Filmsnack.se: Inception - Filmsnack.se

Hoppa till innehåll

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3

Inception Christoffer Nolans nya film - Sommar 2010 Betygsätt ämne -----

#16 Användaren är offline   wst Ikon

• VIP
  • PluppPluppPlupp
  • Grupp: Medlem +
  • Kön:Man
  • Plats:Umeå

Skriven 28 juli 2010 - 22:53

Visa inläggKrayzie, den 28 juli 2010 - 22:40 , sa

Visa inläggwst, den 28 July 2010 - 22:17 PM, sa

Spoiler

Spoiler

Inception är minsann en väldigt diskussionsskapande film, folk har många olika teorier kring filmens innehåll. Själv ska jag försöka komma med en egen teori när jag sett filmen ytterligare en gång på Blu-Ray.

Spoiler

min filmblogg - uppdateras inte så ofta.
wst på filmtipset.

Postad bild

Postad bild
0

#17 Användaren är offline   Yojimbo Ikon

• 2010 - the year we make contact.
  • Ikon
  • Plats:Borlänge

Skriven 29 juli 2010 - 19:09

Visa inläggwst, den 28 juli 2010 - 23:53 , sa

Visa inläggKrayzie, den 28 juli 2010 - 22:40 , sa

Visa inläggwst, den 28 July 2010 - 22:17 PM, sa

Spoiler

Spoiler

Inception är minsann en väldigt diskussionsskapande film, folk har många olika teorier kring filmens innehåll. Själv ska jag försöka komma med en egen teori när jag sett filmen ytterligare en gång på Blu-Ray.

Spoiler

Ja, nu när ni säger det... Sådana där teorier får mig verkligen att vilja se filmen igen, mycket snart. Jag såg filmen i helgen och det var en riktigt tung upplevelse. Snygg som satan och så mycket att bearbeta i huvudet konstant att jag kände mig som i ett drömskt tillstånd efteråt. Jag väntar nog med en recension tills jag sett den en andra gång dock. :)

Det jag vill nämna är dock att jag aldrig känner något speciellt för karaktärerna och att filmen inte jobbar så mycket på det planet, men det är inte alls något nedlåtande om filmen. Satans snygg i alla fall och en klar 8/10 hittills - kanske min favorit av Nolan.
Läs min Blogg MeloniaMelonia.blogspot.com

“How many stars you think are up there, baby?”
“There’s a couple.”
- Wild At Heart

"Some people feel the rain. Others just get wet." - Bob Dylan

"We are all puppets, Laurie. I'm just the puppet who can see the strings." - Watchmen

"What's money? A man is a success if he gets up in the morning and goes
to bed at night and in between does what he wants to do."
- Bob Dylan

Postad bild

Senast sedda:
Bob Dylan: Tales from a golden age 1941-1966 (6)
Knife in the Water (7)
The Last of the Mohikans (7)
Chapter 27 (6)
JFK (9)
0

#18 Användaren är offline   Czechflash Ikon

• Big on Japan
  • Ikon
  • Grupp: Filmstar
  • Plats:Stockholm

Skriven 29 juli 2010 - 19:31

Det "roliga" är att jag tycker nästan Nolans trend är nedåtgående då jag gillade hans första filmer bäst (räknar inte in Following) även om jag gillar alla hans filmer. Helt enkelt så är Memento hans bästa och det är svårt att slå kombinationen bra manus med att man blir indragen i det hela. Det tycker jag man (jag) blir allt mindre i hans filmer, men istället gillar publiken dem mer så det är ju det som säljer. Än en gång måste jag betona att jag gillar hans filmer och klagar egentligen inte, men jag gillar väl de enklare mer än de avancerade som kostar mycket och är rena blockbusters.

Memento (2000) 5
Insomnia (2002) 4
Batman Begins (2005) 4
The Prestige (2006) -4
The Dark Knight (2008) +3 (kan och kanske borde vara -4)
Inception (2010) +3 (kan också vara och bli -4)

Trots att jag kan tänka mig höja de två sistnämnda så saknar de det lilla extra som gör mig engagerad på allvar.
Movies - Noir - Nu över 1100 filmrecensioner (även regissörer, topplistor m.m.)

"Learn it...Know it...Live it..." - Fast Times at Ridgemont High
"I have to return some videotapes" - American Psycho
"When you're slapped, you'll take it and like it" - The Maltese Falcon
"Her lips said no, but her eyes said read my lips" - Frasier
"Better to be king for a night than a schmuck for a lifetime" - The King of Comedy

Postad bild Postad bild
0

#19 Användaren är offline   wst Ikon

• VIP
  • PluppPluppPlupp
  • Plats:Umeå

Skriven 30 juli 2010 - 01:19

Spoiler

min filmblogg - uppdateras inte så ofta.
wst på filmtipset.

