Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

Har nu sett What Have You Done To Solange?, What Have They Done To Your Daughters? och All The Colors Of The Dark.

Sergio Martino's All The Colors Of The Dark var helt klart bäst av de 3. Solange var den bättre av de två av Massimo Dallamano. Dock tycker jag att ingen av de tre klår The Strange Vice Of Mrs Wardh och The Case Of The Scorpion's Tail. Sevärda giallos iaf och ser fram emot att se mer!

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar

Har nu sett What Have You Done To Solange?, What Have They Done To Your Daughters? och All The Colors Of The Dark.

Sergio Martino's All The Colors Of The Dark var helt klart bäst av de 3. Solange var den bättre av de två av Massimo Dallamano. Dock tycker jag att ingen av de tre klår The Strange Vice Of Mrs Wardh och The Case Of The Scorpion's Tail. Sevärda giallos iaf och ser fram emot att se mer!

Ah, kul att höra. Håller med om att ingen av de tre når upp till de två du nämner (men så är de också mina två favoriter i genren, till och med före allt Argento gjort).

• Filmstar

3_men_and_a_baby.jpg

Titel: Three Men and a Baby / Tre män och en baby

Genre: Komedi/Drama

Land: USA

År: 1987

Regi: Leonard Nimoy

I rollerna: Tom Selleck, Ted Danson, Steve Guttenberg, Nancy Travis

Handling: Det var en gång tre ungkarlar, Peter, Michael och Jack. Alla tre hade bra jobb och levde ett sorglöst liv. Barskåpet var fyllt, festerna avlöste varandra och flickvännerna kom och gick i en jämn ström. Allt detta hör till det förgångna - nu har de mött tjejen i deras liv! Hon heter Mary och är sex månader gammal...

Omdöme: Denna framgångsrika film om tre män som får ta hand om en baby är en remake på det franska originalet 3 hommes et un couffin (1985) som blev Oscarsnominerat för bästa utländska film. Vad som kanske är mer anmärkningsvärt är att Leonard Nimoy (ja, Spock) står för regin. En av få filmer han regisserat och definitivt inte vad man skulle förvänta sig av honom. Nåja, de tre vännerna och ungkarlarna arkitekten Peter (Tom Selleck), b-skådisen Jack (Ted Danson) samt serietecknaren Michael (Steve Guttenberg) får sitt livs chock när de hittar en liten baby utanför sin dörr. Tillsammans måste de göra det bästa utav situationen i sin stora penthousevåning.

3_men_and_a_baby1.jpg

Mindes den som trevlig och mysig, vilket den på sina håll är, men stundtals också lite halvjobbig, speciellt när Steve Guttenberg i början ska försöka få tyst på babyn. Filmens kanske största behållning är att ta del av den stora penthousevåningen de tre bor i. Man bjuds på en del roliga scener och det är främst Tom Selleck som får dra det stora lasset. Steve Guttenberg är definitivt svagast av de tre medan Ted Danson är med minst. Inte den där skrattfesten det kunde blivit, men så var inriktningen mer fokuserad på att göra en gullig film, även om det till en början var tänkt att vara fyllt med svordomar och mer allvar vilket hade varit intressant att se.

3 - Skådespelare

2 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

14 - Totalt

Betyg: -3/5 - 6.0

IMDb: 5.7

• Filmstar

0phantasm.jpg

Titel: Phantasm

Genre: Skräck/Sci-Fi

År: 1979

Regi: Don Coscarelli

I rollerna: A. Michael Baldwin, Bill Thornbury, Reggie Bannister, Angus Scrimm

Handling: Mike har svårt att skilja på dröm och verklighet. Men när han en dag i smyg tittar på en begravning, ser han begravningsentreprenören, kallad "The Tall Man", lyfta en kista själv. Mike beslutar sig för att undersöka saken, och upptäcker något riktigt hemskt...

