Jump to content

Akiras slut


Skoen

Rekommenderade inlägg

Antar att det är många mer än jag som har sett denna underbara film. MEN... däremot har jag lite svårt att greppa slutet, eller rättaresagt vad hela filmen egentligen handlar om. Med det menar jag vad Akira är, vad som händer met Tetsuo, Kaneda och resten av gänget som överlever, hur och varför sker detta och ja,, det är väll egentligen vad hela filmen handlar om. Någon som har sin egna lilla teori eller vet vad som händer?

 

en liten sak jag också undrar över är vad som egentligen händer när tetsuo exploderar i slutet bara för att sedan bli en röd liten boll i universom och säger "I am Tetsuo". vad jag har lyckats lista ut efter att ha sett filmen 2 ggr är att han blir ett nytt universum ( med andra ord så är explosionen Big Bang) och även att han blir Gud, eller rättaresagt en ny gud:P Någon som kommit fram till samma slutsats som mig?

Ändrad av Skoen
Link to comment
Share on other sites

Det var aplänge sedan jag såg Akira som för övrigt var min inkörsport i animevärlden på allvar. Jag gillar den skarpt men minns inte riktigt vad som hände men det du säger kan säkert stämma. Jag har för mig att jag inte riktigt greppade den förra gången jag såg filmen. Men jag ska se om en inom kort, den här gången utan amerikansk dubb (som förvisso var bra men men)

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara sett den en gång, då med amerikanska röster. Fattade inte ett skit av filmen. Var det bara pretentiös dynga alltihopa eller kan någon förklara den för mig? Hela filmen alltså, inte bara slutet.

 

kan säga att det inte bara är pretentiös dynga! men filmen som "bara" är 2 timmar lång är baserad på mangan Akira som i sig består av 6 delar där varje del är lika tjock som en telefonkatalog. Ganska svårt att få med allt under denna korta tidsrymd.

 

Har inte greppat allt än, men håller på att kolla rundor på Imdb:s forum just nu.

Mycket prat om Buddhism, Gud, Universum, Big Bang, människans evolution, att Matrix är en sunkig Akira rip off med mere.

 

Filmen har som sagt ett rykte om sig att ha en av dom djupaste handlingarna någonsin men som samtidigt inte bara är överpretentiös och "bullshitig" som enligt mig Matrix är.

 

Återkommer iaf när jag vet mer, någon annan som vågar sig på någon gissning eller ligger inne med nått svar?

Link to comment
Share on other sites

Det var aplänge sedan jag såg Akira som för övrigt var min inkörsport i animevärlden på allvar. Jag gillar den skarpt men minns inte riktigt vad som hände men det du säger kan säkert stämma. Jag har för mig att jag inte riktigt greppade den förra gången jag såg filmen. Men jag ska se om en inom kort, den här gången utan amerikansk dubb (som förvisso var bra men men)

 

Det var det iofs inte för mig men för VÄLDIGT många så var Akira inkörsporten i animevärlden.

Filmen är svårgreppad men underbar =) har beställt ultimate collection nu så man får se den med japanska röster för första gången.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Att AKIRA är en svårgreppad film kan jag hålla med om, och efter att ha sett den tre gånger så verkar allt ha fallit på plats.

 

Det som framgår tydligt i filmen är att Tetsuo krockar med en av ungarna och blir sedan omhändertagen av militären som börjar experimentera med honom. Tetsuo blir sakta men säkert överstark för att sedan inte kunna kontrollera det när han rymt, vilket resulterar i att Tetsuo försvinner (dör?). Nedan följer mina teorier:

 

Akira var förmodligen det första barnet som militären lyckades få fram övermänskliga krafter ur. Eller så var han helt enkelt mycket starkare än dem andra tre. Dessa krafter fördes senare över till de tre andra barnen (de som numera är gröna och rynkiga). Varför dem ser ut som dem gör är på grund av alla mediciner dem fått dagligen för att kunna kontrollera sina krafter. Med Akira, av någon anledning, lyckas dock inte detta, och hela Tokyo utplånas.

 

Tetsuo krockar som sagt med en av ungarna och då får han förmodligen i sig blod eller något från ungen, så att Tetsuo också blir 'smittad'. Detta ska kontrolleras av militären, men professorn ser Tetsuos potential till att bli övermäktig, så han blir nyfiken och låter Tetsuo utveckla sina krafter.

 

Tetsuo flyr och efter många om och men är hans krafter okontrollerbara (när han börjar förvandlas till den där blobben). Professorn ser på den där saken som avger Tetsuos styrka att den indikerar en kraft så stor som universums födelse - eller ett nytt Big Bang, välj själv. Hur överlever då Kaneda och resten? Jo, genom att de tre ungarna stoppar honom. Dem har samma kraft som Tetsuo, som dem på nåt vänster utnyttjar för att stoppa honom. Dem offrar sig själva för att rädda världen, eller rättare sagt hela universum.

 

Att Tetsuo i slutet presenterar sig själv tolkar jag som att han fick frid till slut - han blev stoppad, och dog. Hans röst låter väldigt avslappnad och lättad.

 

Det var nog allt. Första inlägget, förresten. ^__^

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...