Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)


Czechflash

Rekommenderade inlägg

Lost highway:

 

En man får ett par videoband med inspelningar som någon har tagit inuti hans eget hus. Han måste ta reda på vad som händer, äh fan, jag har ingen aning om vad handlingen egentligen är för något...

 

Jag blir ganska irriterad av David Lynchs filmer. Ett par är väldigt bra (bl.a Mulholland Drive), men vissa är för snurriga och komplicerade för att man ska kunna se dem. Lost Highway är en sådan film. Den är för svår helt enkelt. I början hänger man med rätt ok, men sen när man följer en helt annan karaktär så blir man helt borta.

Förstod inte särskilt mycket, men jag förstod tillräckligt för att säga att jag inte gillade den här filmen så mycket.

 

2/5

 

Återkommer efter att ha sett Avlyssningen som jag spelade in i natt och Requiem for a dream, som jag har på datorn.

Greenleaf

 

Lost Highway är helt förvirrande, precis som du säger, men liksom i Mulholland Drive, så finns det en förklaring till praktiskt taget allt. Jag kan dock inte precis påstå att det är särskillt enkelt att klura ut vad allting betyder och hur allt hänger ihop i Lost Highway. Men du hittar en utmärkt analys och tolkning av filmen här

Jag gillade Lost Highway, mycket tack vare det visuella och Mystery Man, som är så cool, och om du läser tolkningen på ovanstående länk så kanske du uppskattar filmen mer.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Czechflash

    4860

  • Jojje

    1240

  • Plox

    1056

  • roadwarrior

    911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gort: Välkommen till forumet ! Hoppas också du stannar kvar.

Det var jag som startade tråden efter att ha sett The Fog.

Håller med dig om att den inte håller samma klass som vissa andra av

John Carpenters filmer. Har du sett de andra i början av hans karriär ?

Dark Star, Attack mot polisstation 13, Halloween, The Thing etc.

Just Attack mot polisstation 13 tycker jag är grym med musik och allt.

Men Halloween och The Thing följer tätt därefter.

Ja, Attack mot polisstation 13 är min favorit också. En av få filmer jag faktiskt orkat se hela med regisörens kommentator-spår, haha. Dark Star är kul också, fast det är svårt att bli rädd för den där basketbollen som ska föreställa alien :D. The Thing måste jag se om snart, men då skulle jag helst vilja se orginalet också The Thing from Another World från -51. Och den är så vitt jag vet inte utgiven på DVD ännu?

Link to comment
Share on other sites

Triologier kan man ju tolka lite som hur som helst. Om man nu ska kalla Terminator-filmerna för triologi, så hade dom i alla fall en bra inledande story samt ett tillfredställande slut. The Matrix var för mig också en film i sig som jag var nöjd med, men eftersom det skulle va en film i tre delar så var man ju tvungen att få se "mittuppslaget" Reloaded. Vilket jag tyckte kändes som att nu stänger vi av filmen och ser på resten någon annan dag... Mycket frustrerande.

 

Innan jag ramlade in på detta forum så hade jag aldrig ägnat en tanke på LOTR, jag trodde aldrig det var något för mig. Men ack va jag bedrog mig. Sagan om ringen är för mig en mycket vacker film, som började som en film ska med en fin inledning. För att sedan byggas upp till hober,alver,trollkarlar och andra sköna varelser... Och spänningen är på topp under hela filmen. Det goda mot det onda är ett självklart val för en fantasy värld.

 

Men det är just det här med en film som från början ska vara en triologi som jag tycker är lite frustrerande. Som i LOTR där Frodo och Sam pyser iväg, och sen slutar filmen.

 

Att jag ältat om allt detta är för att jag nu äntligen sett TTT. Och javisst filmen var bra, men det är just det där om att man får en känsla över att man ser mitten av filmen som jag tyckte va lite jobbigt. Och här var alla utspridda både här och där, så nu måste man gå och vänta på ROTK för att äntligen få se den förhoppningsvis underbara upplösningen... (Ni som läst böckerna vet ju hur historien går, men jag har aldrig orkat läst böckerna) När ROTK äntligen kommer på DVD, så ska jag köra en maraton kväll med alla filmer på raken...

 

Jag gillar när Gimli säger till Aragorn:

 

Gimli: Toss me!

Aragorn: What!

Gimli: I cannot jump the distance. You'll have to toss me.

[beat]

Gimli: Don't tell the elf

 

 

 

 

4/5

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Gort: Välkommen till forumet ! Hoppas också du stannar kvar.

