Jump to content

Favoriternas kamp


Novocaine

Rekommenderade inlägg

Steg 2 - Elimineringar:

Och där var tiden för att nominera ute! Samanlagt skickade fem medlemmar in sina val och det blev 72 st totalt - inte illa. Det är en väldigt bra summa, som ska bli mindre när vi nu går vidare till nästa steg i den här turneringen. Överflödet av skådespelare ska bort, och det gör vi genom att rösta bort dem gruppvis. Efter att ha använt en slumpgenerator för att dela in allihop i åtta stycken grupper - A, B, C, D, E, F, G och H kan vi nu sparka igång elimineringarna! Under de kommande dagarna ska vi ta itu med grupperna och rösta bort de skådespelare som är minst omtyckta från varje. De fyra som får flest röster är ute, resten hamnar i en sista grupp jag valt att kalla för Sista chansen. Av de trettio som hamnar där i slutändan, ska tio bort. Sen har vi de tjugo som ska möta varandra i olika matcher. Inget komplicerat, men har du frågor så ställ gärna dem.

 

GRUPP A

Det är dags att sparka igång det hela, och det gör vi med den första gruppen. Nedan finner du nio skådespelare. Det du ska göra är alltså att välja ut fyra av dessa som du av olika anledningar vill ha bort från turneringen. Vi har säkerligen olika åsikter och tankar kring detta, så motivera gärna era val.

Det kommer vara tillåtet att rösta tills någon gång imorgon (17/9). Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Aj shit. Jag glömde att det var igår sista dagen var för inlämning av skådisar. Aja, så kan det gå när jag alltid ska skjuta fram saker till sista minuten :blush:

 

Men får jag hoppa in nu i gruppomgången även fast jag inte har kommit med några egna skådespelare? Det kommer kännas ganska smärtsamt att se er andra rösta ut en massa skådisar från sju gruppomgångar här framöver...

 

Och på Czech's fråga tycker i alla fall jag att det vore bäst att visa sina utslagsröster här - med ett utlåtande, eftersom det känns bäst och även kan få de andra att tänka till en extra gång innan de röstar, kanske?

Link to comment
Share on other sites

Det var ju synd att du missade att nominera Yojimbo, men som tur är har vi skådespelare så att det räcker och blir över. Kanske en annan gång. Sedan när det gäller själva röstningen nu, alla som vill får lov att rösta och det ska ske i denna tråden. Det mycket på grund av det du säger, att man ska kunna komma med ett utlåtande. Kanske lyckas man få de andra att tänka till. En till orsak är ju också att det är helt tillåtet att diskutera. Den biten skulle falla platt om rösterna var hemliga.

 

Och så till mina röster då:

 

Bruno Ganz - Egentligen en bra skådespelare, men lite för okänd för mig.

Kim Novak - Den enda i gruppen som jag inte har sett en film med, så tyvärr blir det hennes fall.

Natalie Portman - En bra skådespelerska. Men en för liten fisk i detta vattnet.

May Warden - Kan erkänna att det var jag som nominerade henne, för att fylla ut alla årtionden. Hon gör sig bra som grevinnan, och filmen har blivit en klassiker. Men håller med resten, att hon har gjort alldeles för lite.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Självklart ska alla få vara med här och rösta och inte bara de som nominerat.

 

Här kommer mina fyra:

 

Cate Blanchett - Sist att "åka ut" då jag gillar henne, men de övriga som jag vill ska stanna gillar jag mer.

Kim Novak - Bra för Hitchcock, men inte i samma klass som de flesta andra i gruppen.

Natalie Portman - Helt ok, men en junior i dessa sammanhang.

May Warden - Hade inte hört talas om henne tidigare, så det var ett enkelt val.

 

Lite kommentarer om de som jag tycker ska stanna också:

 

James Cagney - En av de allra största på sin tid och kunde både vara gangster som komiker.

Bruno Ganz - Imponerat i alla roller jag sett honom i, mest känd för den breda publiken som Hitler i Undergången.

Michelle Pfeiffer - Inte bara ett vackert yttre utan har bra skådespelartalang, t.ex. i Scarface.

James Stewart - Given för min del, lyfter alla filmer på egen hand, en av favoriterna.

Naomi Watts - En av de allra bästa skådespelerskorna just nu, titta bara på Mulholland Drive, 21 gram etc.

