Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

• Filmstar

post-462-1217019832.jpg

Titel: Quelques jours en septembre / A Few Days in September

Genre: Drama

Land: Frankrike/Italien

År: 2006

Regi: Santiago Amigorena

I rollerna: Juliette Binoche, John Turturro, Sara Forestier, Tom Riley

Handling: Elliott, en CIA-agent som sitter på topphemlig information om ett kommande terrordåd, försvinner spårlöst 1 september 2001. Hans kollega Irène får i uppdrag att tillsammans med Elliotts två barn finna honom - något även fiendesidan är intresserad av. Snart har de en mystisk yrkesmördare hack i häl, som efterlämnar sig kroppar varhelst han befinner sig. En hetsjakt genom Europa tar vid, och 11 september närmar sig med stormsteg…

Omdöme: Eftersom det var länge sen jag hyrde en film (då man redan sett det mesta), valde jag en film jag inte hade hört talas om. Med två relativt bra skådespelare i huvudrollerna och en handling som lät spännande och intressant tog jag chansen. Filmen börjar ganska intressant när tre människor (Irène och de två vuxna barnen till den försvunne Elliott) träffas på ett litet hotell i Frankrike. Någon iakttar dem och ser hur en fjärde person följt efter dem dit. Den fjärde mannen visar sig vara en mördare (John Turturro) ute efter Elliott. Då mötet inte blir av får de ny information om att de ska åka till Venedig för att träffa Elliott där.

post-462-1217020239.jpg

När de kommer till Venedig har det gått ungefär 30-40 minuter och även om filmen inte varit särskilt bra har den ändå haft en del att bjuda på, men inte mycket. Här kommer bromsklossen och filmen går ifrån huvudtemat och utvecklas till ett triangeldrama mellan den runt 50-åriga Irène och halvsyskonen i 20-års åldern. Irène flirtar med killen David, medan David hela tiden grälar med tjejen Orlando. Men självklart utvecklas kärlek mellan halvsyskonen och filmens bästa replik dyker upp när de ska till att börja kyssas. David säger något i stil med "The only thing better than sex is incest" och så börjar de för fullt. Här kommer en av filmens kanske bästa/vackraste scener när de ligger under ett lakan och pratar med varann. Kanske borde man satsat på ett romantiskt drama om dessa två istället !?

post-462-1217020244.jpg

Filmen har aldrig varit spännande, har ingen stämning, dålig musik, en usel karaktär som John Turturro har då han konstant ringer sin psykolog samt tror han är Samuel L. Jackson i Pulp Fiction med sina bibliska berättelser, haha. Lägg därtill en regissör som verkar vara nyutkommen från filmskolan då han ständigt leker med fokusen i filmen där det för det mesta inte finns någon anledning att ha suddig bild. Filmens början och slut kan jag leva med, men där emellan och helheten är verkligen usel. Den beskrivna handlingen hade man kunnat göra en spännande, intensiv och intressant film av. Istället gör man ett otroligt segt och ointressant skräp av det hela. Det enda positiva var väl att fotot ändå var helt ok förutom när det lektes med fokusen hela tiden.

2 - Skådespelare

1 - Handling

1 - Känsla

2 - Musik

3 - Foto

--------------

9 - Totalt

Betyg: 1/5

IMDb: 5.9

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ingen på forumet som har sett Transformers än??? Jag väntar på mustiga recensioner! =)

Jag är gilla den skarpt och tyckte den var otroligt underhållande och Efekterna var de snyggaste jag sett på länge..

Kul att höra vad ni tycker som brukar vara duktiga med att skriva långa och intressanta recensioner.