Postad bild

Postad bild
0

#20 Användaren är offline   Krayzie Ikon

• Kannibal
  • PluppPluppPluppPlupp

Skriven 30 juli 2010 - 11:06

Visa inläggwst, den 30 July 2010 - 02:19 AM, sa

Spoiler

Spoiler

0

#21 Användaren är offline   Jojje Ikon

• Dr. Funkenstein
  • Ikon

Skriven 15 augusti 2010 - 17:20

Inception (2010)

Efter att jag hade sett Inception hade jag tyvärr inte riktigt tid att klottra ner mina tankar om den. Nu har det gått ett tag, och filmen börjar blekna i minnet betänkligt. Nåt vettigt ska jag väl ändå försöka få fram. Jaha, vad kan man säga? Det verkar vara den nya The Matrix; The Matrix för dagens kids. Jag hade väl också en hel del förväntningar själv på Inception. Det som var bra var att jag knappt hade sett några klipp alls och egentligen inte läst nånting detaljerat om den heller, förutom att det handlade om agenter som agerar i drömmens värld. Men lite besviken blev jag ändå allt.

Bifogad bild

I slutändan (ja, jag börjar med ett slutomdöme) är det en bra och underhållande film, och jag kan inte låta bli att ge den en fyra, trots att den kanske inte är värd det. Korridorsekvenserna i tyngdlöshet liknar inte något jag har sett tidigare. Det blir även ganska spännande mot slutet när allt ska sys ihop, när alla olika drömnivåer ska samverka. Jag gillar DiCaprio mer än i Shutter Island (en film med ett snarlikt tema). Trots att filmen är lång är den inte för lång. Däremot tycker jag det är för många och för långa pang pang-scener. De för inte handlingen framåt utan stoppar snarare upp den. Mina två ören om slutscenerna: De ustpelas i verkligheten.

4-/5

PS. Jag tar det i form av en spoiler.
Spoiler

"I have tasted the maggots in the mind of the universe. I was not offended. For I knew I had to rise above it all, or drown in my own shit."

"Free your mind and your ass will follow. The kingdom of heaven is within"

George Clinton - P-Funk
0

#22 Användaren är offline   Czechflash Ikon

• Big on Japan
  • Ikon

Skriven 15 augusti 2010 - 18:20

Visa inläggJojje, den 15 augusti 2010 - 18:20 , sa

Trots att filmen är lång är den inte för lång. Däremot tycker jag det är för många och för långa pang pang-scener. De för inte handlingen framåt utan stoppar snarare upp den.

Exakt min tanke. Filmen känns inte lång, vilket är ett gott betyg. Däremot är det för många pang pang-scener och jag bryr mig därför inte riktigt hur det ska gå för karaktärerna. Sen att man hoppar mellan de olika drömnivåerna gör att pang pang-scenerna till slut är i överflöd. Pang pang-scener är jättebra, men i rätt mängd. Annars blir det bara kaka på kaka, precis som jag även tyckte var fallet i The Dark Knight. Det är orsaken till att jag tycker Nolan har en bit kvar innan han bemästrar action lika bra som han bemästrar berättartekniken.

"Better to be king for a night than a schmuck for a lifetime" - The King of Comedy

Postad bild Postad bild
0

#23 Användaren är offline   Boston77 Ikon

• Medlem
  • PluppPlupp

Skriven 16 augusti 2010 - 21:47

Riktigt bra film tycker jag, en riktig bio film sjukt snyggt gjord med jag gav den 8/10 i betyg på min film blogg. Ni som inte sett den bör se den.

Blogg
Hittar mängder av filmer här Bra film finns även en Facebook grupp Bra film.
0

#24 Användaren är offline   Jojje Ikon

• Dr. Funkenstein
  • Ikon

Skriven 23 augusti 2010 - 19:10

Visa inläggPlox, den 22 augusti 2010 - 21:01 , sa

Sådär ja, då har jag gjort något som jag aldrig någonsin gjort förut - sett en och samma film på bio två gånger.

Måste säga att det var en givande upplevelse och känns som att jag fått fint grepp om hur allting ligger till.

Då får du gärna förklara det som jag skrev i min spoiler här ovan. :)
"I have tasted the maggots in the mind of the universe. I was not offended. For I knew I had to rise above it all, or drown in my own shit."

George Clinton - P-Funk
0

#25 Användaren är offline   Plox Ikon

• 屁艾勒哦艾克斯
  • Ikon
  • Grupp: Moderator
  • Plats:Malmö

Skriven 23 augusti 2010 - 19:26

Haha, vad lustigt Jojje - en av få saker jag reagerade och grubblade på nu under andra titten.

Mitt svar:

Spoiler
Men jag blir gärna överbevisad.

Ändrat min text till "och känns som att jag fått fint grepp om hur det mesta ligger till."

