Hoppa till innehåll

Foto:
- - - - -

Bästa krigsfilm?

• Please log in to reply
39 replies to this topic

Omröstning: Bästa krigsfilm? (27 medlemmar har röstat)

Bästa krigsfilm?

1. BRAVEHEAR (7 röster [29.17%])

Procent av rösterna 29.17%

2. RÄDDA MENIGE RYAN (6 röster [25.00%])

Procent av rösterna 25.00%

3. GLADIATOR (7 röster [29.17%])

Procent av rösterna 29.17%

4. GALLIEN (0 röster [0.00%])

Procent av rösterna 0.00%

5. DEN TUNNA RÖDA LINJEN (3 röster [12.50%])

Procent av rösterna 12.50%

6. PEARL HARBROR (0 röster [0.00%])

Procent av rösterna 0.00%

7. BLACK HAWK DOWN (1 röster [4.17%])

Procent av rösterna 4.17%

Röst Gäster kan inte rösta

#1 Batuss

Batuss

Kåvepenin

• Medlem +
  • PluppPluppPluppPluppPlupp
  • 1 606 Inlägg:
  • Plats:8

Skriven 29 december 2002 - 12:50

Vilken krigsfilm tycker du är bäst.?

#2 Peo

Peo

Filmsnack.se

• Admin
  • 6 467 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Plats:Stockholm

Skriven 29 december 2002 - 13:37

Bland de krigsfilmer du valt ut är det väl egentligen bara Den tunna röda linjen som jag tycker är riktigt bra. Gladiator är väl helt ok också, men jag vet inte om jag betraktar den som krigsfilm. Några ännu bättre: Apocalypse Now och Full metal jacket saknas i listan. Sen finns det ju en del krigssatirer som är fantastiskt bra också.

Edit: Ser att det bara är jag som röstat än, så vad röstar du själv på?

#3 roadwarrior

roadwarrior

On the verge of insanity

• Medlem +
  • 4 635 Inlägg:
  • Plats:Kalmar

Skriven 29 december 2002 - 18:38

Rätt peo! Full metal jacket och apocalypse now saknas på listan. Själv tycker jag plutonen hör till en av de bästa.

Angående gallien menar du "slaget om gallien" med christopher lambert, DEN SUGER HÅRT, en av de sämsta filmer jag sett och lambert är ju knappast en bra skådespelare med sin falska skrovliga röst.

Pearl habour är kärlekstrams och black hawk down är för mycket skjuta och för lite handling (filmen duger väl).

den tunna röda linjen tycker jag är bra för den blandar den lugna filosofiska delen med den våldsamma krigsdelen. Rädda menige ryan har en suverän början men blir ganska löjlig enda fram till slutet då den blir bra igen. Både Gladiator och braveheart är bra filmer men gladiator ser jag knappt som en krigsfilm i sådana fall borde TTT var med också för det är minst lika mycket krig i den

Valet går nog till...."trumvirvel"...... hmmmmm...... Aha tycker nog bäst om braveheart även om jag tycker att den tunna röda linjen är mer utav en krigsfilm så det blir tunna röda linjen för att det är mest krigsfilm av dem

#4 Greenleaf

Greenleaf

Evil never looked so good

• Filmstar
  • 4 688 Inlägg:

Skriven 29 december 2002 - 19:18

Jag tycker att Gladiator är den bästa filmen av dem som står där, men jag klassar det inte som en krigsfilm.
Saving private ryan är underbart snyggt gjord med bra miljöer och mycket pang-pang :) Det ser verkligen ut som om man hade hittat en DVD-kopia av en film från andra världskriget :lol:

#5 Zoodiack

Zoodiack

with rock and stone!

• Medlem
  • PluppPluppPluppPluppPlupp
  • 1 406 Inlägg:
  • Plats:Stockholm

Skriven 30 december 2002 - 12:47

Braveheart är bra vad som än sägs! Även om den är lite överdriven så är den grymt bra! :)

#6 Achtung

Achtung

Tysk smygfascist

• Medlem
  • 2 831 Inlägg:
  • Plats:Lund

Skriven 30 december 2002 - 20:51

Instämmer, Gladiator är knappast en krigsfilm.

#7 Jojje

Jojje

Dr. Funkenstein

• Filmstar
  • 5 236 Inlägg:

Skriven 01 januari 2003 - 16:38

Jag röstar på Apocalypse Now fast den inte är med på listan :rolleyes:

Av dem på listan så får Gladiator min röst (fast det inte är en riktig krigsfilm...)

