! Måste fråga honom om detta, men som sagt, vissa filmer tilltalar en inte. Får väl se om den om några år eller så och ge den en ny chans.

#6824 Reptile

Reptile

Cineast

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 308 Inlägg:
  • Plats:D-Fors

Skriven 16 oktober 2005 - 13:32

Fargo är kanske bröderna Coens bästa film, nog den jag gillar mest hittils iaf. Det otroligt kyliga, distansierande sättet som hela filmen genomsyras av ligger helt rätt i tiden. Människorna i den lilla staden skildras mycket kärleksfullt och skådespelarnas insatser är genomgående extraordinära. En cast med Frances McDormand, Steve Buscemi och William H. Macy kan troligtvis inte misslyckas med att ge en autentisk stämning. Förstår mig inte på varför man skulle irritera sig på Frances McDormand. Hennes karaktär är enerverande bitvis, men hennes skådespel visar en otrolig kärlek gentemot den karaktär hon spelar. Det är hon och hennes man som står för värmen, i den annars så kyliga filmen. Sedan är väl humorn lite mer distanserad, och mindre uppenbar, än i många av Coens andra verk.

Hur som helst så gillar jag filmen. Någon som håller med mig är Martin Scorsese som hade med den bland sina favoriter från 90-talet.

#6825 Puffie

Puffie

Angry Man

• Medlem +
  • 2 212 Inlägg:
  • Plats:Norrland

Skriven 16 oktober 2005 - 14:25

Om vi snackar Fargo så vill jag komma in och säga att jag tycker den är klart överskattad, en trea är det. Förstår inte varför så många ger den femmor. Precis som Czech stör jag mig också på Frances McDormand

Håller med till fullo. Fargo är överskattad, eller rättare sagt alla Coens filmer är överskattade.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma användare