Jump to content

Fotbolls-EM 2008


Yojimbo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Först och främst, rolig match mellan Italien och Holland. Men Italien förlorar matchen pga två orsaker. Den ena är att Cannavaro saknas i backlinjen (tillsammans med Nesta, men han har ju lagt av i landslaget). Den andra är att tränare Donadoni ställer upp med fel startelva från början. Del Piero, De Rossi och Grosso skulle spelat från start, även möjligtvis Perrotta. Man har även Aquiliani på bänken som kunde fått hoppa in i andra mot Gattuso som drog på sig gult och inte "behövdes" lika mycket när man försökte göra mål. Nej, Donadoni coachar inte rätt och det märks. Han är definitivt ingen Lippi och även om man tar sig vidare från gruppen (vilket man nog gör vid seger mot Rumänien och oavgjort mot Frankrike), har man inte mycket att hämta i turneringes slutfas. Mittbackarna håller inte och Donadoni spelar med fel lag. Men man ska inte ta ifrån Holland deras fina seger. Synd att Grosso inte gör mål på sin ypperliga chans vid 0-2. Eller Pirlo på sin frispark som van der Sar skickligt räddar (och som Holland kontrar in 3-0 på).

 

EDIT: Just det, en till sak. Klar offside på första målet. Panucci ligger skadad UTANFÖR plan och ska inte räknas in i spelet. Det är inget snack om saken. Men Holland var ändå bättre.

 

n är ju italienare plus att hade han ramlat innanför mållinjen hade det varit offsaide även om han legat

Link to comment
Share on other sites

Kommer med lite sena inlägg...

 

Måste lägga in ännu en grej i Cristiano Ronaldo-debatten också... Det gick att läsa igår om att Ronaldo tydligen hotar med strejk i United om han inte får flytta till Madrid nästa säsong. Sanningshalten i det som skrivits om detta är väl inte sådär jättehög säkert, men om det nu är sant och Ronaldo vill flytta till Madrid - då förlorar han tyvärr min respekt helt. Han etablerar sig och blir den store ledaren och stjärnan i världens absolut största klubb just nu med en otrolig säsong bakom sig, och så vill han byta ner sig till Real Madrid där den enda riktiga förklaringen är mer pengar och nya beundrare. DET är verkligen att vända omgivningen ryggen och bara tänka på sig själv. United-supportrar kan väl inte godta en sån grej OM det nu skulle visa sig vara sant?

 

Tyskland visade absolut mästarklass i söndags och blir hyperfarliga även denna gång. Och Podolski tog kommandot i skytteligan också, hehe. Blir det han som tar hem den till slut i alla fall?? Jag räknade inte med honom på samma sätt som för två år sedan.

 

Frankrike är sin vana trogen och börjar turneringen genom att spela slött och dött. Inte så jättekonstigt ändå och de kommer bli bättre ju längre de blir kvar i turneringen - men deras gruppmotståndare den här gången är betydligt tuffare än tidigare och de är tvungna att rycka upp sig ordentligt direkt om de ska ha något i en kvartsfinal att göra. Jag håller verkligen med om att Domenech's coaching var urusel och jag har ingen aning om vad han tänkte genom att göra så defensiva byten som han gjorde. Att han klappade när matchen var slut tolkade jag som en applåd till Rumänien dock, men det gör väl inte hans heder bättre direkt. Rumänien å sin sida känns verkligen som Sverige sett till hur taktiskt och tryggt de spelar och hur få chanser de skapar för både sig själva och Frankrike. De blir absolut farliga mot vem de än möter, dock tror jag inte de ror på Tyskland.

 

Ett lag som däremot kan besegra Tyskland, det är Holland, som spelade bland det finaste spelet jag sett i en fotbollsmatch på länge igår. Även om de kan besegra Tyskland så tror jag ändå inte riktigt på att de vinner EM, då det alltid brukar bli något tjafs som ställer till det för dem. Nu har jag inte kollat slutspelsträdet om det är möjligt att Tyskland och Holland kan mötas först i finalen - men om det är så så tror jag att det är Hollands chans. Det kan få holländarna att kämpa det där lilla extra för varandra, som de annars har svårt för i mästerskapen. Det skulle vara otorligt fint om Holland äntligen kunde få lyckas hela vägen. Sneijder var ju helt otrolig och hans tillslag och skott har alltid fått mitt hjärta att klappa lite extra :) - det är konstigt att ingen storklubb har köpt honom tidigare från Ajax. Hans talang har ju alltid skinit.

 

Domslutet på "offside-målet" är dock helt korrekt både enligt regelboken och mig. Man måste hålla känslorna utanför när man bedömer såna där avslut och oavsett om en spelare är skadad eller inte så är denne i spel tills det är avblåst.