0phantasm1.jpg

Omdöme: Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av den här filmen. Skulle det vara "barnskräck" med ett gäng ungar som blir skrämda filmen igenom, en fantasyvärld fylld med udda karaktärer eller något annat ? Det visar sig inte direkt vara "barnskräck" utan en ganska typisk 70-talare som bygger upp stämningen väl och låter mysteriet krypa fram sakta men säkert. Något som är lite synd är att den aldrig var direkt skrämmande utan kändes mer som en lite lättsammare skräckis som har något visst över sig, men inte når ända fram.

0phantasm2.jpg

Vad jag fastnade för med en gång var musiken (huvudmelodin som används flitigt) som på egen hand sätter standarden. Med väldigt små medel lyckas den få en enkel scen att fånga intresset och känna hur allt kan hända. Det är något jag uppskattar med t.ex. Halloween (1978) där ju musiken är en stor del av stämningen. Tyvärr lyckas man inte bygga på den inledande stämningen utan storyn blir allt mer överdriven, även om jag gillar ett par roliga idéer den har, som med portalen och det stilrena och sterila bårhuset. Slutet är förvisso inte helt fel, men som helhet når filmen inte ända fram.

0phantasm3.jpg

2 - Skådespelare

2 - Handling

3 - Känsla

4 - Musik

3 - Foto

--------------

14 - Totalt

Betyg: +2/5 - 6.0

IMDb: 6.7

• Filmstar

0ricochet.jpg

Titel: Ricochet

Genre: Action/Kriminaldrama/Thriller

År: 1991

Regi: Russell Mulcahy

I rollerna: Denzel Washington, John Lithgow, Kevin Pollak, Ice-T

Handling: Några människor är födda till att hata. En sådan är Earl Talbot Blake och finns det en man han hatar mer än någon annan så är det mannen som satte honom bakom galler för sju år sedan. Precis hur mycket Blake hatar honom kommer han mycket snart bli varse om.

Omdöme: Nick Styles (Denzel Washington) är en ung polis som studerar juridik. En kväll när han patrullerar vid ett nöjesfält med sin partner, drabbar han samman med den psykopatiske mördaren Earl Talbot Blake (John Lithgow). Gripandet av Blake blir Nicks stora språngbräda i karriären då det hela fångas på filmkamera av en amatörfotograf. Nick stiger i graderna och jobbar snart som distriktsåklagare, allt medan Blake sitter inne och ser allt på nyheterna. Blake har bara ett mål i sitt liv från och med nu - att göra livet surt för Nick Styles, riktigt surt.

0ricochet1.jpg

Efter den Hollywood-aktiga inledningen puttrar det hela på fram till det att Blake rymmer från fängelset och kan sätta sin djävulska plan i verket. Det är nu filmen tar en vändning till det bättre. Han är en slug liten räv som tänker låta Nick plågas lika mycket som han själv gjort under den tid han suttit inne. Filmen blir faktiskt rejält trevlig och är på sina håll även ganska brutal. John Lithgow har alltid passat som bad guy och likaså här, härligt psykopatisk och känslolös. Denzel Washington har jag tyvärr alltid haft svårt för, så även här, men det är underbart att se honom lida också. Tyvärr är filmens avslutande kvart tyvärr dålig och förstör vad som kunnat bli rejält minnesvärt. Vad tänkte de på ?

0ricochet2.jpg

3 - Skådespelare

2 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

14 - Totalt

IMDb: 5.9

Kan tipsa om två filmer som jag såg inatt.

Den första blev regissören Bela Tarr's film Damnation från 1988 som jag har tänkt se länge och som blev nu efter att Spög tyckt att jag sett så mycket skitfilm på slutet :P Ett gediget hantverk sett till foto och de långsamma tagningarna. Det är inte mycket till handling, mer skildringar med händelser ur människors liv i ett litet samhälle i Ungern. Var lite svårt att hålla koncentrationen uppe under filmens mitt, men trots detta är det en mycket bra film. Den andra sedda filmen av regissören och han håller mycket hög klass än så länge, föredrar dock Werckmeister Harmonies framför denna.

