Moderator Manetheren Skriven 18 Juni, 2010 Moderator Report Share Skriven 18 Juni, 2010 Ja, vad ska man säga om England. Jag kritiserade dem efter förra matchen för att bara kunna sparka långbollar och glidtackla, men jag måst erkänna att de åtminstone höll bollen efter marken och förskte sätta adress bo bollen den här gången. Tvärr så är de ju inte tillräckligt bra för att göra det, vilket syntes i sin tydlighet ikväll. Algeriet började med hög press och med vilja att komma framåt, desvärre för dem saknade de udd i spetsen. När orken tröt tog England över och försökte spela runt, men dålig rörelse och många felpass gjorde att de aldrig tog sig nära mål. De satte heller aldrig riktig press på algerierna, så de gav bort matchen till stor del. Capellos sena byten gjorde ingen större nytta. Lampard sköt skott på skott utan ren träff, och Gerrard sprang omkring som en matförgiftad Gordon Ramsey. Rooney var sval ikväll. Håller med om att James såg tryggare ut i målet än Green. Två matcher, två olika försök till spelide, men ingen utdelning. Jag vidhåller att England inte är bättre än så här. Och kom inte och prata om press från media, alla spelarna är vana att spela med press från fans och drev i varenda match. Visst spelar det in, men de borde kunna hantera det. Det jävliga är ju att de kommer peta in nåt skitmål i slutet av nästa match och likt förbannat vara vidare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 18 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 18 Juni, 2010 Självklart är pressen stor på engelsmännen, men det är den på många andra av de stora nationerna. Vad jag tror det största problemet är är spelglädjen och lagsammanhållningen. Den verkar liksom inte finnas där, de kämpar inte för varandra som de borde och de har inga varianter eller liknande. Minns EM -96 var det väl när Gascoigne och grabbarna hade massor av intränade varianter på hörnor och frisparkar, vilket även resulterade i flera mål. Känns som de inte haft samma spelglädje sen då. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 19 Juni, 2010 Report Share Skriven 19 Juni, 2010 Vi vet alla att engelsmännen kan spela bättre än vad de gjorde mot Algeriet, men varje bakslag verkar ta onödigt hårt på dem och frågan är om de kommer kunna hitta harmoni innan de åkt ut? Jag mår lite dåligt över att Ghana har ett klurigt läge i gruppen nu efter dagens match. Finalmatchen i gruppen blir alltså en nyckelmatch mot ett (om jag inte är ute och tokcyklar) extremt revanchsuget Tyskland. Jag tror att de kan ta poäng där nu när Tyskland får klara sig utan Klose, men det blir sannerligen ett mandomsprov för Ghana. Lyckas de bara ta poäng så kan de få hela Afrikas befolkning bakom sig och förhoppningsvis tar det dem längre än åttondelsfinal. Jag hoppas då mer på dem än Serbien. Längtar enormt mycket efter Elfenbenskusten - Brasilien imorgon! Afrikas andra hopp mot ett Brasilien som för mig numera känns som en ganska trygg finalkandidat, trots att de egentligen inte visade någonting över det vanliga mot Nordkorea. Med "vanliga" så menar jag då det vanliga, defensiva Brasilien som Dunga mer än gärna propagerar för. Jag tror att Robinho äntligen kan blomma ut i den här turneringen med den mer ansvarsfyllda rollen han fått i och med Kakas dåliga form och Ronaldinhos frånvaro. Det kanske är en högoddsare att tippa honom som turneringens stjärna när finalen spelats, men jag skulle kunna lägga någon slant på det faktiskt. Jag hoppas dock något enormt på att Svennis kan taktisera bort Brasilien från en vinst och att även Elfenbenskusten kan få Afrika att fortsätta drömma vidare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 19 Juni, 2010 Author Report Share Skriven 19 Juni, 2010 Haha, Manetheren. "De är inte bättre än såhär". Jösses amalia. Det är tongivande spelare i några av världens bästa lag på i princip varje position, och de är inte bättre än det vi fick se igår? Säkert inte. Det är bara utlänningarna i storlagen som gör dessa spelare bra. Det som är problemet med England är väl snarare att den massiva ångesten som kommer med landslagströjan kväver glädjen med att spela fotboll. Jag är sur som fan på Ghana. Här har de årets läge att sitta i en rejält bra position inför sista omgången och nu måste de ta poäng mot Tyskland eller förlita sig på att Australien räddar hedern mot