 

Idag är väntan över och det är äntligen dags att få se Sverige gå in i turneringen! Det blir otroligt tuft och målchanserna blir det nog inte alls många av. Det är för mig ett 50-50-läge och jag hoppas verkligen att Sverige har turen på sin sida i matchen - och att Zlatan inte faller ur matchen, för han är den som kan bryta det grekiska systemet och skapa kaos i ett försvar som annars inte kommer vika sig en millimeter. Jag läste just om att Daniel Andersson spelar från start tillsammans med Anders Svensson på innermittfältet. Jag ser inga fel i Daniel Andersson som jag tror kommer göra sitt jobb. Dock är jag besviken att Kim Källström ännu en gång blir petad för den mer inspelade, tryggare Anders Svensson. Samtidigt som jag verkligen vill att Kim ska få komma in och känna sig trygg som ordinarie, så tror jag samtidigt att valet av Svensson inte är överdrivet dåligt, då jag tror att han sköter jobbet bättre med att tryggt och lugnt hålla i bollen och rulla den på mittfältet och sedan låta Wilhelmsson och Ljungberg bli dem som står för farten och "sönderrivandet" på mittfältet mot Grekland. Källström faller på ibland orutinerat ur matcherna och hamnar då fel i passningsspelet. Tryggheten är nog bättre mot ett lag som Grekland. Nackdelen är den att Kim Källström kommer in på fel sätt i turneringen och jag hoppas att han kan etablera sig bra på mittfältet i de övriga två gruppspelsmatcherna bara. För där ser jag inte Anders Svensson som det bättre alternativet. Men det allra bästa är ju om Anders Svensson och Kim Källström kunde få spela tillsammans på innern för en gångs skull, men det lär väl inte hända tyvärr.

 

Hur det kommer gå i matchen känner jag mig lite pesimistisk inför, dock. Sverige - Grekland 1-2 blir det nog tyvärr den första matchen i EM där det blir mål för båda lagen). Spanien - Ryssland slutar säkert 1-0.

Link to comment
Share on other sites

Kommentarer om gårdagen. Då bara match 2, Polen - Tyskland. Av någon anledninge gillar jag inte Tyskland. Vet inte om det är deras tråkiga spelardräkter eller deras tråkiga image, men jag har svårt för dem. Det är som att ha 11 stycken Terminator på planen. Men det kanske beror på att man är van att se utagerande Italienare och gestakulerande Spanjorer som jag tycker att Tyskarna är så trista att se på.

Men ok, spela fotboll kan de ju. De var det bättre laget igår, även om matchen lika gärna kunde slutat med Polsk vinst. Men det är lite typiskt "storlagen" att få in såna turmål som tyskarnas mål i slutet.

Det beror ju hur man ser på det, Polen var bra men hade väl inte någon riktig chans under hela matchen? Var ju bara för att Lehmann är en jävla sopa som det kändes farligt emellanåt. Tyskarna utnyttjade dock Polens höga press på ett perfekt sätt och rann ju igenom flera gånger.

 

Har sett andra halvlek på Frankrike - Rumänien, och det ger en dålig smak i munnen när man konstaterar att fransmännen inte förnekar sig. De är alltid det tristaste laget (även om Rumänien i den här matchen inte gladde någon) och de inleder alltid turneringarna oinspirerat och med inställninen att de givetvis kommer vinna gruppen och därför inte behöver kämpa. Det trista är att de oftast lyckas gå vidare och tråka sig ända fram till semi eller final. Jag är faktiskt väldigt överraskad över att de inte lyckades få in en turboll i slutet av matchen.
Frankrike är äckliga, ja, men de hade ju kunnat spela riktig jävla gladfotboll med det spelarmaterial som man besitter, problemet är att tränaren Domenech är efterbliven och ställer upp med två defmittar mot ett Rumänien som man vet kommer att försvara sig, och har "rätt" att försvara sig mot ett lag som ska vara mycket bättre. Synd att rumänerna inte vann dock, hade pengar på de och Holland.

 

tjalan, I rest my case, du är lite för partisk som det inbitna Unitedfan du är. :P
Ja, men samtidigt känns det som att det är många som började ogilla Ronaldo när han fortfarande var en 20-årig snorunge och inte ser de framsteg som han har gjort.

