Jump to content

VM 2010

Tjalan

Rekommenderade inlägg

• Filmstar

Tjalan, skulle givetvis stå Spanien och Chile (och inte Brasilien då de var i den andra gruppen) som var mest spelsugna i gruppen. Men Brasilien har gjort vad de ska, det stämmer. Dock tände de till ordentligt mot Elfenbenskusten och det tror jag de gör nu också när det gäller.

• Svar 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ah, ok. Tycker ärligt talat inte att Spanien bjudit upp ordentligt än heller. De har den där cyniska storlagsmentaliteten och de vinner matcher för att de vet exakt vad de måste göra för att vinna. Men visst tar man hellre dem än Schweiz.

• Filmstar

Äntligen dags för åttondelsfinaler ! VM började ordentligt redan i tredje omgången, men nu är det verkligen vinna eller försvinna och det leder alltid det spänning, speciellt om man håller på ett lag mer än det andra. Har sagt det förr, säger det igen, samtliga åttondelsfinaler ser mycket lovande ut.

• Filmstar

Jag tippade åttondelsfinalerna på följande vis:

Uruguay-Sydkorea 2-0

USA-Ghana 1-1 (USA vidare)

Argentina-Mexiko 2-1

Tyskland-England 1-1 (Tyskland vidare)

Holland-Slovakien 3-1

Brasilien-Chile 2-1

Paraguay-Japan 1-2

Spanien-Portugal 1-0

Och så här ser min elva ut efter gruppspelet (notera att jag valt att endast ta ut spelare från lag som gått vidare):

Målvakt:

Julio Cesar (Brasilien)

Försvar:

Maicon (Brasilien)

Lucio (Brasilien)

Diego Lugano (Uruguay)

Philipp Lahm (Tyskland)

Mittfält:

Alexis Sanchez (Chile)

Mark van Bommel (Holland)

Mesut Özil (Tyskland)

Keisuke Honda (Japan)

Anfall:

Diego Forlan (Uruguay)

David Villa (Spanien)

• Filmstar

Uruguay-Sydkorea 2-1

Uruguay började klart bäst och ledde välförtjänt efter första halvlek. Forlan låg återigen bakom målet och Suarez, måltjuv som han är, dyker upp som gubben i lådan på 1-0. Noterbart att Uruguay skulle haft en straff i slutet av första då ett skott helt klart tar på en koreansk försvarare som håller ut armarna. I andra backar Uruguay ner helt ofattbart långt ner och Sydkorea pressar imponerande mycket. Vid det välförtjänta 1-1 målet kommer målvakten Muslera ut på mellanhand istället för att antingen stå kvar på mållinjen eller gå på fullt ut och försöka boxa bollen. Efter målet flyttar Uruguay upp spelet igen och avgör via ett snyggt mål av Suarez som verkligen kommit in i turneringen. Hade Uruguay spelat sitt spel under hela andra halvlek hade de inte behövt släppa in ett mål. Men all heder till Sydkorea som bjöd upp till kamp och det var nog en av de "snabbaste" matcherna under VM då det hela tiden var något lag som gick framåt och inte bara hade spel i sidled som många andra (främst europeiska) lag haft. En klart rolig start på åttondelsfinalerna, precis som förutspått.

• Filmstar

USA-Ghana 2-1 (efter övertid, 1-1 full tid)

Ghana var det bättre laget i första halvlek och det tog ett tag innan amerikanarna kom igång, precis som vanligt. USA hade en farlig chans att kvittera i första, men ett svagt avslut ledde till enkel räddning av Kingson. I andra kom USA igång bättre och kvitteringen kom både logiskt och välförtjänt. Efter det var det väl ganska jämnt och det oavgjorda resultatet efter 90 minuter kändes klart rättvist. I förlängningen trodde jag USA skulle pumpa på och dra det längsta strået alternativt att det skulle gå till straffar. Men en fin individuell prestation av Gyan avgör detta då amerikanarna aldrig kändes riktigt farliga efter det. Hejade på USA, men Ghana förtjänar detta och det är kul att det mer spelande laget fick vinna denna kväll. I slutändan gjorde Ghana två spelmål medan USA gjorde sitt på straff (även om det var solklar sådan).