Betyg: 3+ / 4-

Den andra blev den relativt okända mexikanska filmen Macario, som snuvades på en Oscars för bästa utländska film av självaste Ingmar Bergman och hans Jungfrukällan år 1960. Man blandar in religion i detta fantasydrama som stundtals också är smått skrämmande. Första halvan av filmen är otroligt engagerande tillsammans med ett mycket vackert foto och scenografi. Tyvärr går den ned sig en aning för att sedan höja sig igen mot slutet. Ignacio López Tarso spelar mycket bra som den fattige bonden som inget hellre vill än att få slippa gå hungrig och får chansen att bringa lycka till livet. Gillar man filmer med religiös prägling som Ordet, Nazarin och liknande så bör man också se denna.

Betyg: 4-

• Filmstar

0before_the_rain.jpg

Titel: Before the Rain / Innan regnet faller

Genre: Drama

Land: Makedonien/Storbritannien/Frankrike

År: 1994

Regi: Milcho Manchevski

I rollerna: Rade Serbedzija, Katrin Cartlidge, Grégoire Colin, Labina Mitevska

Handling: Mitt under pågående krig i Bosnien har oron även spridit sig till Makedonien där en liten by delats på mitten pga religion. I tre sammanhängande historier får vi följa tre människors öden och ett helt folks kamp på liv och död.

Omdöme: Trodde filmen skulle vara ett krigsdrama och handla om kriget i det forna Jugoslavien. Men istället får man se ett nedtonat drama som pågår i bakgrunden av kriget som härjar i grannländerna. Men samma krig utspelas här i Makedonien där en liten by utanför huvudstaden Skopje är prov på att galenskapen börjat eskalera även här. Makedoner (ortodoxa) och albaner (muslimer) har skärmats av i den lilla byn och man umgås inte med varandra.

0before_the_rain2.jpg

I tre delar får man följa historien ur tre olika människors synvinklar. Den första är en ung munk som ofrivilligt blir indragen i byns galenskap, den andra utspelas i London där en gift brittiska måste bestämma sig om hon ska stanna med sin make eller följa med sin älskare, en makedonsk fotograf, till Makedonien. Och den avslutande delen följer den makedonske fotografen i den lilla byn i Makedonien. Enligt mig är den första delen starkast där mittendelen, som också är kortast, är svagast och får en att hamna ur kurs, för att avslutas ganska bra i den sista delen.

0before_the_rain1.jpg

Berättad med att visa slutet först, början i mitten och mitten i slutet. Det både funkar och inte. En bit in i den avslutande delen förstår man hur allt ligger till och på så sätt blir det inte lika effektfullt. Men jag tror iofs inte det är tänkt att man ska bli överraskad utan styrkan ligger i berättelsen, inte i hur den är berättad. Sen tycker jag mittendelen som utspelas i London, och alltså är svagast, känns mer amatörmässig med sämre skådespeleri. Kan bero på att man använder sig av okända brittiska skådespelare medan man har duktiga ex-jugoslaviska i de övriga två delarna.

0before_the_rain3.jpg

Rade Serbedzija må ha varit stor i hemlandet redan innan denna film då hans filmdebut var under 60-talet. Men efter succén (filmen blev Oscarsnominerad för bästa utländska film) fick han även en karriär i engelskspråkiga filmer. En duktig skådespelare med ett skönt utseende man lätt kommer ihåg. Nu behöver han inte direkt briljera, men känns trots allt som den ledande stjärnan i filmen. Hur som helst tycker jag det är en sevärd film som berättar en stark historia som aldrig hade haft en lika bra handling om det varit en Hollywood-produkion. Trots det når den inte hela vägen, främst pga mittendelen alltså.

3 - Skådespelare

4 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

16 - Totalt

Betyg: +3/5 - 7.0

IMDb: 8.0

Trailer - Before the Rain

• Filmstar

0her_alibi.jpg

Titel: Her Alibi / Hennes alibi

Genre: Komedi/Romantik/Kriminalare/Mysterium

År: 1989

Regi: Bruce Beresford

I rollerna: Tom Selleck, Paulina Porizkova, William Daniels, James Farentino

Handling: En författare av halvsjaskiga detektivromaner har skrivkramp. För att få uppslag till sin nya bok utger han sig för att vara alibi till en vacker kvinna anklagad för mord. Samtidigt som han faller för henne börjar han betvivla hennes oskuld...