 

 

Ja, då har alltså turneringens tråkigaste lag presenterat sig - Frankrike. Precis som förväntat var det tråkigaste matchen man fick skåda och det är bara ännu en orsak till att jag ogillar Frankrike. De försöker inte ens göra mål mot slutet känns det som och de ställer upp med en alldeles för defensiv uppställning. Men ok om de gör så, men de har i princip inga löpningar, ingen följer med som spelalternativ. De vinner på straff eller ett mål sista fem minuterna. Orsaken är främst tränaren som är en praktidiot som applåderar (!) när slutsignalen lider för 0-0 ! Ok, om det är Rumäniens tränare som jublar, men Frankrikes ? Något är väldigt fel. Och när pajasen inte tar ut kanske den bästa anfallaren man har, David Trezeguet, så säger det allt. De har INGET att göra i EM om de inte ens försöker spela och jag hoppas innerligt att de inte tar sig vidare från gruppen.
Som jag skrev ovanför så är ju verkligen Domenech en riktig pajas, varken Trez eller Mexes är med i truppen men Gomis (som dock ska varit bra i St:Etienne, men ändå), Anelka och Thuram får plats, och två av dessa i startelvan, allt på grund av att Domenech inte gillar Mexes och Trez. Det är patetiskt.

 

Först och främst, rolig match mellan Italien och Holland. Men Italien förlorar matchen pga två orsaker. Den ena är att Cannavaro saknas i backlinjen (tillsammans med Nesta, men han har ju lagt av i landslaget). Den andra är att tränare Donadoni ställer upp med fel startelva från början. Del Piero, De Rossi och Grosso skulle spelat från start, även möjligtvis Perrotta. Man har även Aquiliani på bänken som kunde fått hoppa in i andra mot Gattuso som drog på sig gult och inte "behövdes" lika mycket när man försökte göra mål.
De borde ju startat med De Rossi om de vill vinna, han är ju lätt bästa mittfältaren i Italien och är lika bra på att gå framåt som på att försvara. Aquilani hade gärna fått en plats också. Roma spelar i allmänhet härlig fotboll.

 

Nej, Donadoni coachar inte rätt och det märks. Han är definitivt ingen Lippi och även om man tar sig vidare från gruppen (vilket man nog gör vid seger mot Rumänien och oavgjort mot Frankrike), har man inte mycket att hämta i turneringes slutfas. Mittbackarna håller inte och Donadoni spelar med fel lag. Men man ska inte ta ifrån Holland deras fina seger. Synd att Grosso inte gör mål på sin ypperliga chans vid 0-2. Eller Pirlo på sin frispark som van der Sar skickligt räddar (och som Holland kontrar in 3-0 på).
Riktigt mysigt med seger för Holland. Istället för "synd att Grosso..." så skulle jag vilja säga "skönt att Grosso...". Hatar verkligen Italien, mer än jag hatar Frankrike, och jag hoppas verkligen att de åker ut, hade mått så jävla bra då.

 

Bäst i matchen var dock utan tvekan Gios inblandning i 2- och 3-0. Haha, vilka jävla löpningar. Vid 2-0 räddar han den på mållinjen, tar en 70-meterslöpning, får bollen, perfekt cross till Kuyt som nickar in till Sneijder och så mål. Den perfekta kontringen.

Trean var ju inte fult heller, då var han också i eget straffområde och bara sätter fart. Han var minst sagt taggad.

 

EDIT: Just det, en till sak. Klar offside på första målet. Panucci ligger skadad UTANFÖR plan och ska inte räknas in i spelet.
Tycker att det ska dömas mål, Panucci filmar ju.

 

EDIT: Alla rykten om Ronaldo är ju bara tråkiga nuförtiden, känns ju bara som att tidningar hittar på lite skit för att ha något att skriva om. Det är ju mest Marca, The Sun och Aftonbladet (som kopierar från Marca och The Sun) som skriver om det...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Tjalan: Panucci kolliderar med Buffon och blir liggande utanför planen. De italienska spelarna ställer då van Nistelrooy offside. Reglerna verkar inte vara 100% säkra i en sån situation, men siste italienska spelaren ska inte vara Panucci när han inte är med i spelet liggandes utanför planen. Ok om han ligger inne på planen vid stolpen, då kan jag tänka mig att det är ok, men inte så här.

 

Dagens matcher då. Känns faktiskt ovisst i båda. Kommer Spanien spela underbar fotboll som de kan ? Eller kommer Ryssland med hjälp av Hiddink att rävspela sig till poäng/vinst ? Och hur kommer Grekland-Sverige sluta ? Hur som helst måste jag säga. Men jag fegspelar lite och tippar följande:

 

Spanien-Ryssland 2-1

Sverige-Grekland 1-1

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Ja, inte långt kvar till matchen. Hjärtat vill ju så gärna att Sverige ska spela bra fotboll och vinna, för festens skull, men hjärnan säger att det kan bli jävligt svårt. Har ingen aning om grekernas form så jag väljer att inte tippa resultatet.

