Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

• Filmstar

0internal_affairs.jpg

Titel: Internal Affairs / Misstänkta förbindelser

Genre: Kriminaldrama/Thriller

Land: USA

År: 1990

Regi: Mike Figgis

I rollerna: Richard Gere, Andy Garcia, Laurie Metcalf, Nancy Travis

Handling: Raymond Avilla börjar jobba som internutredare hos polisen och som första uppdrag utreder han Van Stretch och hans äldre kollega Dennis Peck. Snart börjar en katt- och råttalek där det visar sig att Raymond och Dennis har mer gemensamt än man kan tro.

Omdöme: Jag brukar ofta gilla filmer där det inte finns några självklara hjältar och där man inte går efter den gamla vanliga mallen. Det är också kul att se skådespelare i främmande roller, speciellt när de hanterar det bra. Så är fallet här där Richard Gere spelar polisen och kvinnotjusaren Dennis Peck som inte har rent mjöl i påsen. Han gör sin roll så pass bra han kan göra och man kan inte annat än gilla hans prestation. Andy Garcia är den gravallvarlige internutredaren Raymond Avilla som är duktig på det han gör, men också lättmanipulerad och liksom Dennis Peck villig att gå över gränsen för att få som han vill.

0internal_affairs1.jpg

Till en början puttrar filmen på utan att man vet vart den är på väg. Man har en genomgående mörk stämning filmen igenom som bara trappas upp allt mer. Jag gillar att man inte byter riktning som man lätt gör när man har en så pass mörk ton redan från början. Det gör att allt kan hända och det höjer givetvis bara upplevelsen. Trots sina två timmar känns filmen aldrig tråkig eller långsam. Med vissa finjusteringar tror jag mycket väl det här hade kunnat bli en riktigt bra film, nu är den fortfarande sevärd, klart sevärd måste jag säga. En av regissören Mike Figgis tidiga filmer innan han gjorde flerfaldigt Oscarsnominerade Leaving Las Vegas (1995).

4 - Skådespelare

3 - Handling

4 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

17 - Totalt

Betyg: +3/5 - 7.0

IMDb: 6.4

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hur mycke krävs det att man skriver egentligen? Jag är inte bra på göra utförliga recensioner. Men kan ju skriva va jag tyckte om filmerna. Vill ändå dela med mig lite :)

Det är så klart upp till var och en. Personligen har jag ju alltid samma upplägg och då vill jag skriva åtminstone lite om mina tankar. Men sen finns det andra filmer jag har jättemycket att skriva om och då är det bara att ösa på.

Men som sagt, hur mycket du känner för att skriva är helt upp till dig. Ett betyg är också alltid trevligt.

Jag minns bara att jag skrev lite, för längesen, om några filmer jag sett och då fick jag kritik :) Har jag för mig. Men ska försöka skriva ihop nåt.

• Moderator

Hur mycke krävs det att man skriver egentligen? Jag är inte bra på göra utförliga recensioner. Men kan ju skriva va jag tyckte om filmerna. Vill ändå dela med mig lite :)

Precis hur lite eller hur mycket du vill, huvudsaken är att det är dina personliga tankar, tycker jag. Vad filmen handlar om kan jag läsa på IMDB egentligen. Många har börjat lägga in bildar i sina recensioner också, det är absolut inte nödvändigt om du inte vill.

Det är de egna tankarna som ofta leder till diskussioner, fakta står ofta oemotsägliga. :)

Härligt att du tog dig tid att skriva lite om Sátántangó, Red! Det uppskattas! :) Otroliga förväntningar jag har på den filmen. Vilken utgåva är det du har av den? Jag tänkte jag skulle köpa Facets’ dvd-utgåva. Är det den du har?

Jag instämmer också med övriga. Skriv på NoName! Vem vet, du kanske kan motivera en annan latfan att skriva lite också. Just nu läser jag bara allt som recensionskulsprutan Czech skjuter (’skriver’). :P

• Filmstar

Just nu läser jag bara allt som recensionskulsprutan Czech skjuter (’skriver’). :P

Haha, det tackar jag för :up: Om man vill läsa mer om vad jag tycker om film så kan jag tipsa om min sida Movies - Noir där jag precis påbörjat serien "Filmer man kanske missat" för att tipsa om bra men mindre kända filmer. Givetvis hittar man även alla andra filmer jag skriver om där.

Härligt att min recension uppskattades Spög. Jag köpte Artificial Eye's release och filmen är där uppdelad på tre discar. Inget extramaterial dock, vilket är lite synd, men å andra sidan var det inte alltför dyr heller. Facets har ett rätt dåligt rykte, i alla fall på Criterions forum, så du kanske bör undvika dem.

• Filmstar

0vivacious_lady.jpg

Titel: Vivacious Lady / Hans hemliga fru

Genre: Komedi/Romantik

År: 1938

Regi: George Stevens

I rollerna: James Stewart, Ginger Rogers, James Ellison, Charles Coburn

Handling: Professorn Peter Morgan gifter sig med nattklubbssångerskan Francey och försöker förmå sig att berätta vad som hänt för sina konservativa föräldrar och sin likaledes konservativa fästmö där hemma.

