Jump to content

Oscarsgalan 2010


Plox

Rekommenderade inlägg

Här har man inte satt sin fot på väldigt, väldigt länge. Nåväl, lite mognare har man blivit och kanske hittar tillbaka. Det har jag visserligen sagt ett par gånger innan.

 

Jag har fullt upp med att se filmerna som är nominerade till en Oscar i år och har i alla fall hunnit med att se alla filmer i kategorin Bästa Film. Nu står Bästa Dokumentär på tur där jag ser fram emot The Cove. I förhandssnacket har den ju också setts som klar favorit.

 

Här är mina resonemang om de nominerade filmerna i Bästa Film.

 

AVATAR - Visst är det en mäktig filmupplevelse, speciellt i 3D, men bästa film är den knappast. Dock kan väl effekter och kassakor förblinda juryn (Sagan om...) så man ska aldrig säga aldrig.

THE BLIND SIDE - Det är märkligt med Sandra Bullock, ibland är hon en dussinskådespelerska bland många andra, men ibland märker man att hon faktiskt är en oslipad diamant som i rätt regissörs händer kan skina klar. The Blind Side är en fantastisk skildring av verkligheten.

DISTRICT 9 - Science Fiction har aldrig varit min kopp med te, men District 9 tilltalar mig och kittlar en nerv jag inte ens visste att jag hade. Första gången någonsin en science fiction-film har varit nominerad tror jag, och det behöver inte alls vara sista. Detta kan vara en film, som precis som 2001: A Space Oddity, förändrar och förnyar genren åt ett mycket bra håll.

AN EDUCATION - Alfred Molina är fantastisk som fadern i filmen och Carey Mulligan lär vara en rising star, men jag tycker inte filmen håller som nominerad till den mest prestigefyllda utnämningen i branschen.

THE HURT LOCKER - Aldrig har jag blivit mer besviken på en film. Inte många lär hålla med mig, men jag tycker att den glorifierar Irakkriget. Delad förstaplats i antalet Oscarsnomineringar är den, men det verkar återigen som jag inte har samma smak som juryn.

INGLORIOUS BASTERDS - Kanske kan man bli förbannad för att Brad Pitt spelar över mer än någonsin förr men jag tycker nog ändå att det bara är charmigt. Quentin Tarantino har skrivit ett av sina bästa manus och också fått till en film som är i samma klass som hans bästa filmer. Detta kommer gå till historien.

PRECIOUS - Själva storyn och filmen tilltalar mig inte alls, men Mo'Nique är fantastisk och får min röst vad det gäller Bästa Kvinnliga Huvudroll. Men filmen kommer jag antagligen aldrig att se om.

A SERIOUS MAN - Måste en film bli nominerad bara för att det är bröderna Coen som har gjort den? Vad har hänt med dem i alla fall, de bara pumpar ur sig skräp snabbare än en snabbmatskedja.

UP - En av mina favoriter under årets gala. Den mysigaste filmen jag sett på mycket länge och Disney/Pixars bästa film sedan Lejonkungen.

UP IN THE AIR - För två år sedan var Juno min andrahandsfavorit (efter den fantastiska Atonement) men ingen av dem vann tyvärr. Kanske kan Jason Reitman ta revanch i år med denna genomfina film? George Clooney tappade min repekt med Michael Clayton men återvann den i och med Up in the Air.

 

Sammanfattningsvis är Ingorious Basterds min favorit i kategorin, tätt följd av Up, Up in the Air, The Blind Side och slutligen District 9, i den ordningen.

 

Förresten, någon som vet om man kan se alla kortfilmer någonstans på internet?

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 205
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag gör en ny lista där jag uppdaterat med samtliga filmer jag sett hittills:

 

1. Inglourious Basterds (9)

2. Coraline (8)

3. The Hurt Locker (8)

4. Avatar (7)

5. Up (7)

6. Fantastic Mr. Fox (7)

7. Up in the Air (7)

8. The Blind Side (7)

9. An Education (7)

10. District 9 (7)

11. Food Inc. (6)

12. Star Trek (6)

13. Harry Potter and the Half-Blood Prince (6)

 

För ovanlighetens skull finns det animerade filmer i toppen av min lista - hela tre stycken bland de sex bästa till och med.

 

Ingen mer än jag som tycker att Coraline borde ha haft minst en nominering för musiken i filmen, som jag tyckte var riktigt stark och stämningsfull. Dessutom var den annorlunda i sin stil, med bland annat olika språk. Kan ha varit just därför som musiken ratats. Musiken i The Hurt Locker var verkligen minimal, men det som fanns var mycket bra musik och påminde mig lite om There Will Be Blood faktiskt. Bra att den blev nominerad i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Kul att ha dig tillbaka, Pumbaa ! Håller inte med dig i alla dina åsikter om de nominerade till bästa film, men det mesta håller jag med om.

 

Håller med:

 

Avatar - Bra effekter och 3D, men inte bästa film.

District 9 - Gillar iofs sci-fi om den görs på rätt sätt, det var denna.

An Education - Tycker inte heller den håller för denna utmärkelse, men Molina var vass.