 

Och Czech, jag vet att du vill att Sverige ska förlora, att Zlatan ska bryta benen och att Henke ska få en hjärtinfarkt. Om vi vinner ska jag vara stor i framgångens stund och skratta åt kritiken, men om vi förlorar, försök vara lite taktfull och barmhärtig. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Och Czech, jag vet att du vill att Sverige ska förlora, att Zlatan ska bryta benen och att Henke ska få en hjärtinfarkt. Om vi vinner ska jag vara stor i framgångens stund och skratta åt kritiken, men om vi förlorar, försök vara lite taktfull och barmhärtig. :D

 

Jag är inte den som hånar och skrattar folk i ansiktet. Visst håller jag på Grekland, men efter första halvlek är jag riktigt förbannad på hur de spelar. Det är ju 2004 om igen ! Trodde verkligen de skulle skapa mer och föra matchen, men de har gått in för att tråkspela. Sverige försöker iaf och jag räknar med svensk seger nu, inget snack om saken.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Zlatan får aldrig till det där skottet om han så försöker en miljon gånger, men nu lyckades han och det är bara att applådera. 2-0 var ett riktigt flytmål, men som sagt, Grekland var så dåliga att det var väntat. Hade hoppats på 0-0, men det är bara att gratulera Sverige till kvartsfinalplatsen.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Ja, jag vet att du tycker att Sverige spelar tråkig fotboll, och mot de bättre lagen stämmer det ju lite att Sverige är väldigt defensiva. Det finns ju inte så mycket alternativ till det, med den spelartrupp vi har. Vi har ju inte bolltrollare som Spanien eller Portugal som kan hålla bollen och föra spelet.

 

Men alla måste ju hålla med om att Sveriges spel var brasiliansk sambafotboll jämfört med de urtråkiga Grekernas spel. De försökte ju inte ens, jag är så glad att de förlorade. Inte bara för att Sverige vann utan för att tråkfotbollen förlorade.

 

Zlatans mål var lysande, och han kan och har gjort om det förut så inget snack om att det var en på miljonen. Henkes är precis så nyttig och smart som han kan vara.

Skulle kalla Petter Hanssons mål ett kämpamål lika mycket som turmål. Visst studsade bollen Hanssons väg, men utan att kämpa hade den aldrig gått in. Var inte mer tur än Tyskarnas snedsparksmål.

 

Sverige var värda segern, helt klart. Kan inte se att vi ska kunna vinna eller spela oavgjort mot Spanien så vi får inrikta oss på att slå ryssland.

Det började bättre än vad jag hoppats i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jo, i en sån här match är Sverige helt klart värda segern. Grekland var dåliga och tråkiga. Nu stängde jag av efter 2-0 (haha) för det var uppenbart att grekerna inte skulle göra en match av det.

 

Tror Sverige har en bra chans mot Spanien, speciellt nu när de fick en bra start. Allt kommer avgöras mot Ryssland i sista OM Ryssland lyckas vinna eller ta poäng av Grekland. Då har de något att spela för, men om Ryssland går och förlorar mot Grekland har de inget att spela för mot Sverige och då vinner Sverige.

 

Ryssland spelade faktiskt bra mot Spanien fram till 0-1 då de började ta för mycket risker och blottade sig bakåt. Men det var roligt att se på. Det är i försvaret de har sina problem och måste spela mer som ett lag. Men när de spelar så offensivt blir det lätt luckor bakåt och mot spelare som David Villa och Fernando Torres är det svårt att spela sådan fotboll. Tror dock att Spanien kan få svårt mot Grekland och deras defensiv. Vi får se, intressanta matcher hur som helst.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Missade att tippa idag, men så här såg mina tips ut på förhand:

 

Portugal-Tjeckien 2-1

Turkiet-Schweiz 1-1

 

På jobbet hade jag dock innan EM började tippat Portugal-Tjeckien 2-0 och Turkiet-Schweiz 2-1.

 

Hur som helst var det skönt att se Tjeckien spela bättre fotboll idag och tycker nog de var förtjänta en poäng. Men de förlorade på att de gjorde misstag på 1-2 målet när de passade bort den vid uppspel och Portugal kunde kontra in den. 3-1 kom till mot slutet och där är det inte mycket att göra. Dock var det målet mycket avgörande visade det sig då nu Tjeckien och Turkiet har samma målskillnad och exakt samma utgångsläge inför den avgörande matchen mellan varandra. Och lyssna på det här - om det slutar oavgjort i den matchen kommer det följas av straffar för att avgöra vem som går till kvartsfinal ! Det är sanslöst, men rättvist (istället för lottning). Hade Tjeckien "bara" förlorat med 2-1 mot Portugal hade det räckt med oavgjort i sista matchen för tjeckerna. Typiskt, men de försökte ju göra 2-2, så inget att snacka om egentligen. Bara mest irriterande nu i efterhand.