Jag såg Transformers igår och gillade den mer än vad jag trodde. Tänkte skriva ett litet omdöme längre ner. :)

Hot Fuzz har jag sett hela 3 ggr och tycker verkligen den är underhållande. Som du säger Czech, kul med alla film referenser som Martin Freeman oftast tar upp i filmen, tänker speciellt på scenen dom har tagit från Point Break där polisen skjuter rakt upp i luften istället på den jagade. :lol: Har inte sett Shaun of the dead ännu, men får ta och göra det. :up:

Zwartboek verkar som en film man får kolla upp, brukar kunna gilla när det just utspelar sig under andra världskriget.

transformersiz1.jpg

Transformers

Produktionsår: 2007

Genre: Action / Sci-Fi / Äventyr

Regi: Michael Bay

Skådespelare: Shia LaBeouf, Megan Fox, John Turturro, Jon Voight, Rachael Taylor, Josh Duhamel, Kevin Dunn

Handling: Stridande utomjordiska grupper, Autobots och Decepticons, drar till jorden och människorna hamnat mellan de stridande. Mänsklighetens överlevnad hänger nu på en skör tråd...

transformers2kn7.jpg

Omdöme: Många i min ålder och äldre minns säkert Transformers mer eller mindre. Själv så minns jag att jag såg den tecknade serien en hel del i mitten av 90-talet när man var en 7-8 år eller något sånt. Serien är så gammal som från 1984 och 1986 kom också en tecknad film. Med tanke på alla andra liknande filmer som är baserade på serier och kommit de senaste 6-7 åren kan man undra lite varför den här kom så sent?

För att vara ärlig så är inte det här min typ av film och det kommer det nog aldrig bli heller. Dom är iallafall måttligt underhållande och när man ser en sån här film på bio tycker man självklart att det är häftigt med alla effekter. Michael Bay (regissören) är ju känd för sina effekter och kan väl inte säga att han har misslyckats här heller. Jag gillade hans senaste film (The Island) rätt så mycket jämfört med filmer som Armageddon, Bad Boys 2 och Pearl Harbour. Hursomhelst gick jag in med låga förväntningar, det var väl bäst så.

transformers1ux2.jpg

I början är filmen rätt lugn och man får lära känna Shia LeBeoufs karaktär. Han har jobbat ihop 2000 dollar och fått 3 A i betyg och ska nu få enligt lovat av sin far en bil. Bilen visar sig kunna förvandla sig till en robot och så är det hela igång. Det jag har stört mig på i liknande filmer är man ofta försöker göra en så allvarlig handling. Det brukar aldrig funka på mig. Men så är det inte här. Man har lagt gränsen på en rätt lagom nivå hur allvarligt det ska vara och det glädjer jag mig åt. Det blir så mycket mer underhållande då, och jag bryr mig inte lika mycket. Då det inte känns så allvarligt kan skådespelarna agera lite annorlunda och det blir mycket roligare. Trodde aldrig att jag skulle skratta så mycket som gjorde på den här filmen, och det var jag nog inte ensam om kan jag tro. Humorn ligger väl på inte på så hög nivå, men vafan det ska det inte göra heller tycker jag. Skämten kan kännas rätt fjantiga, men visst då får dom vara det för jag kan inte ta filmen på så stort allvar ändå och då passar det bra. Bernie Mac, John Turturro,Anthony Anderson och Amaury Nolasco (killen från Prison Break) har alla sköna roller och bjuder på ett antal skratt. Shia LeBeouf som har huvudrollen är väl ingen speciell skådespelare men det funkar okej. Gillade dock inte att man slängde in Jon Voight som försvarsminister, man kunde skippa hans roll tycker jag. Den blev lite amerikansk på sina ställen men det får man köpa.

transformers3js4.jpg

Betyg som helhet: 3+ /5, kan inte sätta ett högre betyg tycker jag. Jag är ändå helt nöjd med filmen, underhållande, överraskande rolig och läckra effekter. För er som gillar den här typen av film kommer absolut inte bli besvikna.

Imdb rating: 8,2

• Filmstar

post-462-1183933869.jpg

Titel: La Pianiste / Pianisten

Land: Frankrike/Tyskland/Polen/Österrike

År: 2001

Regi: Michael Haneke

I rollerna: Isabelle Huppert, Benoît Magimel, Annie Girardot, Susanne Lothar

Handling: Erika och livet går skilda vägar. Fyrtio år gammal bor hon fortfarande hemma hos sin mamma. Det är bara när Erika beger sig iväg på sina regelbundna visiter på porrbiografer som mammans inflytande tycks avta. När en av hennes pianoelever blir förälskad i henne går vägarna samman igen.