#8 Jojje

Jojje

Dr. Funkenstein

• Filmstar
  • 5 236 Inlägg:

Skriven 01 januari 2003 - 16:40

Ang. Den tunna röda linjen, så hade jag stora förväntingar på den, men tyckte den för "finstämd", filosofisk och seg helt enkelt emellanåt.

#9 roadwarrior

roadwarrior

On the verge of insanity

• Medlem +
  • 4 635 Inlägg:
  • Plats:Kalmar

Skriven 01 januari 2003 - 16:42

Den bästa filmen på listan är helt klart gladiator, men jag röstade inte på den för det är knappast en krigsfilm. En bra film dock.

#10 kalimac

kalimac

Cineast

• Medlem
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 178 Inlägg:

Skriven 03 januari 2003 - 03:54

Röstade på menige Ryan, tycker att det är en mkt bra film trots allt flaggviftande.. Omaha beach-scenen är helt otrolig.
Tunna röda linjen var en otrolig besvikelse. Jag hade velat se den ett bra tag, och under tiden läste jag boken, som var oerhört bra och höjde mina förväntningar på filmen ännnu mer. Men shit. Denna pretentiösa, övertydliga, överlånga och framförallt jävligt fåniga film gjorde mej väldigt besviken, för att uttrycka det milt. När "suddiga bilder på flickvän" visades för femte gången började jag nästan grina av frustration. När filmen blev "filosofisk" skrattade jag högt. Boken handlade om riktiga människor med riktiga tankar och känslor. Här försvann allting i något sorts kvasifilosofiskt töcken. Huvudpersonen vandrar runt och ser på omgivningen med mild blick filmen igenom medan han häver ur sig klokheter som "vänd andra kinden till".
Efter detta litar jag aldrig mer på kritiker.

#11 Rutan

Rutan

Ny

• Medlem
  • Plupp
  • 2 Inlägg:

Skriven 05 januari 2003 - 22:29

Dom bästa krigs filmerna är två finska. Okänd soldat (finns en i en ny och gammal version, båda är bra). Samt: Vinterkriget.

#12 Howe

Howe

Cineast

• Medlem
  • PluppPluppPluppPlupp
  • 149 Inlägg:

Skriven 09 januari 2003 - 01:14

Krigsfilm?

Ryan - Superb början, bra slut - Flams mittemellan
Black Hawk Down, Pearl Harbor - God underhållning
Gladiator - Bra, men som ovan nämts ingen krigsfilm
Slaget om gallien - *spyr*

Tunna röda linjen vinner slaget av de man kan rösta på ; satt med en polare och diskutterade den minst 1 h efter vi gick ut från salongen gött det!

Saknar som redan nämts Apocalyps Now, plutonen och Full Metal Jacket vilka jag rankar väldigt högt, men.......

....därav frågetecknet ovan : Måste krigsfilm vara massa stridssener? Jag röstar för "Bron över floden Kwai" som ju utspelas i krig --> krigsfilm :)
Värda att nämna är oxå "Deer Hunter" (åhhh Walken..) och ingenmansland

//Howe

"You either surf or you fight."

#13 Jubbe

Jubbe

Medlem

• Medlem
  • PluppPlupp
  • 10 Inlägg:

Skriven 09 januari 2003 - 01:49

Tycker Stalingrad är den bästa krigsfilm som gjorts, eftersom man slipper alla Amerikaner och deras sett och se på sig själva hela tiden. Skönt också med en film där tyskarna pratar tyska och ryssarna pratar ryska istället för att bryta på kass engelska.

P.S. tycker listan saknar alla de större krigsfilmerna så som full metal jacket, plutonen, stalingrad, apocalypse now, windtalkers, m.m.

<_<

#14 Steiner

Steiner

Medlem

• Medlem
  • PluppPlupp
  • 23 Inlägg:

Skriven 08 februari 2003 - 14:52

Rädda menige Ryan

Strålande film

Story Effekter altt funkar

plus att headshotet i filmen är det snyggaste jag sett!

#15 dEmAsKiNoS

dEmAsKiNoS

Ny

• Medlem
  • Plupp
  • 3 Inlägg:

Skriven 08 februari 2003 - 15:07

hm....hur kan ni glömma Das Boot?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma användare