Av alla människor så var DU den sista jag förväntade mig en sån ovetenskaplig kommentar från!
Buhuu jag känner mig påhoppad, annars brukar du minsann vara bra på att krydda dina recensioner med info om skådisar, andra filmer de varit med i, etc etc…….men inte här inte.
Inget kollande av fakta för att bygga upp dina teorier utan du utgår ju helt från dina inre kvinnliga känslor.
Woody Allen har en väldigt bred musiksmak som sträcker sig långt bortom jazzen.
Valet av musik passar ofta in med karaktärernas sociala status eller miljön som skildras.Dock inte alltid.
Själv tycker jag det är skönt med en mångfald sätt att använda sig av musik i filmer, så det inte till slut blir för stereotypt,t.ex smäktande stråkar i en dramatiskt emotionell scen för att ta ett exempel.
Ta ett exempel, tänk på att en äldre publik ofta kan ha en personlig känsla och erfarenhet för vissa vemodiga verk som skrevs mitt under brinnande världskrig, där ett farväl kunde bli det sista någonsin. Användandet av en sån låt kan hos dem direkt ge asociationer som en yngre och ointresserad generation eller kanske bara okunnig person går helt miste om.
Man kan aldrig göra konst som tilltalar alla samtidigt,och då varje skapande människa är olika till sin natur så kommer stilen/språket att uttrycka sig också på att skifta, vilket kommer att tala till vissa i publiken men inte andra pga deras skiftande natur.
Det är ju därför det blir så intressanta påhopp här på vårt forum haha.
Alla vet ju bäst
Här får du en liten mini-lista med lite blandad musik i Allens filmer:
Andrew Sisters och Bing Crosby
Cole Porter
Carmen Miranda
Kurt Weill
Nikolai Rimsky-Korsakov
Mozart
Sergei Prokofiev
Bach
Puccini
Rodgers-Hart
Irving Berlin
Liberace
Billie Holiday
Antonio Carlos Jobim
Barry White
Czechflash, jag säger kanske, bara kanske, jag förlåter dig din fadäs om du går på bio med mig snart.

Logga in
Bli medlem
Hjälp
Starta ett nytt ämne
Svara

MultiCitat