Plox Skriven 17 Juni, 2010 Report Share Skriven 17 Juni, 2010 Sätter också en slant på Klose. England-Tyskland i final. Tyskland tar det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 17 Juni, 2010 Report Share Skriven 17 Juni, 2010 Hahaha. Ja och här fanns ju svaret på varför Bojan var så jävla sur i 4ans studio också. KLIPP Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 17 Juni, 2010 Report Share Skriven 17 Juni, 2010 Två trevliga och händelserika matcher idag. Argentina har börjat få igång sitt spel och härligt att även Higuain börjar få igång sitt målskytte. Ska bli intressant och se Maradonas taktiska känsla mot ett bättre lag i en eventuellt kvartsfinal eller semifinal. Nigera kämpade och slet förvånansvärt bra mot Grekland, men de var alldeles för jobbiga till slut. Trevligt att se Grekland spela lite mer offensiv fotboll efter fiaskot i det senaste EM'et. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 17 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 17 Juni, 2010 Återkommer med tankar om dagens matcher, men ville bara lägga upp en bild på kultspelare #1 i detta VM - Gervinho: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 17 Juni, 2010 Moderator Report Share Skriven 17 Juni, 2010 Oj, vilken härlig match. Och inte bara för att Franrike åkte på spö. Sett till hela matchen tycker jag Mexico var värdiga vinnare, de jobbade stenhårt och visade stor vilja. Offensivt gick det undan, i början för båda lagen, men det var bara Mexico som behöll sin raka offensiv matchen igenom. Dessutom jobbade alla i Mexicos lag lysande i defensiven och satte press på fransmännens samtliga positioner. Vad gäller målen så, visst var det offside på första målet, men inte var det med mycket och båda spelarna hade farten uppe vilket nog gjorde bedömningen ändå svårare. Straffen ville givetvis Hernandez ha, men Abidal missar bollen och träffar Mexarens ben, så visst är det straff. Snygg straff av Franco också. Fransmännen fick lite hjälp i början att dra upp tempot, Ribery var dirigenten men de kom aldrig riktigt nära mål. Mexico gjorde egentligen inga misstag i försvaret. Satt dock och irriterade mig på Rafa Marquez, som blandade och gav nåt hejdlöst. Han har visserligen varit skadad och inte varit ordinarie i Barcelona under våren, men han borde ändå inte slå bort så många passningar som han gjorde. Ett tag fick fransmännen nåt hejdlöst med hjälp av domaren, turligt nog avgjorde inte det matchen. Det hade annars varit så typiskt Frankrike att krångla sig vidare på lite flyt. Nu är det väl ändå dags för Domenech att ge sig va? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 17 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 17 Juni, 2010 Ok, börjar med dagens tips (som gick åt skogen, igen). Argentina-Sydkorea 1-0 Grekland-Nigeria 1-1 Frankrike-Mexiko 0-0 Argentina-Sydkorea 4-1 Ja, efter att ha sett första matchen mot Nigeria hade jag inte tippat 1-0 (som jag alltså gjorde innan turneringen). Argentina har visat sig spela offensivare än väntat och mot ett Sydkorea som går framåt blev det ytor för argentinarna att utnyttja, vilket de gjorde om och om igen. Tyckte det var kul att koreanerna reducerade i slutet av första (ett misstag av den mindre bra Demichelis) eftersom jag hejade på dem. Och i början av andra hade koreanerna både en och två bra chanser att kvittera, men sen vände det. Får se hur det går för Argentina när de får möta lite motstånd efter gruppspelet. Tror de kan få problem mot bra offensiva lag i försvarspelet, speciellt om Samuel inte kan fortsätta efter sin skada. Grekland-Nigeria 2-1 Utvisningen vände den här matchen totalt. Det var en helt ok match från start då båda lagen ville framåt och det var noterbart att Grekland hade förändrat och förbättrat sitt spel