Stonewald Skriven 5 April, 2004 Report Share Skriven 5 April, 2004 Jag satt och tittade på "A man apart" med Vin Diesel, och kom att tänka på att han är en bra "ny" action hjälte, som sticker ut lite från det stora flertalet. Sen började jag fundera, vad är det som bestämmer om en skådespelare lyckas som actionhjälte eller inte? Det är ju varken mycket till dialog eller mimik som krävs för att spela dessa roller. Man måste bara ha en speciell utstrålning och självsäkerhet. En av mina absoluta favoriter är självklart Clintan. Han kan komma in i ett rum, inte röra en min, inte säja två ord, och ändå klara scenen. En skådespelare jag däremot inte gillar som actionfigur är Sylvester Stallone. Han klarar inte av dett, och jag kan inte riktigt säja vad han gör för fel. Detta bevisar att det krävs mer än muskler. Vad tycker ni? Vilken är den bästa actionhjälten och varför? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadowfax Skriven 12 April, 2004 Report Share Skriven 12 April, 2004 Jag kan inte välja ut bara en enda speciell actionhjälte, men jag tycker bäst om Clint Eastwood, Bruce Willis och Mel Gibson. Clintan, som du säger, kan bara gå in i ett rum, utan att röra en min, och klara ut allt vad han nu än ska göra. Bruce, tycker jag, spelar en lite mer tuffare variant. Antingen kommer han in med värsta allvarliga blicken eller så har han ett litet leende. Sådär som om han tänker skjuta alla i rummet, typ. Just nu kommer jag inte på någon bra film med Mel Gibson, så jag kan inte jämföra något med honom. Men jag tycker att alla tre är riktigt coola och klarar action utmärkt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stonewald Skriven 13 April, 2004 Author Report Share Skriven 13 April, 2004 Just nu kommer jag inte på någon bra film med Mel Gibson, så jag kan inte jämföra något med honom. Men jag tycker att alla tre är riktigt coola och klarar action utmärkt. Payback är väl en bra actionrulle där han är lysande. Jag håller med om att både Gibson och Willis håller måttet som actionhjälte. Något som är bra med dem är att de även klarar av andra roller. De flesta action typerna gör inte det. Ett bra exempel är t ex Arnold som som har försökt göra några komedier men inte lyckats enligt min mening. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Off The Ground Skriven 13 April, 2004 Report Share Skriven 13 April, 2004 De flesta action typerna gör inte det. Ett bra exempel är t ex Arnold som som har försökt göra några komedier men inte lyckats enligt min mening. Håller med. Satt och slötittade på någon urusel amerikansk komedi på TV4 för ett tag sedan. Och jag kan lugnt säga att Arnold inte funkar i humorroller. Att sen den där hemska ungen från SW: Ep. 1 också var med gjorde ju inte saken bättre. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadowfax Skriven 13 April, 2004 Report Share Skriven 13 April, 2004 Just nu kommer jag inte på någon bra film med Mel Gibson, så jag kan inte jämföra något med honom. Men jag tycker att alla tre är riktigt coola och klarar action utmärkt. Payback är väl en bra actionrulle där han är lysande. Jag håller med om att både Gibson och Willis håller måttet som actionhjälte. Något som är bra med dem är att de även klarar av andra roller. De flesta action typerna gör inte det. Ett bra exempel är t ex Arnold som som har försökt göra några komedier men inte lyckats enligt min mening. Som sagt så kommer jag inte på nån bra film jag kan jämföra med Mel Gibson - jag kommer inte ihåg att jag sett Payback ens. Jag tycker inte att Willis är så jättebra på komedifilmer i varje fall. Inte de jag sett. Men Gibson är rätt bra på det. Han kan konsten att se lite löjlig ut. Jag håller förresten med dig med Arnold.. han kan ju inget om humor. Han passar bäst i action. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 13 April, 2004 Report Share Skriven 13 April, 2004 jag hajar inte.. jag brukar alltid garva när jag ser Arnolds filmer. Först garvar jag när han dra en replik med sin röst, och sedan polarna när jag härmar den its simple! and fun. Nehj men om han används på rätt sätt så kan man få 'riktig komik' ur mannen. Som i Twins, där passar han rätt bra som jag minns det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stonewald Skriven 14 April, 2004 Author Report Share Skriven 14 April, 2004 (ändrad) Det är sant att Twins är rätt bra, men det är knappast Arnolds förtjänst. Det enda han gör är att vara stor och stark. Sen kan visst hans accent och stelhet vara dråplig i sig, men det är ju inget han gör med flit. Jag har aldrig sett honom i några mer seriösa roller men jag tror inte han skulle klara av dem heller... Han passar perfekt för actionrullar, men där ska han stanna tycker jag. Nu blir det väl iofs inga fler filmer med honom... Willis