Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)


Czechflash

Rekommenderade inlägg

Jojje: jag jag vet att du tyckte den var bra, men inte så bra som både jag och Czechflash tyckte den var, do you get my point?

Mmm, jo, löjlar mig bara lite så här innan läggdags.

 

Red dragon är en omarbetning av Manns Manhunter från 1986...

Eller snarare av Thomas Harris roman Red Dragon. Ho! Sorry. :smartass: Psst, förresten, heter han inte Lecter, den gode Chianti- och inälvsälskaren?

Jojje: Ja indeed, undrar var jag fick Lector ifrån? Haha självklart heter han Lecter och inte Lector...MISSTAAAAAAAAKE.......

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Czechflash

    4860

  • Jojje

    1240

  • Plox

    1056

  • roadwarrior

    911

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar
Czechflash, tack för rekommendationen, jag ska se ifall den finns att hyra.

Che!: Vilken film syftade du på att du skulle se om den fanns att hyra ?

 

roadwarrior: Jag gillar också Red Dragon som både är spännande, välspelad och ja, bra. Lite kul att den inte är likadan som Manhunter. Man har bl.a. lagt till någon karaktär och ändrat lite i manuset, bl.a. slutet har jag för mig, vilket överraskade mig när jag såg den på bio. Betyget var nog också en fyra av mig.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

post-462-1255383664.jpg

 

Titel: Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring / Livets hjul

Genre: Drama

Land: Sydkorea

År: 2003

Regi: Kim Ki-duk

I rollerna: Oh Yeong-su, Kim Jong-ho, Ha Yeo-jin, Kim Young-min, Kim Ki-duk

 

Filmen följer en pojke som i första delen av filmen undervisas av en äldre munk om naturen och livet. I den andra delen har pojken blivit ungdom och i de följande delarna får man följa honom i alla livets skeden tills han själv blir en munk som tar sig an en lärjunge.

Det här är en berättelse om två munkar som trots att de lever isolerade från omvärlden ändå inte kan undgå lockelser, lidande och passioner.

 

Jag har länge velat se den här sydkoreanska filmen efter det att jag blev tipsad om den inne på Swediscs butik för ett halvår sen ungefär. Jag visste att det skulle vara en vacker film, men handlingen visste jag inget om och den var annorlunda än jag hade trott.

 

Berättelsen är intressant då den under de olika årstiderna berättar historien om en liten pojke och en äldre munk som bor tillsammans ute på en vacker sjö. Man får se hur pojken får lära sig om livet av munken och varje gång en ny årstid kommer, flyttas man fram i tiden x antal år. På så vis har den unge pojken blivit en ung man, senare en vuxen man och till slut en äldre man. Utan att avslöja mer, så berättar filmen på ett bra sätt hur livet går vidare, trots att en ny generation föds och bosätter sig på en plats.

 

post-462-1255383675.jpg

 

Jag älskar verkligen den otroligt vackra naturen man får se genom hela filmen. Allt utspelar sig vid den lilla, men ack så vackra sjö och dess gröna omgivning. Man får se hur den förändras under årstiderna och man njuter från början till slut. Däremot är filmen inte alltid trevlig, utan berättelsen är fin, dramatisk och sorglig och stundtals gripande. Då filmen är uppdelad i fem delar (varje årstid), blir det enkelt att säga vilken del/vilka delar man gillar mest. Personligen gillar jag de två första delarna mest då pojken växer upp och blir en ung man. Sen tar berättelsen en vändning som gör filmen dystrare och det hade jag inte riktigt förväntat mig. Sista delen är dock lik den första delen ganska mycket och ger filmen en bra och värdig avslutning.

 

Musiken är stundtals bra och passande, men jag hade gärna sett att den kunde förstärka de vackra bilderna av landskapet. Det tycker jag oftast inte den lyckas med, men då och då blir det bra. Filmen är annars ganska långsam och innehåller ytterst lite dialog, men detta är inget negativt, utan man får istället tillfälle att ta till sig av allt visuella. Här kan man verkligen prata om att en bild säger mer än tusen ord. Man låter det på bilden tala för sig självt helt enkelt. Och jag har för mig att de två sista delarna är helt utan dialog, vilket kanske är en halvtimme...

