Då har jag sett om
Antichrist och det är lite noterbart att den gått från 7.6 ner till 6.9 på IMDb sedan jag såg den första gången i början av augusti. Jag tycker personligen den ska ligga någonstans där mitt emellan. Jag skriver ingen ny recension utan hänvisar till min förra då mina åsikter inte ändrats med en andra titt.
Dock är det en film som är ganska så svårsmält och allt är inte kristallklart. Tycker fortfarande handlingen är filmens svagaste del då skådespeleriet av
Dafoe och
Gainsbourg lätt kunde bli uppmärksammat på Oscarsgalan, även om jag tror filmen är för kontroversiell för att det ska bli av. Fotot är stundtals briljant där jag gillar inledande delen i svartvitt och speciellt alla scener i slow-motion. Just slow-motion tycker jag används alldeles för lite i dagens film och här är ett bra exempel på hur snyggt och effektfullt det kan bli. Gillar särskilt scenen när
Dafoe får ekollon i huvudet, extra snyggt.
Hon blir minst sagt besatt och även om det främst är mot slutet som hon får sina utbrott och skadar honom så tycker jag filmen rakt igenom har en nerv och håller intresset uppe. Tycker inte filmen är särskilt långsam som t.ex.
Plox tyckte. Det må inte hända lika mycket under första två tredjedelarna som under den sista, men det utvecklar sig hela tiden.
Äckelfaktorn är på topp när
Dafoe ser djuren med olika skador och annat skrämmande. På något sätt känns det som det är hon som ligger bakom det hela och han ser vad hon skapat med naturen. Men jag vet inte, det är som sagt inte kristallklart och det är inte direkt så att jag måste veta hur allt ligger till. Kombinationen
David Lynch och lite
The Shining tycker jag sammanfattar stämningen i filmen bra. Vad tycker ni andra ?
Vissa saker blir nästan för mycket, men det är ju det som gör det här till årets sjukaste film.
The Human Centipede (First Sequence) är god tvåa, haha.