Serbien, och det utan Kewell. Vill det sig riktigt illa så kan ju även Australien ta deras plats. Så går det när man petar Derek Boateng, då blir det inga tre poäng... Angående matchen så var den rätt svängig, för svängig för att man skulle tro att Australien hade en man utvisad. De är riktigt bra och skapar chanser, men släpper till lite för mycket och Ghana bör ju göra ett mål med tanke på ytorna man har. Nu går Tyskland och Serbien vidare, utan minsta tvekan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 19 Juni, 2010 Author Report Share Skriven 19 Juni, 2010 Czech, håller inte alls med dig om din engelska elva. Först och främst ska SWP inte ens vara nere i Sydafrika, för han är kass. Adam Johnson och Ashley Young borde båda ha gått före. SWP är bara snabb. Han är varken smart eller bra på att slå inlägg, eller inte ens en särskilt bra dribbler. Och man kan inte peta Rooney. Fast jag tror ändå inte att det har med spelarmaterial eller startelvor att göra. Det knyter sig och för varje sekund som går desto mindre vågar man och ju mindre man vågar desto mer stiger buropen. Det är ett väldigt konstigt landslag, England. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 19 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 19 Juni, 2010 Czech, håller inte alls med dig om din engelska elva. Först och främst ska SWP inte ens vara nere i Sydafrika, för han är kass. Adam Johnson och Ashley Young borde båda ha gått före. SWP är bara snabb. Han är varken smart eller bra på att slå inlägg, eller inte ens en särskilt bra dribbler. Och man kan inte peta Rooney. Fast jag tror ändå inte att det har med spelarmaterial eller startelvor att göra. Det knyter sig och för varje sekund som går desto mindre vågar man och ju mindre man vågar desto mer stiger buropen. Det är ett väldigt konstigt landslag, England. SWP visade mer efter sitt inhopp än vad Lennon visat på resten av turneringen. Så ska man spela med en av dem så är SWP att föredra i nuläget. Sen håller jag med om att Ashley Young borde varit med, han brukar dock hålla till på vänsterkanten och bryta sig in i plan. Han hade definitivt varit ett bättre alternativ än flera av de som blev uttagna. Visst, vinner England sista matchen är de ju ändå vidare så man ska väl inte drabbas av panik. Samtidigt hade det varit kul och se en så drastisk förändring om det fått fart på spelet och även stjärnorna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 19 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 19 Juni, 2010 Tippade dagens matcher på följande vis innan VM: Holland-Japan 2-0 Ghana-Australien 1-1 Kamerun-Danmark 1-0 Holland-Japan 1-0 Jag tyckte synd om japanerna här då de visade prov på riktigt fint spel och kunde fått med sig en poäng. Kändes som de vågade spela ut och hade de bara haft målgörare hade de säkerligen fått in en eller två. Lite imponerad över att de fick igång ett så fint spel mot ett topplag som Holland. Hoppas de kan visa upp ett lika fint spel mot Danmark och gå vidare från gruppen. Holland saknar sin speed och mycket verkar hänga på Robben som säkerligen vilas även i sista matchen mot Kamerun för att sedan kanske vara spelklar när det kommer till åttondel. Ghana-Australien 1-1 Fick in mitt tips i en match som stundtals var rolig att titta på och där tyvärr det röda kortet på Kewell gjorde att det inte blev helt rättvist framöver. Tycker personligen det borde varit utvisning på Addy i Ghana för hans tackling bakifrån med dobbarna, det brukar det vara. Men Australien höll uppe spelet väl och gjorde precis som Tyskland, när de fick en man utvisad, några offensiva byten mot slutet. Synd att detta förmodligen betyder att Serbien går vidare från gruppen då jag hellre hade sett ett av dessa lag göra Tyskland sällskap. Hoppas bara tyskarna spelar sitt spel i sista matchen och inte kör försiktigt på resultatet för då kan Ghana straffa dem. Noterbart att samtliga fyra matcher i denna grupp haft rött kort. Australien får tillbaka Cahill som är bättre än Kewell, vilket är en bonus, men Moore är avstängd och han är viktig i mittbackslåset tillsammans med Neill. Blir tufft för Australien mot Serbien i sista. Kamerun-Danmark 1-2 Jag kan bara säga en sak - Danmark måste tacka Dennis Rommedahl för sina poäng idag för det var han mot Kamerun. Utan Rommedahl hade de inte alls haft något anfallsvapen och han var den som gång på gång skapade lägen och målen. Väldigt surt måste jag säga då Kamerun var det bättre laget och efter 1-0 kunde de även satt tvåan vid flera lägen. De saknade avsluten då Eto'o var den enda som träffade rätt vid chanserna. Ett mål och ett stolpskott, medan resten oftast sköt över, bl.a. Webo brände en hel del. Tråkigt för Kamerun som verkligen bjöd på fin underhållning och det var en av de roligare matcherna hittills. Danmark är farliga med sina kontringar, pga Rommedahl. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 20 Juni, 2010 Moderator Report Share Skriven 20 Juni, 2010 Haha, Manetheren. "De är inte bättre än såhär". Jösses amalia. Det är tongivande spelare i några av världens bästa lag på i princip varje position, och de är inte bättre än det vi fick se igår? Säkert inte. Det är bara utlänningarna i storlagen som gör dessa spelare bra. Det som är problemet med England är väl snarare att den massiva ångesten som kommer med landslagströjan kväver glädjen med att spela fotboll.Jo, men Sverige har några storspelare på viktiga positioner i storlag runt om i världen och vi blev 3:a -94, men för det tror vi inte att vi är ett av världens bästa landslag jämt. Alltså... det jag menar är att England är ett medelmåttigt landslag sett till lagen som deltar i VM. De är inte ett av topplagen. Kalla det kollektiv kramp, press, dåligt spelarmaterial, dålig tränare eller vad du vill, men faktum kvarstår att de inte är bättra. De lyckas ju aldrig riktigt. I sina bästa stunder och med rätt flyt kan de ta sig till kvartsfinal i VM eller EM, men aldrig längre än så. Och ja, jag gillar inte England, men jag är absolut inte den som inte kan ändra mig om de skulle börja spela bra och vinna hela VM. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 20 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 20 Juni, 2010 Slovakien-Paraguay 0-2 Otroligt tråkig match, en av VM:s tråkigaste hittills. Är oerhört besviken på Slovakien som inte visar något spel alls. Paraguay är skickliga defensivt, men att man skapar en målchans på hela matchen är uselt - och den kom på övertid ! Trodde innan VM att Slovakien skulle kunna överraska och tippade därför 1-1 på denna match. Men efter Paraguays ledningsmål täppte de igen totalt och kunde i princip bara invänta slutsignalen. Pinsamt var dagens ord. Skrtel är den enda som får någorlunda godkänt i Slovakien då han ingav lite lugn i backlinjen, men vad håller Hamsik på med ? Han har varit en av Napolis viktigaste och bästa spelare senaste tre åren och många storklubbar har haft ögonen på honom. Men i VM har man undrat om han ens varit med på plan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 20 Juni, 2010 Report Share Skriven 20 Juni, 2010 Ja det var ingen höjdare, men två mål är ju alltid något. Dagens höjdpunkt kommer ju utan tvekan ikväll när Svennis ska försöka knäcka Brasilien. För övrigt, är det bara jag eller har inte det här VM:et varit lite utav en besvikelse så här långt. Stjärnorna underpresterar och många av "storlagen" ser otroligt bleka ut. Särskilt mycket mål bjuds det ju inte heller på. Den roligaste matchen jag sett hittills är ju Danmarks-Kamerun och det berodde ju nästan enbart på att lagen var dåliga och bjöd på misstag efter misstag. Sen har vi målvaktstavlorna. Känns som att bollen ställer till det en hel del för målisarna. Det jag inte förstår är varför inte spelarna skjuter fler distansskott. Målvakterna tappar ju inte var varannan boll. Skjut, skjut, skjut! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 20 Juni, 2010 Report Share Skriven 20 Juni, 2010 Jo, VM'et har varit lite av en besvikelse hittills. Hade själv hoppats på att matcherna skulle komma igång ordentligt vid andra spelomgången, men det har inte riktigt varit så än. Angående distansskott så tycker jag ändå att det är relativt många som har försökt sig på ett eller flera skott, men det är alldeles för få som ser ut att kunna klara av bollen. Bollen sticker iväg vid minsta felträff och det har varit alldeles för många skott som har seglat långt över ribban. Jag skulle nog vilja anse bollen inte bara ställer till det för målvakterna, utan även för utespelarna. Givetvis inte på samma märkbara sätt bara. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 20 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 20 Juni, 2010 Nja, tycker det varit bättre spel (i de flesta matcherna) under andra omgången och nu känns verkligen VM igång på allvar. Men jag håller med om att bollen verkar strula till det för långdistansskyttet och målvakterna. Italien-Nya Zeeland 1-1 Helt klart en av turneringens stora överraskningar, men sett till spelet inte så konstigt. Italien får inte till det och presterar inte tillräckligt bra mot ett lag de ska slå ganska enkelt. Tillsammans med Frankrike och England har Italien visat att det inte räcker med att ställa ut skorna och tro att det ska räcka till seger. Nu tycker jag Italien visat mer än Frankrike och England, men man måste kräva mer av detta lag. Di Natale och Camoranesi fick hoppa in i andra halvlek och än en gång blev det bättre fart, men de borde ha startat. Lippi har inte fått till det och han har coachat fel än så länge. Tror nog han gör ett par ändringar till sista gruppspelsmatchen där Gilardino måste bänkas, han har varit helt osynlig och inte varit delaktig i spelet. Jag hade förresten tippat 3-0 till Italien. Brasilien-Elfenbenskusten 3-1 Mitt tips på 1-1 var långt ifrån rätt och jag kan bara skylla på en sak och det är att Elfenbenskusten inte spelat på den nivå de är kapabla till. Brasilien är äckligt effektiva och blixtrar till när det behövs. Luis Fabiano visar hur en riktig målskytt ska agera (även om han kunde blivit avblåst på andra målet för hands). Kaka såg lite bättre ut idag, drog dock på sig en utvisning som han inte borde haft. Han hade nog ändå vilat i sista matchen, så brassarna tar det. Däremot var det tråkigt att se Elfenbenskusten börja spela fult vid 0-3 och Elano råkade mest illa ut. På reprisen ser man klart och tydligt att det nog borde lett till rött kort och då hade nog det fula spelet lugnat ner sig. Istället tappade den franske domaren (inte Frankrikes VM) matchen totalt mot slutet. Kul att se Brasilien spela ut när de gör ett par mål, synd att de inte alltid spelar så. Brasilien ser helt klart ut som en het kandidat till slutsegern och det finns egentligen inga svagheter i laget. De är starka offensivt (när det behövs) och defensivt. Här funkar det att ha två defensiva mittfältare i Gilberto Silva och Felipe Melo då ytterbackarna, främst Maicon, fyller på så fint i anfallsspelet. Det gör att de har en bra balans och kan gå till anfall med flera spelare utan att blotta sig för kontringar. Jag gillar det jag sett från laget hittills med tanke på att de spelar "tråkigt" under Dunga. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 21 Juni, 2010 Report Share Skriven 21 Juni, 2010 Italien är ju minst lika blekt som England. Förstår inte varför de kommer undan så billigt medans Englands sågas med fotknölarna i stort sätt överallt. För övrigt tycker jag Peo ska peka om hemsidan hit: filmsnack.se Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 21 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 21 Juni, 2010 Italien är ju minst lika blekt som England. Förstår inte varför de kommer undan så billigt medans Englands sågas med fotknölarna i stort sätt överallt. Nja, håller med om att italienarna ska sågas minst lika mycket, men de försökte iaf lite mer än engelsmännen. För övrigt tycker jag Peo ska peka om hemsidan hit: filmsnack.se Haha, klockrent ! Om man inte vill lämna fotbollsarenan och lyssna på det ljuva ljudet... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 21 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 21 Juni, 2010 Vet inte om det har nämnts men jag gillar inte den, ganska nya (väl?), regeln där det vid t ex hands i straffområdet blir både rött kort OCH straff. Det känns inte rimligt helt enkelt. Gult kort och straff känns mer rimligt. Hårdare regler ska i mina ögon stävja spelförstörande element såsom vansinniga tacklingar med dobbarna före t ex. I fallet med straff OCH utvisning så blir det nästan tvärtom eftersom spelet när det blir 10 mot 11 blir förryckt och man får oftare en tråkigare matchbild. EDIT: Japp, jag vet att det är målchansutvisning det handlar om, inte bara en vanlig hands. Gillar hårdare bedömning vid t ex filmningar och att det nuförtiden faktiskt då och då blir gult kort, som t ex i slutet av Chile-Schweiz där en chilenare sökte till scenskolan (men misslyckades). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.