Omdöme: Jag mindes egentligen bara två saker från den här filmen - pilbågsscenen och den vackra Paulina Porizkova. Det visade sig att pilbågsscenen var roligare än jag kom ihåg, det var lika svårt att hålla ögonen borta från vackra Paulina Porizkova och överraskande nog att filmen var roligare än väntat. För man får sig en hel del ordentliga skratt och då är det givetvis sevärt. Filmen håller rakt igenom ett lagom tempo där jag iofs tycker man kunde skippat clown-biten mot slutet. Utöver det finns inte mycket att klaga på, förutom att några få saker är lite överdrivna, men det är det lite av som tur är.

0her_alibi1.jpg

Något som gör att filmen aldrig blir tråkig är användandet av berättarröst när författaren Phil Blackwood (Tom Selleck) försöker snickra ihop sin senaste deckarroman med hjälp av upplevelserna han har tillsammans med den vackra Nina (Porizkova) samtidigt som han förskönar och fantiserar om det mesta. Även hans agent/vän Sam (skönt spelad av William Daniels) ger flera skratt. En enkel berättelse, men som får till humorn rakt igenom och det är givetvis A och O för filmen. För det mesta riktigt bra och

också som lika gärna hade kunnat vara till en Oscarsproduktion (nu blev kompositören Georges Delerue Oscarsnominerad vid fem tillfällen varav en vinst) och delvis låter som något från James Bond från tidigt 80-tal.

3 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

4 - Musik

3 - Foto

--------------

16 - Totalt

Betyg: 3/5 - 6.5

IMDb: 5.3

• Filmstar

0stakeout.jpg

Titel: Stakeout / Spanarna

Genre: Komedi/Action/Kriminalare/Romantik/Thriller

År: 1987

Regi: John Badham

I rollerna: Richard Dreyfuss, Emilio Estevez, Madeleine Stowe, Aidan Quinn, Forest Whitaker

Handling: De två poliserna Chris Lecce och Bill Reimers får i uppdrag att bevaka en lägenhet där en före detta flickvän till en förrymd fånge bor. Man misstänker att han förr eller senare kommer kontakta sin före detta flickvän, Maria. Det som till en början är ett trist rutinuppdrag förändras när Chris får kontakt med Maria och snart är förälskad. Men Chris måste försöka dölja förhållandet för den andra spaningsgruppen samtidigt som hennes farliga ex-pojkvän kan dyka upp när som helst.

Omdöme: Länge sen man såg denna ganska framgångsrika film (fick en uppföljare) som utspelar sig i Seattle där de två poliserna Chris (Richard Dreyfuss) och Bill (Emilio Estevez) blir satta på ett spaningsuppdrag efter att en farlig fånge rymt från fängelset. FBI har hand om fallet, men tar hjälp av den lokala polisen för de lågprioriterade uppdragen, som detta är. Men när Chris och Bill får syn på Maria (Madeleine Stowe) som de ska bevaka från huset mittemot, blir uppdraget genast intressantare. Maria är en vacker kvinna som de båda inte har några problem att hålla ögonen på, och i Chris fall, bli förälskad i.

0stakeout1.jpg

Filmen är inte så där jätterolig, men eftersom det är en blandning av action, thriller, komedi och romantik så får man lite av varje. Tycker kanske den romantiska biten funkar bäst i kombination med humorn eftersom Bill ser på från andra sidan genom sin kamera och Chris är väl medveten om att hans partner kollar och då tittar han mot honom titt som tätt för att provocera. Dreyfuss är, förutom den vackra Stowe, filmens behållning med sin komiska timing. Påminner här en hel del om Paul Newman faktiskt. Estevez hade jag gärna bytt ut mot t.ex. Billy Crystal, hade varit en klockren kombination. Aidan Quinn spelar ex-pojkvännen som rymt från fängelset och han påminner en del om en ung Sylvester Stallone med sitt utseende, röst och jackan han bär som liknar den Stallone bar i First Blood (1982). Småtrevlig film som blir alldeles för utdragen under sista partiet.

