Hasis Skriven 6 December, 2004 Report Share Skriven 6 December, 2004 (ändrad) Hej, som ni kanske har märkt att jag är ny här. Hoppas att man är varmt välkommen här Nu får man hoppas på att ni skriver ner era favorit filmer som är endast rysare eller skräck, vore jättekul att få in en massa tips på såna filmer! Ska själv skriva min lista senare, ska nu kolla på Jeepers Creepers och hoppas på att den är mysig (lyssnar inte på andras kritiker om filmen)! ------ Trevligt att det finns folk som har ungefär samma smak som jag! Jeepers Creepers är egentligen en dålig film tycker jag, men ändå på något sätt är den underhållande precis som Roadwarrior säger. Psycho - En riktig klassiker! The Shining - Jack Nicholson i rollen som Jack är väldigt bra. Filmen rekommenderas! The Exorcist - Om Max von Sydow inte var med i filmen, så hade den inte varit lika bra The Others - Mycket bra, och rysligt. Nicole Kidman i rollen som Grace gjorde mycket bra ifrån sig! Sleepy Hollow - Rätt bra, har alltid gillat såna speciella effekter i Tim Burtons filmer. Mera kommer, isåfall jag kommer på något. Och jag måste vara ärlig, så det finns en film som jag avskyr är Halloween. Fast många gillar den, ser jag Ändrad 7 December, 2004 av Hasis Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 6 December, 2004 Filmstar Report Share Skriven 6 December, 2004 Du är så välkommen så, Hasis! Hoppas att du stannar här! Lite bra skräckfilmer: Psycho (1960) Hitchcocks nästbästa film efter Fönstret åt gården och det säger mycket om kvaliten! Jag kan inte låta bli att älska Anthony Perkins som den obehaglige Norman Bates och hela filmen har en läskig stämning, även om det läskiga har försvunnit med åren. The others (2001) Underskattad film med Nicole Kidman och handlingen är som upplagd för en skräckis. Utspelar sig det i ett mörkt hus så måste det finnas en skrämselfaktor. Musiken bidrar till en rysarkänsla och twisten påminner lite om Sjätte sinnet. Ringu (1998) Notera att jag syftar på den japanska originalfilmen som blir lite läskigare än remaken, även om den faktiskt inte är så läskig som alla säger, utan mer av en mycket bra film. Den blåa färgnyansen som finns i hela filmen fungerar mycket bra och än en gång visar japan att man kan göra bra skräckfilmer. Samma sak gäller för Dark Water, som ändå är snäppet sämre än Ringu. Dawn of the dead (2004) En av 2004s bästa och mest otippade filmer från min sida. Mycket bra remake, som slår originalet med hästlängder när det gäller att vara läskig. Originalet var iofs mer en komedi, men ändå... Att man har infört att zombies springer medför flera hoppa till-scener och allt som allt en grym film med sköna inledningsscener. När hon sitter i bilen och det ser ut som ett tv-spel är en scen som fastnar i hjärnan. Skräck och Rysare är inte riktigt min favoritgenre, men det är kul att titta på såna filmer då och då. Ganska många överraskar positivt, även om det finns många bottennapp inom genren. Underhållande, men ganska ojämn genre. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 6 December, 2004 Moderator Report Share Skriven 6 December, 2004 Välkommen till forumet Hasis. Kul att få ombord en skräckfantast! Är nog inte så insatt i skäckgenren, så mina tips är nog föga överraskande. Gillar hela Evil Dead-serien, även om Army of Darkness glider från genren något. Kan inte hellar låta bli att älska Braindead på grund av sin oemotståndeliga humor och kärlek till filmskapandet. Om Alien klassas som skräck (många vill nog ha den till scifi) så är det en klar favorit. The Shining (Kubriks) är lysande, gillar också den nya versionen av The Texas Chainsaw massacre (har dock inte sett orginalet) och, så klart, Hitchocks Psycho. Annars är det tunt med bra ny skräck. Jeepers Creepers började bra, men blev till ingenting mot slutet, likaså Wrong Turn. Får se vad du har att säga om Jeepers när du sett den klart! Jaha... nu har Greenleaf lagt in sina favoriter, så jag passar på att kommentera dem nu. Har själv inte sett japanska orginalet Rungu, men jag gillade remaken The Ring väldigt mycket. The Others får jag hålla med om att det är en helt OK film, men mest biter jag mig i tummen för att jag glömde nämna Dawn of the dead (syftar på remaken). Det är faktiskt en riktigt bra film, som jag hade glömt bort att jag ville ha, men som jag tror att jag måste börja känna att jag måste skaffa igen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Off The Ground Skriven 6 December, 2004 Report Share Skriven 6 December, 2004 Jag får väl också säga välkommen. Jag är inte så mycket för skräck, men några favoriter är: The Shining En klassiker och den är faktiskt hyfsat läskig fortfarande. Jag själv visste för mycket om handlingen innan jag såg den, så hyperläskigt var det aldrig. Jack Nicholson är givetvis lysande och alldeles perfekt i rollen. 