Omdöme: Det här är en film man helst inte ska veta så mycket om handlingen på förhand. Filmen är förvisso baserad på en känd bok, men om man inte läst den kan man som jag bli överraskad av händelserna i filmen. För det börjar som en relativt vanlig film den första halvtimmen eller så. Erika Kohut är en deprimerad och otrevlig typ som är hård mot sina elever. Hemma är det annorlunda, där har hon ständigt sina duster med mamman. När hon så träffar en ny manlig elev som snart förälskar sig i henne ser man hoppet i hennes ansikte. Men historien tar snabbt oväntade steg mot avgrunden.

post-462-1183933958.jpg

Jag blir inte alltid helt indragen i historien, men samtidigt kan jag inte låta bli att titta och se vart det ska leda. Det är ändå bevis för att den håller intresset uppe. Mycket tack vare den fina prestationen av Isabelle Huppert som är väldigt duktig i huvudrollen. Karaktärens beteende och fantasier chockar stundtals och man känner att allt kan hända. Jag känner också att Michael Haneke är rätt person att regissera en sådan historia efter ett flertal kraftfulla filmer i denna stil.

post-462-1183933970.jpg

Men här finns brister. Jag förstår t.ex. inte varför filmen är på franska när det utspelar sig i Wien (Österrike) och karaktärerna är österrikare. Är det för att man inte hittade någon tyskspråkig kvinna till huvudrollen som klarade rollen ? Åtsminstone två skådespelare är också dubbade, vilket är lite störande. För mig känns det som Elfriede Jelinek, som skrivit boken, gjort en självbiografi. Hon är Erika och mamman är som hennes riktiga mamma (det senare har jag läst är sant). Sjuk kvinna är det iaf, även om filmen på ett ganska bra sätt målar upp hennes situation och varför hon måste fly verkligheten. Många verkar älska den, förstår inte hur man kan göra det, men ok är den iaf, även om det inte är för alla.

4 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

16 - Totalt

Betyg: 3/5

IMDb: 7.2

• Filmstar

post-462-1183995078.jpg

Titel: 71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls / 71 fragment

Land: Österrike/Tyskland

År: 1994

Regi: Michael Haneke

I rollerna: Lukas Miko, Otto Grünmandl, Anne Bennent, Udo Samel

Handling: Utan några som helst samband ger filmen inblick i ett antal människors liv; en vapentjuv, några universitetsstudenter, en rumänsk gatupojke, ett olyckligt barnlöst par samt en ensam pensionär. Först mot slutet knyts dessa människoliv ihop i anknytning med det frukansvärda brott som tillkännages i filmens början.

Omdöme: Efter att ha sett Pianisten av Michael Haneke kort innan och blivit lite besviken, hade jag inte några direkta förväntningar på denna film. Jag hade tidigare sett de två första delarna i denna trilogi bestående av Den sjunde kontinenten och Benny's video. Båda var intressanta och ok där förstnämnda var snäppet bättre. Här får man hela tiden hoppa mellan olika karaktärer. Man vet egentligen inte vilka de är, men får se lite ur deras vardagliga liv under ett par veckor.

post-462-1183994954.jpg

Det jag gillade var att man hela tiden höll spänningen uppe då man ett par gånger under filmens gång besökte banken där dådet skedde. Men när skulle det inträffa och vem skulle vara gärningsmannen, vilka skulle dö ? Det var en annorlunda upplevelse och uppbyggt på ett smart sätt som skiljer sig mycket från den typiska mainstreamfilmen. Det tog ett tag att komma in i stilen, men efter ett tag blev jag ganska indragen faktiskt.

post-462-1183994981.gif

Två scener var extra noterbara och det är en ung man som spelar pingis med en maskin som matar ut bollar på andra sidan nätet. Kameran är stilla, utan klipp, i precis tre minuter. Låter inte så långt, men det är verkligen uttröttande att se honom bli trött och jobba hårt. Den andra är en gammal man som pratar med sin dotter i telefon i 9 minuter utan några klipp. Denna kändes lite lång, men det är imponerande hur mannen kan hålla igång.

