Tjalan Skriven 13 Juni, 2010 Author Report Share Skriven 13 Juni, 2010 Alltså, kvällens match var fantastisk. Tyskland spelade helt sjukt bra fotboll och överträffade mina förväntningar med råge. Riktigt roligt, riktigt jävla bra. Det här fick mig att bumpa upp dem till den främsta titelutmanaren tillsammans med Spanien. Niva skrev det nog bäst: "Tyskland vinner ju ingen turnering tack vare 4-0 på ett föråldrat Australien klädda i rugybtröjor, men de la ner en intentionsmarkör som var långt mycket tydligare än något några andra visat upp under turneringens tre första dagar." Så väldigt sant. Grejen var att det inte bara var Australien som var för dåliga, Tyskland var för bra och hade kunnat med flera mål till och bara släppt till en enda målchans på hela matchen. Det var kreativt, smart spel men med den där tyska tyngden som stomme. Özil var man of the match, men alla tyskar var bra. Det är även rätt underhållande att Podolski återigen levererar i landslaget, efter att ha haft en urusel säsong i Köln (två mål på 27 ligamatcher bl.a.). Hade velat se honom i United, han hade dominerat sålänge som han hade dispens att bära en tysk landslagströja. Gör Klose fem mål till nu, inte helt otroligt, så slår han Ronaldos VM-rekord på 15. Cahills utvisning var oerhört fjantig, men domarna har hittills hållit fruktansvärt hög klass. Riktigt jävla skönt att se. Han idag var sämst hittills utan att ens vara så jävla dålig. Tog krafttag mot filmningarna också, två gula kort till tyskar som filmar. Tänk att det bara gått tre dagar på det här VM:et, man mår ju minst sagt prima. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Disintegrator Skriven 13 Juni, 2010 Report Share Skriven 13 Juni, 2010 Ärligt talat så är det enbart Tyskland och Sydkorea som har imponerat på mig hittills. Andra funderingar: - Två grova målvaktstabbar. Kanske är kritiken angående bollen befogad? - Fyra utvisningar hittills. Och helt riktigt, domarna har varit bra. - Härenstam/Gustavsson är bäst på att kommentera. Rent generellt är SVT klart bättre. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 13 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 13 Juni, 2010 Fan, har varit en lång dag och man går upp tidigt imorgon för ännu en arbetsdag. Men jag måste bara kommentera dagen och ett par kommentarer som gjorts. Algeriet-Slovenien (tippade 0-1, slutade 0-1) Första 30 eller så var väl VM:s sämsta hittils, men sen började det hända lite och Algeriet var aningen bättre i första. Slovenien kom sen tillbaka och hade några chanser. Efter den korkade utvisningen fick Slovenien chansen att göra det avgörande målet och även om jag kanske tycker oavgjort hade varit rättvist, fick jag in mitt tips. Inget av lagen når särskilt långt, Slovenien utmanar om att gå vidare tillsammans med USA (även om jag tror USA är vassare efter att ha sett dagens match). Serbien-Ghana (tippade 2-1, slutade 0-1) Var lite överraskad över att Ghana spelade så pass bra utan Essien som ju är deras motor. Men man ska aldrig räkna bort afrikanska lag och Serbien vet man aldrig var man har i mästerskap. Tyckte trots allt det kunde slutat hur som helst och Serbien kunde lika gärna vunnit. Håller med Tjalan om att de saknar de där riktiga målgörarna. Tråkigt att det avgjordes på straff dock. Tyskland-Australien (tippade 2-0, slutade 4-0) En sak är säker och det är att Tyskland spelar underhållande. Det har de gjort sen VM 2006 på hemmaplan då de slutade 3:a. I EM spelade de kanske lite sämre, men kom 2:a. Kanske är det dags för dem att vinna igen i år ? Ja, inte helt omöjligt då de har ett i princip komplett lag. Det roliga är att med Ballack borta och några andra namnkunniga spelare som gjort sitt, fyller man på med riktigt talangfulla unga spelare som är toppspelare i sina tyska klubblag och de presterar i landslaget. Spelare som Özil, Müller, Badstuber och Neuer är den nya generationen tyskar som gör att tyskarna har en perfekt blandning. Och de tillsammans med rävarna i laget gör att tyska ligan är den mest underhållande att titta på tillsammans med La Liga (ja, kanske t.o.m. roligare). Nit89ram: Jag har "följt" Özil ett tag nu och sett honom prestera på hög nivå både i U21 landslaget som vann EM förra året och i sitt klubblag Werder Bremen och han har verkligen det lilla extra. Påminner en del om Messi och andra småväxta spelare. En otrolig blick för spelet, bra djupledslöpningar och är ganska målfarlig också. Mycket kul att se att han får chansen i landslaget. Har turkiska rötter, men uppväxt i Tyskland. Australien var inte bra, men det var mer Tyskland