Jump to content

Stanley Kubrick Dåre eller Geni?


Guest Gäst_Fredrik

Rekommenderade inlägg

  • Svar 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har bara sett en Kubrick-film, nämligen Eyes wide shut, vilken jag brukar beskriva som "ett tre timmar långt dåligt Arkiv X-avsnitt, med den skillnaden att dåliga Arkiv X-avsnitt tack och lov tar slut efter 45 minuter".

Jag har bara sett filmen en gång och då tyckte jag att den var så dålig. Vad jag minns så hade jag gärna velat haft lite mer utav den där spänningen som var ganska påtaglig under dessa skumma möten dom hade i den där salen.

 

Men jag får väl genomlida filmen en gång till för att se om jag missade något.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara sett en Kubrick-film, nämligen Eyes wide shut, vilken jag brukar beskriva som "ett tre timmar långt dåligt Arkiv X-avsnitt, med den skillnaden att dåliga Arkiv X-avsnitt tack och lov tar slut efter 45 minuter".

Jag har bara sett filmen en gång och då tyckte jag att den var så dålig. Vad jag minns så hade jag gärna velat haft lite mer utav den där spänningen som var ganska påtaglig under dessa skumma möten dom hade i den där salen.

 

Men jag får väl genomlida filmen en gång till för att se om jag missade något.

Tempelscenen? Med den härliga musiken av Jocelyn Pook ("Masked Ball" - faktiskt inte skriven för filmen, utan ett omarbetat äldre stycke från 1997)? Suverän, men också det enda jag uppskattade i filmen.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att Eyes Wide Shut var rätt seg första gången jag såg den och tyckte bara att den var sådär. Men sedan såg jag om den och då tyckte jag mycket om den. Jag tycker att både Tom Cruise och Nicole Kidman gör utmäkta roller, att musiken är riktigt bra, och att storyn och temat är intressant.

Link to comment
Share on other sites

Dr Strangelove Underbar klassiker som antagligen kommer höjas så småningom +4/5

 

A Clockwork Orange Min Favoritkubrick, kontroversiell, ursnygg och riktigt riktigt bra 5/5

 

The Shining Underbar skräckfilm som lätt är den bästa kingfilmatiseringen, Grym Nicholson i huvudroll +4/5

 

Full Metal Jacket Bootcampen är filmhistoria och helt suveränt. Det som sänker filmen är resten när de är ute i fält 4/5

 

The Killing Bra och välgjord heistfilm som tydligen inspirerat bla Tarantino

-4/5

 

2001 - A Space Odysee Okej dne är långdragen men fruktansvärt vacker och välgjord. Datorn HAL är bara underbar -4/5

Eyes Wide shut Underlig film som jag aldrig förstod mig på...dock får den en trea för mystiken 3/5

 

Har sett alldeles för lite kubrick och har de resterande hemma, har dock aldrig blivit av att jag sett dem!! Ska se Barry Lyndon och paths of glory med det snaraste

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
The Shining (Läbbig och stämningsfull med en utmärkt Nicholson. Coolt filmad)  4/5

De bästa scenerna som Kubrick, förutom hela Barry Lyndon har gjort måste vara i The Shining när pojken åker runt med trehjulingen i huset. Det är så snyggt.

För övrigt så är The Shining min favoritkubrick tillsammans med A clockwork orange.

 

Jag såg en kvart i början på Lolita innan min digitalbox gick sönder. Måste säga att Peter Sellers var riktigt bra i den, som vanligt. Måste se hela filmen, men den har inte fått otroligt bra betyg.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Jag såg en kvart i början på Lolita innan min digitalbox gick sönder. Måste säga att Peter Sellers var riktigt bra i den, som vanligt. Måste se hela filmen, men den har inte fått otroligt bra betyg.

Ja, han är alltid bra. Men tyvärr är han inte med så mycket i filmen. Hade han varit i huvudrollen eller iaf delat den, hade nog filmen blivit mer sevärd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eyes wide shut ska man ha sett, inte minst för mystiken. Kanske inte Kubricks bästa, men definitivt sevärd. Vet inte varför alla kritiker är så insnöade på att kärleken mellan Cruise och Kidman "inte ser äkta ut". Det ska den ju för f-n inte heller! Filmen handlar ju till stor del om otrohet och att de ifrågasätter sina känslor för varandra.

 

Vissa läser för mycket skvallerpress och väger in skådespelarnas dåvarande förhållande för mycket i vad de ser på duken. Bah.

 

Sen finns ju Marie Richardson med i en biroll också (Marion).

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...