Hoppa till innehåll

Foto:
- - - - -

Oscarsgalan 2011

• Please log in to reply
171 replies to this topic

#1 Plox

Plox

屁艾勒哦艾克斯

• Moderator
  • 4 931 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Plats:Malmö

Skriven 31 december 2010 - 15:55

oscar2011.jpg

Då var det snart dags igen mina vänner och vi fortsätter traditionsenligt med en Oscarstråd.

Både Kanal 5 och Kanal 9 visar Oscarsgalan 2011

Key dates currently scheduled are:

* Saturday, November 13, 2010: Governors Awards presentation
* Wednesday, December 1, 2010: Official Screen Credits forms due
* Monday, December 27, 2010: Nominations ballots mailed
* Friday, January 14, 2011: Nominations polls close 5 p.m. PT
* Tuesday, January 25, 2011: Nominations announced 5:30 a.m. PT, Samuel Goldwyn Theater
* Wednesday, February 2, 2011: Final ballots mailed
* Monday, February 7, 2011: Nominees Luncheon
* Saturday, February 12, 2011: Scientific and Technical Awards presentation
* Tuesday, February 22, 2011: Final polls close 5 p.m. PT
* Sunday, February 27, 2011: 83rd Annual Academy Awards presentation

#2 Czechflash

Czechflash

Filmhunter

• Filmstar
  • 13 681 Inlägg:
  • Plats:Stockholm

Skriven 31 december 2010 - 17:54

Det som just nu känns intressantast är nog vilka tio filmer som blir nominerade. Fem-sex stycken är väl i princip klara, men förhoppningsvis gör de inte om samma misstag som förra året då de tog med några filmer som inte hade med racet att göra. Bättre att ha någon outsider som har potential att vinna, inte en komedi eller animerad bara för att bredda fältet...

Skådespelarkategorierna känns ganska givna, även om det är några namn som fortfarande är flytande och som kan förändras. Ser dock fram emot att se några fler av de tyngsta namnen som jag tror och hoppas mest på.

#3 Yojimbo

Yojimbo

And the Oscar goes to...

• Medlem +
  • 3 017 Inlägg:
  • Plats:Borlänge

Skriven 02 januari 2011 - 12:21

Ja, det är synd att vissa inte blir nominerade just på grund av principer. Shutter Island, The Ghost Writer och Remember Me är årets tre bästa filmer, men just eftersom de kom tidigt förra året så blir de för enkelhetens skull "bortglömda" när nomineringarna ska sättas. Jag undrar också hur det blir med värdparet? Kommer James Franco och Anne Hathaway även bli nominerade (välförtjänt som det verkar) för deras skådespelarprestationer, eller blir de bortplockade för att "slippa" stå så mycket i rampljuset och låta någon annan nomineras istället? Å andra sidan vill väl Oscarsakademin skriva någon slags historia genom att kanske nominera båda två i värdparet på galan de håller.

Jag vill dock pusha lite extra för dessa nomineringar, som säkerligen inte kommer finnas med:

The Ghost Writer
Bästa film
Bästa regi - Roman Polanski
Bästa manus baserat på förlaga
Bästa manliga biroll - Pierce Brosnan
Bästa kvinnliga biroll - Olivia Williams
Bästa musik - Alexandre Desplat
Bästa foto

Shutter Island
Bästa film
Bästa manus baserat på förlaga
Bästa manliga huvudroll - Leonardo DiCaprio
Bästa klippning

Remember Me
Bästa film
Bästa manus
Bästa manliga biroll - Chris Cooper, Pierce Brosnan
Bästa musik

Scott Pilgrim vs. the World
Bästa klippning
Bästa ljud
Bästa art direction

#4 Czechflash

Czechflash

Filmhunter

• Filmstar
  • 13 681 Inlägg:

Skriven 02 januari 2011 - 15:16

Yojimbo: Kul med din push för några filmer där. Jag vill nog vänta tills jag sett vilka som faktiskt blivit nominerade och vilka de "glömt bort" då det ändå är tio filmen som ska nomineras och det inte är omöjligt att de tar med några av dessa, även om de inte fått särskilt mycket uppmärksamhet på andra galor.

Angående James Franco och Anne Hathaway tror jag mycket väl de kan bli nominerade, speciellt Franco som man läst mycket gott om (en film jag väntat på länge också). Tror inte det blir några direkta problem, men visst känns det lite konstigt att en av (eller båda) de nominerade springer runt på scen och presenterar sig själva.

#5 Nit89ram

Nit89ram

Cinéaste

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPluppPlupp
  • 1 100 Inlägg:

Skriven 02 januari 2011 - 16:15

Fast i och med att värdparet inte presenterar de nominerade, så borde det fungera. Det kommer kännas märkligt javisst, men det lär fungera ändå. Tycker ändå det var ett konstigt val av värdpar i år. Hade hellre sett någon renodlad komiker som hade kunnat liva upp stämningen bland alla - oftast - långsamma tal.

#6 Cooper

Cooper

Enter the world

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 239 Inlägg:
  • Plats:Göteborg

Skriven 02 januari 2011 - 18:09

Inception
The Social Network
The Fighter
The King's Speech
Black Swan
127 Hours
Toy Story 3
True Grit
The Kids are All Right
The Town

Så skulle jag kunna tänka mig att bästa film-kategorin kan komma att se ut. Skulle bli otroligt förvånad om The Social Network inte vinner. Hoppas på att den tar storslam.

Vad gäller skådisarna hoppas jag framförallt på Mark Ruffalo och Hailee Steinfeld. Men de flesta av kategorierna känns lite smått avgjorda redan faktiskt.