 

post-462-1255383684.jpg

 

Jag fick ungefär en sån film som jag hade hoppats på - mycket vacker och med en fin berättelse. Dock var den inte så romantisk som jag hade trott, men det gjorde också att man inte visste vad som skulle hände kommande årstider...Det är definitivt en mycket bra film som jag hoppas fler kommer se och som jag tror man uppskattar om man gillar vackra filmer. Kanske inte för alla, men en vackrare film och berättelse får man leta efter. Jag gillar sydkoreanska filmer som visar upp landet och människorna, något man inte sett mycket av tidigare.

 

4 - Skådespelare

4 - Handling

4 - Känsla

3 - Musik

4 - Foto

--------------

19 - Totalt

 

Betyg: 4/5

IMDb: 8.2

Rekommenderas: Ja

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

Själv så såg jag Red Dragon förra helgen men kan inte säga så mycket vad jag tycker eftersom mitt hus blev invaderat av massa folk som tydligen också ville se film. Alltså hade jag noll koncentration under filmen och fattade ingenting i slutet, men återkommer kanske med mina synpunker när jag sett den igen.

 

Det jag kan säga om den är väl att jag tyckte Hopkins var lika bra här som i När Lammen Tystnar, kommer speciellt ihåg en riktigt skön replik i början.

 

- Hannibal, confess. What is this divine-looking amuse bouche?

- If I tell you, I'm afraid you won't even try it.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Czechflash, jag pratade om den tjeckiska filmen, Jak dostat tatinka do polepsovny. Jag har bara sett en tjeckisk film (Kolia), så jag skulle gärna vilja se mer tjeckiskt.

Ah, ok. Det var trevligt att du ville kolla in just den. Det finns andra tjeckiska filmer som jag tycker är bättre, men sen finns det också många jag inte hunnit se än. Tror de kan vara svåra att hyra i en vanlig videobutik, men jag har hört att tjeckiska ambassaden (om du bor i Stockholm) kan ha ett utbud med filmer man kan låna. Ska kolla upp det. Annars är ju datorn ett bra alternativ (hittat ett par där).

Link to comment
Share on other sites

roadwarrior: Jag gillar också Red Dragon som både är spännande, välspelad och ja, bra. Lite kul att den inte är likadan som Manhunter. Man har bl.a. lagt till någon karaktär och ändrat lite i manuset, bl.a. slutet har jag för mig, vilket överraskade mig när jag såg den på bio. Betyget var nog också en fyra av mig.

Ja fast just själva slutet var ju väldigt likt Manhunter vad jag minns....eller? Det precis innan kanske inte var samma men just slutet..

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Ja fast just själva slutet var ju väldigt likt Manhunter vad jag minns....eller? Det precis innan kanske inte var samma men just slutet..

Ja, så var det nog. Jag skriver en liten spoiler för er som sett både Red Dragon och Manhunter:

 

SPOILER

Är det inte så att i Red Dragon kommer mördaren (Ralph Fiennes) till polisens hem där han (mördaren) blir skjuten ? I Manhunter har jag för mig att polisen (William L. Petersen) kommer hem till mördarens hem och hoppar genom fönstret och sen skjuter mördaren. Men jag kan ha missat något. Om detta inte är slutet på Manhunter, säg inte hur den slutar för jag ska snart se om den (och Director's Cut !!!).

END SPOILER

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Sen vill jag passa på att tacka Manetheren för hans recensioner på den senaste tiden. Det är alltid välskrivet och intressant.

Förlåt mig snälla Jojje, men det där hade jag helt missat! Tackar så mycket för det (om den nu inte var en sarkasm eftersom jag gjort typ en recension på en månad) :D

Link to comment
Share on other sites

Ja fast just själva slutet var ju väldigt likt Manhunter vad jag minns....eller? Det precis innan kanske inte var samma men just slutet..

Ja, så var det nog. Jag skriver en liten spoiler för er som sett både Red Dragon och Manhunter:

 

SPOILER

Är det inte så att i Red Dragon kommer mördaren (Ralph Fiennes) till polisens hem där han (mördaren) blir skjuten ? I Manhunter har jag för mig att polisen (William L. Petersen) kommer hem till mördarens hem och hoppar genom fönstret och sen skjuter mördaren. Men jag kan ha missat något. Om detta inte är slutet på Manhunter, säg inte hur den slutar för jag ska snart se om den (och Director's Cut !!!).