genom att ha tre mittbackar och flytta upp sina ytterbackar högt upp i banan. Efter utvisningen spelade grekerna ut sitt register och fick in två bollar. Synd för Enyeama att han gör en liten tavla på andra målet, även om bollen studsar konstigt. Han gjorde dock än en gång några hissnande räddningar under matchen. Frankrike-Mexiko 0-2 Hade ju tippat 0-0 innan turneringen, men var lite tveksam till om Frankrike skulle spela två 0-0 matcher i rad. En mycket bättre match mycket pga att Mexiko ville framåt hela tiden vilket även gav franskmännen mer ytor och tvingade dem att spela i ett högre tempo. Trodde det skulle gynna fransmännen till slut, men mexikanarna tog för sig hela tiden och bjöd väl i princip inte på något genom hela matchen. Riktigt kul att det mer spelande laget fick vinna, även om det var knapp offside. Blanco var dock iskall på straffen och visar att rutinen är viktig i ett så pressat läge. Nu hoppas jag bara Uruguay-Mexiko är smarta nog och spelar oavgjort i sista matchen, annat vore ytterst korkat. Det mest noterbara denna dag var att Domenech valde att INTE göra sitt sista byte trots att man hade runt 15 minuter (med övertid) på sig att göra mål. Det känns nästan som han vill visa sina spelare att om de inte bryr sig tänker han inte heller göra det. Eller att han helt enkelt gett upp. Han ska ju trots allt sluta efter VM och det är ytterst synligt att många av spelarna saknar förtroende för honom. Tror den enda i laget som verkar brinna för laget är Toulalan som ju är bollvinnaren och lär vara Domenechs favoritspelare. Han är också avstängd i sista matchen, undrar vem han spelar med då. Vågar han för en gångs skull satsa på två offensiva mittfältare (typ Gourcuff och Malouda) tillsammans eller kommer han fortsätta sin tråkiga taktik som uppenbarligen inte fungerar. Noterbart är även att Frankrike saknar en riktig målgörare då jag aldrig tyckt Anelka haft vad som krävs. Och i dagens match visade han verkligen vad han tycker om Domenech när han vid ett flertal tillfällen bara sparkade bort bollen vid bra frisparkslägen (tog ingen ansats heller, någon annan som tänkte på det ?). Han blev även utbytt i halvtid... Nåja, gillar inte Frankrike så för min del är Domenech det bästa som hänt dem, haha. Men nu kommer Laurent Blanc ta över och då tror jag vi kommer få se ett helt annat Frankrike framöver. Det kan iaf inte bli sämre. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 17 Juni, 2010 Author Report Share Skriven 17 Juni, 2010 Det är redan klart att Domenech gör sitt sista mästerskap som förbundskapten. Laurent Blanc är bekräftad ersättare. Det är inte Hernández som fälls och får straffen heller, det är Barrero. Den är så solklar som en straff kan bli i mina ögon. Och trots att jag njöt av att se Frankrike åka ur det här mästerskapet så smärtar det mig otroligt att se Patrice Evra så djupt besviken som han var. Det är få, om någon, spelare som jag älskar mer. Gervinhos frisyr är en väldigt kreativ combover. Sist men inte minst... CHICHARITOOOOOOOOOOOOOOOOOO! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 18 Juni, 2010 Report Share Skriven 18 Juni, 2010 Ja alltså det är ju helt sinnessjukt att en förbundskapten kan dra ner ett landslag till en så pass låg nivå som Frankrike faktiskt numera befinner sig. Tror de är tillbaka i toppen nu när Domenech lämnar över till Blanc, som är en bättre tränare på alla punkter i mina ögon. Nu såg jag förvisso inte matchen mot Mexico igår, men resultatet och era kommentarer talar ju sitt tydliga språk. Jag såg dock de andra två matcherna, två trevliga matcher att titta på. Inte minst att få se Argentina växla upp och bjöd ju på VMs hittills snyggaste mål. Jisses vilket anfall! Sen är det ju fan också att Tyskland-Serbien ska gå nu mitt på dagen, tror det kan bli en riktigt underhållande och målrik historia. Men får väl njuta lite av Green ikväll istället. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 18 Juni, 2010 Moderator Report Share Skriven 18 Juni, 2010 Det är inte Hernández som fälls och får straffen heller, det är Barrero. Där ser man, man ska inte lyssna på kommentatorerna för mycket. Inte för att Lindeborg hördes speciellt mycket igår... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 18 Juni, 2010 Report Share Skriven 18 Juni, 2010 Gillar att man kan se matcherna live på nätet. Riktigt bra match hittills. Sätter en slant på 2-2 Edit: Och där brände Podolski en straff. Händer grejer! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 18 Juni, 2010 Author Report Share Skriven 18 Juni, 2010 Manetheren: Det roliga med det är ju att det var avbytarna som gjorde det för Mexiko. Chicharito, Barrero och Blanco. Done and done. Tyskland-Serbien förstörs av en helt värdelös domare. Tio kort. Tio jävla kort. Vem fan är förvånad över att han är spansk? Det är bara spanjacker som kan förvandla snälla matcher till kortorgier. Efterblivet värre. Hur Lukas Podolski får 90 minuter förstår nog ingen annan än Löw heller. När han tar ut Özil dör den tyska offensiven, men Podolski som inte gjort något än att missa hela jävla matchen och har den värsta gamnacken på länge låter han vara kvar på planen. Då förtjänar man att förlora. Ghana åker ur nu, fyfan för Tyskland. Någon måste brinna för det här. EDIT: Vad Vidic gör är det ingen som förstår heller. Nu har serberna alltså åkt på två straffar mot sig, båda för att en utespelare leker målvakt. Helt oförståeligt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 18 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 18 Juni, 2010 Ska kommentera matcherna senare, just nu måste jag rikta min illska mot "expertkommentatorn" Tony Gustavsson som under första halvlek mellan Slovenien-USA sagt "spelare som bryter munstret" tre-fyra gånger. Riktigt irriterande att han inte kan säga mÖnstret ! Pajas-stämpeln växer på honom. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 18 Juni, 2010 Report Share Skriven 18 Juni, 2010 Fan vad England är dåliga alltså. Obegripligt dåliga. In med Green! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 18 Juni, 2010 Report Share Skriven 18 Juni, 2010 Ja, England var ärligt talat genomusla. Rooneys ögon var tomma och Carragher var väl den enda från start som såg ut att ha ett självförtroende över huvud taget. Jag trodde verkligen att England skulle kunna få ut något efter halvlek, men knappt något hände. Wright-Phillips satte väl lite avtryck, men om England ska slå Slovenien så måste kontrasten vara total till nästa gång. Förhoppningsvis har Rooney blivit tillräckligt grinig för att omvandla den energin positivt på planen, för jag vill verkligen att han ska få igång en form innan England försvinner. Häslningen till fansen lovar dock gott inför fortsättningen. Jag tyckte det var fel att peta Green. Känns bara som att inställningen är fel när han ska petas och att inställningen i truppen blir skev på något sätt, när ingen av spelarna stöttade honom på planen då tabben gjorde heller. David James har ju inte heller ett rent förflutet i landslaget precis. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 18 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 18 Juni, 2010 Då ska vi titta på dagens matcher som jag hade tippat på följande sätt: Tyskland-Serbien 1-0 Slovenien-USA 2-2 England-Algeriet 3-0 Tyskland-Serbien 0-1 Att Serbien var farliga var det inget snack om och de visade redan innan utvisningen på Klose att de skulle ge tyskarna en match. Men tyvärr förstör utvisningen matchen, som så många gånger förr, och tyskarna kämpar allt vad de kan, men lyckas inte få in en kvittering. Eftersom jag inte tittade vad jag hade tippat förrän efter sista matchen trodde jag att jag hade 1-1 på matchen. Blev därför extra förbannad när Podolski missade straffen. På tal om straffen ska inte Podolski lägga den efter alla sina missar i matchen. Schweinsteiger känns som den naturlige straffskytten för min del. Kan inte direkt säga att tyskarna spelade dåligt, det var helt enkelt serberna som täppte igen efter utvisningen och Tyskland kommer komma igen efter detta. Tyckte iofs Neuer borde varit mer aggresiv vid målet och gått på serben som gör mål. Ett plus till Joachim Löw som visar känslor och som gör offensiva byten för att försöka få till en kvittering (i jämförelse med Domenech, fast den åsnan ska man väl inte jämföra med). Slovenien-USA 2-2 Skönt att få in denna, men tyvärr fick min värste konkurrent också in resultatet, haha. Å andra sidan borde det nog varit 3-2 till USA efter det felaktigt (?) bortdömda målet. En rolig match var det hur som helst och båda lagen ville verkligen framåt. Tycker 2-2 var ett bra och rättvist resultat sett över hela matchen. Slovenien var bättre i första, USA i andra när Slovenien mest körde på kontringar. USA gjorde precis vad England skulle ha gjort i sin match - de kämpade och flyttade fram. Å andra sidan låg de under med två mål och hade inget annat val än att gå till full attack. England-Algeriet 0-0 Även om jag inte är allt för förtjust i England ville jag att de skulle vinna här och bjuda på bra fotboll. Men Algeriet började bäst och höll uppe spelet fint under första halvlek. När sedan Capello inte gör något byte i halvtid kör spelet fast totalt och det var nästan skrattretande dåligt vad de engelska spelarna höll på med. Båda lagen förtjänade 0-0 då ingen var tillräckligt bra för att göra mål. Algeriet såg hungrigare ut, men saknade spets. England var bara dåliga. Att sätta in James var ett bra val på ett sätt då han spelade med lugn och var prickfri, men å andra sidan visar det att det inte finns förtroende i laget och framförallt självförtroendet saknas helt just nu. På tal om England och deras sista match mot Slovenien tror jag de kan få det tufft. Slovenien har spelat bra och jag tror de passar England dåligt. Nu hoppas jag verkligen på att England inte tar sig vidare med detta tråkiga och usla spel. De spelar ju i princip lika illa som Frankrike, och det säger mycket. Shaun Wright-Phillips och Jermain Defoe visade iaf att de var hungriga när de kom in och borde få starta i nästa match. Vad jag skulle vilja se Capello göra är att byta ut i princip hela laget och se om bänknötarna kan få ordning på spelet. Skulle nog vilja se följande lag mot Slovenien (notera att Carragher är avstängd och om King inte kan spela bör Upson ta platsen): MV - David James HB - Glen Johnson MB - Matthew Upson MB - John Terry VB - Ashley Cole HM - Shaun Wright-Phillips CM - Steven Gerrard CM - Michael Carrick VM - Joe Cole CF - Peter Crouch CF - Jermain Defoe Varför Joe Cole inte fått spela tycker jag är en gåta. Han är en av få (kanske den enda i laget) som kan göra det oväntade och få fart på spelet. Heskey är inte dålig när han är i form, men idag var han inte alls bra. Rooney kan mycket mer, men får inte ut det just nu. Släng in honom efter 60 så kanske han slipper pressen att prestera och använd hans energi sista 30. Lampard, vad håller han på med ? Syns i princip inte till under hela matchen. Enda sättet England kan använda både Gerrard och Lampard samtidigt och få dem att vara effektiva samtidigt är om man spelar 4-5-1 med en ensam striker. Det kan också vara något de testar och då tror jag Rooney blir ensam anfallare, även om jag tror Defoe är den striker de behöver just nu. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.