Hoppa till innehåll

Foto:
- - - - -

James Dean

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 Hawa!i

Hawa!i

Samouraï

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPluppPlupp
  • 1 757 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Plats:Pleasantville

Skriven 21 juni 2005 - 11:33

Postad bild

Vad tycker ni om denna otroligt begåvade skådespelare? Själv har jag sett två av hans tre filmer och jag är mycket imponerad. Filmerna i sig är inte utmärkande jättebra men Dean är jävligt bra. Synd att han dog så tidigt, han gjorde bara tre filmer där han hade huvudrollen.

East of Eden -4/5
Rebel Without a Cause +3/5
Giant har denna hemma men inte sett ännu

Jag hoppas att ni har sett någon av hans filmer, om inte så föreslår jag att ni ska försöka att se minst en av hans filmer. James Dean själv gör filmerna sevärda.

#2 Manetheren

Manetheren

6000

• Moderator
  • 6 271 Inlägg:

Skriven 21 juni 2005 - 11:46

Har nog bara sett en film, tror det var Ung rebell, men det var mycket länge sedan.
Intressant med sån här legendariska skådespelare. Blev han legendarisk för att han var så bra, eller för att han dog ung? Hade han haft samma höga status om han levat idag? Självklart beror det på hur karriären gått om han fått leva vidare, men jag kan inte låta bli att undra om han skulle haft samma höga status om han avslutat karriären efter tre filmer och börjat odla potatis istället.

#3 Hawa!i

Hawa!i

Samouraï

• Medlem +
  • 1 757 Inlägg:

Skriven 21 juni 2005 - 13:18

Jag tror att hans filmer inte alls hade fått den klassikerstatus dom har idag, men jag är övertygad om att Dean hade blivit en legendarisk skådespelare även om han hade levt längre.

#4 Manetheren

Manetheren

6000

• Moderator
  • 6 271 Inlägg:

Skriven 21 juni 2005 - 14:47

Jo, förmodligen. Han hade ju bevisligen viss talang för skådespelari, och utseende också. Så han hade säkert haft en lång och framgångsrik karriär att se tillbaka vid det här laget om han fått leva.

#5 rocky_get_heavy

rocky_get_heavy

I go by the name of King croele

• Medlem
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 666 Inlägg:

Skriven 23 juni 2005 - 22:42

Jag tycker att Dean är en riktigt grym skådis som jag ser upp till, han har inte bara haft en viktig del i historien av hans skådespel utan även som ikon.....han var grym. Jag tycker dock att Rebel without a couse är hans bästa, kan vara för att den är mest klassisk...

plus, han var inte bög.

#6 Hawa!i

Hawa!i

Samouraï

• Medlem +
  • 1 757 Inlägg:

Skriven 24 juni 2005 - 11:41

Vad spelar det för roll om han var bög eller ej?

#7 rocky_get_heavy

rocky_get_heavy

I go by the name of King croele

• Medlem
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 666 Inlägg:

Skriven 24 juni 2005 - 14:39

hahahahahahahhahahahha, näe, de spelar ingen som hällst roll men jag känner en kille som är gay och vi drar upp den diskutionen varje gång, på skojj alltså

#8 Grotesque

Grotesque

Medlem

• Medlem +
  • PluppPlupp
  • 18 Inlägg:
  • Kön:Kvinna

Skriven 11 januari 2009 - 16:11

Jag tycker att Dean är en riktigt grym skådis som jag ser upp till, han har inte bara haft en viktig del i historien av hans skådespel utan även som ikon.....han var grym. Jag tycker dock att Rebel without a couse är hans bästa, kan vara för att den är mest klassisk...

plus, han var inte bög.

Så sant som det är sagt. Han var så otroligt jävla duktig, en naturbegåvning som försvann för tidigt. Hade han levt några år till hade han nog blivit ännu mer uppmärksammad. För tyvärr så är han inte alls lika känd som han borde vara i dagens ungdom. (Jag är dagens ungdom, jag vet). Vi skulle göra en redovisning om kultförklarade kändisar. Och jag tog Mr Dean, och min kompis tog Marilyn Monroe. Men bibilioteket hade ingen bok Dean, och min kompis kommetar var; HA han är inte alls lika stor som du påstår. Och hon är lika gammal som mig, 17 år. Det är vid sånna tillfällen som man skämms över sin generation.

Däremot så är Öster om Eden hans bästa film. Tittade på den med min farmor eftersom hon är den ända som förstår min kärlek till denna överbegåvade m.änniska och jag kunde inte slita ögon från tv:n.
Han hade DET.

#9 Mr Classic

Mr Classic

Ny

• Medlem
  • Plupp
  • 2 Inlägg:
  • Plats:Klavreström

Skriven 10 oktober 2010 - 08:26

Håller med, Öster om eden är den bästa av dom tre. Skulle vara roligt att se han spela någon annan rollkaraktär än dom tre han spelade, var rätt lika varandra en upprorisk och missuppfattad man (yngling) som har kommit lite kant med livet. Tänker alltid på johnny depp när jag ser hans filmer.

#10 Julia11

Julia11

Ny

• Medlem
  • Plupp
  • 4 Inlägg:

Skriven 03 mars 2011 - 22:14

James Dea är bra och rolig kille tycker jag. Har bara sett video klipp på youtube.com

#11 steashadest

steashadest

Ny

• Medlem
  • Plupp
  • 3 Inlägg:

Skriven 30 mars 2011 - 03:29

I dont think hes starring is he? Since it just says writing & directing in the article.

Otherwise this might be a little odd cause Franco still looks ridiculously similar to James Dean. He should just play Dean again in a cameo for this.

#12 Tova

Tova

Medlem

• Medlem +
  • PluppPlupp
  • 19 Inlägg:

Skriven 04 augusti 2011 - 00:53

Grejen med James Dean var väl att han liksom spelade sig själv? Han var väldigt bra på det, men det är svårt att avgöra hur länge han hade kunnat fortsätta med det... Sedan hade han kanske utvecklat sitt skådespeleri och tagit sig ann helt annorlunda roller, vem vet? Hade varit intressant att se honom i fler roller.

Jag såg för övrigt en "intervju" (Mycket ospontan och antagligen spelad efter manus) med honom, som gjordes inför Giant, för ett tag sedan, där han satt med sin Cowboyhatt och pratade om farorna med att köra för fort...
Någon sorts reklamgrej med inbyggd moral att visa för ungdomarna, antar jag. Kändes lite kusligt.

#13 SvartNoir

SvartNoir

Medlem

• Medlem +
  • PluppPlupp
  • 24 Inlägg:

Skriven 28 februari 2012 - 03:22

James Dean är väldigt inspirerad av Marlon Brando. Jag vet inte om det stämmer då jag själv inte har läst det, men min kompis som läste en bok om Dean sa att Dean brukade ringa upp Brando bara för att höra hans röst och hur han pratade.

#14 Czechflash

Czechflash

Filmhunter

• Filmstar
  • 13 681 Inlägg:
  • Plats:Stockholm

Skriven 28 februari 2012 - 03:45

Har faktiskt inte sett hans filmer även om det varit på gång. Får försöka ta tag i det annars förblir han en skugga man känner till, men aldrig sett i dagsljus. Eller något sånt...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma användare