Det var jag som startade tråden efter att ha sett The Fog.

Håller med dig om att den inte håller samma klass som vissa andra av

John Carpenters filmer. Har du sett de andra i början av hans karriär ?

Dark Star, Attack mot polisstation 13, Halloween, The Thing etc.

Just Attack mot polisstation 13 tycker jag är grym med musik och allt.

Men Halloween och The Thing följer tätt därefter.

Ja, Attack mot polisstation 13 är min favorit också. En av få filmer jag faktiskt orkat se hela med regisörens kommentator-spår, haha. Dark Star är kul också, fast det är svårt att bli rädd för den där basketbollen som ska föreställa alien :D. The Thing måste jag se om snart, men då skulle jag helst vilja se orginalet också The Thing from Another World från -51. Och den är så vitt jag vet inte utgiven på DVD ännu?

Ah, du verkar ha sett en del...Trevligt.

 

Ja, Attack mot polisstation 13 har jag också sett med kommentatorspåret.

Riktigt kul och intressant (kan rekommendera detta för alla).

 

Haha, Dark Star är en B-film, men just "alien"-grejen är ju rolig

och underhållande. Tycker det är det bästa i filmen. Även "hiss"-scenen

är bra.

 

The Thing har jag också på DVD, men har bara tittat på hur de

gjorde (dokumentär) och lite intervjuer med bl.a. Carpenter.

 

Men Attack mot polisstation 13 är grym. Såna filmer görs inte längre

och den musiken är så himla skön. Jag såg den första gången för länge sen

eftersom min bror har den. Nu känner fler till den eftersom den kommit

på DVD...Och för 49 kr var det ett kap !

Link to comment
Share on other sites

Men Attack mot polisstation 13 är grym. Såna filmer görs inte längre

och den musiken är så himla skön. Jag såg den första gången för länge sen

eftersom min bror har den. Nu känner fler till den eftersom den kommit

på DVD...Och för 49 kr var det ett kap !

Jo, den utgåvan har jag med. Mest prisvärda DVD:n i samlingen!

 

edit: haha, komentatorspåret ÄR skönt: "here's your basic exploitation flick", "there's lots of fake blood in this movie", "I tried to copy Rio Bravo, but it ended up like Night of the living dead. funny" i Carpenters släpiga likgiltiga röst. Suveränt!

Ändrad av Gort
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

OK, nu har jag sett ett gäng filmer som jag inte skrivit om så nu blir det ett ganska långt inlägg. Ber om ursäkt för det. Here we go.

 

Sleepwalker (2000)

Det handlar om en svensk familj, främst pappan Ulrik (Ralph Carlsson), som bor i ett villaområde i Stockholm. En morgon vaknar Ulrik och upptäcker till sin fasa att sängen är blodig och att hans fru och barn är spårlöst borta. Vad har hänt?

 

Svensk skräck hör inte till vanligheterna och jag tycker det är kul när det kommer såna filmer. Jag tyckte exempelvis Den osynlige (2002) var helt OK. Sleepwalker är till en början rätt så bra och mystisk. Ralph Carlsson är bra på att spela förvirrad och desperat (precis som i den utmärkta TV-serien Bekännelsen om nån har sett den). Men precis som Den osynlige så tappar den mot slutet, då spänningen liksom dör. Det blev lite för ologiska förklaringar till saker och ting. Det är ju ofta så med skräckfilmer. När väl monstret visat sig så försvinner spänningen. Men den får ändå godkänt och betyget blir 3-/5.

 

-----------------------

 

Trasdockan (The Night of the Hunter, 1955)

Czechflash berättar om handlingen här. Kul med Peter Graves från Mission: Impossible. Kände igen honom direkt, främst på rösten kanske. Obs! Spoilers förekommer nedan.

 

Jag blev lite besviken på filmen till en början. Den var annorlunda jämfört med jag förväntade mig. Det var mer drama, än den thriller som jag hade väntat mig. Men efter ett tag hade jag liksom accepterat det och njöt från och med då bl a av det underbara fotot. En surrealistiskt känsla uppstod nästan under barnens färd på floden. Även scenen när mamman sitter död i bilen på flodbotten var mycket bra. Robert Mitchum gjorde en bra roll som den läskige falske predikanten. Såna roller verkar tydligen passa honom. Han spelar ju Max Cady i originalet av Cape Fear (1962). Kom att tänka på Night of the Living Dead (1968), och andra skräckfilmer, när barnen gömmer sig i källaren och Mitchum ropar efter dem. Källare är alltid lite obehagliga, är dem inte? Gillade barnskådisen som spelade sonen. Han kändes naturlig och inte så där jobbigt lillgammal, som jag hatar. Betyget blir 4-/5.

