Jump to content

VM 2010

Tjalan

Rekommenderade inlägg

• Svar 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar

Holland-Brasilien 2-1

Ja, jag är fortfarande i chock. Inte för att Brasilien förlorade, men sätter de gör det på. Brasilien hade allt spel och Holland hade inte en enda farlig målchans innan Felipe Melo gör självmål. Det gjorde att matchen totalt bytte karaktär och Holland fick självförtroende. Men det var fortfarande fördel Brasilien tänkte man. Sen kommer 2-1 kort efter det, en kalldusch. Dålig markering på hörnan, inte alls bra. Men det kändes ändå som om Brasilien skulle kunna komma tillbaka, möjligtvis. Istället gör Melo sin andra idiotiska grej och blir helt rätt utvisad. Efter det var det godnatt Brasilien, speciellt när de bytte ut Luis Fabiano (som iofs varit osynlig, men alltid kan göra mål när man minst anar det och mest behöver det). Även om Brasilien hade lyckats ta matchen till förlängning tror jag inte de hade vunnit med en man mindre hela förlängningen. Tycker helt klart turneringen tappat för egen del då Holland inte förtjänade att ta sig dit, speciellt som Brasilien spelade sin bästa match fram till olycksminuterna. Katastrof !

• Moderator

Såg inte första halvlek på matchen, men jag tycker det är bra att det straffar sig för ett lag att backa hem i ledning. För efter vad jag såg sista halvtimman så hade Brasilien mycket lite framåt. Holland däremot försvarade bra och tog tag i bollen i anfallet. De hade bud på flera mål, det hade inte Brasilien. Det är märkvärdigt att när Holland schabblar på hörnan med en kvart kvar och Kuyt (eller hur han stavar) rensar undan då finns inte en enda brasse framför mål. Hade någon stått där hade det varit mål, helt klart. Robben var riktigt bra, det lilla jag såg av honom.

Om man slår Brasilien så tycker jag absolut man förtjänar att gå vidare. Har inte varit så impad av Brasiline som alla andra verkar ha varit, har svårt för lag som spelar defensivt när man vet hur bra offensivt spel de kan ha. Så det var rätt att brassarna åkte, de får tänka om till nästa gång.

• Moderator

Ja, jävlar vilken match! Det kan ju diskuteras om Holland var värda att gå vidare tidigare, men här var det inget snack, helt klart fel lag som får spela vidare. Ghana ägde matchen från andra halvlek och framåt, Uruguay skapade i praktiken ingenting. Asamoa var lysande på mittfältet, Guyam var livsfarlig tillsammans med Boateng. Jag trodde det var klart när Guyam fick ta straffen på övertid, men tragiskt nog missar han. Var väl rätt säker redan då på att Uruguay skulle vinna straffläggningen, de kändes säkrare helt enkelt.

Nästan så att rött kort och straff för avsiktlig hands i det läget är ett för klent straff, matchen hade ju varit avgjord om han inte fuskat. Borde nästan räknas som mål.

All heder åt Ghana som föll med flaggan i topp, ibland är idrotten orättvis, och då var det ikväll. Uruguay kommer inte ha en chans mot Holland, hade ju hellre sett Holland - Ghana, vilket känns som en bättre match.

• Filmstar

Uruguay-Ghana 1-1 (Uruguay vidare efter straffar)

Ja, oj vilken match det blev. Tyckte det var bra och öppet spel från början och minst sagt spännande in i det sista. Uruguay började bäst första 20 eller så, sen tog Ghana över mer och mer och gjorde ett sent ledningsmål i första halvlek som trots allt kom logiskt. I andra tog Uruguay nya tag och var det bättre laget och fick en välförtjänt kvittering. I förlängningen var det Ghana som var starkast och Uruguay såg lite trötta ut. Frisparken som föranledde målet kändes ytterst tveksam och man fick aldrig se en repris på situationen. Straff och hands därefter är inget att snacka om, men det var synd att det skulle behöva gå så långt. Typiskt nog var det Suarez som fick utvisningen och han tillsammans med Forlan var de enda som inte fick bli utvisade för fortsättningen.