END SPOILER

Svar på czechflash spoiler:

 

Nja jag har för mig att det är hemma hos polisen där med...men jag minns inte...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Czechflash: En bra recension där, och kanske lite annorlunda för att vara från dig, eller? Det kändes som den skrevs i symbios med filmen på nåt sätt. Hur som helst, blev sugen på att se filmen, eller snarare, ska se den. Har ju hört om den tidigare och var så här || nära att se den på Sture när den gick där, men fick inte ändan ur. Tofu har ju tipsat om den också.

 

Angående Manhunter och Red Dragon så tycker jag dem är ungefär lika bra faktiskt. Ganska annorlunda inbördes men båda klart sevärda (fyror i betyg).

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

8333112.jpg

 

Titel: Ostre sledované vlaky / Closely Watched Trains / Låt tågen gå!

Genre: Drama/Komedi

Land: Tjeckoslovakien

År: 1966

Regi: Jirí Menzel

I rollerna: Václav Neckár, Josef Somr, Vlastimil Brodský, Jitka Bendová

 

En ung man följer i sin faders fotspår och börjar arbeta vid järnvägen under tyskarnas ockupation av Tjeckoslovakien. Under filmens gång får han lära sig om kärlek, tragedi och en hel del annat från sina kollegor vid järnvägen.

 

Denna film vann en Oscar för bästa utländska film 1968 och var den största orsaken till att jag ville se den. Sen verkade den vara intressant och välgjord också.

 

Jag har tidigare sett filmen Rozmarné léto/Nyckfull sommar (1968) av regissören Jirí Menzel och den var jag inte allt för förtjust i. Det här är helt klart en bättre film och även om det inte är en typisk tjeckisk film, känner man igen mycket. Bl.a. Josef Somr och Vlastimil Brodský som var två av de mer kända skådespelarna i landet och medverkade oftast i komedier. De är båda bra i sina roller, den ena som fanatiker av tyskarnas frammarsch i landet, den andra som kvinnotjusare. Även Václav Neckár, som spelar i huvudrollen, gör det på ett övertygande sätt som en ung och oerfaren kille som är för känslig för den värld han ställs inför.

 

Det här är ett drama med en hel del humor, men jag tyckte inte humorn var så bra som i många andra tjeckiska filmer. Jag antar att regissören har ett visst sätt att berätta sina filmer på och använder en viss typ av humor som inte tilltalar mig. Filmen är på sina håll ganska dramatisk, men inte särskilt gripande då humorn alltid kommer in och tar över scenen. Detta är inget negativt, men jag tycker inte den lyckas med varken det ena eller det andra fullt ut.

 

Bäst är egentligen filmen när den lilla kärlekshistorien mellan huvudrollsinnehavaren Milos och konduktörskan Masa visas. Jag hade velat se mer av denna relation. Även om denna relation står i centrum, är det inte den som får mest utrymme. Filmen har även ett ganska oväntat slut som jag inte väntat mig av en sån här film. Jag vet inte, den är sevärd, men samtidigt känner jag att den kunde ha gjorts på ett annat sätt som hade tilltalat mig mer. Antingen genom att vara roligare (kanske annan slags humor) eller vackrare med mer fokus på kärlekshistorien.

 

4 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

16 - Totalt

 

Betyg: +3/5

IMDb: 7.7

Rekommenderas: Ja

 

----------------

 

sullivanstrav.jpg

 

Titel: Sullivan's Travels / Med tio cents på fickan

Genre: Drama/Komedi/Äventyr

Land: USA

År: 1941

Regi: Preston Sturges

I rollerna: Joel McCrea, Veronica Lake, Robert Warwick, William Demarest

 

En regissör som regisserar komedier får ångest av sina lättviktiga verk och ger sig ut på en resa för att finna meningen med livet. Under resans gång träffar han på en vacker kvinna som misslyckats med sin skådespelarkarriär och satt i fängelse som straffarbetare.

 

En oftast hyllad klassiker som ska vara en komedi om hur en regissör upptäcker att han inte alls vet något om hur det tuffa livet är och vill då ändra på det genom att ge sig ut bland de hemlösa och leva som dem. Men snart träffar han på en kvinna som följer med honom på hans äventyr. Tillsammans upplever de för en kort stund hur det kan vara att leva i den otrygga värld som finns där ute.