3 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

15 - Totalt

IMDb: 6.5

Trailer - Stakeout

• Filmstar

0who_framed_roger_rabbit.jpg

Titel: Who Framed Roger Rabbit / Vem satte dit Roger Rabbit?

Genre: Komedi/Kriminalare/Mysterium/Animerat

År: 1988

Regi: Robert Zemeckis

I rollerna: Bob Hoskins, Christopher Lloyd, Joanna Cassidy, Charles Fleischer

Handling: Privatdetektiven Eddie anlitas för att snoka runt i den sexiga Jessicas Rabbits liv. Hon misstänks vara otrogen mot sin man - den tecknade kaninen och filmstjärnan Roger Rabbit. Problemet är att Eddie avskyr tecknade figurer.

Omdöme: Jag var aldrig särskilt förtjust i filmen när jag såg den som ung. Kände dock för att ge den en ny chans och se den med nya ögon med tanke på att den ändå fått bra kritik och utspelar sig i en miljö (iaf delvis) som jag brukar gilla. Miljön jag syftar på är 50-talets Hollywood (i det här fallet 1947) och den miljön har man lyckats klart bra med. Man kommer snabbt in i filmen och storyn funkar bra till en början där privatdetektiven Eddie Valiant (Bob Hoskins) motvilligt tar sig an fallet att ta lite diskreta bilder av det tecknade sångerskan Jessica Rabbit då filmstjärnan och maken Roger Rabbit inte varit sig själv på sistone och hans chef, som är chef för filmstudion där Roger jobbar, vill ha bildbevis.

0who_framed_roger_rabbit1.jpg

Att lägga in animerade karaktärer i den verkliga världen är något som är vågat och lite av en balansgång för att få det att fungera. Men det tycker jag man lyckats med under filmens första halva där Eddie besöker olika platser med animerade karaktärer som dyker upp. De animerade karaktärerna lever helt naturligt tillsammans med människorna, men de har även sin egna lilla värld kallad Toontown. När en slags konspiration lurar i vassen, måste Eddie försöka hitta sanningen innan det är försent. Det är väl under andra halvan av filmen som filmen blir allt sämre, man övergår mer att låta människan (Eddie) hamna i den animerade världen och då tappar även storyn trovärdighet och charm. Hade filmen kommit nu hade den förmodligen blivit en kalkon, men den har en viss charm och vann trots allt fyra Oscars (alla tekniska priser). Animeringen är det inget fel på, tvärtom är det skönt med den klassiska animeringsstilen.

3 - Skådespelare

2 - Handling

3 - Känsla

2 - Musik

3 - Foto

--------------

13 - Totalt

Betyg: 2/5 - 5.5

IMDb: 7.6

Trailer - Who Framed Roger Rabbit

• Filmstar

0clue.jpg

Titel: Clue - Mordet är fritt

Genre: Komedi/Mysterium

År: 1985

Regi: Jonathan Lynn

I rollerna: Tim Curry, Madeline Kahn, Christopher Lloyd, Lesley Ann Warren

Handling: Sex personer är inbjudna till en kuslig herrgård. Där blir de sedan både misstänkta och detektiver i en mordgåta med fler och fler offer.

Omdöme: Året är 1954 och sex personer har blivit inbjudna med personliga brev till en stor och kuslig herrgård. Ingen vet varför de är där, men butlern Wadsworth (en skön Tim Curry) tar hand om dem innan den mystiske värden Mr. Boddy ansluter och det ska avslöjas varför de samlats där och vad de har gemensamt. Det hela utvecklas till ett mysterium där alla blir misstänkta och alla har motiv när mord begås. Kombinerat med humor har man ett högt tempo och detaljerna är väl värda att lägga märke till.