post-462-1183994949.jpg

Skådespeleriet överhuvudtaget tyckte jag var bra, trots att man alltså hoppade ganska mycket mellan en hel del karaktärer och historier, som alltså till slut skulle föras samman mot slutet. Användandet av TV och nyhetsinslag är något regissören alltid använder sig av i sina filmer. Här var det kanske mest använt och för det mesta gillade jag hur man fick följa de olika händelserna i världen, som t.ex. kriget i ex-Jugoslavien. Men det kunde också gå till överdrift. Vad som gjorde det så intressant var att det ofta var i bakgrunden och att ett av nyhetsinslagen mot slutet var just om dådet på banken dagen innan julafton. Smart och annorlunda helt enkelt vilket kanske gör att jag sätter ett högre betyg än på de två andra filmerna i trilogin.

4 - Skådespelare

3 - Handling

4 - Känsla

2 - Musik

3 - Foto

--------------

16 - Totalt

Betyg: -4/5

IMDb: 7.2

Transformers (2007)

transformers.gif

Då var det återigen dags att masa sig ner till biografen för att uppleva en så kallat "snygg med innehållslös" film. Kanske är det så att jag vuxit ifrån den här typen av filmer eller också så är det riktad till mindre pojkar, börjar dock tvivla efter att jag nästan somnat till filmen 300 på bio senast. Hur som helst - regissören Michael Bay är väl inte direkt en filmskapare som står särskilt högt i mina ögon och av hans tidigare filmer kan jag bara minas att The Rock är något att ha. Lite kul är dock att Bay bara gör film som han själv gillar, dvs pojkaktig action med glimten i ögat. Transformers är inget undantag, väldigt, väldigt mycket action och explosioner och väldigt, väldigt lite bra handling. Jag kan heller inte säga annat än att jag inte tillhörde de barn som sprang runt och lekte med Transformersgubbar när jag var liten, kanske gör det sitt, kanske inte. Handlingen är egentligen väldigt simpel "Stridande utomjordiska grupper, Autobots och Decepticons, drar till jorden och människorna hamnat mellan de stridande. Mänsklighetens överlevnad hänger nu på en skör tråd..." Släng in ett gäng klichéer och en kärlekshistoria där också så har ni fått mer er allt.

På plus sidan har vi; att filmen var oväntat rolig, kanske lite väl mycket på sina ställen - men det var i alla fall kul att skratta lite. Väldigt snygga effekter, i Matrixklass helt klart. Jag ville verkligen gilla den här filmen men det gick helt enkelt inte, satt mest och vred mig i stolen den sista timmen och ville inte annat än att filmen skulle ta slut. Jag tycker det är dags för Michael Bay att göra nåt annat och lägga det här med film bakom sig, han har haft sina chanser nu och han prickar nio gånger av tio helt fel. Ett litet extra plus till Shia LaBeouf som gör en fin skådespelarinsats, i klass med den han gjorde i A Guide to Recognizing Your Saints, killen har stor potential och han kommer säkerkligen bli nåt stort. Slutsats; Transformers en action/komedi med glimten i ögat, riktad till barn mellan 10-15 år skulle jag säga, inget för mig.

2/5

• Filmstar

post-462-1184036694.jpg

Titel: Irréversible

Genre: Thriller/Kriminaldrama

Land: Frankrike

År: 2002

Regi: Gaspar Noé

I rollerna: Monica Bellucci, Vincent Cassel, Albert Dupontel, Jo Prestia

Handling: Alex och Marcus älskar varandra. Tillsammans med Pierre, en före detta älskare till Alex, är de på väg till en fest. Men under kvällen går allting våldsamt fel. Irréversible berättar om livets grymmaste verklighet. Vi följer i vilt kameraarbete sekund för sekund hur ett brott begås. I plågsam realtid lider och hämnas vi med Alex, Marcus och Pierre. Irréversibles kronologi fördjupar plågan.

