Manetheren, den 27 juli 2010 - 17:39 , sa
Ser att flera önskar mer karaktärsfördjupning i Inception, men jag håller inte riktigt med om att det behövs. Filmen har ju karaktären av en Heist-film och där brukar brottet vara i focus och brottslingarna brukar sällan ha speciellt stort djup. Att Nolan vågar fördjupa sig i relationen mellan Cobb och Mal tycker jag är modigt nog, då det emellanåt drar ner tempot i en film som annars kan uppfattas som en renodlad actionfilm.
Blir också lite överraskad över att många säger sig tycka att Inception inte är specielt invecklad och inte krävar så mycket tankeverksamhet. Tycker precis tvärt om, det gäller verkligen att tänka till och hänga med och att den verkligen utmanar andra filmer med paralella handlingar, typ Crash och 21 gram (även om de hamnar i andra genrer) och tar berättartekniken minst ett steg längre.
Det är just den hanteringen jag är så imponerad över också, jag ser ingen annan regissör idag som hade klarat av att göra den här filmen.
Jag är helt med dig när det gäller karaktärerna, jag hade inte något större problem med dem. Men det jag har invändning emot är först timmen, det ägnas väldigt mycket åt att förklara hela grejen så till den grad att jag tycker det blir överflödigt. Någon enkelt historia är det väl heller inte i den bemärkelsen, men, som sagt, första timmen är överflödig när det gäller att förklara allting. Det går säkerligen att motivera den första timme med att det inte skall bli alltför tillkrånglat senare i filmen och för att de olika drömstadierna skall fungera fullt ut för publiken, men jag gillade helt enkelt inte det. Det ägnades lite för mycket tid åt det och Nolan hade gott kunnat klippa ner den timmen lite.

Logga in
Bli medlem
Hjälp
Starta ett nytt ämne
Svara

MultiCitat