4/5 Halloween Jag gillar skräckisar som inte bara bygger på splatter och ruttna monster (Läs Evil Dead, undantaget sista delen) så då passar den här bra. Michael Myers är en mördare utan övernaturliga krafter (nästan iaf..) och dessutom lite mystisk på det viset att man inte får veta så mycket om honom. Tvåan ligger på min ska-se-lista. 4/5 Exorcisten Den håller också fortfarande. Just grejen att det är ett barn som blivit besatt tror jag bidrar mycket till att det är ganska läskigt. Gillar den, fast jag tänker inte se uppföljarna som sägs vara så mycket sämre. 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 6 December, 2004 Report Share Skriven 6 December, 2004 Välkommen! Många bra filmer har redan nämnts. Allow me to comment: Psycho grymt bra och en av Hitchcocks bästa! Kanske inte så skrämmande längre men fortfarande väldigt bra The others vad nu än Kokosmannen (Manetheren) säger så är detta en bra film som är både spännande och tvistad. Snyggt gjorde dessutom Ringu jag såg remaken The ring först och tycker nog den är bättre. Men den första är fortfarande bra Dawn of the dead Håller med. Denna remake på Romeros klassiker med samma namn har verkligen lyckats. Actionfylld, skrämmande och bra. Inget mästerverk men oerhört sevärd Både Jeepers Creepers och Wrong turn gillar jag av någon anledning. Den förstnämnda känns så där härligt humorladdad och även om man inte tar något på allvar blir det ganska bra och underhållande. Ingen av dem är mer än treor men ändå...de är lite småskoj. Jag gillar även av någon anledning JC 2 Evil Deadserien och Bruce Campbell får man bara inte missa. Killen är asgrym och även om jag inte gillar ettan så mycket så tycker jag tvåan och framför allt trean är riktigt bra! Army of darkness forever! Braindead och Bad taste är väl knappast skräckfilmer men oerhört bra i genren splatter. Askul och komiskt rakt igenom. Iallafall den förstnämnda är grym! Peter Jacksons tidiga alster är mysiga The Texas Chainsaw massacre och då menar jag GIVETVIS originalet. Remaken är snyggt gjord och sevärd men inte i närheten av "the real deal". Originalet är INTE så blodig som man kan tro även om den är brutal. Störtskön film. The shining En av mina personliga favoriter. Inte så läskig (utom de där hemska tvillingarna "come and play with us...forever and ever" brrr...)men otroligt snygg och bra. Det enda som inte är perfekt är helikopterscenen i början....SUCK!!! Halloweenserien består av 8 delar....alla är långt i från sevärda men som helhet är Michael Myers en gigant...mmm Jamie Lee i mitt hjärta. En favorit Nightmare on Elmstreet jag fattar inte att ingen nämnt den här fabulösa serien! Robert Englund som Freddy Krueger i 7 filmer (exklusive Freddy vs Jason) är sanslöst underhållande. Speciellt nr ett och tre är sevärda....älskvärt Fredagen den 13 egentligen mitt hatobjekt. Efter att ha sett 10 filmer med den fule missfosterungen i hockeymask blev man ganska trött...men ser man förbi det monotona mördandet så blir det ganska underhållande ibland. Den onda dockan har sett fyra av fem och även om det blir mer och mer komedi så är onda dockan från början ganska skrämmande. Den första filmen är verkligen grym och bra på riktigt medan de andra mest är bra för att de handlar om chucky. Kolla in den onda dockan eller Childsplay som den heter på engelska Romerotrilogin där klassikerna Night of the living dead och Dawn of the dead (originalet) finns med, trean heter Day of the dead men är inte lika bra. Zombies är lite av min favoritgrej Return of the living deadtrilogin också egentligen mer humor än skräck/rysare men zombies som väller upp ur sina gravar kan vara smått skrämmande ibland. Första filmen i den här serien är inget annat än supercool. Jaja nu orkar jag inte mer Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zephiennia Skriven 7 December, 2004 Report Share Skriven 7 December, 2004 Välkommen välkommen! Alltid trevligt med nya tillskott, annars är det bara samma folk hela tiden... Och tråden gällde skräckfilm... Jag tittar inte på skräck/rysare. Har lite för livlig fantasi för att må bra av det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul W Skriven 7 December, 2004 Report Share Skriven 7 December, 2004 Märkligt att något inte har nämnt Ju On. Jag håller nog faktiskt Ju On högre än Ringu (det där kan nog föresten svänga tillbaka när som helst). En mycket otäck film. Rekomenderas varmt. När jag skriver Ju On tänker jag på Ju On - The Grudge. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 7 December, 2004 Report Share Skriven 7 December, 2004 Märkligt att något inte har nämnt Ju On. Jag håller nog faktiskt Ju On högre än Ringu (det där kan nog föresten svänga tillbaka när som helst). En mycket otäck film. Rekomenderas varmt. När jag skriver Ju On tänker jag på Ju On - The Grudge. Du menar den japanska biofilmen eller? Det finns ju två tvfilmer och två biofilmer (som jag har fattat det) som heter Ju-on. Sedan kommer ju den amerikanska remaken med Sarah Michelle gellar. Jag har sett den första tvfilmen som är tattigt gjord men väldigt skrämmande (jag har faktiskt vissa men efter den!) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Street Skriven 7 December, 2004 Report Share Skriven 7 December, 2004 De skräckisar jag sett då! Gillar ej skräckfilmer, har knappt sett några och vill ej det heller..Blir mkt rädd! Kommer ej att säga så mkt, p.g.a av att det var längesen man såg dem plus att jag hatar skräckfilmer.. Dawn Of Dead(2004) - Gillar verkligen denna skräck/thriller, väldigt bra i alla anseenden..bra att zombierna springer istället för att kasa sig fram! Shaun Of The Dead - skräck/komedi ju..Gillar denna, väldigt roligt efter en seg början..Bra skådespel,härlig musik och bra slut. Alien - väldigt bra och intressant film..Coolt filmmonster,mycket spännande nästan hela filmen..Man tackar för dess uppföljare som den fick.. Filmen är ju inte mkt skrämmande men det gör ju mig ingenting. Evil Dead - har bara sett första filmen(tror jag), lite rolig humor ibland men resten är skit.. The shining - har sett denna, men kommer ej ihåg om jag tycker om den.. Fredagen den 13 - har bara sett del 8, tycker det är skit..Bara en gubbe som går runt och dödar lite, inget som intressant.. Halloweenserien - har sett 2 delar, 5:an och en till.. Jeepers Creepers - blev väldigt rädd i denna film, läskigt odjur.. Usäckta för de få och dåliga kommentarena! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul W Skriven 8 December, 2004 Report Share Skriven 8 December, 2004 Du menar den japanska biofilmen eller? Det finns ju två tvfilmer och två biofilmer (som jag har fattat det) som heter Ju-on. Sedan kommer ju den amerikanska remaken med Sarah Michelle gellar. Jag har sett den första tvfilmen som är tattigt gjord men väldigt skrämmande (jag har faktiskt vissa men efter den!) Finns bara en film med namnet Ju On - The Grudge (imdb) och ja det är en japansk biofilm. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 8 December, 2004 Report Share Skriven 8 December, 2004 wow. hur lyckas ni. det är så coolt när ni lyckas skriva nästan identiska inlägg. Målös det är vad jag gör. Jag tar och är lite ful i munnen och nämner några ni inte nämnt än som t.ex Candyman och Dark Water, Och förövrigt så är det 'Ju On: The Grudge' om vi ska vara exakta i kanten som ja är baserad på en tvfilm, Ju On. Som för er ännu mera icke förstående heter 'förbannelsen' på svenska biografer nu. Jag har inte sett någo av dom men min brödrar i smak säger att tv-filmen som kom först är den bästa, vi får se. The Eye är en rätt häftig skräckis annars. Dvs den kinesisk/thailändska. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 8 December, 2004 Report Share Skriven 8 December, 2004 Jo jag vet att biofilmen heter Ju-on: The Grudge (förbannelsen) medan tvfilmen heter bara ju-on. Men jag visste ju inte vad han menade... Candyman är en personlig favorit som jag verkligen älskade när jag såg de för några månader sedan...GRYM Dark water är en av de mest läskiga filmer jag sett Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slartibartfast Skriven 8 December, 2004 Report Share Skriven 8 December, 2004 Ett måste tycker jag är The Cube, såg den på Stockholms Filmfestival för några år sedan, men vet att den finns att hyra. Strunta dock i 2:an, den är bara fånig. Sedan såg jag The Haunting (originalet, allstå - remaken suger) när jag var runt 13 och tyckte det var det läskigaste jag hade sett då. Såg om den nu, c:a 20 år senare. Den var fortfarande bra. Ska tydligen vara en av Stephen Kings favvofilmer, om det är något att gå på. Och, förresten; såg 28 dagar senare i går. Helt OK som zombiefilm betraktat. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Lime Skriven 8 December, 2004 Report Share Skriven 8 December, 2004 Varför kolla på skräck när man kan kolla på gore? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Off The Ground Skriven 8 December, 2004 Report Share Skriven 8 December, 2004 Varför kolla på skräck när man kan kolla på gore? Kanske för att skräck är mycket roligare än gore. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.