Omdöme: Denna omtalade film pga sin långa och brutala våldtäktsscen har jag inte trott så mycket på efter att ha fått uppfattningen att det endast är detta som är speciellt med den. Men tidigt visar den att det finns mycket mer och det tycker jag sen finns kvar rakt igenom. Filmen spelas upp baklänges, i fel kronologisk ordning, så att man får se slutet först för att sen lära känna karaktärerna innan det brutala slutet.

post-462-1217017774.jpg

Likt Memento alltså, men ändå väldigt olikt. För här har man i princip bara långa tagningar utan klipp på mellan 10-15 minuter. Regissören Gaspar Noé har sagt att han blev inspirerad av den österrikiska filmen Angst (1983) och det märks främst på fotot. Jag blev faktiskt smått imponerad av de långa tagningarna och fotot som har sin egen stil, åtminstone i första halvan av filmen då det är mycket konstiga vinklar och kameran hela tiden rör på sig. Blir nästan jobbigt, men sen lugnar det ner sig.

post-462-1184037421.jpg

Skådespeleriet blir i och med de långa tagningarna än mer viktigt och jag tycker de sköter sig alldeles utmärkt. Monica Bellucci och Vincent Cassel (som i verkligheten är gifta med varann) har ett otroligt samspel och ger filmen ytterligare en dimension pga sitt skådespeleri. Vissa scener är brutala, visst, men filmen är så otroligt skickligt genomförd att man måste bli imponerad. Oscensurerat, men ändå visar den prov på något vackert.

5 - Skådespelare

4 - Handling

4 - Känsla

3 - Musik

5 - Foto

--------------

21 - Totalt

Betyg: 4/5

IMDb: 7.3

Visst är Transformers full av klichéer och det kanske inte är riktat åt folk över 25 år eller däromkring, men väntade man sig något annat av en sån film? Om man gjorde det undrar jag hur man tänkte, jag menar jag skulle aldrig kunna se en sån här film kunna ha en seriös handling och lyckas då det handlar om maskiner som förvandlar sig till robotar. Man ska ju inte ta det speciellt allvarligt och seriöst vilket jag inte gjorde och fann filmen underhållande och rolig, annars behöver man ju inte ens gå och se filmen tycker jag. The Rock var ungefär på samma nivå som alla andra av Bays filmer.

1408final2il3.jpg

1408

Produktionsår: 2007

Genre: Skräck / Thriller

Regi: Mikael Håfström

Skådespelare: John Cusack, Samuel L. Jackson, Mary McCormack, Jasmine Jessica Anthony, Tony Shalhoub

Handling: Författaren Mike Enslin (John Cusack) har skrivit två böcker om övernaturliga fenomen sedan hans dotter dött. När han får höra talas om rum 1408 på Dolphin Hotel i New York, betsämmere han sig för att motbevisa alla om myten kring rummet. Myten säger att ingen gäst har checkat ut från rummet och att ingen har överlevt längre än ett dygn.

Omdöme: Baserat på en novell med samma namn av Stephen King. Det här är den svenska regissören Mikael Håfströms andra långfilm borta i amerika efter sin succé med Ondskan. Den första (Derailed) fick inte speciellt mycket uppmärksamhet, men det har 1408 fått dels för av vad jag hört att Håfström har gått mot strömmen och gjort en skräckis av mer klassisk stil istället för en film full med blod och olika sätt försöker vara så äcklig och hemsk som möjligt.

14081hr4.jpg

De största delen av filmen utspelas inne på hotellrummet 1408 där Mike Enslin spenderar en natt ensam för att se efter hur troliga alla spökligheter är som det sägs. Hela 56 personer har dött där på en rad olika sätt. John Cusack som är en favorit, får spela ensam nästan hela filmen, förutom i början och lite i slutet. Det krävs det att man har en duktig skådespelare anser jag som kan klara av att lyfta en film helt själv. Jag gillar John Cusack och hans charmiga stil samt alla ironiska kommentarer som alltid brukar finnas med. Det är mycket pga honom jag gillar filmen, så om man på förväg inte gillar Cusack så har svårt att se att man skulle göra det nu.

Filmen är inte ovanligt skrämmande men det finns en mystisk och kuslig känsla filmen igenom som gör att man sitter spänd hela tiden. Jag uppskattar den här verkligen, man får tänka till själv och den slutar på ett sätt som kanske inte känns helt perfekt men ändå lyckat.