Omdöme: Kan en film med James Stewart vara dålig ? Jo, visst har det hänt, men chansen att man åtminstone blir nöjd när han är med är överhängande. Innan han fick sitt riktigt stora genombrott året senare med sin Oscarsnominerade prestation i Mr. Smith Goes to Washington (1939) fick han som här nöja sig med att spela andra fiol bakom den kvinnliga stjärnan, i det här fallet Ginger Rogers. För ovanlighetens skull är det inte Stewart som är den lysande stjärnan. Rogers övertygar nog aningen mer som blondinen Francey som får spela ut sitt register och gör det mycket bra. Men man blir inte heller besviken på Stewart.

0vivacious_lady1.jpg

Det här är en välskriven film som har flera smart skrivna biroller som dyker upp lite här och där. Filmen bygger även upp humorn allt mer vilket inbringar ett flertal skratt när våra två huvudkaraktärer både försöker berätta att de precis gift sig samtidigt som de måste hålla det hemligt innan de faktiskt berättat det. Jag gillar verkligen kemin mellan Stewart och Rogers. De har en dynamik som funkar perfekt och det är lite kul att Stewart ser så pojkaktig ut och inte är så världsvan medan Rogers är mer hårdhudad och kan ta vara på sig själv. Filmen håller kanske inte riktigt hela vägen, men gillar man Stewart ska den ses.

4 - Skådespelare

4 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

17 - Totalt

Betyg: +3/5 - 7.0

IMDb: 7.1

Vars har du fått tag på den Czechflash? Har sökt länge, även om jag inte gått in djupare, utan att lyckas hitta den.

Såg föresten också en film med James Stewart idag, nämligen No Time for Comedy. En rätt charmig historia som fick mig att dra på smilbandet emellanåt och Stewart är som alltid bra. Hade man utvecklat den till en mer romantisk komedi så hade den gått hem mer hos mig, även om den nu är helt okej. Tror du skulle kunna gilla den.

• Filmstar

Vars har du fått tag på den Czechflash? Har sökt länge, även om jag inte gått in djupare, utan att lyckas hitta den.

Såg föresten också en film med James Stewart idag, nämligen No Time for Comedy. En rätt charmig historia som fick mig att dra på smilbandet emellanåt och Stewart är som alltid bra. Hade man utvecklat den till en mer romantisk komedi så hade den gått hem mer hos mig, även om den nu är helt okej. Tror du skulle kunna gilla den.

Bra fråga, har haft den ett bra tag. Tror jag måste ha hittat den på DC++, vet inte var man kan hitta den nu. En annan film jag ser att du inte betygsatt som du kanske skulle gilla är It's a Wonderful World (1939) med James Stewart och Claudette Colbert som jag tycker är snäppet bättre och roligare än Vivacious Lady.

Tack för tipset, den har jag inte sett. Om jag går djupare in på hans filmer ska jag definitivt ta och se den.

• Filmstar

0super8.jpg

Titel: Super 8

Genre: Action/Sci-Fi/Mysterium/Thriller

År: 2011

Regi: J.J. Abrams

I rollerna: Joel Courtney, Elle Fanning, Kyle Chandler, Noah Emmerich

Handling: Sommaren 1979 bevittnar några vänner i en liten stad i Ohio en katastrofal tågolycka medan de håller på att spela in en Super 8-film. Snart börjar de misstänka att kraschen inte var någon olycka och det dröjer inte länge innan människor i staden börjar försvinna spårlöst och andra märkliga, oförklarliga saker händer. När den lokale polischefen försöker få reda på sanningen visar det sig vara något mer fasansfullt än någon av dem kunnat föreställa sig.

Omdöme: En sommarblockbuster av regissören J.J. Abrams som känns som en blandning av några olika filmer. Han har själv sagt att filmen är en hyllning till filmens producent Steven Spielberg som t.ex. Close Encounters of the Third Kind (1977) och The Goonies (1985), som han producerade. Och man kan verkligen säga att detta är en blandning av de två, kanske att man lägger till lite Cloverfield (2008) också. En sak är säker iaf och det är att man sett det mesta tidigare vilket är lite tråkigt.

0super8a.jpg

Att man valt att följa ett par barn som under sommaren 1979 håller på att spela in en film tycker jag funkar bra. Det är ett stort plus att filmen utspelar sig 1979 och detta har man genomgående lyckats bra med. Likaså delarna där de spelar in sin film. Men så fort militären är med i bilden tycker jag filmen tappar en del. Tycker också det känns som man gjort två filmer i en. Den ena är ett drama som handlar om de inblandade barnen och deras familjer. Den andra är en monster-katastrof-film. Tyvärr går det allt mer utför under sista halvtimmen då den tappar det mesta.

