Jump to content

FILMKLUBBEN


Plox

Rekommenderade inlägg

Mitt förslag är att vi inkluderar Swimming pool i temat även om det blir lite konstigt, så att vi har 4 filmer. Det här var ändå en testomgång. Förhoppningsvis stöter vi inte på liknande problem nästa omgång. Vill man diskutera Elephant också så går det bra. Det känns ju som sagt ännu viktigare nu att diskutera den filmen.

 

Vem vet, SVT kanske ändrar sig och visar Elephant inom den närmaste veckan ändå.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 428
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Känner mig ganska upprörd över det här faktiskt. Den är sådana här incidenter som gör att folk inte betala tv-licensen!

 

Men men inte mycket att göra nu, är egentligen för upprörd för att komma med något vettigt. Men vi ersätter Elephant med Swimming pool, mest i brist på alternativ...

Link to comment
Share on other sites

Bidde ingen swimming pool för mej och tveksamt om det kommer att bli det.

 

Byter vi ut elephant kommer jag ngbara se Barnet.

 

Tycker det är synd att de tar bort Elephant ur tablån. Men de ser den völ som underhållning antar jag, Vilket jag inte anser att den filmen är. men det sparar jag ifall det blir diskussion om den ändå

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Bah, typiskt då jag som sagt har elephant liggande hemma i DVD-skåpet. Nu blir det svårare att få tag i de andra filmerna.

Lite löjligt att de tar bort filmen. Visst, det hade säkert höjts kritiska röster om SVT visat filmen, men händelsen är ju som sagt aktuell. Kanske svensk media helst skulle struntat i att rapportera om händelsen också, av respekt för finländare och finnar i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Har också Elephant hemma, tycker dock det är ruskigt dåligt av SVT att ta bort filmen ur tablån. Förstår i ärlighetensnman inte riktigt varför, känns väl bara sunt att visa den nu pgs av dådet i Finland och inte bara lägga locket på, som de nu gjorde.

 

Ska också passa på att se om Elephant nu i dagarna, sett den ganska många gånger nu.

Link to comment
Share on other sites

Har också Elephant hemma, tycker dock det är ruskigt dåligt av SVT att ta bort filmen ur tablån. Förstår i ärlighetensnman inte riktigt varför, känns väl bara sunt att visa den nu pgs av dådet i Finland och inte bara lägga locket på, som de nu gjorde.

 

Ska också passa på att se om Elephant nu i dagarna, sett den ganska många gånger nu.

 

Håller med. Filmen frossar ju inte i händelserna och jag tycker det är ännu dummare som de gör nu. För de kommer ju att sända den senare. När alla "glömt" detta dåd i Finland då törs de visa den.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Har sett filmen nu och vill bara säga att det vore ett idealiskt tillfälle för SVT att visa filmen. Dels kan den ge en liten insikt i vad offren blev utsatta för i finland, dels kan den vara bra som motvikt mot andra potentiella tokskallar som tycker det verker helhäftigt att få sin bild i tidningen genom ett sådant dåd. FEGT SVT!

Link to comment
Share on other sites

Har sett filmen nu och vill bara säga att det vore ett idealiskt tillfälle för SVT att visa filmen. Dels kan den ge en liten insikt i vad offren blev utsatta för i finland, dels kan den vara bra som motvikt mot andra potentiella tokskallar som tycker det verker helhäftigt att få sin bild i tidningen genom ett sådant dåd. FEGT SVT!

 

SVT var väl skraj för de fyra tittarna som skulle ringa till Aftonbladet och klaga. Givetvis efter att de sett hela filmern och Aftonbladet skulle då haft en rubrik i stil med:

 

Tittarna rasar

Aftonbladet nedringt angående svt val att visa filmen Elephant somm baseras på döskjutningarna i Columbine

 

Men ändå, visa lite mod svt.

 

Och varför ringer gamla tant Dagmar alltid till Aftonbladet för att klaga på svt.s utbud???

Link to comment
Share on other sites

Bra att SVT får ta lite skit för detta högst tvivelaktiga beslut. Precis som du säger Manne så tycker jag nog att det skulle vara bra att visa filmen, mycket pga av filmens dokumentära-känsla.

Nä jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på det, får nog bli ett surt mail till SVT!

Link to comment
Share on other sites

Jag får ursäkta att jag inte kunnat delta i filmklubben när man medgav att det var en så lysande idé och självklart skulle vara med. Som dålig ursäkt kan jag säga att jag haft mycket att göra på sistone, mycket jobb och mitt uppe i en flytt. Hoppas innerligt att det blir en omgång 2 iaf. :)

Link to comment
Share on other sites

Trots att SVT ställde till det lite för oss så tyckte jag det var en lyckad testomgång. Jag röstar för att vi spinner vidare på denna filmklubb, idéer/tankar på vad vi kan göra bättre till nästa gång tas självklart emot med öppna armar.

 

Själv beställde jag de båda bifilmerna, men har ännu inte lyckats motivera mig själv att se dom. Känner mig heller inte riktigt nöjd med de båda valen, kanske man ska ha ett lite mer naturligt band mellan huvudfilmen och bifilmerna. Eller också kanske vi inte ska ha några bifilmer alls. En elloge till Yojimbo dock, som lyckades se två av filmerna, well done!

Intresset för huvudfilmen tyckte jag hur som haver var mer än bra, många intressanta och välutvecklade analyser. Som vi snackade lite om i ”Omgång 1-tråden” så tycker jag att vi låter tråden ligga öppen och låter diskussionen hålla på så länge den vill. Dvs vi skippar deadlines i framtiden, bättre att bara låta naturen ha sin gång och lägga upp en ny omgång i en egen tråd när det är dags. Eller vad säger ni?

 

Jag ska börja luska så smått på nästa omgång, har ni förslag på bra teman så är det bara att vädra det i denna tråd eller också skicka ett pm till mig.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...