0clue1.jpg

Filmen är kanske inte så jätterolig eller invecklad, men den är ändå smart och småtrevlig att titta på. Man har dock några klockrena scener som t.ex. den med den sjungande telegramtjejen som bara är perfekt. När man kommer till upplösningen visar det sig att filmen inte har ett eller två slut, utan tre som visas efter varandra "hur det kunde gått till" och "hur det verkligen gick till". Men det roligaste tycker jag är att när filmen gick på bio visades filmen med endast ett av sluten som valdes slumpmässigt för varje biograf. I de lokala bioprogrammen stod det därför om filmen hade slut A, B eller C. Ganska fiffigt faktiskt då detta säkerligen fick många att se om filmen med de andra sluten och på så vis drog in lite extra pengar.

3 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

15 - Totalt

Betyg: 3/5 - 6.5

IMDb: 7.2

Trailer - Clue

• Filmstar

0the_great_outdoors.jpg

Titel: The Great Outdoors / Vrålet från vildmarken

Genre: Komedi

År: 1988

Regi: Howard Deutch

I rollerna: John Candy, Dan Aykroyd, Annette Bening, Robert Prosky

Handling: Den varmhjärtade familjefadern Chet har tagit med sig familjen på vildmarkssemester. Frun och barnen är inte lika entusiastiska men Chet hoppas på en härlig semester. När en odräglig svåger dyker upp oanmäld med sin familj blir det värre än någon hade kunnat tänka sig...

Omdöme: Regissören Howard Deutch tredje film var också den tredje där han hade ett manus av John Hughes att jobba med. Den första var Pretty in Pink (1986) som inte var någon höjdare, den andra, och bästa av de tre, var Some Kind of Wonderful (1987) och så denna då som har sina ögonblick, men är alldeles för ojämn och osammanhängande. Största problemet är givetvis att den inte är tillräckligt rolig, men även att man inte får till den där sköna 80-tals känslan som man gärna vill se.

0the_great_outdoors1.jpg

Filmen börjar trots allt lovande direkt i början, men tappar snart och blir halvkorkad och småjobbig. John Candy gör sitt och gör vad han kan med sin rollfigur. Filmen och familjen påminner om Ett päron till farsa-filmerna och gillar man dem väldigt mycket kan jag tänka mig att man får ut något av den här också. Jag är dock glad över att ha sett filmen då man sparar det bästa till slutet då man har en underbar scen med en björn. Bara den scenen är värd att se hela filmen för, helt enkelt klockren. Det är förresten även Annette Benings långfilmsdebut.

3 - Skådespelare

2 - Handling

3 - Känsla

2 - Musik

3 - Foto

--------------

13 - Totalt

Betyg: 2/5 - 5.5

IMDb: 6.1

Trailer - The Great Outdoors

• Filmstar

0flashpoint.jpg

Titel: Flashpoint

Genre: Mysterium/Thriller

År: 1984

Regi: William Tannen

I rollerna: Kris Kristofferson, Treat Williams, Rip Torn, Kevin Conway

Handling: Två gränspoliser i Texas hittar en för 20 år sedan kraschad jeep. I jeepen finns resterna av föraren samt en väska med 800.000 dollar. Gränspoliserna gömmer pengarna medan de funderar över om de ska ta dem och ge sig av eller inte. Snart dyker FBI-agenter upp och mystiska saker börjar hända och snart är de båda gränspoliserna i verklig fara.

Omdöme: En på många sätt intressant liten film där storyn är tillräckligt bra för att hålla intresset uppe ända till slutet. Det börjar lite knackigt till en början när man får lära känna de två gränspoliserna Bobby Logan (Kris Kristofferson) och Ernie Wyatt (Treat Williams). Eftersom siffrorna inte är tillräckligt bra ska man ta hjälp av ny utrustning som känner av när någon rör sig på gränsen mellan USA och Mexiko. Men när de ska gräva ner en av censorerna i marken, upptäcker de en kraschad jeep som ligger dold under sanden. De hittar skelettet efter föraren och en väska fylld med pengar - 800.000 dollar. Vem var personen och varifrån kommer pengarna ?