#7 Manetheren

Manetheren

6000

• Moderator
  • 6 270 Inlägg:

Skriven 02 januari 2011 - 20:18

Är inte så säker på att Ghostwriter kommer få någon nominering. Jag tycker inte filmen får mer än godkänt. Tyckte det var lite för svårt att se vad Polanski ville med den filmen. Det ska vara en thriller, men filmen stannar upp lite för ofta i den teater-scen-prägel jag tycker Polanski ger åt många sina filmer. Missförstå mig rätt, det behöver inte innebära något dåligt, tvärt om. Det fungerar ju ypperligt i Döden och flickan, med då den bygger på en teaterpjäs ter det sig mer naturligt i den filmen. I en triller som Ghostwriter vill man föras framåt hela tiden, något jag som sagt inte tycker man gör där.

#8 Czechflash

Czechflash

Filmhunter

• Filmstar
  • 13 681 Inlägg:

Skriven 02 januari 2011 - 20:55

Jag tror listan Cooper listar låter rimlig, men jag tror inte The Town kommer vara bland de tio. Tror de kanske tar Another Year för att få lite mer variation. Eller Winter's Bone. Sen tycker jag The Kids Are All Right är svagast i fältet (av de jag sett), men den får bra kritik, speciellt i skådespelarkategorierna...

#9 Yojimbo

Yojimbo

And the Oscar goes to...

• Medlem +
  • 3 017 Inlägg:
  • Plats:Borlänge

Skriven 02 januari 2011 - 22:48

Är inte så säker på att Ghostwriter kommer få någon nominering. Jag tycker inte filmen får mer än godkänt. Tyckte det var lite för svårt att se vad Polanski ville med den filmen. Det ska vara en thriller, men filmen stannar upp lite för ofta i den teater-scen-prägel jag tycker Polanski ger åt många sina filmer. Missförstå mig rätt, det behöver inte innebära något dåligt, tvärt om. Det fungerar ju ypperligt i Döden och flickan, med då den bygger på en teaterpjäs ter det sig mer naturligt i den filmen. I en triller som Ghostwriter vill man föras framåt hela tiden, något jag som sagt inte tycker man gör där.

Jag kände aldrig att The Ghost Writer stannade av, utan förde mig längre och längre in i deckar- och konspirationsgenrens mest underbara mystik. Du har rätt att den känns teater- eller kammarspelsaktig emellanåt, precis som Agatha Christies deckare brukade göra, och ursprungsförfattaren Harris ville till och med att boken skulle sluta med en klassisk "alla samlade i ett rum"-utfrågning al'a Christie, vilket ändå inte riktigt blev fallet.

Jag tycker att det är en slags deckare och jag ser inget fel i att det blir kammarspelstempo på sådana, tvärtom blir jag glad när någon leker lite med förväntningarna och det tycker jag Polanski (dock ännu mer De Palma) är en mästare på att göra.

#10 Plox

Plox

屁艾勒哦艾克斯

• Moderator
  • 4 931 Inlägg:
  • Plats:Malmö

Skriven 04 januari 2011 - 18:00

Ah, The Ghost Writer hade jag nästan glömt bort lite. Har inte sett den än. Måste vi ordna.
Just nu håller jag mina tummar för The Town, som jag tycker är årets stora överraskning. Men har ju en en handfull, på förhand, bra filmer kvar att se också.

Men ja, mest intressant just nu är väl att se vilka tio som blir nominerade i bästa film. Och fram tills dess blir det att försöka beta av så många filmer som möjligt, så man ligger bra till när nomineringar väl är satta.

Störningsmoment: Black Swan har biopremiär i Sverige EFTER galan (4 mars), den hade jag gärna klämt på bio - men vill ju definitivt se den innan galan. Kasst. Får bli att försöka fjäska sig in på någon förhandsvisning någonstans.

#11 Peo

Peo

Filmsnack.se

• Admin
  • 3 961 Inlägg:

Skriven 06 januari 2011 - 12:03

7 filmer är kvar i specialeffektskategorin har Oscarakademin meddelat nyss:

“Alice in Wonderland”
“Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1”
“Hereafter”
“Inception”
“Iron Man 2”
“Scott Pilgrim vs the World”
“Tron: Legacy”

5 av dessa kommer att nomineras. Nomineringarna meddelas den 25 januari.

#12 Red

Red

Criterionjunkie

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 312 Inlägg:
  • Plats:Skåne

Skriven 06 januari 2011 - 15:32

Vilka filmer tycker ni är givna att bli nominerade för "Oscar för bästa film" ? Hade tänkt försöka se en del filmer i från året, som eventuellt kan vinna det mest prestigefyllda priset. Antar att "The Social Network" är rätt given (?).

#13 Cooper

Cooper

Enter the world

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 239 Inlägg:
  • Plats:Göteborg

Skriven 06 januari 2011 - 15:42

Red:

Jag ser dessa som de mest givna i nuläget:

Inception
The Social Network
The Fighter
The King's Speech
Black Swan
127 Hours
Toy Story 3
True Grit

#14 Pegguth

Pegguth

Filmälskare

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 227 Inlägg:
  • Plats:Östergötland

Skriven 06 januari 2011 - 21:08

Antar och hoppas att det blir Oscars-chatt och tippartävling i vanlig ordning? =) Har en hel del filmer att se innan galan!

#15 Czechflash

Czechflash

Filmhunter

• Filmstar
  • 13 681 Inlägg:

Skriven 06 januari 2011 - 22:37

Red:

Jag ser dessa som de mest givna i nuläget:

Inception
The Social Network
The Fighter
The King's Speech
Black Swan
127 Hours
Toy Story 3
True Grit

Mmm, jag håller lite motvilligt med då det är ett par av filmerna jag skulle vilja ha bort (speciellt den längst ner på listan, haha), men alla på listan är heta kandidater med The Social Network som favorit att vinna.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma användare