 

Turkiet var värda sin seger mot Schweiz efter att ha satsat offensivt direkt från start i andra halvlek med offensiva byten. Såg matchen med en turkisk vän och det var livat kan jag säga, haha. Klart man hejade på Turkiet (även om det var dåligt för tjeckerna). Mycket underhållande match (kanske pga stämningen när vi såg den) och första halvlek var väldigt speciell pga ösregnet som gjorde att Schweiz tog över matchen och då grisfotbollen passade dem bäst. I andra hade det torkat upp och Turkiet fick utdelning för sin offensiv.

 

Kommer hur som helst bli en spännande match lagen emellan och må bäst spelande lag vinna. Om Tjeckien spelar som de gjorde mot Portugal tror jag det räcker, men om de ska spela avvaktande och defensivt förtjänar de att förlora.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Kanske bäst att tippa morgondagens matcher så man inte glömmer.

 

Tyskland-Kroatien 2-1

Österrike-Polen 0-1

 

Innan EM började tippade jag 2-2 mellan Tyskland och Kroatien, men efter första matchen såg det inte ut så. Tror ändå Kroatien kommer spela bättre än mot Österrike och kan överraska mot Tyskland som dock gäller som favorit. Kroatien är ett sånt lag som kan slå vem som helst och kanske är de extra sporrade mot ett bra motstånd. De började starkt mot Österrike men nöjde sig med 1-0 vilket var tråkigt. Nej, en offensiv fotboll åt båda hållen tror jag på där Kroatien kommer komma med snabba kontringar.

 

Österrike var en positiv överraskning i första matchen, men Polen är det starkare laget och vet att de har sin chans i att slå Österrike. Något säger mig att det kan rinna iväg och bli 3-0, men samtidigt tror jag Österrike kommer göra en ny kämpainsats och Polen kommer nog vara försiktiga om de får 1-0. Tror inte på någon sprudlande fotboll direkt, men förhoppningsvis kan båda lagen bjuda till.

Link to comment
Share on other sites

Haha Greklands försök att tråka ut motståndarna var något nytt för mig, sådan lag hör inte hemma i ett Europamästerskap överhuvudtaget. Kanske det tråkigaste lag jag någonsin sett på en fotbollsplan!

 

Missade gårdagens matcher, faktiskt de första matcherna jag missar under detta EM. Dagens matcher kommer att sluta såhär;

 

Tyskland-Kroatien 0-0

Österrike-Polen 1-1

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Kroatien spelade idag bra i princip hela matchen och gav inte Tyskland ytorna. Segern var välförtjänt och det var imponerande att se deras försvarsspel. Slaven Bilic, Kroatiens tränare, var härlig att skåda och visar mycket hjärta, något som säkerligen smittar av sig på spelarna. Tyskland kändes inte lika heta och när de hamnade i underläge verkade det mesta gå emot dem. Det röda kortet på Schweinsteiger tyckte jag var lite hårt (då kroaten filmar), men visst var det onödigt. Annars är jag säker på att han hade fått starta i nästa match mot Österrike istället för Mario Gomez som inte övertygat i de två första matcherna. Vi får se, tror nog tyskarna reser sig från detta, men det blir nog Portugal i kvartsfinal vilket jag inte tror blir lätt för dem.

 

Tror inte Polen-Österrike kommer bli en lika bra match, men jag hoppas på full fart framåt från båda lagen, vore kul.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Efter Österrikes fina inledning första 20 minuterna var de värda minst ett mål på de tre uppenbara lägena. Men efter det tycker jag Polen kom in i matchen och tog över den efter sitt 1-0. Eftersom det också var offside på målet känns det ändå lite rättvist att de får 1-1, även om straffen var hård. Men det var tröjdragning och domaren hade antagligen sagt åt i läget innan, då får man skylla sig själv. Men oerhört tungt för Polen att tappa tre poäng på straff i sista sekunden.

 

Det man nu måste tänka på är att Kroatien är helt klara för kvartsfinal vilket gör att de kommer vila flera av sina spelare. Polen får då ett gyllene tillfälle att slå Kroatien i sista matchen, men samtidigt måste Tyskland förlora mot Österrike i den andra matchen för att de ska ha chans att gå vidare, och det händer ju inte.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...