som var riktigt bra. De spelade precis som jag hoppades och trodde de skulle göra. De har så många som fyller på och de vill verkligen spela fotboll, inte som Frankrike t.ex. Tjalan: Jag håller med, det är så här fotboll ska spelas. De spelar lite som Barcelona sett till spelsystemet och det är helt klart ett vinnarrecept. De brukade spela med två toppar (Podolski-Klose), men har nu gått över till att spela Klose på topp och ha Podolski och Müller som yttrar/släpande forwards. Utöver det har de Özil bakom Klose som fyller på samt två andra mittfältare som byter positioner. Och som om det inte vore nog kommer Lahm (och delvis Badstuber) på kanterna. Det blir riktigt kul då ! Tyckte nog inte Cahills utvisning var mer än gult kort. Han gick t.ex. inte in med dobbarna, men domaren bedömde väl situationen som att han kapade honom bakifrån och då ska det vara rött. Annars har domarna (även de assisterande) varit överlag bra så här långt, hoppas det fortsätter. Disintegrator: Du skrev: - Två grova målvaktstabbar. Kanske är kritiken angående bollen befogad? Svar: Nja, visst verkar bollen vara lite för lätt och flyga iväg, men tror inte det var bollens fel vid tavlorna. Green ska bara ha den, kanske att den ändrar riktning eller studsar snett för honom. Däremot ska Algeriets målvakt styra bort bollen och inte försöka plocka upp den, en stor miss av honom. Men igen, det kan vara så att bollens bollbana ändras som vi inte ser som tittare, men det såg ut som han tog fel beslut helt enkelt. Du skrev: - Fyra utvisningar hittills. Och helt riktigt, domarna har varit bra. Svar: Ja, de har överlag varit bra (och som sagt de assisterande), men Cahills utvisning tyckte jag snarare var gult. Lite överraskande att det varit så pass många röda på få matcher då det inte varit direkt fult spel i de matcherna och två av dem var på inhoppare som fått två gula, haha. Du skrev: - Härenstam/Gustavsson är bäst på att kommentera. Rent generellt är SVT klart bättre. Svar: Håller med dig om Härenstam, han är bästa kommentatorn. Däremot vill jag att de parar ihop honom med Strömberg under slutspelet så de kommenterar alla matcherna. Lindeborg är en katastrof och jobbig att lyssna på medan Gustavsson kom med flera idiotiska påståenden som visar att han inte kan tillräckligt om internationell fotboll. Han sa bl.a. att han aldrig sett Tyskland spela så här bra och liknande. Var var han under VM 2006 och EM 2008 ? Sen sa han något annat under sändningen som också var korkat och inte stämde, men minns inte just nu. Hur som helst har jag inget förtroende för honom efter det. Studiosnacket tycker jag är dåligt av båda kanalerna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 14 Juni, 2010 Report Share Skriven 14 Juni, 2010 Tyckte det var tre ganska trevliga matcher igår, inklusive Algeriet-Slovenien. Tycker Slovenien påminner lite om Sverige under Lasses tid, dvs tråkigt, disciplinerat, tajt, men vinner matcherna. Kul att en så pass liten nation kan ta sig till ett VM överhuvudtaget och dessutom vinna matcher. Jag gillar det. Serbien-Ghana var nog den roligaste matchen jag sett hittills, bra fart från båda lagen. Hade varit synd om en så pass kul match slutat 0-0, även om det antagligen hade varit mest rättvist. Roligast var det ju annars att se surpuppan Bojan i 4an studio, verkade ha satt sin kaxighet i halsen och satt mest och var bitter. Satt och slumrade till Tyskland-Australien även om jag vaknade till liv vid målen. Men Tyskland blir farliga som alltid. Synd att man ska jobba idag så man missar Danmark-Holland, en match jag sett fram emot. Men får väl njuta av lite klassiskt italienskt försvarsspel ikväll istället. 1. Sydafrika-Mexico X2 (slutade 1-1) 2. Uruguay-Frankrike X2 (slutade 0-0) 3. Sydkorea-Grekland 1X (slutade 2-0) 4. Argentina-Nigeria 1 (slutade 1-0) 5. England-USA 1 (slutade 1-1) 6. Algeriet-Slovenien 12 (slutade 0-1) 7. Serbien-Ghana 1X (slutade 0-1) 8. Tyskland-Australien 1 (slutade 4-0) Idag: 9. Holland-Danmark 1 10. Japan-Kamerun X2 11. Italien-Paraguay 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 14 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 14 Juni, 2010 Lite sent tyvärr pga mycket på jobbet, men mina tips idag ser ut på följande vis: Holland-Danmark 3-1 Japan-Kamerun 1-1 Italien-Paraguay 1-0 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 14 Juni, 2010 Author Report Share Skriven 14 Juni, 2010 Vilken liten jävla tönt Robin van Persie är som inte kan göra mål när han får tre-fyra jättelägen. Sämre än Gonzalo Higuain. Du kostar mig pengar på mer än ett sätt. Mina