Moderator Manetheren Skriven 27 Juni, 2010 Moderator Report Share Skriven 27 Juni, 2010 Ja, sett över hela matchen var Tyskland det bästa laget, helt klart. Lite tack vare att England började så nervöst och slarvade så väldigt i försvaret. Tyskarna spelade som ett lag rakt igenom hela matchen och var bättre både fysiskt och tekniskt. Personligen trodde jag inte England skulle resa sig efter 2-0, men jag blev rätt imponerad över deras vilja, och det var väldigt synd att inte Lampards mål godkändes, det hade kunnat bli betydligt mer match då. Istället tvingades England fortsätta gå framåt och då öppnade det sig rejält bakåt, vilket Tyskland inte var sena att utnyttja. Det visar sig än en gång att England inte är bättre än så här. Trots att de periodvis gör sin bästa match, så är de inte i närheten av lag som Tyskland. Många sa inför VM att Capello var det fog som skulle få England komplett, men vad ska han göra med såna spelare? Det här visar ju bara Svennis storhet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 27 Juni, 2010 Report Share Skriven 27 Juni, 2010 Jag höll ju som sagt lite på England innan VM, men nu känns det nästan skönt att de fått åka hem. Katastrofalt VM rakt igenom, en hel trupp och ledarstab som underpresterar. Bedrövligt. Tyskland, återigen makalöst underhållande att titta på. Känns ju nästan givet att de kommer att stå som ett av finallagen. Ska bli kul att se om Mexico kan skrälla mot Don Diego idag, känns ju på förhand som att Argentina borde vinna den matchen med ett par bollar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 27 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 27 Juni, 2010 Nu vet jag hur alla som håller på England måste ha känt sig. Mexiko spelar minst lika bra som Argentina i första halvlek fram tills det att Tevez får göra ett mål i största offsideläget jag sett under hela VM. Det värsta är också att det stod 0-0 vid det här läget och Mexiko hade full kontroll på läget. Jag är en av få som ogillar Argentina och hejar på Mexiko. Andra målet är inget att snacka om, Argentina har tur än en gång när Osorio gör en jätteblunder och bjuder på målet. Men det är oerhört trist när Mexiko hade chansen att slå Argentina så som matchbilden såg ut. Mexiko hade också två bra chanser i början av matchen, först ribbträffen och sen ett skott som gick tätt utanför stolpen som jag först trodde var mål. Tråkigt att matchen är avgjord nu, hade hoppats på en jämn match ända in i slutet (till straffläggning eller liknande). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 27 Juni, 2010 Report Share Skriven 27 Juni, 2010 Ja, även om jag hade velat se Argentina vinna matchen i slutändan så var det synd att Argentina tog ledningen så tidigt. Jag tror dock att Mexiko kan få in en boll och då blir det förhoppningsvis lite match igen... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 27 Juni, 2010 Report Share Skriven 27 Juni, 2010 Två roliga matcher idag och det märks verkligen att turneringen har gått in i det avgörande skedet. Synd bara att båda matcherna innehöll grova domartabbar. Hoppas FIFA tar sitt förnuft till fånga och antingen har straffområdesdomare eller målkameror. Blev ju farsartat under under Argentina-Mexiko när linjedomaren via storbildskärmen insåg sitt misstag, men kunde inget göra eftersom man inte får använda videogranskning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 27 Juni, 2010 Moderator Report Share Skriven 27 Juni, 2010 Ja, två jätteblunders av domarna idag, trist när det händer. Och det känns ju faktiskt extra löjligt att domarna kan snegla upp på stora skärmen och se sitt misstag sekunder efter domen, men ändå får de inte ända sig. Det var en jämn match inledningsvis, men offsidemålet och sedan den stora backblundern ändrar ju matchbilden radikalt, Argentina kunde säkra hemåt mer och förlita sig på att slitvargen Tevez skulle pricka in ett till. Hans mål går knappast att klaga på. Tyckte nog aldrig riktigt Mexico var speciellt vassa framåt. De fick förlita sig på inlägg som Argentina enkelt nickade bort och enstaka skott, som dock blev rätt farliga. Men de hotade aldrig Argentinas backlinje i markspelet. Samtidigt var Higuain och Tevez otroligt effektiva framåt, vilket gjorde att Mexico inte vågade gå på för hårt framåt. Noterbart är att Messi gör ännu en klen insats, men i ärlighetens namn saknas han inte så mycket framåt. Dock tycker jag hans stämpel som världens bäste fotbollsspelare bleknar märkbart, tycker inte man kan vara världens bäste om man inte lyckas göra mål i landslaget. Roligaste var väl när (sliskigt porrskådislike) Heinze (stavning) i glödjeyran efter mål 2 springer rakt in i kameran och, i ilska, klappar till kameran så den välter. Ska bli intressant att se hur Argentian klarar av diciplinerade Tyskland, tror de kan få väldigt svårt. Tyskland är det lag som spelat bäst av de här två, och jag hoppas nog på att de vinner. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 28 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 28 Juni, 2010 Holland-Slovakien 2-1 Den tråkigaste åttondelsfinalen helt klart (ja, tyckte iofs Argentina-Mexiko var tråkig efter domarmissen till 1-0) efter det att Holland gör 1-0 och sedan bara spelar av matchen som det känns. Slovakien var lika dåligt som när man mötte Paraguay - mest spel bak till målvakten som skulle panga upp den mot anfallare som inte kan vinna nickdueller, mycket smart, verkligen. Dock hade Slovakien en jättechans till kvittering genom Vittek som tyvärr fick den på vänsterfoten och då gick på kraft istället för att placera den. Hade kanske inte varit så välförtjänt med en kvittering, men Holland hade förtjänat att släppa in mål med det tråkiga spel de visade upp. Noterbart var hur van Persie reagerade på att bli utbytt vid ledning. Visst, han ville göra mål, visst han kanske tyckte han borde vara kvar så länge det bara stod 1-0 och kunde bli förlängning t.ex. Men att inte jubla när laget gör mål är verkligen uselt. Borde bli bänkad i kvarten för en sån grej. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 28 Juni, 2010 Moderator Report Share Skriven 28 Juni, 2010 Har hittills inte sett det jag hoppats på levereras av Brasilien, men jag börjar inse att jag inte kommer få se det heller. Årets upplaga av Brisilien är verkligen ett mer defensivt lag än man är van vid, men med såna kontringsspelare där framme är det kanske inte så kontigt. Lite tråkigt är det dock. Höll lite på Chile inledningsvis, då jag tycker de spelar en offensiv och skön fotboll, om än något huvudlös emellanåt. Att lämna så stora ytor åt Brassarnas anfallare är riktigt vågat, men å andra sidan är deras chans ju att anfalla och hoppas på att hålla tätt bakåt. Nu blev det en fartfylld och rolig match ändå, med snabbt spel åt båda håll, men eftersom Brasilien var så effektiva blev det aldrig spännande, vilket var lite synd. Tycker Kaka är, tillsammans med Rooney den stora besvikelsen bland stjärnspelarna i detta VM. Hans roll som speluppbyggare i anfallet kanske sker lite i skymundan, men jag tycker han missar passningar och avslut aldeles för mycket för att kallas storstjärna. När han får så här stora ytor som mot Chile är hans uppgift lite enklare, få se hur kan klarar av det Holländska försvarsspelet. Tror han får svårt där. Mönstret börjar bli rätt tydligt, det är de försvarsinriktade lagen med starka kontringsspelare som skördar framgångar. Hoppas på mer anfallsinriktad fotboll framöver. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 28 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 28 Juni, 2010 Brasilien-Chile 3-0 På förhand trodde jag Chile skulle kunna hota Brasilien med sin frejdiga offensiv, vilket de även gjorde till en början. Men utan att komma till några riktigt farliga målchanser tog Brasilien över när de kunde göra 1-0 på hörna. Efter det fick Chile flytta upp spelet och blotta sig än mer bakåt. Chile spelar rolig fotboll och kommer säkert komma tillbaka nästa VM, men de väger för lätt för ett Brasilien som spelar så disciplinerat och har ett starkt försvarsspel som kan räcka långt. Tycker inte direkt man ska skylla på Kaka som en av turneringens största floppar. Ja, han var inte bra till en början, men jag tycker han börjar komma in i det och förhoppningsvis blir han bättre och bättre. Grejen är den att i jämförelse med Rooney så har Kaka haft en dålig säsong med skador bakom sig. Rooney har haft en mycket stark säsong med mycket mål, så visst ska man klaga på Rooney. Kaka har varit en av världens bästa spelare, men jag tror det har mycket att göra med självförtroende och att komma tillbaka till matchform efter sina skador bl.a. Man kan klaga på att de inte spelar finare fotboll, men jag klagar inte för även när de leder går de framåt när de har chansen. Holland t.ex. ställer gärna upp och bollar åt sidan för att hålla i bollen och det är klart värre. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 29 Juni, 2010 Report Share Skriven 29 Juni, 2010 Ja, Wayne Rooney måste anses som VM:s största flopp, tillsammans med Fabio Capello. Italien och framförallt Frankrike var ju ändå lag som jag inte förväntade mig så mycket av i gruppspelet, även om Italiens bortgång redan i just gruppen var ett större fiasko än väntat. England förväntade jag mig ändå ett bättre spel av med Capello bakom ratten och med en större positiv förväntan i bagaget. Det är dock en trend att de största stjärnorna inte presterar optimalt för sina respektive länder i detta VM. Wayne Rooney, Franck Ribery, Kaká, Cristiano Ronaldo, Leo Messi, Fernando Torres, hela Hollands offensiv - alla dessa har inte lyckats visa sin riktiga status i turneringen. Det förvånar mig inte om en av dessa spelare ändå i slutändan blir utsedda som turneringens bästa spelare, men då krävs det att de rycker upp sig och avgör beslutsamt för sitt land. Tyskland å sin sida har visat att laget prioriteras som starkare än den individuella spelaren, där det går att plocka flera spelare som varit lika bra, mer eller mindre. Just nu (om jag också siar om vilka som går till final) så ser väl en spelare som Lucio, Miroslav Klose eller allra mest Mesut Özil ut som turneringens bäste (med Thomas Müller som en joker)? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 29 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 29 Juni, 2010 Paraguay-Japan 0-0 (Paraguay vidare efter 5-4 på straffar) Efter dagens match kunde man lätt konstatera att inget av lagen förtjänade att gå vidare till kvartsfinal. Hejade på Japan som hade sina lägen och det var helt klart en jämn och tyvärr igentäppt match med två lag som prioriterade bra försvarsspel. Paraguay spelade oerhört tråkigt när de hade bollen och slog mest passningar i sidled. Japanerna å andra sidan försökte kontra snabbt och det föredrar jag helt klart. Tyvärr var de inte lika skickliga och säkra i sitt passningsspel som man var mot Danmark när de också fick lite mer ytor. Kändes även som att Paraguay var starkare ju längre matchen gick, även när det var dags för straffsparkar. Otroligt tråkigt att Paraguay gick vidare och tråkigt att Japan inte fick gå vidare då det hade varit en bättre kvartsfinal. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 30 Juni, 2010 Report Share Skriven 30 Juni, 2010 Undrar om Mesut Özil ens fått spela om Ballack inte varit skadad? Av lagen som är kvar hoppas jag på Tyskland, men tror Brasilien blir svåra att knäcka i en eventuell final. Annars håller jag nog en tumma för Uruguay, ett kul lag att titta på. Såhär tippar jag kvartsfinalerna: Holland-Brasilien 1-3 Uruguay-Ghana 1-0 Argentina-Tyskland 1-1 (Tyskland vidare efter straffar) Paraguay-Spanien 0-3 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 30 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 30 Juni, 2010 Spanien-Portugal 1-0 En på förhand tät match där Portugal var tvingade att hålla tätt bakåt för att ha någon chans. Men tyvärr gjorde de inte mycket framåt och Cristiano Ronaldo var än en gång relativt osynlig och en av de större flopparna i VM. Att Torres fick starta matchen tyckte jag var konstigt och fel eftersom han inte visat mycket i VM efter sin skada. Fabregas hade varit ett bättre alternativ och sen kanske slänga in Torres mot slutet. Istället slängdes Llorente in som visade sig vara ett lyckodrag. Han tog emot bollarna bra och hade ett par farliga lägen att avgöra matchen. Men David Villa visade än en gång att han är en av världens bästa anfallare, pigg hela matchen och gjorde ett mål som han var värd. Iofs kanske det var knapp offside, men det var trots allt välförtjänt. Synd att målet inte kom tidigt i matchen, då hade det blivit en roligare match att följa. Eduardo i Portugals mål gjorde annars ett par svettiga räddningar och höll kvar dem i matchen ända in i slutet. Kul att Spanien gick vidare. På frågan vem som startar för Spanien mot Paraguay så tror jag Llorente borde få chansen. Torres kan bytas in med 25-30 minuter kvar, men han bör inte starta. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 2 Juli, 2010 Filmstar Report Share Skriven 2 Juli, 2010 Då var det dags för kvartsfinaler och det är två toppmatcher att se fram emot. Svårt att tippa just de två matcherna, men det ska bli superspännande och kul att följa alla fyra. Mina tips: Holland-Brasilien 0-2 Uruguay-Ghana 2-0 Argentina-Tyskland 1-2 Paraguay-Spanien 1-3 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 2 Juli, 2010 Moderator Report Share Skriven 2 Juli, 2010 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.