Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)


Czechflash

Rekommenderade inlägg

  • Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Czechflash

    4860

  • Jojje

    1240

  • Plox

    1056

  • roadwarrior

    911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ack vilken sorg! Att behöva lämna tillbaka projektorn... Men... jag har iaf fått löften om att investera i en projektor för några lappar :lol:

 

Gohatto 3+/5

Handlar om en homosexuell samurai som tar värvning i Shinsengumi (Älskar Shinsengumi, dom fanns i verkligheten hade mottot Aku Zoku San (Döda ondska omedelbart)) och dom problemen som uppstår. Det visar sig att hans kompis också är homosexuell och dom startar ett förhållande. Filmen är mest dialogen men endel tuffa fighting scener, ganska våldsamma också. Men jag störde mig på gayporr scenen som var med. Jag ger filmen en stark 3:a

Link to comment
Share on other sites

Dogville

 

Jag har sett fram emot den här filmen ett tag nu, dels eftersom jag tycker mycket om Nicole Kidman, men framförallt för att den sades vara helt unik, på det sättet att man knappt har någon riktig scenografi, utan att allt istället utspelar sig i en studio, där vita kritstreck på golvet, får ersätta hus, väggar, parker etc.

I början av filmen känndes det lite konstigt och småirriterande, men efter mindre än 1 timme så hade man kommit in i storyn så mycket att man knappt tänkte på det.

 

Filmen handlar om amerikanska Grace (Kidman), som flyr undan ett gäng gansters under 30-talets USA och hamnar i byn Dogville.

Dess till synes trevliga invånare bestämmer sig för att till en början gömma henne undan i två veckor, för att se om man kan lita på henne.

Författaren Tom kommer med förslaget att Grace ska försöka utföra små tjänster och hjälpa invånarna på olika sätt, för att hon ska bli omtyckt, så att hon kan stanna...

 

Skådespelarna är alla utmärkta och alla karaktärer känns realistiska och 3-dimensionella. Att Von Trier valt att knappt ha någon scenografi är ett smart drag: som tittare koncentrear man sig helt och hållet på själva berättelsen, och allting funkar väldigt bra, just eftersom det framförs av duktiga skådisar. Vissa scener är t.o.m. riktigt konstnärligt gjorda, t.ex. när Grace ligger på en bil bredvid äppelkartonger, eller när man får se byn ovanifrån. Manuset är utsökt: Filmen handlar om moraliska ställningstanganden och om hur vi människor beter oss i allmänhet. Hur man kan utnyttja en annan för egen vinning.

Personerna är till en början trevliga (utåt sett), men sedan visar det sig hur själviskt de handlar. Och Nicole Kidman bevisar återigen att hon är vår tids största kvinnliga skådespelare. SE DEN!!!

 

Betyg: 4+/5

(Stark 4 på filmtipset.nu)

Ändrad av mitchie
Link to comment
Share on other sites

Har sett Taxi Driver.

 

Det handlar om Robert De Niro som är en taxiförare. Han är underlig på de flesta sätt. Och han har en ganska annorlunda syn på vart man bör ta tjejer på dejt. :P

 

Det är lite American Psyco-känsla över det hela. Och stilmässigt så ser man flera paralleller till Heat. Och ja, jag vet att båda dessa filmer är gjorda långt senare är Taxi Driver.

 

Jag vet att många gillar den, och jag kan förstå varför. Den har ett fint bildspråk, underlig historia och en underlig karaktär i De Niro.

 

Men för mig så är det bara lösa bitar utan sammanhang, för att en film ska ha det där lilla extra för mig så krävs den viktigaste ingrediensen som jag nämnde i en annan tråd: Stämmning. Och stämmning finns, men aldeles på fel sätt. Den kör på högvarv från första början på ett sätt som om det bygger upp nånting för att sedan gå på tomgång i en timme utan att sedan resultera i egentligen nånting.

 

Låter det som flum? Ja, förmodligen så är det de också. Men det är svårt att beskriva stämmningen i en film utan att bli ganska abstrakt. Hur som helst så använder jag det som en motivation för att ge filmen 3+/5

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mycket om Taxi Driver, där De Niro gör sin bästa roll, efter den i Tjuren Från Bronx. Han ÄR verkligen Travis Bickle.

Vad man tycker om just stämningen i en film varierar mycket från person till person, så där tycker jag inte man kan direkt säga att nån har fel, men själv tycker jag att Taxi Driver har en väldigt skön stämning rakt igenom, speciellt i öppningsscenen med det snygga fotot och den härliga musiken. Jag tycker att filmen är ett väldigt bra hantverk och att storyn har stort djup, med dess starka skildring av en mans främlingsskap i det amerikanska samhället.

Link to comment
Share on other sites

Gohatto eller Tabu som den heter på svenska, är en väldigt intressant film. Om man stör sig på att det handlar om homosexuella och sådana sexscener, så tja då har det med en själv att göra och inte filmen.

En av de roligaste grejerna i filmen tycker jag är när en av de få personer som faktiskt inte gillar män får i uppdrag att ta den vackraste pojken till en geisha för lite omvändning. Pojken påverkas inte alls, men han som tog ditt honom tänder till på den påklädda geishan som dansar, det hela är bara så absurt så.

Link to comment
Share on other sites

Alltså....Taxi driver tycker jag är en av de bästa filmer jag sett, den får en klockren 5/5, lätt. Underbara miljöer, vacker och stämningsfull musik, helt otrolige De niro och ett slut som hette duga.

 

Det där med att den skulle köra på förfullt från början fattar jag inte. Allt är lungt i början och växer sedan mot mitten för att sedan krönas i slutet av en hejdundrande final som visserligen inte är lång men mycket älskvärd. Andra gången jag såg den uppskattade jag den 100 gånger mer än tidigare. Detta är film!!

Link to comment
Share on other sites

Alltså....Taxi driver tycker jag är en av de bästa filmer jag sett, den får en klockren 5/5, lätt. Underbara miljöer, vacker och stämningsfull musik, helt otrolige De niro och ett slut som hette duga.

 

Det där med att den skulle köra på förfullt från början fattar jag inte. Allt är lungt i början och växer sedan mot mitten för att sedan krönas i slutet av en hejdundrande final som visserligen inte är lång men mycket älskvärd. Andra gången jag såg den uppskattade jag den 100 gånger mer än tidigare. Detta är film!!

:up:

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...