Straffdramatiken sen var svettig att se. Jag höll stenhårt på Uruguay så jag är förstås riktigt glad. Samtidigt känner man självklart för Ghana som spelade bra i matchen och var så nära. Är glad att Uruguay ändå gick vidare, men det känns oerhört bittert att de kommer sakna Suarez som varit stekhet, plus deras mittbacksklippor Lugano och Godin som jag inte tror kommer tillbaka. Hade alla varit med, eller åtminstone Suarez, hade jag trott på Uruguay mot Holland. Nu blir det tyvärr oerhört svårt då Forlan måste göra allt (han har dock grymma frisparkar, klart överlägset bäst i turneringen, så vem vet !?).

Fy fan vilken tung avslutning på detta mästerskap för Ghana, inte minst för lagets fixstjärna Gyan. Håller med Manne här faktiskt, utvisning och straff känns på något konstigt sätt som ett för klent straff. Jag menar hade Suarez inte fuskat så hade ju Ghana varit vidare. Hade det varit en Champions League-final med samma incident lovar jag att tränare och hela fotbollsvärlden hade varit i uppror och det hade fått helt andra konsekvenser. Nä känns sjukt tråkigt att Uruguay gick vidare på Ghanas bekostnad tack vare det där.

• Filmstar

Fy fan vilken tung avslutning på detta mästerskap för Ghana, inte minst för lagets fixstjärna Gyan. Håller med Manne här faktiskt, utvisning och straff känns på något konstigt sätt som ett för klent straff. Jag menar hade Suarez inte fuskat så hade ju Ghana varit vidare. Hade det varit en Champions League-final med samma incident lovar jag att tränare och hela fotbollsvärlden hade varit i uppror och det hade fått helt andra konsekvenser. Nä känns sjukt tråkigt att Uruguay gick vidare på Ghanas bekostnad tack vare det där.

Jag är inne på en helt annan linje. Det skulle INTE varit frispark i läget innan och alltså ALDRIG blivit straff. Därför skipades rättvisa och Uruguay vann.

Men eftersom det blev frispark och straff, så är det klart det är oerhört surt för Ghana.

Jag och å tredje sidan så måste ju Suarez vara förbaskat nöjd med sitt agerandet såhär i efterhand och kommer väl antagligen hyllas som en hjälte hemma i Uruguay för all framtid. Så grattis till Suarez. Tidernas mest taktiskt-riktiga kort? :)

• Filmstar

Jag och å tredje sidan så måste ju Suarez vara förbaskat nöjd med sitt agerandet såhär i efterhand och kommer väl antagligen hyllas som en hjälte hemma i Uruguay för all framtid. Så grattis till Suarez. Tidernas mest taktiskt-riktiga kort? :)

Ja, som en kompis sa nyss - största utvisade hjälten någonsin !? :up:

Ja, Suarez blev riktigt nöjd på väg ut till omklädningsrummet.

Synd att Ghana inte gick vidare då de spelade trevligt och hade sina lägen. Tyvärr så märkes det allt för väl att de saknar en utpräglad målskytt.

Sen att Brasilien åkte ut var en stor överraskning, men tyvärr så saknar de den extra mentala biten när det går emot dem. De saknar en extra växel och satsade onödig energi mot domaren.

• Filmstar

Argentina-Tyskland 0-4

Tyskland började klart bäst och tog kommandot med ett tidigt ledningsmål. Efter ungefär halva första halvleken kom Argentina bättre in i matchen och började kännas farliga. Det kändes inte alls bra för tyskarna, men pausen kom och de kunde omgruppera. I början av andra var det dock återigen Argentina som tog tag i taktpinnen och försökte, men kom inte till de där riktigt heta chanserna då tyskarna spelade bra i försvaret. En favorit jag haft sedan VM 2006 är Mertesacker som ingen pratar om, men som är oerhört nyttig i mittbackslåset. Tyskarna reste sig sedan en bit in i andra och när de gjorde 2-0 öste de bara på och Argentina kändes uppgivna. Riktigt underbar fotboll från tyskarnas sida efter 2-0 och de visar verkligen hur man spelar.

Tyvärr blev Thomas Müller felaktigt varnad och missar nu semin, mycket olyckligt då han kommer saknas. Tycker tyskarna borde lämna in en protest mot den varningen. Bollen tog först på Messis hand, bara lämna in bevismaterialet. Vem ersätter honom ? Ja, det lär tyvärr bli Trochowski som är en naturlig ytter. Jag hade hellre sett en spelare som Toni Kroos som varit utlånad till Werder Bremen från Bayern München denna säsong och varit riktigt bra vad jag hört. Men han är mer innermittfältare så det är inte så troligt.