EDIT: Måste ju finnas fler som reagerat på just det här!? Det måste förresten vara pga av just filmens inledningsscen som jag kände mig så osäker på filmen första gången jag sett den. Fick liksom inte ihop början med slutet... Och detta måste vara anledningen. Fan.
Min filmblogg: www.plox.se (nu tillbaka igen)

Postad bild
0

#26 Användaren är offline   Czechflash Ikon

• Big on Japan
  • Ikon

Skriven 23 augusti 2010 - 20:57

Eftersom detta är en tråd om filmen struntar jag i spoiler. Så de som inte sett filmen och av någon anledning ändå läser här inne, se filmen istället !

Jo, det där med att Saito är äldre kan inte det ha att göra med att han går i limbo i en annan nivå och på så vis hunnit åldras snabbare/mer ? Nu vet jag inte vad skillnaden är (om det nu ska vara någon) mellan de olika nivåerna, men borde inte det kunna förklara det hela isf ?

Postad bild Postad bild
0

#27 Användaren är offline   Jojje Ikon

• Dr. Funkenstein
  • Ikon

Skriven 23 augusti 2010 - 21:28

Kör också utan spoiler-taggar. :)

Visa inläggPlox, den 23 augusti 2010 - 20:26 , sa

Haha, vad lustigt Jojje - en av få saker jag reagerade och grubblade på nu under andra titten.

Mitt svar:

Jag tror helt enkelt det är en tavla, en ganska stor sådan, av vår gode Nolan. Det får nog bli mitt svar. För det finns ingen logisk/ologisk förklaring till just det. Mer än att det måste vara en miss. Men jag blir gärna överbevisad.

Ändrat min text till "och känns som att jag fått fint grepp om hur det mesta ligger till."

Haha, det var det svaret jag ville höra. :) Jo, jag har sett fler på nätet som nämnt det också.

Visa inläggCzechflash, den 23 augusti 2010 - 21:57 , sa

Jo, det där med att Saito är äldre kan inte det ha att göra med att han går i limbo i en annan nivå och på så vis hunnit åldras snabbare/mer? Nu vet jag inte vad skillnaden är (om det nu ska vara någon) mellan de olika nivåerna, men borde inte det kunna förklara det hela isf?

Jo, grejen är ju just att tiden går fortare ju längre ner i nivåerna man kommer. En minut i en nivå kan vara flera år i några nivåer neråt. Och om Saito hade åkt ner till limbo (vilket är vad som händer när man dör i nivån med snöfortet) före Cobb så hade allt stämt. Men grejen är att han (Saito) stannar kvar i snöfort-nivån medan Cobb och Ariadne åker ner i limbo för att leta efter Fischer som ju dog i snöfort-nivån. Så Cobb är den som borde ha varit äldre eftersom han rimligen spenderat längre tid i limbo än Saito.

Den förklaring jag har sett är att Saito åker ner i limbo pga att han dör medan Cobb och Ariadne använder sömn-grunkan/sömnmedel och därmed kommer de inte riktigt till samma limbo. Men det går inte heller ihop eftersom Cobb/Ariadne träffar på Fischer där nere och Fischer dog ju faktiskt, precis som Saito.

George Clinton - P-Funk
0

#28 Användaren är offline   Plox Ikon

• 屁艾勒哦艾克斯
  • Ikon
  • Grupp: Moderator
  • Plats:Malmö

Skriven 24 augusti 2010 - 08:20

Undrar om det finns något samband med att det är just denna scen som är filmens inledningsscen?
Min filmblogg: www.plox.se (nu tillbaka igen)

Postad bild
0

#29 Användaren är offline   Jojje Ikon

• Dr. Funkenstein
  • Ikon

Skriven 25 augusti 2010 - 18:07

Visa inläggPlox, den 24 augusti 2010 - 09:20 , sa

Undrar om det finns något samband med att det är just denna scen som är filmens inledningsscen?

Nolan kanske ville att man skulle glömma bort den och la den därför så tidigt eftersom han visste att han hade gjort en miss. :P Nja, det är ju med i slutet också, vi får ju även då se Saito som urgammal.

Förklaringen, om det finns nån, måste vara att Cobb inte kom till samma limbo som Saito kom till när han (Saito) dog. Saito hade helt enkelt varit där längre när Cobb kom dit, då han spolades upp på stranden. Fischer-limbot inte var samma limbo som Saito-limbot.

George Clinton - P-Funk
0

#30 Användaren är offline   Czechflash Ikon

• Big on Japan
  • Ikon

Skriven 25 augusti 2010 - 18:20

Visa inläggJojje, den 25 augusti 2010 - 19:07 , sa

Förklaringen, om det finns nån, måste vara att Cobb inte kom till samma limbo som Saito kom till när han (Saito) dog. Saito hade helt enkelt varit där längre när Cobb kom dit, då han spolades upp på stranden. Fischer-limbot inte var samma limbo som Saito-limbot.

Ja, det var den jag också var inne på tidigare.

Postad bild Postad bild
0

• (3 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3

Snabbsvar

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma användare