Jump to content

Oscarsgalan 2005


Pumbaa

Rekommenderade inlägg

Jag hade också smärre distansproblem sist, nu är tv och laptop i samma rum så det ska förhoppningsvis flyta på bra.

 

En svensk verkar ha hyfsade chanser att Oscarnomineras i år och han heter Nathan Larson. Anledningen till det är hans hyllade musik till Todd Solondz Palindromes. Ni som såg filmen på Stockholm Filmfestival minns säkert också Nina Perssons (Cardigans) sång i samma film. Om Så som i himmelen inte nomineras så finns det alltså chans till svenska toner (kul va...) ändå.

 

Golden Globe-vinnarna har utsetts och det brukar vara en fingervisning om hur det kan tänkas gå i Oscargalan. The Aviator blev galans största vinnare, bland annat för bästa film i dramakategorin och bästa huvudroll i drama, Leo.

 

Regipriset gick dock till Clintan för Million Dollar Hotel. Hilary Swank vann pris för bästa kvinnliga huvudroll i nämnda film.

 

Jamie Foxx vann inte helt oväntat i kategorin bästa manliga huvudroll i komedi eller musikal för sin tolkning av Ray Charles i biopicen Ray. Jamie Foxx och Leo DiCaprio lär vara huvudkandidaterna om Oscarn. Johnny Depp är fantastisk i Finding Neverland liksom Javier Bardem i Gråta med ett leende och båda verkar kunna knipa en nominering. Kanske Paul Giamatti (Sideways) blir den femte.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar
....Johnny Depp är fantastisk i Finding Neverland....

 

Har du sett den nu!? Hur många B ger du den? Jag längtar till den väldigt mycket och hoppas verkligen på att den blir så bra som många verkar tycka hittills.

 

Blev lite förvånad över att The aviator vann så många priser. Har sett trailern och det verkar inte vara särskilt bra, men iofs kan man inte bedöma det utifrån en enda trailer. Aja, det kanske blir att se den, även om jag fortfarande väntar på en ny maffiafilm av Scorsese.

Link to comment
Share on other sites

Christian Bale tycker jag också gjorde en fantastisk insats i The Machinist, men tyvärr verkar det inte snackas så mycket om honom i spekulationerna inför galan.

 

Oscarwatch har följande lista på skådisar som man tror har chans till en nominering. Rangordnade efter störst nomineringschans:

 

Best Actor:

Jamie Foxx, Ray++*

Leonardo DiCaprio, The Aviator+**

Don Cheadle, Hotel Rwanda***

Javier Bardem, The Sea Inside**

Johnny Depp, Finding Neverland***

Paul Giamatti, Sideways***

Liam Neeson, Kinsey**

Clint Eastwood, Million Dollar Baby

Kevin Bacon, The Woodsman

Kevin Spacey, Beyond the Sea*

Jeff Bridges, Door in the Floor

Sean Penn, The Assassination of Richard Nixon

Jim Carrey, Eternal Sunshine...*

Gael Garcia Bernal, The Motorcycle Diaries

Tom Cruise, Collateral

 

Ganska många av dessa filmer har inte nått Sverige än, så det är lite svårt att ha någon bestämd åsikt än. The Sea Inside är alltså det spanska dramat av Alejandro Amenábar (The Others) som på svenska heter Gråta med ett leende.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag antar att Oscarn står mellan Leonardo DiCaprio, Jamie Foxx och Johnny Depp även om jag tycker att Tom Cruise förtjänar att bli nominerad då han var riktigt bra i Collateral. Jaja, har ju inte sett de tre filmerna där huvudkandidaterna är med, så jag kan inte säga så mycket. Men jag hoppas som sagt på Christian Bale som inte kommer få en nominering, som du skrev. Får väl hoppas på att han blir mer känd i och med Batman Begins så att han får vara med i större filmer i framtiden.

 

EDIT: Han ska iofs vara med i Terence Mallick film The New World som kan bli något. Men jag tror inte han har huvudrollen där.

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

Senaste åren har det varit SVT som visat Oscarsgalan och jag hoppas att de fortsätter så att man slipper reklamavbrott och annat skräp. Tycker iofs inte programledarna brukar vara de bästa under Oscarsgalan, men man kan inte få allt.

Ja, lyckligtvis är det SVT som sänder, annars hade jag kanske inte tittat. Jag har för mig att Fredrik Sahlin var med och kommenterade nån gång, eller så är det bara önsketänkande från min sida. Han är hur som helst min favorit och om inte han kan vara med så hoppas jag på Orvar eller Sara Wennerblom, faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Göran Everdahl brukar sitta i studion som expert. Om jag minns rätt så satt Göran med Fredrik Sahlin för tre år sen, med Orvar Säfström för två år sen och sist var Göran Everdahl själv med hallåan vad han nu heter...

Okej, nu när jag tänker efter så var det en ganska irriterande kvinna med i studion förra året som inte så särskilt mycket vettigt. Men men, så länge det går på SVT har jag inte hjärta att klaga för mycket.

Link to comment
Share on other sites

nu råkar ju bale va min stora favorit och jag tippar honom som storstjärna i framtiden. innan maskinisten har han inte varit med i några större filmer, eller direkt bra heller för den delen. det är bara han som har varit bra i filmerna.

 

hoppas nu att med hjälp av batrollen att han nu får lite strålkastare på sig, så att äntligen någon börjar snacka om honom.

jag fattar inte varför ingen får upp ögonen för denna stora skådespelare.

Om inte Christian Bale blir nominerad är det en skam. Han har redan gått miste om en Oscar (American Psycho) och då The Machinist inte är en stor film, lär han bli bortglömd, trots att han definitivt gjort en av de tre bästa rollprestationerna i år, om inte den allra bästa.
Link to comment
Share on other sites

Alla har ögonen på Bale kan jag tänka mig, det är nog snarare bara så att han är en sådan som har taktiken att vara svåråtkomlig och inte ta vad som helst på långa vägar.

En farlig taktik som kan löna sig. Inte för att folk som han någonsin blir panka men hey ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...