tror jag aldrig jag har sett i en humoristisk roll. Däremot klarar han av mer gripande scener och är därför en bra skådespelare. Gibson kan vara lysande i komedier, t ex Vad kvinnor vill ha och Maverick. Gibson klarar även av andra typer av roller och är en väldigt mångsidig skådespelare, och en bra sådan. Ändrad 14 April, 2004 av Stonewald Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 14 April, 2004 Moderator Report Share Skriven 14 April, 2004 Håller med om att nämnda Vin Diesel har stora kvalitéter som actionhjälte. Han har kroppen, rösten och självsäkerheten som krävs för de tuffa rollerna. Man jag tror ändå att jag föredrar actionhjältar som är mer antihjältar, då de tuffa killarna kan bli ruskigt trista i längden. Ta Steven Segal till exempel. Det finns ingenting i hans filmer han inte klarar, vilken gör det hela ointressant att titta på. Då föredrar jag Bruce Willis i Die Hard, där han är hur cool som helt utan att briljera med några kampsportsslagsmål eller övermänskiga styrkedemonstrationer. Han har en jävla överlevnadsinstinkt helt enkelt, och massor av humor. Och så älskar jag Jackie Chan. Han vinner oftast sina slagsmål, men inte alltid helt överlägset, som Segal. Han har också en skön humor som både är rolig och som visar att han har distans till sin hjältestatus. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ockuye Skriven 14 April, 2004 Report Share Skriven 14 April, 2004 Just nu kommer jag inte på någon bra film med Mel Gibson, så jag kan inte jämföra något med honom. Men jag tycker att alla tre är riktigt coola och klarar action utmärkt. Dödligt vapen-filmerna är mycket bra. Jag längtar tills det ska komma ut en box med dom by the way. Dom har ju allt Så mycket action man kan önska - bra slagsmålscener, biljakter, pang-pangscener etc. Dessutom är det mkt komik. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
monic1 Skriven 15 April, 2004 Report Share Skriven 15 April, 2004 Bruce Willis BÖRJADE ju sin karriär i komikerfacket!!! Med serien Moonlighting med Sybil Shephard på 80-talet. Han var hur kul som helst och karriären tog fart. Är ni lite unga här? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadowfax Skriven 15 April, 2004 Report Share Skriven 15 April, 2004 Bruce Willis BÖRJADE ju sin karriär i komikerfacket!!! Med serien Moonlighting med Sybil Shephard på 80-talet. Han var hur kul som helst och karriären tog fart. Är ni lite unga här? Eller så har vi helt enkelt inte sett de filmerna. Och 80-talet? Närdå? I början fanns inte jag i alla fall Men de filmerna var bra då? De jag sett på senare år (tror jag) har inte varit det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stonewald Skriven 15 April, 2004 Author Report Share Skriven 15 April, 2004 Och så älskar jag Jackie Chan. Han vinner oftast sina slagsmål, men inte alltid helt överlägset, som Segal. Han har också en skön humor som både är rolig och som visar att han har distans till sin hjältestatus. Jackie Chan hade jag glömt. Jag håller med om att han är en bra actionhjälte även om han skiljer sig lite från mängden. Han utsrålar ingen självsäkerhet eller har någon överlägsen min. Han ser livrädd ut hela tiden när han slåss och man får intrycket av att han klarar sina fighter mer p g a tur än skicklighet. Men han måste vara väldigt skicklig i verkligheten för att klara av sådana scener. Med honom gör jag ett undantag. Annars klarar jag inte av sk kung fu-filmer där hjälten utdelar tvåhundra slag och sparkar i minuten. Jag brukar tröttna efter ett par minuter av hoppa-banka-slå när alla medverkande i verkligheten varit döda för länge sen, men ändå reser sig upp och är lika pigga. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Skriven 15 April, 2004 Report Share Skriven 15 April, 2004 Bruce Willis BÖRJADE ju sin karriär i komikerfacket!!! Med serien Moonlighting med Sybil Shephard på 80-talet. Han var hur kul som helst och karriären tog fart. Är ni lite unga här? Hm, ja du fröken monic1. Den hade jag faktiskt glömt bort som jag minns va väldigt bra. I och för sig snackar vi ju film här främst, men du kanske vet vad den hette på svenska. Jag kommer fan inte ihåg...det va typ..."par i" Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 15 April, 2004 Filmstar Report Share Skriven 15 April, 2004 Jag kommer fan inte ihåg...det va typ..."par i..." ...brott Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 15 April, 2004 Report Share Skriven 15 April, 2004 Bruce Willis är en sann hjälte, det är iofs sant att han började i komedifilmer/serier men det enda jag kommer bry mig om är de underbara Die Hard filmerna. Dödligt Vapen och Mel Gibson är också en av mina hjältar, de filmerna fanns ju under den tiden jag växte upp....mmm Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.