Jump to content

2001 - A space odyssey


Skåne

Rekommenderade inlägg

Jag ska skriva ett arbete om "Påverkan från "2001 - A space odyssey"" . Ganska klurigt, och skulle behöva er hjälp.

 

Jag har hittat några olika tydliga (som den klassiska aptolkningen i Zoolander), och lite i dom stora rymdfilmerna, som Star Wars och Star Trek. Jag vet att jag har sett tolkningar i andra filmer, men kan inte komma på fler.

 

jag är tacksam för allt ni kommer ihåg, så spåna på för allt ni har

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet skåne!....

 

Har du sett Irreversible?

 

Regisören Gaspar Noe ska tydligen ha inspirerats en del från Kubricks filmer..bland annat 2001.

 

När du nämner Zoolander är det väl mer parodi än påverkan från filmen..eller har jag misstolkat dig?

 

Är det parodi du vill ha har du ju 2001: A space travesty...som jag har hört ska vara väldigt dålig...men ändå

Link to comment
Share on other sites

I slutet av Irreversible får man se en sekvens där en utav karaktärerna föreställer sig hur det skulle vara om allt gick som hon hade tänkt sig. Hon är jättelycklig, väntar barn och ligger i en park och läser en bok sammtidigt som barn hoppar runt om henne...

 

Detta har Regisören Gaspar själv sagt är direkt hämtat från 2001. Man får tillochmed se

en plansch på 2001 i hennes sovrum.

 

I alla fall....grejen är att det hon föreställer sig är "den ultimata resan". Det är hennes vision av framtiden.

 

Intervju Med Regisören Gaspar Noe där han bland annat förklarar påverkan från 2001

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte 2001 förväntade jag mig extremt mycket av den. Allt jag hade sett Kubrick tidigare hade alla varit mästerverk. Jag hade sett Dr.Strangelove, shining, clockwork oragange, full metal jacket och spartacus.

 

Men när jag hade sett 2001 var jag så otroligt besviken. Den va ju skitdålig. Visst...den har väldigt snyggt foto...men den var så tråkig..delen i mitten på rymdskeppet va ganska fräckt..men slutet????? vadå ett barn i rymden..vadå en massa färger som flammsar runt på Tv:n i flera minuter...jag antar att det är symbolism i farten här. Jag har aldrig varit särskillt bra på sånt..och det är antagligen därför jag inte uppskattar det... :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
vadå ett barn i rymden..vadå en massa färger som flammsar runt på Tv:n i flera minuter...jag antar att det är symbolism i farten här. Jag har aldrig varit särskillt bra på sånt..och det är antagligen därför jag inte uppskattar det... :blink:

"Färgtunneln" visar när astronauten Bowman färdas till en annan dimension där tid och rum inte betyder vad vi tror det betyder. Bowman blir gammal och föds på nytt på samma gång. Egentligen ingen symbolik (ja, man kan väl göra en massa tolkningar om man har lust) men för att hänga med krävs att man läst boken av Arthur C. Clarke. Har inte läst boken själv men fick det förklarat för mig av en kompis. Monoliten på Månen var en sorts signalfyr som visade vägen till monoliten vid Jupiter. Allt ordnat av rymdvarelser för att människan skulle komma dit och till slut upptäcka den mystiska dimensionen som Bowman hamnar i via den där portalen med flamsande färger. Monoliten på Jorden (också placerad där av rymdvarelserna) i början var det som triggade människan att börja bygga saker (ett vapen först var det väl?). Detta utvecklades sen mer och mer för att till slut innebära att människan kunde färdas i rymden, och till portalen, vilket var rymdvarelsernas avsikt.

 

Typ.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

vadå ett barn i rymden..vadå en massa färger som flammsar runt på Tv:n i flera minuter...jag antar att det är symbolism i farten här. Jag har aldrig varit särskillt bra på sånt..och det är antagligen därför jag inte uppskattar det... :blink:

"Färgtunneln" visar när astronauten Bowman färdas till en annan dimension där tid och rum inte betyder vad vi tror det betyder. Bowman blir gammal och föds på nytt på samma gång. Egentligen ingen symbolik (ja, man kan väl göra en massa tolkningar om man har lust) men för att hänga med krävs att man läst boken av Arthur C. Clarke. Har inte läst boken själv men fick det förklarat för mig av en kompis. Monoliten på Månen var en sorts signalfyr som visade vägen till monoliten vid Jupiter. Allt ordnat av rymdvarelser för att människan skulle komma dit och till slut upptäcka den mystiska dimensionen som Bowman hamnar i via den där portalen med flamsande färger. Monoliten på Jorden (också placerad där av rymdvarelserna) i början var det som triggade människan att börja bygga saker (ett vapen först var det väl?). Detta utvecklades sen mer och mer för att till slut innebära att människan kunde färdas i rymden, och till portalen, vilket var rymdvarelsernas avsikt.

 

Typ.

Har hört det du säger också Jojje, lite annorlunda berättat men ungefär samma. Måste se den igen snart, även om jag uppskattade den första gången också...man måste ju bara älska HAL

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hawaii:

 

Hehe jag blev också grymt besviken när jag såg den första gången för.. jag tror det var 5-6 år sedan (minst). Men när jag såg om den för bara några månader sedan så gick många saker upp för mig. Fast jag ska ta och se om den igen, jag har inte riktigt lyckats smälta den och det är mycket jag inte är klar över. Vad jag dock är ganska klar över, i korta drag, är följande;

 

Symboliken har nog aldrig varit tydligare i någon annan film. Benet som kastas upp i luften *klipp* osså ser vi ett rymdskepp som avbildar benet. En jäkla massa tusen år av vetenskaplig evolution (den vi känner till) summeras i ett enda klipp - fantastiskt! Ett hopp från människans begynnelse till det outforskade.

Sen har Jojje förstås helt rätt i att monoliten är vägvisaren.

 

Vad hela filmen handlar om, enligt mig, är människan och vetenskapen. Födelsen, döden och pånyttfödelsen. Vad pånyttfödelsen symboliserar är jag inte riktigt klar över, men det känns hoppfullt på nåt sätt. Det ligger visst i vår natur att gå under, och här visar Kubrick på ett fint sätt att det inte gör så mycket om vi går under - evolutionen kommer ta vid igen.

 

2001 är en egendomlig skapelse, inget snack om den saken, fast jag favoriserar tveklöst A Clockwork Orange bland Kubricks verk.

Link to comment
Share on other sites

2001 är en egendomlig skapelse, inget snack om den saken, fast jag favoriserar tveklöst A Clockwork Orange bland Kubricks verk.

hmm..just nu ligger 2001 väldigt långt ner i min filmlista....

ska nog se den snarast..

 

Håller förresten med om att Clockwork Orange är hans bästa...men Full metal jacket är inte långt ifrån...

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...