Link to comment
Share on other sites

Mina röster;

 

James Cagney - Sett noll filmer med denna gubbe.

May Warden - May vem?

Kim Novak - Har bara sett henne i Vertigo och där var hon inte alls i klass med Stewart.

Michelle Pfeiffer - Blanchett är en bättre skådis helt enkelt, därför är Pfeiffer sist ut.

Link to comment
Share on other sites

Så här faller mina röster...

 

Dessa ska bort

  • May Warden: Denna dam är inte på samma nivå och kan inte ta sig vidare på hennes status som "grevinna".
  • Michelle Pfeiffer: Ingen dålig skådespelerska, men inte heller bländande. Kan inte minnas att hon imponerat på mig nämnvärt.
  • Kim Novak: Har inte sett henne i många filmer och kan inte placera henne bland de allra största.
  • Natalie Portman: En mycket begåvad skådespelerska som kommer att vara en av de stora när hennes karriär är slut, men inte än.

Dessa ska vara kvar

  • James Stewart: Den absolut mest självklara ur det här sällskapet, då han alltid imponerar på mig - oavsett tidigare rutin.
  • Naomi Watts: En av de första som dyker upp i huvudet när jag tänker på 2000-talets bästa kvinnliga skådisar.
  • James Cagney: Jag har knappt sett en film med honom, men känner ändå till honom direkt på ansiktet och hans namn - och jag vet att en skådis som honom borde lyftas fram i de här sammanhangen. Kubricks favoritskådis.
  • Cate Blanchett: Hon har imponerat mycket i alla de filmer som jag sett med henne, och har ett öga för bra roller.
  • Bruno Ganz: Har sett och hört lite av honom. För mig är han kort och gott "mannen som spelade Hitler mycket bra".

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Bort:

Bruno Ganz - Aldrig sett eller hört talas om, så han ryker därför.

May Warden - Se ovan

Kim Novak - Inte sett mycket av, men hon känns som en lättviktare här (men det är bara vad jag tror det).

Michelle Pfeiffer - Saknar den där stora, tunga rollen. Gedigen i det hon gör, men har en tendens att, trots sin skönhet, försvinna lite sina filmer.

 

Kvar:

Cate Blanchette - En av vår tids bästa skådisar. En karaktärsskådis men pondus.

James Cagney - Ettrig skådis som, trots att jag inte sett någon av hans filmer på långe, ändå känns tung.

Natalie Portman - Balanserade på bort-listan men klarade sig. Väntar mig stora saker av henne när hon väl mognat.

James Stewart - Mångsidig skådis vars personlighet fortfarande är stor inom filmen.

Naomi Watts - Har dalat lite den senaste tiden, men med stor potential. Väntar på den roll som ska göra henne odödlig.

 

Kul ide, Novocaine! :up:

Link to comment
Share on other sites

Kul ide, Novocaine! :up:

 

Tack, Manetheren! Roligt att du gillar den, och ni andra med för den delen. :D

 

GRUPP A - Resultat:

Då har vi gått igenom den första gruppen av nio. Det var en bra blandning mellan kända och mindre kända skådespelare - och rösterna visar att kändiskapet inte alltid betyder mest. Det var spridda skurar, men vi var ändå eniga då vi har fått fyra självklara kandidater att lämna turneringen. Först ut är den mest självklara, som vi alla röstade på; May Warden. Kan ha fel, men tror ingen här har sett henne i fler roller än som miss Sophie i den klassiska Grevinnan och betjänten som går att beskåda på nyårsafton. Man kan inte leva på gamla meriter, särskilt inte dem. Kim Novak var den andra skådespelerskan att lämna. Medan någon tycker hon är suverän verkar hennes fall vara att hon är allt för okänd, så kan det vara. Sedan har vi två kvinnor till. Både Natalie Portman och Michelle Pfeiffer fick gå hand i hand - dessvärre ut genom dörren. Två rutinerade skådespelerskor som fick se sig slagna. Bättre lycka nästa gång! Så då har ni säkert räknat ut vilka som får stanna kvar, ett tag till i alla fall. James Cagney, Bruno Ganz, Cate Blanchett, James Stewart och Naomi Watts. De fem går vidare till sista chansen där de ska en sista gång för alla tävla med 25 andra om en plats i finalen.