Och Messi ? Ja, han blev i princip helt bortplockad och gjorde inte ett enda mål i VM, trots sämre motstånd i flera matcher. Det håller inte helt enkelt. Sen var det givetvis fel av Maradona att inte ta ut Zanetti och Cambiasso som hade varit givna och höjt lagets kvalité. Men det hade inte räckt en dag som denna...

• Filmstar

Paraguay-Spanien 0-1

En väldigt dålig och tråkig match att titta på. Paraguay lyckades helt perfekt med sin spelplan i 70 minuter, speciellt till en början när de kunde sätta hög press på spanjorerna. Men Spanien ska kunna variera sitt spel bättre och komma igenom, svagt. Torres fick starta än en gång, men gjorde inte mycket rätt. När han byttes ut mot Fabregas började det hända lite mer och mer. Om Torres får starta ännu en gång i nästa match är det ett riktigt tjänstefel av del Bosque som nu gett honom alla chanser och bevisligen spelar de bättre utan honom just nu. Sen var det länge sen man såg så många konstiga situationer i en så tråkig match, haha. Först drar Pique nästan av armen på Cardozo i straffområdet. Sen missar Cardozo straffen. Sen får Spanien straff direkt därpå. David Villa är normalt sett straffskytt i Spanien, men de ville nog inte att den som orsakade straffen skulle ta den, speciellt med tanke på att Cardozo alltså blev nerdragen och sen missade den. Xabi Alonso är inget dåligt val, men Villa är stencool. Tyckte definitivt domaren borde låtit första straffen vara då han inte tog om Paraguays straff. Att Xabi Alonso sen väljer att byta hörn var ganska logiskt, men tror inte Villa hade missat faktiskt. Men det är ett mycket svårt läge och jag tror procenten på en miss på andra chansen är vädigt stor. Som om det inte vore nog missar domaren en solklar straff direkt efter, riktigt dåligt.

När sen matchen ser ut att sluta 0-0 gör Iniesta det han är bäst på - driver på i högt tempo och lirkar sig förbi försvarna, serverar inhoppande Pedro (som var mycket pigg och ett riktigt bra val istället för t.ex. David Silva eller Jesus Navas som fått sina chanser och inte tagit dem). Så träffar han stolpen, den studsar ut till David Villa som träffar stolpen, insidan av andra stolpen och in. Väntade på att det skulle dömmas bort, skulle inte ha förvånat mig, men till slut kunde jag skrika ut min glädje. Och som om det inte vore nog gjorde Casillas ytterligare en tabbe i denna turnering när han höll på att ge Paraguay en kvittering. Som tur var för honom och Spanien räddade han fint på returen.

Man måste klaga på båda lagen i en sån här match, men detta var vad jag fruktade när Paraguay gick vidare istället för Japan som hade bjudit på fin underhållning. Paraguay gjorde vad de kunde, men de förstörde definitivt matchen och Spanien körde bara sitt spel, som inte riktigt fungerar när motståndet backar tillbaka samt sätter hög press. Men det var skönt att det straffade sig för Paraguay, även om det är tungt att förlora på slutet. Jag hoppades på att Spanien skulle göra ett tidigit ledningsmål för att öppna upp matchen. Därför tippade jag också 3-1, men det logiska var givetvis en tät och målsnål match.

Tyskarna raderade helt ut Argentina idag och imponerade. Ska bli intressant och se ifall Klose kan komma ikapp Ronaldos målrekord.

Spanien klarade sig med nöd och näppe mot Paraguay, som gjorde en mycket bra match utifrån sina resurser. Flipperspelet i andra halvlek var ovanligt underhållande och spännande att se på, trots att matchen överlag var relativt dålig.

Intressant också att Spanien, som inte har imponerat en hel match i detta VM'et, har nått en semifinal. Nu när det inte är favoriter mot Tyskland har de ingenting att förlora och kan förhoppningsvis spela mer avslappnat. Därför hoppas jag verkligen att Spanien går vidare från den matchen, dessutom mycket för att jag har tippat Spanien som slutsegrare i min och mina polares tippningsrunda här hemma.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...