Betyg som helhet: 4- /5

Imdb rating: 7,7

Spicoli// Nä jag kan hålla med om att filmen förmodligen inte uppger sig för att vara särskilt seriös eller dramatisk, men det får väl ändå finnas gränser på hur långt man kan driva en sådan här film? Jag menar varför göra filmen från början? Finns det någon poäng överhuvudtaget? Underhålla jo, men det underhåller ju inte mig. Att ta en 80-talsserie, lägga in snygga effekter, casta ett par storbystade tonårstjejer, fylla filmen med produktplaceringar, göra filmen efter standardmalen "töntig kille får übersnygg tjej", sen kalla filmen underhållande action - njä detta håller inte för mig. Tycker det är väldigt tröttsamt att se amerikanarna producera skitfilm efter skitfilm och dessutom göra stora pengar på de. Kom med nåt nytt for crying out loud! Men som sagt pojkar mellan 10-15 år kommer säkert att uppskatta den mer än vad jag gjorde och det är ju bra. Men visst jag kan hålla med dig om att det nog är ganska vårt att göra filmen särskilt realistisk och övertygande om man ser till grundhandlingen, och då kanske jag överhuvudtaget inte skulle sett filmen - men nu råkade jag tyvärr göra det. Ska inte hända igen.

Det var det jag ville påpeka att de troligtvist är lite svårt att göra grundhandlingen till en film för lite "äldre". Den enda meningen med filmen är väl att göra den underhållande, det är det enda jag kan få ut iallafall.

Men jag håller med dig om att det görs mycket skitfilm, men den här skitfilmen tyckte iaf jag var mycket mer underhållande alla andra som kommit det senaste åren. Fast det vore på tiden som du säger att man kanske borde ta och hitta på något nytt. Och det där med "töntig kille får übersnygg tjej" säger jag inget om, haha. :lol: Jag kan säga att jag satte mitt betyg jämfört med andra amerikanska så kallade "skitfilmer".

Sett en hel del film de senaste dagarna. orkar mej därför inte på nå djupare analyser

Mannen på taket

Betyg 3+ av 5

Fortfarane mycket spännande film. Helst slutet. Det enda som känns lite töntigt är klädseln och frisyrerna kanske samt Tomas Hellberg i pälsmössa. Tycker faktiskt inte att Carl-Gustaf Lindstedt är helt rätt som Beck heller.

Copland

Betg 4 av 5

Genomgående bra skådespeleri framförallt av Stallone som här visar hur han egentligen vart känd. dvs som skådis och inte muskelknippe. Han kan om han vill. Också spännande och välskriven historia.

Lord of war

Betyg -4 av 5

Tror kanske jag recenserat den tidigare. men kommer inte ihåg vad jag gav den. Mycket bra spel av Cage och en film som inte hymlar. Där hjälten är allt utom en hjälte utan bara gör det för pengarna.

Talladega nights: The ballad of Ricky Bobby

Betyg 4 av 5

Will Ferrells bästa tillsammans med Anchorman. Undarebart manus och dialog och ett störtskönt samspel mellan Ferrell och John C. Reilly. Älskar speciellt scenen där Ricky Bobby tror han håller på att brinna upp.

Saw III

Betyg 3 av 5

Välgjort men kanske lite väl mycket äckel. Man vill väl överträffa sig själv med denna tredje film. Knyter även samman de andra två filmerna lite. Jag hade dock kunnat vara utan båda andra och tredje filmern egentligen.

Regnmakaren

Betyg 2 av 5

En av de sämsta filmerna basserad på Grishams böcker. Blir aldrig direkt spännande och kampen David mot Goliat har setts så många gånger förut. Men John Voight är som alltid bra på att spela avskyvärd även om man inte hatar honom lika mycket här.

Kung Salomons sk®att

Betyg 1+ av 5

Ganska bedrövligt försök att göra en Indiana Jones kopia. Har även en klatchig musikslinga som spelas i tid och otid. Med Richard Chamberlain som hjälte och en usel Sharon Stone vid hans sida. innehåller alltför barnslig humor. Så man vet inte vem den riktar sig till egentligen.