 

-----------------------

 

Norrmalmstorg (2003)

En TV-film om dramat på en bank vid Norrmalmstorg i Stockholm där rånaren krävde tre miljoner samt att fängelsekunden Clark Olofsson skulle föras till banken. Rånaren höll fyra personer gisslan i nästan en vecka.

 

En intressant filmidé men ganska dåligt utförd tyckte jag. När jag ser liknande filmer, där rånare har tagit gisslan osv, funderar jag alltid på hur rånarna egentligen tror de ska komma undan. De är ju i ett hopplöst läge, men verkar aldrig riktigt fatta det. Likadant i denna film, där rånaren tror han kan åka ifrån banken i en bil med tre miljoner. Nåväl, själva filmen tyckte jag inte var speciellt spännande helt enkelt. Poliserna kändes lite töntiga (det kanske dem var också). Rånaren kändes lite töntig också för den delen. Positivt var att filmen utnyttjade autentiska TV-klipp från händelsen. Det skapade en verklighetskänsla i alla fall. Men problemet var att det aldrig blev riktigt intensivt eller spännande. Betyget blir 2+/5.

 

Det här med det s.k. Stockholmssyndromet är ju lite intressant. Det innebär ju att en gisslan plötsligt börjar sympatisera med rånaren och vända sig emot polisen. Jag vet inte, i filmen kändes det mer som om gisslan helt enkelt ville överleva och därför tyckte att polisen inte skulle storma exempelvis eftersom som gisslan då beömde att dem skulle kunna skadas själva.

 

-----------------------

 

Maratonmannen (Marathon Man, 1976)

En thriller av John Schlesinger där Dustin Hoffman hamnar i en mardröm. roadie berättar mer om handlingen här. Obs! Spoilers förekommer nedan.

 

Jag gillade verkligen den här filmen från första början. Den börjar ju ganska mystiskt och man fattar inte vad som händer, vem som är vem och varför. Gillar filmer där oskyldiga (spelas vanligen av Harrison Ford :P) dras in i mardrömsliknande trubbel. 70-talskänslan i filmen är underbar. Mycket skönt att se hur det, och folk, såg ut i New York på den tiden. Gillar när en film (typiskt en thriller) utspelas, kanske i USA, men där delar av handlingen tilldrar sig Europa eller nån annan världsdel för den delen. Man får försöka pussla ihop hur de olika delarna hänger samman. I detta fall är det New York, Paris och till viss del Sydamerika. Gillar när Roy Scheider går på operan bl a. Sen har vi den berömda "Is it safe?"-scenen. Mycket bra. Gillar verkligen hur Laurence Olivier kommer in och liksom helt oberörd ställer ner sin väska, tar av sig kavajen, börjar tvätta händerna, medan Hoffman sitter fastspänd utan att veta vad som väntar. Och sen kommer frågan: "Is it safe?". Kul att se Olivier förresten. Har inte sett alltför många filmer med honom. Betyget till Maratonmannen blir 4/5.

 

-----------------------

 

Sen har jag sett två Bergman-filmer:

 

Viskningar och rop (1972) 4+/5

Höstsonaten (1978) 4/5

 

Skriver om dessa i Bergman-tråden.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Maratonmannen (Marathon Man, 1976)

En thriller av John Schlesinger där Dustin Hoffman hamnar i en mardröm. roadie berättar mer om handlingen här. Obs! Spoilers förekommer nedan.

 

Jag gillade verkligen den här filmen från första början. Den börjar ju ganska mystiskt och man fattar inte vad som händer, vem som är vem och varför. Gillar filmer där oskyldiga (spelas vanligen av Harrison Ford :P) dras in i mardrömsliknande trubbel. 70-talskänslan i filmen är underbar. Mycket skönt att se hur det, och folk, såg ut i New York på den tiden. Gillar när en film (typiskt en thriller) utspelas, kanske i USA, men där delar av handlingen tilldrar sig Europa eller nån annan världsdel för den delen. Man får försöka pussla ihop hur de olika delarna hänger samman. I detta fall är det New York, Paris och till viss del Sydamerika. Gillar när Roy Scheider går på operan bl a. Sen har vi den berömda "Is it safe?"-scenen. Mycket bra. Gillar verkligen hur Laurence Olivier kommer in och liksom helt oberörd ställer ner sin väska, tar av sig kavajen, börjar tvätta händerna, medan Hoffman sitter fastspänd utan att veta vad som väntar. Och sen kommer frågan: "Is it safe?". Kul att se Olivier förresten. Har inte sett alltför många filmer med honom. Betyget till Maratonmannen blir 4/5.