första kännbara spelförluster kom idag, fy fan. I övrigt. Dåligt Holland. Van der Vaart är ingen kantspelare. Danmark var bättre än jag trodde. Dirk Kuyt är ytterst underskattad av väldigt många Liverpool-supportrar. Han kanske inte borde starta i Holland, men hans mål idag är typiskt honom. Han går alltid på returer. Skickligt av TV4 att göra så att man missar självmålet av Poulsen. Holland har ju dugligt sparkapital i Arjen Robben också. Måste vara skönt för van Marwijk att slippa använda honom idag. Har inte kollat särskilt noga på Japan-Kamerun, men det jag sett så har ju inget lag riktigt imponerat. Kamerun har ju materialet men spelar dåligt och Le Guen har av någon anledning petat Alexandre Song, Rigobert Song och Kameni (bl.a.). Svårt att förstå varför. Eto'o har väl blixtrat till lite ibland av vad jag sett men håller sig för långt borta från målet hela tiden. Samu ska in och göra mål. (Fem minuter när jag skrev det här) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 14 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 14 Juni, 2010 Några funderingar kring dagens matcher. Holland-Danmark 2-0 Tippade 3-1. Kunde inte koncentrera mig helt på matchen pga arbete, men Holland var snäppet bättre även om de inte spelade så offensivt som jag hade förväntat mig. Överhuvudtaget var det en sämre match än väntat då jag trodde båda lagen skulle satsa mer offensivt. Kul att Kuyt fick göra ett mål, en oerhört nyttig spelare som alltid kämpar tills domaren blåst. Kändes dock som att Holland saknade Robben mer än jag trodde de skulle göra. Han kommer säkert dyka upp senare i turneringen och vara viktig för dem, om han nu håller. Dock vill jag hylla Elia som fick hoppa in och som rörde om i grytan på sin vänsterkant. Tycker definitivt han är ett mycket bra alternativ, speciellt i den form han är i. Han vågar hela tiden utmana och kommer runt försvararna. Japan-Kamerun 1-0 Även om jag hade tippat 1-1 var jag trots allt glad för Japans skull att Kamerun inte lyckades kvittera med sitt ribbskott. Var väl mer förtjänt att bli oavgjort, men Japan kämpade på och Kamerun kom inte upp i den standard de borde med flera namnkunniga spelare. Italien-Paraguay 1-1 Här tippade jag 1-0 till Italien och det kändes som det kunde bli det. Men sen fick Paraguay en feldömd frispark och gör mål på i princip sin enda chans i matchen. De hade några halvchanser efter det, men Italien var det bättre laget men saknar en eller två vassa målskyttar. De Rossi var bland de bättre, även Simone Pepe tyckte jag kämpade och försökte matchen igenom. Sen var Camoranesi en injektion och med facit i hand borde han ha startat. Laget fick bättre bredd och skapade klart mer med honom på plan. Di Natale borde också ha startat känns det som då Gilardino inte skapade mycket. Iaquinta tycker jag ska fortsätta få spela då han löper bra och brukar prestera ganska bra i landslaget. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 14 Juni, 2010 Author Report Share Skriven 14 Juni, 2010 Angående Elia så tror jag mer att det handlade om att de fick in en riktig ytter snarare än att det var just Elia. Även om han nu var bra, men vad ska man förvänta sig från holländare. De är rätt bra på att ta fram offensiva spelare (framförallt). Italien-Paraguay. Tycker att den var rätt seg och att lagen låste varandra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 14 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 14 Juni, 2010 Italien-Paraguay. Tycker att den var rätt seg och att lagen låste varandra. Ja, det är sant - under första halvlek. Men under andra ville verkligen Italien fram, kvitterade, och fortsatte sen. Tyckte det var en helt ok match med tanke på att Italien spelade (nu tycker jag de får lite för mycket kritik för tråkigt spel. De vill trots allt vinna, det gör inte Frankrike). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 15 Juni, 2010 Author Report Share Skriven 15 Juni, 2010 Mjo, det är sant att den öppnades desto mer i andra halvlek. Kanske även för att Italien satte in Di Natale och Camoranesi som fick lite fart på laget. Gilardino och Iaquinta från start, Miccoli, Cassano och Pepe Rossi sitter hemma i sofforna och tittar på. Ok. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 15 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 15 Juni, 2010 Mjo, det är sant att den öppnades desto mer i andra halvlek. Kanske även för att Italien satte in Di Natale och Camoranesi som fick lite fart på laget. Gilardino och Iaquinta från start, Miccoli, Cassano och Pepe Rossi sitter hemma i sofforna och tittar på. Ok. Tyvärr har Lippi satsat för mycket på de gamla rävarna och tyvärr har de blivit för gamla. Italien har inte lyckats få fram samma fina unga spelare som t.ex. Tyskland i sin generationsväxling, men de borde satsa på lite nya ansikten. Lär dock bli en del förändringar inför kommande matcher. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 15 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 15 Juni, 2010 Då ska vi ta en titt på dagens matcher och mina tips nu när jag har lite tid. Nya Zeeland-Slovakien 0-2 Har inte sett Nya Zeeland spela, men känns som de borde vara numret för litet och Slovakien har några skickliga spelare som borde kunna få in några bollar. Elfenbenskusten-Portugal 2-1 Hade nog tagit oavgjort om jag tippat idag, bl.a. med vetskapen om Drogbas skada och att han kanske inte spelar alternativt spelar skadad. Borde bli dagens bästa match dock. Brasilien-Nordkorea 3-0 Egentligen kan Brasilien göra hur många mål som helst, men tror de gör några mål för att sen bara leka och spela av matchen. Men det kan också rinna iväg så vi får se. Vet ju ingenting om Nordkorea egentligen, välxigt "exotiskt", haha. Ska iaf bli kul att se Brasiliens inträde i turneringen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 15 Juni, 2010 Report Share Skriven 15 Juni, 2010 Elfenbenskusten mot Portugal var en tillknäppt tillställning utan några egentliga målchanser. Ronaldo hade väl bäst chans, i en match som han annars inte lyckade komma rätt i. För att Portugal ska kunna gå långt i detta VM måste man verkligen få igång Ronaldo och dessutom ha en striker längst fram som verkligen levererar. Angående Elfenbenskusten så spelade de imponerande disciplinerat och strategiskt. Intressant att se ett Afrikanskt spela "svenskt" och vilken fysik ivorianerna hade. Som det ser ut just nu så är det Elfenbenskusten som får vara Afrikas största hopp. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 15 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 15 Juni, 2010 Nya Zeeland-Slovakien 1-1 Mitt tips på 0-2 sprack och det var helt och hållet pga att Slovakien var sämre än väntat. Nya Zeelands enda chans var på fasta situationer och nick. Riktigt irriterande att Slovakien släppte in i sista sekunderna. Nu får de svårt att gå vidare, måste slå Paraguay eller Italien, men då måste de spela upp sig. Elfenbenskusten-Portugal 0-0 En match jag trodde skulle bli öppen och anfallsrik, därför tippade jag 2-1. Men med tanke på Portugals knackiga VM-kval borde man helt klart ha tippat oavgjort. Eftersom Drogba inte heller kunde medverka från start försvann ett riktigt anfallsvapen. Elfenbenskusten tror jag iaf går vidare från gruppen tillsammans med Brasilien. Gervinho, som jag sett tidigare, måste vara VM:s coolaste spelare. Ser ut att vara tagen direkt från 70-talet eller Boney M. Brasilien-Nordkorea 2-1 Eftersom jag hade 3-0 kändes det ganska bra när det tvåan kom och det var en del tid kvar. De borde gjort 3-0, men man måste ge Nordkorea en eloge för de försökte, speciellt under första halvlek då brassarna inte hade vaknat. I andra la de i tvåans växel och då blev det lite fart. Två riktigt snygga mål av brassarna och man önskar de kunde (eller rättare sagt ville) köra på hela matchen. Robinho ser het ut, tror han kommer näta ett par gånger i kommande matcher. Kaka är ur form, var lite bättre i andra, men jag tror nästan Ronaldinho hade funkat bättre i dagsläget, även om det var ett tag sen jag såg honom spela, men han lär ha varit mot slutet i Milan. Avslutningsvis är det tråkigt att Brasilien, precis som Frankrike, vägrar släppa på de två defensiva mittfältarna, även när man möter ett mycket sämre lag, trist. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 15 Juni, 2010 Report Share Skriven 15 Juni, 2010 Intressant att se Nordkoera spela fotboll och de gjorde en förvånansvärt bra match. Försvarade sig bra och hade några framstötningar, utan att egentligen bli farliga fram tills målet. Brasilien spelade alldeles för tråkigt, men det var ganska väntat ändå med deras uppställning. Förstår inte riktigt hypen kring årets brasilianska lag. Visst Brasilien har sin historia med sambafotboll, men det fungerade inte alls i Tyskland och således har Dunga helt rätt gått ifrån den taktiken. Tyvärr så blev det alldeles för stillastående ikväll, men Maicons prestation vid 1-0-målet är enastående. Hoppas verkligen att han följer med Mourinho till Madrid. Ska bli trevligt att se hur Spaninen kommer att spela imorgon och om de kommer att få igång sitt spel. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.