Inglourious Basterds - Visst är det en minnesvärd film och bästa från året, minus för Pitt dock.

Precious - Mo'Nique är mycket bra, dock i en biroll som mamman. Filmen når inga superhöjder.

 

Håller inte med:

 

The Blind Side - Nja, Bullock är nog Oscarsvärdig, men filmen är ganska medioker.

The Hurt Locker - Tycker inte det är årets bästa film, men bra är den. I fältet är den topp 5.

A Serious Man - Bröderna Coen gör många såna här lättsammare filmer, där emellan kommer guldklimparna.

Up - Tyckte inte det var mer än 3/5, men jag vet att jag är en av få som tycker så.

Up in the Air - Lite besviken tyvärr, och George Clooney gillade jag både här, i Michael Clayton samt Syriana.

Link to comment
Share on other sites

Kul att du är tillbaka än en gång Pumbaa. Håller helt med dig om The Cove, fantastiskt bra dokumentär som verkligen levererar både dramatik, fakta och underhållning. Gillar när dokumentärer lyckas balansera upp innehållet - så att det inte blir så enformigt. Gav den en solid 4/5 i betyg när jag såg den för någon veckan sedan.

 

Nu har jag också sett Precious och A Serious Man, ingen av dem tillhör mina favoriter direkt. Precious var förvisso ett ganska bra och starkt drama med fina skådespelarprestationer. A Serious Man var ju bara så lååååångtråkig - frågan är om jag ens kan ge den filmen en svag trea i betyg. Får se. :down:

Link to comment
Share on other sites

Jag blev först lite besviken på A Serious Man när jag såg den, men den har sakta men säkert växt sedan dess. Här finns inget uppenbart att skratta åt så att säga, utan det roliga kommer inifrån och växer långsamt fram under filmens gång.

 

Dessutom förvånas jag ännu en gång över brödernas förmåga att skriva intressanta karaktärer, även i de allra minsta rollerna.

 

Så även om den är långt ifrån brödernas främsta verk, så gillade jag den ändå. En stark trea är den allt värd.

 

Men nomineringen för bästa film är väldigt tveksam. Hade räckt för mig med enbart manusnomineringen.

Link to comment
Share on other sites

Jag var också lite ställd först efter att jag hade sett A Serious Man, men jag tror hårt på att det är en film som växer allt eftersom. Det är en film jag tänker se om och jag är säker på att den kommer att växa ju fler gånger jag ser den. Det är lite av Coenbrödernas stryka, deras filmer håller att se om flera gånger utan att tröttna på dem. Det är i alla fall så jag tycker om dem.

 

Mitt betyg stannade också på en trea, vilket jag tycker den är värd just nu.

Link to comment
Share on other sites

Tack för de varma välkomnanden ni öser på mig! :)

 

Czech: Vad jag menar med A Serious Man är att den är väldigt medioker även för att vara en av de lättsamma filmer som Coen regisserat. Jag jämförde den med O' Brother, Where Art Thou, Big Lebowski, The Ladykillers och Burn After Reading när jag såg den och blev därför ganska besviken.

Angående Up så måste man nog tycka om själva tanken med tecknad och animerad film för att uppskatta den. Segmentet där Disney/Pixar skildrar ett helt liv för två ganska ordinära människor på bara två minuter är i mina ögon ett mästerverk som, bara det, är värd en Oscar.

 

Var förresten inne och kikade lite på din blogg, och håller med dig i många av filmerna som du tycker skulle vara nominerad till Bästa Film. Har tyvärr inte hunnit se Un Prophéte än men ser fram emot den väldigt mycket. Finns den på DVD i Sverige än eller måste man kunna franska för att se den?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Nit89ram: Lutar åt ditt håll vad gäller A Serious Man som jag inte tycker är deras främsta verk, men har trots allt något av intresse som gör att det kan slå till när som helst. Och precis som du säger är det de många starka karaktärerna, i minsta biroll, som gör det sevärt.

 

Pumbaa: Nu har jag inte sett alla bröderna Coen komedierna du räknar upp där, men denna är inte lika mycket "over-the-top" som de är och det tilltalar mig faktiskt mer. Har svårt för deras humor när det inte är en mörk (och allvarlig) film.

 

Jag uppskattar Pixars filmer i vanliga fall, och jag säger inte att Up är dålig, men den tilltalar mig inte lika mycket som flera av deras andra filmer helt enkelt.

 

Det är synd att Un prophète inte blir tillgänglig förrän efter Oscarsgalan här i Sverige. Precis som Plox skriver så har den biopremiär 19:e mars, så DVD lär bli i slutet av 2010 alternativt början av 2011...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Vad tycker ni som ogillade Burn After Reading om A Serious Man, och tvärtom? Alltså, om ni jämför dessa Coens senaste två verk, vilken gick hem mest hos er?

Jag tyckte iofs både var ganska jämnbra. Burn After Reading var ju lite mer lättsam och med mer humor, medan A Serious Man var lite seriösare och hade något märkt i luften. Gav båda +3/5 iaf.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...