Precis så tycker jag också. Gillar verkligen såna filmer och den här är

en av de bästa i "genren". Kanske ska gå och se den på Cinemateket...

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett American beauty

 

Det är en väldigt gripande story om en amerikansk familjs förändring. Den är som sagt väldigt gripande, men har också vissa minus som att de avslöjar slutet i början. Det funkar inte på samma sätt som i Fight Club.

 

Hur som helst så är den ändå värd 4+/5. På gränsen till ett plus, men jag är kräsen idag.

 

EDIT : nej jag ångrade mig. Den förtjänade ett plus.

Ändrad av Achtung
Link to comment
Share on other sites

Jag såg Anger Management idag. Jack är ju alltid Jack och visst var den tillräckligt kul för att fördriva en söndagsförmiddag.

 

Nedan följer en inte direkt spoiler, men kanske vill man inte veta om man ska se filmen!

 

Men slutet...på slutet drunknar filmen i ren Hallmark-sentimentalitet, den lilla trovärdighet som ändå fanns försvinner totalt och betyget störtdyker från medelstark 3 till svag 2. Synd på en i övrigt rätt kul rulle.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett American beauty

 

Det är en väldigt gripande story om en amerikansk familjs förändring. Den är som sagt väldigt gripande, men har också vissa minus som att de avslöjar slutet i början. Det funkar inte på samma sätt som i Fight Club.

 

Hur som helst så är den ändå värd 4+/5. På gränsen till ett plus, men jag är kräsen idag.

 

EDIT : nej jag ångrade mig. Den förtjänade ett plus.

Jag tycker också att American Beauty är väldigt bra och gripande, helt klart! Tycker att storheten i Kevin Spaceys underbara rollprestation inte går att beskriva med adjektiv. En mycket vacker film, med fint foto av Conrad Hall.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg Anger Management idag. Jack är ju alltid Jack och visst var den tillräckligt kul för att fördriva en söndagsförmiddag.

 

Nedan följer en inte direkt spoiler, men kanske vill man inte veta om man ska se filmen!

 

Men slutet...på slutet drunknar filmen i ren Hallmark-sentimentalitet, den lilla trovärdighet som ändå fanns försvinner totalt och betyget störtdyker från medelstark 3 till svag 2. Synd på en i övrigt rätt kul rulle.

Jag håller med om slutet, men tyckte dock att Anger Managment var bättre och roligare än Bruce den allsmäktige, och Sandlers bästa film (NOTERA: jag har ännu ej sett Punch-drunk love), vilket iofs inte säger ett skit. :P En 3/5 får den av mig, inte något mästerverk precis, med sin förutsägbarhet och en del skämt som upprepas om och om igen, men "Jack är ju alltid Jack", som du säger, och han är filmens stora sevärdhet.

Link to comment
Share on other sites

Håller med er båda Gort och Czechflash. Jag tror själv att jag har samma utgåva som ni på 13 men jag har inte lyssnat på kommentatorspåret (ska göra detta på Donnie Darko annars orkar jag inte det på mina dvdr), har även The Thing på dvd som jag vekligen älskar, dokumentärerna efterår är skitbra då en exalterad specialeffect makare bertättar hur allt gick till, intressant!! John Carpenter är riktigt skicklig se bara på:

Flykten från Newyork 4/5

Attack mot polisstation 13 4/5

Christine 3/5

The Thing 5/5

Halloween +4/5

Kan även nämna den småhäftiga Den osynlige mannen 3/5

 

Gillar carpenter skarpt :up:

 

Angående American Beauty gillar jag verkligen den filmen, underbart bra och välspelad. Tittar ju själv på Rules of attraction just nu (har tyvärr fått ta pause och ska se färdigt imorgon) som är en riktigt bra film än så länge, orginell snygg och underbar musik. Mycket bra film

 

Såg även Blair witch Project precis från 1994 med okända skådisar i huvudroller och fotad med en skitbillig handkamera typ....

 

Handlar om ett gäng ungdomar som vandrar ut i skogen för att filma en dokumentär kring fenomenet Blair witch som är någon hemsk häxa eller liknande ute i skogen som det finns legender om. Det visar sig vara mer än en legend.....

