Moderator Manetheren Skriven 13 Februari, 2003 Moderator Report Share Skriven 13 Februari, 2003 Förresten, vet någon om man kan hyra The Princess Bridei Stockholm och i så fall var ? Och har någon sett den ? Älskar den filmen. Effekterna är dåliga, miljöerna är billiga, skådespeleriet lagom överdrivet. Men historien är underbar. En riktigt klassisk saga, men men glimten i ögat. Massvis med humor. Billy Crystal gör en härlig liten roll, likaså Peter Falk. Enorma Andrew the Gigant måste ses. Musiken av Mark Nopfler är vedervärdig! :-) *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 13 Februari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 13 Februari, 2003 Jag hittade den ute på det stora nätet, så det får bli datorn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 13 Februari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 13 Februari, 2003 Jag hyrde och såg idag Ferris Bueller's Day Off (Fira med Ferris) från 1986 med bl.a. Matthew Broderick. Orsaken till att jag fick upp ögonen för denna 80-tals klassiker var att jag för första gången hade sett The Breakfast Club för ett tag sen av samme regissör, John Hughes. Jag måste säga att det här var en av de bästa 80-tals filmerna jag sett...Iaf vad det gäller ungdomsfilmer/komedier. Massor av bra rollprestationer, bl.a. av en ung Alan Ruck som spelar Stuart Bondek i Spin City, Jeffrey Jones som rektorn och Charlie Sheen i en liten, men mycket bra, roll. Härligt rakt igenom med en massa bra scener, men även dramatiska som kommer på slutet. En av favoritscenerna är helt klart när Ferrarin som de lämnar ifrån sig till parkeringsvakten blir tagen på en utflykt. Till musik från Star Wars, hoppar parkeringskillen med Ferrarin och i slowmotion ser man parkeringskillens stora SMILE och han ser precis ut som Fares Fares :lol: Jag ger filmen två tummar upp och alla som gillar 80-tals filmer, den här får ni INTE MISSA !!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitoCorleone Skriven 13 Februari, 2003 Report Share Skriven 13 Februari, 2003 Nu har jag sett "Holy Grail" med Monty Python. Den var verkligen bra, men jag vet inte riktigt om den var bättre än "Life Of Brian". Men den rekommenderas starkt till alla som gillar sån humor! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 14 Februari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 14 Februari, 2003 I tisdags såg jag Solaris, alltså Steven Soderberghs version av Stanislaw Lems roman som ju även Tarkovskij gjorde film av på 70-talet. Den nya versionen är inte lika lång och långsam som Tarkovskijs men den är ändå så långt från en sci-fi-action-film man kan komma, vilket är bra i detta fall. Jag var rädd att man efter 3/4 av filmen skulle lägga in ett mer actionbetonat slut med aliens, etc. Det hade inte riktigt passat in såsom filmen såg ut i övrigt. Filmen får godkänt, men det är inget mästerverk. Genomgående bra insatser av skådespelarna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 14 Februari, 2003 Moderator Report Share Skriven 14 Februari, 2003 Såg Roadkill av John Dahl igår. En road-movie thriller om två bröder som lyckas reta upp ett psyko. Förutsättningarna är liknande det i Jeepers Creepers, men den filmen dog efter 20 minuter. Roadkill lyckas hålla i spänningen riktigt länge. Karaktärerna har bara grova drag, det som behövs för att föra handlingen framåt, så agerandet av skådespelarna är därefter. Nu ser man inte roadkill för skådespeleriet utan för att få en stunds spänning. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 14 Februari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 14 Februari, 2003 Såg Roadkill samma kväll jag såg The Count of Monte Cristo, båda på bio alltså. Tyckte den var helskön och mycket bättre än Jeepers Creepers som var ganska dålig i jämförelse. Chaffisen är ju cool med sin "pink champagne", haha Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 14 Februari, 2003 Report Share Skriven 14 Februari, 2003 En film jag såg för ett par månader sen var Malena..den rekommenderar jag starkt till alla som älskar utländska filmer(den är italiensk) Vackra skådespelare och en charmig berättelse.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 14 Februari, 2003 Moderator Report Share Skriven 14 Februari, 2003 Chaffisen är ju cool med sin "pink champagne", hahaJapp. Gillar Ted Levines (Silence of the Lambs) röst i radion.Skrev en recension också, i tråden recensera mera. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 16 Februari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 16 Februari, 2003 Har idag sett två bra filmer. Först såg jag en film som gick på SVT för ett par veckor/månader sen. Michael Manns Thief från 1981 med bl.a. James Caan och James Belushi. Jag kan starkt rekommendera denna film för alla som gillar filmer från 70 och 80-talet, även de som gillar Michael Mann och de som bara gillar bra film. Musiken i filmen är rakt igenom strålande och typisk för just Mann som ger sina filmer en skön känsla...Speciellt i den här filmen gör musiken oerhört mycket och höjer filmen ! Senare på kvällen har jag även sett uppföljaren till Cube, nämnligen Hypercube: Cube 2. Om man gillade den första, som jag gjorde, kommer man med största sannolikhet även gilla denna den andra (och inte sista ?). Andrzej Sekula, som regisserat filmen, har tidigare bl.a. varit fotograf för filmer som Reservoir Dogs, Pulp Fiction och American Psycho. Man märker bl.a. likheter med sistnämnda, väldigt bra filmat och rent, dock är inte alltid skådespeleriet i toppklass (men det är det inte i den första heller, inte det som gör filmerna bra i detta fall). Jag såg filmen med min bror och en kompis och vi var alla överens om att det var en underhållande och bra film. Sen att den avslöjar mer än den första, det gör inte allt för mycket, utan tillför en del som man får lista ut. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 16 Februari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 16 Februari, 2003 Jag såg Tigerland igår på Canal plus. Mina kompisar hade varnat mig att det skulle vara en dålig film, så jag hade inga förväntningar. Efter filmen inså jag att inga förväntningar var för högt för att ha innan den här filmen. Otroligt tråkig film som inte berörde mig alls. Storyn var ointeressant och den verkade inte gå framåt någonting. Och kameran, det var den absolut jobbigaste kameraarbete jag har sett i en film. Den rörde sig hela tiden, liksom Dogma-filmer och den funkade egentligen bara bättre när människor stod stilla. När dem sprang eller slogs såg det verkligen dåligt ut för att vara en nyare film ändå. Den rekommenderar jag absolut inte. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 17 Februari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 17 Februari, 2003 Greenleaf Hmm, intressant. Jag funderade att titta på Tigerland, men nu är jag inte lika säker längre... Själv såg jag på Don't Say a Word igår. Hade hört från flera håll att det var en bra film, så jag tänkte att det kunde vara intressant, speciellt som man gillar Michael Douglas. Men tyvärr var det en väldigt medioker film som man lätt kommer glömma bort. Den hade potential som den inte utnyttjade. Brittany Murphy var helt ok och likaså Michael Douglas, tyvärr var det lite förutsägbart och inte allt för nytt. Man visste vem som skulle klara sig och så vidare. Kan tyvärr inte rekommendera filmen, men vill man se något lätt så... Tidigare under kvällen tog jag (äntligen) en titt på The Getaway med Steve McQueen. Filmen, som andra sett här inne, är gjord av Sam Peckinpah och man känner igen sig i vissa slowmotion scener. Bra biroller, bl.a. "Rudy" som är en skön typ... Helt klart en sevärd film, men kommer inte upp i klass med vissa andra bra filmer från 70-talet. Då kan jag rekommendera Thief, som jag nämnde tidigare, av Michael Mann från 1981... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 17 Februari, 2003 Report Share Skriven 17 Februari, 2003 Efter ungefär en halvtimmes eftertanke kom jag under fund med att jag skulle se den smått genialiska filmen Leon för andra gången då det var ett tag sedan jag såg den. Här visar Luc Besson sin storhet som faktiskt saknas i vissa av hans filmer. Intressant och gripande berättarsätt och överhuvudtaget duktiga skådespelare, speciellt överaskad av Natalie Portmans mycket bra prestation som den unga lilla flicka som blir kär i den kalle yrkesmördaren Leon. Lite perversioner, då flickan bara är 12 år och Leon besvarar till viss del hennes kärlek. Man går ändå hyfsat djupt in på Jean Renos karaktär där man får se hur han vattnar sin älskade blomma, hur han stryker sina kläder och hur han överhuvudtaget lever efter rutiner som senare blir helt förstörda av den lilla flickan som kommer in i hans liv. Slutet är fruktansvärt bra och jag måste säga att samma känsla som jag upplevde med donnie darko infann sig. Mäktigt och bra och musiken var mycket väl integrerad med resten av historien. Gary Oldman briljerar som vanligt i sin skurkroll. Den var faktiskt bättre andra gången och även om jag isste hur det skulle gå försökte jag verkligen övertyga mig själv om att det skulle gå annorlunda. Sorligt, bra, actionladdad och överhuvudtaget gripande. Helt klart 8/10 med snudd på bättre!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 17 Februari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 17 Februari, 2003 Jag har precis sett klart på en film från 1982, Fast Times at Ridgemont High. Filmen är skriven av Cameron Crowe, som bl.a. ligger bakom filmer som Vanilla Sky, Almost Famous och Jerry Maguire. I rollerna ser vi flera kända skådespelare i några av sina första roller, bl.a. Sean Penn (som spelar väldigt bra), Hudge Reinhold (mest känd från Snuten i Hollywood), Jennifer Jason Leigh, Forest Whitaker, Nicholas Cage (i sin första filmroll) och Anthony Edwards (även hans debut). Tycker inte att filmen är lika bra som t.ex. Ferris Bueller's Day Off och The Breakfast Club. Men den hade ett par bra scener, en del drama och bra skådespeleri. Det var dock en blandning av 70 och 80-tal, vilket så klart inte gav den riktiga 80-tals känslan jag gillar. Men musiken var stundtals mycket bra, dock även här mycket sent 70- tidigt 80-tal. Jag skulle nog ge den 7 av 10...andra halvan är bättre än den första... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 18 Februari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 18 Februari, 2003 Har avslutat dagen med att se en film som inte kommit till Sverige än. Hade hört talas om filmen och att det skulle vara 70-tals stil över den. Filmen heter Narc och är från 2002, går fortfarande på biograferna i USA. Vet inte när/om den kommer till Sverige. Den har gått bra i USA och fått bra kritik. Jason Patric och Ray Liotta ses i huvudrollerna och den förstnämnde gör en bra rollprestation. En av de första scenerna i filmen är mycket starka och lovande, med ljusblå lins a la Traffic och den actionspäckade jakten till fots...Mycket kraftfullt och bra. Jag kände direkt att det här skulle kunna vara en bra film. Men tyvärr tappade den på vägen, hände för lite i en story som hade bra potential. Den tog upp tempot igen med en snygg splitt av skärmen för att dela upp bilden på två, sen fyra olika bilder... Sen tillbaka till två och till slut till en igen. Slutet var överraskande och höjer betyget på en film som kunde varit bättre, men som var bra. Känns som att 7 av 10 är lämpligt för den här stundtals brutala filmen, men som kunde ha utnyttjat det mer som i de gripande första scenerna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.