Kung Salomons skatt II - Den försvunna guldstaden.

Betyg 1 av 5

Den ännu sämre uppföljaren. Handlingen är larvig och det finns precis som i första filmen massor med luckor. Innehåller massor med scener med bluescreens som är fruktansvärt dåliga. Och hur kunde James Earl Jones ställa upp i detta?

X men

Betyg 3 av 5

X men II

Betyg 3 av 5

X men III - The last stand

Betyg 3+ av 5

Tycker att den sista filmen är bäst faktiskt men det beror kanske på att serien är uppbyggd som just en serie. I första filmen presenterar man karaktärerna och andra filmen är en transportsträcka för att visa den onda sidan och den tredje filmern är upplösningen. Mycket bra effekter som gör sig bra med surroundljud och på storbildstv. Kanske handlar vära hjältar lite ologiskt ibland men dt kan man ha överseende med i denna typ av film.

Glömde ju

Pulp fiction

Betyg 5 av 5

Fortfarande en absolut favorit. Manus är strålande. Skådespelarna är strålande. Filmningen är strålande. Allt är bara världsklass.

Spicoli//Bra, då förstår vi varandra då :) Har också planer på att se Håfströms nya 1408, men det får nog bli ett DVD-köp på den då jag har reserverat en plats brevid Spun, som jag faktsikt tyckte var helt okej, i hyllan.

Czechflash// Intressant att se din åsikt om Irréversible och Pianisten, såg båda för ett tag sen nu och tycker att de helt klart är intressanta båda två. Irréversible var väl mest obehaglig, ja Pianisten också för den delen. Tror jag satte 3:or på båda två. Transformers kan du som sagt låta bli att ödsla energi på ;)

Ingoman// Bra pressat! Inte sett så många av de filmerna dock, men kan ju inte annat än att hålla med om att Pulp Fiction fortfarande står högt även på min lista.

• Moderator
Spicoli// Nä jag kan hålla med om att filmen förmodligen inte uppger sig för att vara särskilt seriös eller dramatisk, men det får väl ändå finnas gränser på hur långt man kan driva en sådan här film? Jag menar varför göra filmen från början? Finns det någon poäng överhuvudtaget? Underhålla jo, men det underhåller ju inte mig.
Förstår mig inte alls på ditt resonemang, även om det börjar bli ganska uttjatat (inte av dig alltså, utan av ganska många t.ex här på forumet).

Varför göra filmen är given, det går att tjäna pengar på den, både på biljetter och leksaker. Men jag förstår att det inte är en förklaring du vill godta! :P

Har själv inte hunnit skriva någon recention på filmen, men jag måste ändå ta tillfället att försvara den med näbbar och klor! :D

Det finns många killar som inte är unga till åren längre, men som fortfarande kan locka fram barndomens lekfulla sinne. Michal Bay är en sådan. Min favoritregissör Stephen Sommers är en annan. Dessa män är så lyckligt lottade att de har stora resurser till sina barnsliga lekar. Det Bay gjort med Transformers är att han satt sig ner i lekrummet och lekt med sina gamla Transformersleksaker. Han tar givetvis Barbiedockorna med i leken också, hjälten måste ju rädda någon.

Sen ger han sig i kast med att hitta på en lek som går ut på att vara så högljudd och dramatisk som möjligt för en liten pojke.

Om man är en sådan person som fortfarande kan uppskatta lekfullheten, en sån som jag, så kan man älska Transformers. I barnens lek behövs ingen logik och inga kvalitetskrav, bara fantasi. Det är precis så som den här filmen är. Och så ska den vara.

Manne// Jo visst jag håller med dig, barnasinnet spelar sin roll och filmens målgrupp är ju just barn. Jag köper det rakt av. Att jag sen har svårt att acceptera och uppskatta en sådan film är sin sak. Men jag står fortfarande fast vid att det inte är en speciellt bra film, inte ens i sin genre. Visst snyggt, men jag tycker man kunde gjort det mycket bättre, ledsen men vi är helt enkelt olika på den punkten. :)

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...