0flashpoint1.jpg

Filmen kommer igång fint och bygger upp stämningen som tätnar i bästa konspirationsanda. Regissören William Tannen lyckas inte riktigt få ut allt i sin regidebut och det är väldigt synd när man har ett så pass bra manus. Det kunde lätt ha blivit en riktig pärla i stil med A Simple Plan (1998) eller varför inte No Country for Old Men (2007) där de i båda fallen också hittar en väska full med pengar och problemen börjar. Musiken är ett plus då Tangerine Dream inte gör en besviken. Stundtals lite The Hitcher (1986) atmosfär med fotot och det öde landskapet. Sevärd film, men det fanns definitivt mer att jobba med som man inte lyckas utnyttja.

3 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

4 - Musik

3 - Foto

--------------

16 - Totalt

IMDb: 6.4

• Filmstar

0better_off_dead.jpg

Titel: Better Off Dead... / Bättre död än levande

Genre: Komedi

År: 1985

Regi: Savage Steve Holland

I rollerna: John Cusack, Diane Franklin, David Ogden Stiers, Kim Darby

Handling: När Lane dumpas av sin flickvän för en arrogant skidåkare beslutar han sig för att begå självmord. Hans alltmer tafatta försök leder dock bara till större plågor och fler pinsamheter.

Omdöme: John Cusack slog igenom med dunder och brak under mitten av 80-talet och man ser verkligen vilken naturlig skådespelare han är här. Filmen är lite crazy på sina ställen, men går aldrig över gränsen. Den där typiska 80-tals känslan finns över hela filmen både till utseendet och musiken. Filmen var för övrigt regidebut för Savage Steve Holland som även skrev manuset som lär bygga på hans egna uppväxt och problem med kärleken.

0better_off_dead1.jpg

Man har kanske inte riktigt samma fina touch som de främsta John Hughes-filmerna, men visst finns här scener som är lite extra roliga. Filmen tillhör kanske inte de allra främsta 80-tals komedierna eller mina favoriter, men den har tillräckligt för att den ska vara bland filmerna man ska se om man gillar denna sortens film. Soundtracket tycker jag också man lyckats bra med där det är jämn nivå på låtarna utan att ha de där riktiga godbitarna eller särskilt kända låtarna.

3 - Skådespelare

3 - Handling

4 - Känsla

4 - Musik

3 - Foto

--------------

17 - Totalt

IMDb: 7.1

• Filmstar

0death_hunt.jpg

Titel: Death Hunt / Jagad till vanvett

Genre: Action/Äventyr/Thriller

Land: USA/Hong Kong

År: 1981

Regi: Peter R. Hunt

I rollerna: Charles Bronson, Lee Marvin, Ed Lauter, Angie Dickinson

Handling: I denna historia med verklighetsunderlag förlagd till 1931 möter vi den kanadensiske pälsjägaren Albert Johnson. Efter att ha hindrat en draghund från att brutalt dödas i en tävlingskamp skjuter han ihjäl en man i självförsvar och tvingas fly upp i de vintriga bergen. Den hårdföre Sgt. Millen åtar sig motvilligt att leda jakten med hjälp av ett tungt beväpnat uppbåd, hundspann och ett jaktplan.

Omdöme: Att det hela baseras på verkliga händelser (även om man ändrat en del i historien) är givetvis ett plus, men det intressanta här tycker jag är att regissören heter Peter R. Hunt. Han var inblandad i de första tre Bond-filmerna som klippare innan han regisserade sin egna Bond-film On Her Majesty's Secret Service (1969). Och det lär ha varit hans regi av den Bond-filmen som fick honom att få regissera detta actionäventyr inspelat i de kanadensiska snötäckta bergen.

0death_hunt1.jpg

Filmen har flera likheter med First Blood (1982) som kom året senare. Vi har en oskyldig ensamvarg som blir jagad i bergen där flera scener och händelser liknar varandra. Charles Bronson spelar denna ensamvarg medan Lee Marvin spelar Sgt. Millen som blir tvingad att leda sökandet efter honom. Marvin har mer att spela med medan Bronson får göra det han gör bäst - vara tyst och cool. Filmen är både bättre och tätare än jag hade trott på förhand och filmen funkar bra med fint foto i vinterlandskapet och passande musik.

3 - Skådespelare

3 - Handling

4 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

16 - Totalt

IMDb: 6.7

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...