0super8b.jpg

Jag tycker man slarvat bort en chans att göra något eget när man låter det hela gå Spielberg-vägen. Kanske inte så konstigt när han själv är producent och "vet vad som säljer", och där J.J. Abrams uppenbarligen är ett stort fan, men det är trist att man går efter mallen som man tyvärr gör allt mer. Det visste man iofs redan från början när det handlar om ett gäng barn, men trots detta hoppas man så klart på att bli överraskad för en gångs skull. Går inte riktigt hem hos mig även om första halvan var sevärd.

2 - Skådespelare

2 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

13 - Totalt

Betyg: 2/5 - 6.0

IMDb: 7.6

• Moderator

Såg om Robin Hood igår och tycker fortfarande det är en riktigt bra film. Russel Crowe är ju som själv, men det är ju såna här roller han gör bäst. Cate Blanhett besitter helt rätt inre styrka för att gestalta den hårt pressade Lady Marion, och jag njuter ALLTID av att se Max von Sydow. Finns fler duktiga skådisar, Marc Strong till exempel, han är den perfekta skurken.

Filmen bär ju Ridley Scotts signum, i berättarteknik, tempo och bildkomposition. Filmen kan, med sina 2,25 kännas lite långdragen, speciellt mot slutet, men den håller mig intresserad, även när jag ser om den.

Tycker Robin Hood fick oförtjänt dåligt omdöme när den kom. Det är visserligen inte den klassiska historien om den laglöse Robin Hood, så jag kan förstå att folk har felaktiga förväntningar, men det är fortfarande en riktigt bra film.

• Filmstar

Såg om Robin Hood igår och tycker fortfarande det är en riktigt bra film. Russel Crowe är ju som själv, men det är ju såna här roller han gör bäst. Cate Blanhett besitter helt rätt inre styrka för att gestalta den hårt pressade Lady Marion, och jag njuter ALLTID av att se Max von Sydow. Finns fler duktiga skådisar, Marc Strong till exempel, han är den perfekta skurken.

Filmen bär ju Ridley Scotts signum, i berättarteknik, tempo och bildkomposition. Filmen kan, med sina 2,25 kännas lite långdragen, speciellt mot slutet, men den håller mig intresserad, även när jag ser om den.

Tycker Robin Hood fick oförtjänt dåligt omdöme när den kom. Det är visserligen inte den klassiska historien om den laglöse Robin Hood, så jag kan förstå att folk har felaktiga förväntningar, men det är fortfarande en riktigt bra film.

Håller med dig. Nu har jag bara sett Robin Hood (2010) en gång (på bio), men jag delar dina synpunkter och gillade att den var lite mörkare än de vanliga Robin Hood-filmerna.

• Filmstar

0raiders_of_the_lost_ark.jpg

Titel: Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark / Jakten på den försvunna skatten

Genre: Action/Äventyr

År: 1981

Regi: Steven Spielberg

I rollerna: Harrison Ford, Karen Allen, John Rhys-Davies, Denholm Elliott

Handling: Den första Indiana Jones-filmen. Året är 1936. Äventyraren och arkeologen Indiana Jones får i uppdrag att finna den sägenomspunna arken - en guldöverdragen kista med resterna av stentavlorna med de tio budorden. Hitler har skickat sina hejdukar efter skatten, och det blir en våldsam kapplöpning där de halsbrytande äventyren avlöser varandra.

Omdöme: Indiana Jones, vem känner inte till denna karaktär och filmerna. Jag kände för ett äventyr och då passar Indiana Jones perfekt. Utan att ta tid på sig att bygga upp karaktärer och story kastas man rakt in i äventyret med att Indiana Jones försöker hitta en skatt inne i en grotta. Ingen lär ha kommit ut levande, men Indiana Jones lyckas givetvis. Så introduceras vi till Indiana Jones spelad av Harrison Ford, ett bra val för rollen måste sägas.

0raiders_of_the_lost_ark1.jpg

Frågan jag ställde mig när jag skulle ta och se filmen var hur den skulle hålla nu när man inte sett den på länge. Svaret är nästan förvånansvärt bra. Det är ett storslaget äventyr med allt vad det innebär och George Lucas story har verkligen kommit till liv i händerna på Steven Spielberg. Och jag måste ge honom extra beröm då han inte låtit det hela bli en barnfilm utan bibehåller filmen igenom en ganska allvarlig ton. Självklart har man humor i filmen, men av lagom mängd måste sägas.

0raiders_of_the_lost_ark2.jpg

Det faktum att fienden är nazisterna gillar jag, det blir alltid lite verkligare när man har en riktig fiende och inte en påhittad sådan som allt som oftast brukar bli skrattretande. Nu är de kanske inte de intelligentaste nazisterna man sett, men det är egentligen sekundärt. Känslan man fått till är genomgående mycket bra där man lyckats med så väl inspelningsplatser som kulisser. Att filmen håller så pass bra är prov på att man haft ett vinnarrecept som man sällan får till i den här typen av äventyrsfilm. Är det en sak jag inte gillar så är det det övernaturliga mot slutet som förstör en del.

3 - Skådespelare

4 - Handling

4 - Känsla

3 - Musik

4 - Foto

--------------

18 - Totalt

Betyg: -4/5 - 7.5

IMDb: 8.7 (#23)

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...