Värt att poängtera är att både mittbacken Jonathan Mensah och duktige ytterforwarden Andre Ayew är avstängda mot Uruguay i kvartsfinalen. Både känns som tunga avbräck, speciellt Ayew som varit bra i hela VM framåt och är skicklig en mot en.

För jävla fint att Black Stars tar hem det. Frustrerande dock att somna igen under en match. Är nog tredje gången det här VM:et som jag sover bort en liten bit av det. Mår riktigt dåligt av det, och kommer att ångra mig livet ut om jag inte börjar skärpa mig.

På sätt och vis är det bra att Boateng är utmobbad av deras efterblivna serb på bänken, så jag slapp missa honom spela. In med Boa för i helvete!

Tyskland-England och Argentina-Mexiko kan bli två riktigt härliga matcher.

• Moderator

Ja, Ghana förtjänade att gå vidare, men hade USA vänt hade det inte varit direkt orättvist. Gillar verkligen USAs anfallsspel, det raka spelet genom försvaret är rolig att se. Synd att deras defensiv inte höll samma klass. Blir lite imponerad av Dempseys kämpaglöd, det syntes på honom hur frustrerad han var över att Ghana sänkte tempot mot slutet av övertiden. Dock tyckte jag han låg lite länge kvar på marken efter många situationer, kändes som en del överspel.

Ska bli intressant att se hur långt Ghana kan gå nu.

Som jag sagt tidigare är jag lite kluven inför mötet England - Tyskland. Gillar inte direkt nåt av lagen, men sett till denna turnering är det väl Tyskland som visat bäst spel, av de matcher jag sett.

Men det som är fördelen med att två lag jag ogiller spelar mot varandra är att jag enklare kan lämna mina fördomar åt sidan och bara försöka se vilket lag som spelar bäst. Även om det svider så kommer jag hålla på England om det visar sig spela bättre än Tyskland.

Hoppas inte machen går till straffar bara, hur mycket jag än ogillar England så förtjänar de inte att förlora på straffar igen. :)

Tyvärr blir nog inte det här någon väspelad match, tror båda lagen kommer spela defensivt. Ett snabbt mål till nåt av lagen vore nog bäst för matchen. Det lag som vågar vara mest offensivt kommer vinna, tror inte man kan hoppas på att avgöra på någon fast situation eller på kontring.

För jävla fint att Black Stars tar hem det. Frustrerande dock att somna igen under en match. Är nog tredje gången det här VM:et som jag sover bort en liten bit av det. Mår riktigt dåligt av det, och kommer att ångra mig livet ut om jag inte börjar skärpa mig.

Jag somnade under Portugal-Nordkorea när det stod 1-0. När jag sedan vaknade upp stod det 6-0 - då kändes det lite snopet...

England-Tyskland blev ju världens match och det är så satans synd att den satans domaren inte dömde mål för England - då hade matchen varit annorlunda än 4-1 som det står just nu... :( Men en bra fotbollsmatch - antagligen den bästa hittills i VM!

Tyskland - England: Vilken första halvlek! Lätt vm's bästa. Synd bara att domarna ska få förstöra, för ärligt talat så tror jag matchen skulle sett väldigt annorlunda ut om bollen hade dömts inne.

Mexico - Argentina ikväll! Känns som om Mexico in ska ha något att sätta emot men man vet ju aldrig. Tror som sagt på en 2-1 seger för Messi och co.

• Filmstar

Tyskland-England 4-1

Ja, vem hade trott att det skulle bli en så öppen och sevärd match ? Sevärd kanske, men mer kamp än skönspel trodde jag på iaf. Givetvis oerhört tråkigt med domarmissen på Lampards mål, men i ärlighetens namn förtjänade inte England att kvittera och det var otroligt skönt att se tyskarna spela ut så fint och gå vidare. England gör för många misstag, de spelar inte som ett lag, även om de gör en av sina bättre matcher i VM:et (iaf offensivt, för defensivt var det mycket svagt). Tyskland har dock mycket bättre spel och det är de fina kombinationerna som avgör. Thomas Müller har jag sett ganska mycket av under säsongen med Bayern München och det är en sån spelare som inte är superbra på något egentligen, men inte heller dålig på något. En mycket bra lagspelare och löper hela tiden. Han har inte världens bästa skott (tycker han missar många klara chanser), men när det väl gäller sätter han dem eftersom han är på rätt plats (mycket pga sina löpningar).

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...