 

Tyvärr tycker jag inte det här är den bästa klassikern som jag sett. Den har flera referenser till andra filmer, bl.a. några jag sett. Kanske hade den fungerat bättre om jag hade sett alla de filmerna den refererar till, men det tror jag inte. Den vill både vara komedi och ett allvarligt drama, men det är endast i ett par scener som humorn verkligen fungerar fullt ut. Det finns bl.a. en scen där en ung pojke kommer åkandes i en sportbil och plockar upp regissören. De kör iväg fort som bara den och blir jagade av en buss med flera människor från filmstudion som ska följa regissören under sitt äventyr. Detta är nog det bästa i filmen då biljakten är väldigt bra och rolig. I bussen får man se hur alla rullar runt och saker flyger omkring. Detta påminner mig starkt om den kortfilm man får se på Julafton när Musse Pigg, Janne Långben och Kalle Anka är ute och åker med sin husvagn, haha.

 

Jag vet egentligen inte vad mer jag ska säga om filmen. Den saknar det där lilla extra som får mig att njuta av en sån här film. Det kan vara så att regissören inte passar mig helt enkelt. Jag har tidigare sett The Lady Eve/Kvinnan Eva (1941) av regissören och den föll mig inte heller i smaken, trots att det också är en komediklassiker (mer komedi än här).

 

4 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

16 - Totalt

 

Betyg: +3/5

IMDb: 8.3 (#239)

Rekommenderas: Ja, men det finns bättre i genren

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jojje: Tack ! Och du har nog rätt. Jag kände att filmen tilltalade mig och jag ville skriva vad jag kände lite mer ingående än vanligt. Jag har även lagt till några bilder i recensionen som jag ville ha med från början med glömde bort det. Det finns många vackrare tillfällen i filmen, men jag hittade inte fler.

 

Definitivt en film alla borde se, väldigt speciell och vacker.

 

Angående Red Dragon och Manhunter tycker jag för tillfället att Red Dragon är aningen bättre. Men nu har jag fått den senare på 2-disc utgåva, så jag ska försöka se om den och se vad jag tycker. Kanske ska titta på Director's Cut-versionen som är några minuter längre...Den är iaf lite snyggare visuellt sätt, vad jag kommer ihåg.

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Förlåt mig snälla Jojje, men det där hade jag helt missat! Tackar så mycket för det (om den nu inte var en sarkasm eftersom jag gjort typ en recension på en månad)  :D

Det var ingen sarkasm, nejdå (denna gång :twisted:). Du skrev för ett tag sen att du inte iddes skriva om dina s.k. "mainstream-filmer" eftersom alla skrev om så annorlunda, gamla, tunga filmer. Det där var ju förstås skitsnack från din sida, eftersom en film alltid är en film. Sen kom ju två monsterinlägg med recensioner i ganska tät följd, och det var värt uppmuntran. :up:

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Förlåt mig snälla Jojje, men det där hade jag helt missat! Tackar så mycket för det (om den nu inte var en sarkasm eftersom jag gjort typ en recension på en månad)  :D

Det var ingen sarkasm, nejdå (denna gång :twisted:). Du skrev för ett tag sen att du inte iddes skriva om dina s.k. "mainstream-filmer" eftersom alla skrev om så annorlunda, gamla, tunga filmer. Det där var ju förstås skitsnack från din sida, eftersom en film alltid är en film. Sen kom ju två monsterinlägg med recensioner i ganska tät följd, och det var värt uppmuntran. :up:

He, jo, det råkar jämt bli samlingsrecensioner nuförtiden. Har börjat jobba igen så nu borde väl recentionerna kunna komma lite oftigare (om det inte vore för att CounterStrike tar upp så mycket arbetstid!)

Och jag satt faktiskt och funderade över om jag skulle skriva nån recension av Aliens VS Predator, var rädd att ingen skulle vara intresserad av en typen av film numara. Men så såg jag att det fanns två recensioner av den filmen gjorda redan och det kändes skönt. Ska skriva min imorgon, är en diggare av framför allt Aliensgenren men också Predator-filmerna gillar jag. Har en del jag funderat över.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...