 

Röster

6 - May Warden

5 - Kim Novak

4 - Natalie Portman

4 - Michelle Pfeiffer

--------------------

2 - James Cagney

2 - Bruno Ganz

1 - Cate Blanchett

0 - James Stewart

0 - Naomi Watts

Link to comment
Share on other sites

GRUPP B

Då går vi vidare till nästa grupp i serien - nämligen B. Nedan finner du nio skådespelare. Det du ska göra är alltså att välja ut fyra av dessa som du av olika anledningar vill ha bort från turneringen. Vi har säkerligen olika åsikter och tankar kring detta, så motivera gärna era val.

Ni har till imorgon på er att rösta, så lycka till.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Hmm, denna grupp kändes klart svårare då det inte finns lika många favoriter.

 

Dessa fyra ska bort:

 

Joan Crawford - Riktigt bra i Mildred Pierce, men trots alls sett för lite

Paulette Goddard - Sett i en del Chaplin, annars i tidiga filmer jag inte sett

Jaden Smith - Fin prestation i Jakten på lycka mot sin far, men oerfaren

Audrey Tautou - Gillar henne, speciellt utseendet, men de andra är bättre skådespelare

 

Dessa fem ska stanna:

 

Jennifer Connelly - En av de allra bästa skådespelerskorna i Hollywood

Samuel L. Jackson - Lever mycket på gamla meriter, men ändå cool

Edward Norton - Inte utvecklats som man trodde, men ändå mycket bra

Meryl Streep - Ingen favorit, men hon är en veteran och 14-faldigt (!) Oscarsnominerad

Max von Sydow - Också ett svårt val, men än i dag gör han sällan en dålig prestation

 

Som sagt, inga lätta val då endast två var givna att plockas bort (Goddard och Smith) och två var givna att stanna (Connelly och Norton).

Link to comment
Share on other sites

Dessa ska bort:

 

Samuel L. Jackson - Nja - inte en favorit hos mig.

Jaden Smith - Duktig - men anä.

Max von Sydow - Han eller Streep - det blev Streep. Sorry Max.

Joan Crawford - Noll sedda filmer.

 

Dessa ska vara kvar:

 

Paulette Goddard - Två filmer sedda - båda femmor! Given.

Jennifer Connelly - Underbar skådis som aldrig är dålig. En av favoriterna hos mig.

Edward Norton - En av de bästa, börjar dock tappa en del - men vidare ska han lätt.

Meryl Streep - Tar sista platsen, mycket tack vare Broarna i Madison County.

Audrey Tautou - En av mina favoriter även hon. Kommer att svårt att toppa insatsen i Amelie - men vad gör det om hundra år.

Link to comment
Share on other sites

Dessa ska bort:

  • Jaden Smith: Var säkert bra i The Pursuit of Happiness, men har inte sett den, och han har fortfarande mycket kvar att göra innan han går vidare här.
  • Audrey Tautou: Är extremt bra i Amelie..., men annars bara bra.
  • Joan Crawford: Känner till henne från Vad hände med Baby Jane? men måste rösta på henne, då jag inte kan säga så mycket mer.
  • Paulette Goddard: Imponerande meritlista och inblandad i många klassiska filmer. Måste se So proudly we hail - efter klippen jag sett från den. Verkar vara en mycket bra skådis, men jag måste tyvärr offra henne då jag knappt sett henne i en hel film. Tyvärr.

Dessa ska vara kvar:

  • Samuel L. Jackson: Blandar bra filmer med risiga filmer, men är alltid säker. Dock ganska lika i alla sina roller, men när han väl får utrymme så är han ändå riktigt bra. En av de bästa dialogsprutorna och sevärd.
  • Max von Sydow: Alltid mycket närvarande i de filmer jag sett. Har även gjort flera imponerande prestationer i Hollywood.
  • Jennifer Conelly: Väldigt bra i de filmer jag sett med henne. Bra redan i Phenomena, som 14-åring, men har inte tänkt så mycket på att hon även var med i Once upon a time in America året innan, och hennes insats är en av dem jag minns bäst i den fantastiska filmen.
  • Edward Norton: Mångas favorit, och även min i American History X och Fight Club, bland annat. Han imponerar och berör nästan alltid.
  • Meryl Streep: Solklar, trots att hon inte är min favorit.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...