 

Alltså, väldigt bra måste jag säga direkt. Skådespelariet gillade jag även om reaktionerna var en aning överdrivna ibland, speciellt tjejen var duktig på att spela. Ingen b-känsla som man kan tro för jag tycker fotot fungerade bra med växlingar mellan dag, natt och svartvitt och färg. Småläskigt i början, lite bråk intriger och sedan till ett slut som verkligen gav mig gåshud, ett riktigt bra och äckligt slut, usch....jag får gåshud nu med. Ingen musik och ändå lyckas man så bra med stämning, endast filmat direkt ur förstaperson och ändå lyckas man få en helhetsbild. Jag gillade denna film och jag vet att min åsikt inte delas av alla, jag är också imponerad av att man lyckats så bra med asliten budget. De som genomfört projectet har varit riktigt duktiga affärsmän som troligtvis tjänat massor på detta genom en enorm hype innan den kom. Bra och stämningsful film med underbart slut, den äger ripoffen Det okända som är en svensk dålig kopia med enbart absurd stämning.

4/5 det roliga var att vi gick ut i skogen precis efteråt och hittade ett skitgammalt förfallet hus och hörde något knaka bakom oss, skitäckligt, men kul :D

 

EDIT: Glömde halloween

Ändrad av roadwarrior
Link to comment
Share on other sites

John Carpenter är riktigt skicklig se bara på:

Flykten från Newyork 4/5

Attack mot polisstation 13 4/5

Christine 3/5

The Thing 5/5

Kan även nämna den småhäftiga Den osynlige mannen 3/5

 

Gillar carpenter skarpt  :up:

 

På tal om Carpenter så såg jag The Thing för några dagar sedan, som jag tyckte var rätt spännande. Slutet var helt fantastiskt! Sådana typer av slut vill jag se mer av i andra filmer...

 

Flykten Från New York, Attack mot polisstation 13 och Halloween verkar vara väldigt balla, ska ta och se dem så snart som möjligt...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Håller med er båda Gort och Czechflash. Jag tror själv att jag har samma utgåva som ni på 13 men jag har inte lyssnat på kommentatorspåret (ska göra detta på Donnie Darko annars orkar jag inte det på mina dvdr), har även The Thing på dvd som jag vekligen älskar, dokumentärerna efterår är skitbra då en exalterad specialeffect makare bertättar hur allt gick till, intressant!! John Carpenter är riktigt skicklig se bara på:

Flykten från Newyork 4/5

Attack mot polisstation 13 4/5

Christine 3/5

The Thing 5/5

Kan även nämna den småhäftiga Den osynlige mannen 3/5

 

Gillar carpenter skarpt :up:

Du ska lyssna på kommentatorspåret till Attack mot polisstation 13

för du får reda på en hel del intressanta fakta plus att Carpenter är cool !

 

Håller med om att dokumentärerna på The Thing är bra och den nämnda

effektmakaren är som ett litet barn när han berättar om skapandet !

Och så får man ju se den rökande John Carpenter berätta också.

 

Flykten från New York 3/5 (Lite besviken faktiskt, men grym musik)

Attack mot polisstation 13 5/5 (Kan inte bli annat, älskar den)

Halloween 4/5 (Har den på DVD, men inte sett den på länge)

The Thing 4/5 (Skön atmosfär och känsla, han kan sin sak)

 

Andra som jag inte gillar lika mycket:

The Fog +2/5 (Ok känsla, men lyfter aldrig som jag trodde)

Dark Star -3/5 (Kult ! Extremt roligt med "alien", annars väldigt B-aktig)

Vampires -3/5 (Har för mig att den var ganska ok med James Woods)

Finns fler som jag inte riktigt kan betygsätta.

 

De jag vill se, som jag tror kan vara bra, är:

Christine - 1983 (Vet inte vad jag ska tro, men varför inte ?)

In the Mouth of Madness (I skräckens skugga) - 1995 (Intressant)

Ghosts of Mars - 2001 (Har hört från två källor att den har bra känsla)

Someone's Watching Me! - 1978 (TV-film som verkar bra !)

 

Ser att sistnämnda (TV-filmen) finns att hyra !!! Ska nog hyra den imorgon !

Detta är ju grymt, haha. Läser att han refererar mycket till Hitchcock

i filmen, det gillar jag...

 

Handling: Hutton spelar en kvinna som upptäcker att någon lyssnar,

vakar och passar på henne. Eftersom inte polisen tror henne, tvingas

hon själv gå till botten med mysteriet. En tidig film från Carpenter som

förutom att regissera även skrev manus. Spännande och välgjord och

med många Hitchcock-referenser - studera t ex förtexterna så förstår ni.

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...