Jump to content

VM 2010

Tjalan

Rekommenderade inlägg

Även om morgondagens matcher kan inge en gnutta spänning, så är tv-höjdpunkten ändå VM-magasinet, med kombinationen Martin Mutumba och Kjell Bergqvist som gäster. :up:

Får man bara hoppas att M9 inte känner sig låst i den där studion. Det har ju varit ett par gånger som han har varit med i studiosammanhang som man har varit rätt taggad på men där man ser ohyggligt tydligt hur väldigt obekväm han är i situationen från första stund.

Ang. gårdagens matcher så förvånar det väl ingen att England krånglar sig vidare tillslut. Slovenien har bara sig själva att skylla för att man inte går vidare, när man tappar 2-0 mot USA och inte kan kvittera mot ett väldigt passivt Inglaterra. Men det är fortfarande rätt synd. Algeriet verkade ju ha bjudit på en rätt het match mot the americanos också, men det har varit rätt tydligt under hela mästerskapet att de inte alls håller.

Under kvällen var det jävligt skönt att Ghana gick vidare, även om det blir lite mer ovärt att hålla på dem för varje match som Derek Boateng inte får spela. Hur kan han petas? Helt otroligt. De borde kvitterat mot Tyskland ett par gånger om också kan man tycka. Özil var den första spelaren som fick en ordentlig träff på ett långskott med den där jävla Fjantulani och de engelska tidningarna fick väl nästan rätt med att det var orättvist med den nya bollen eftersom att den använts i Bundesliga i ett halvår och alla tyska spelarna spelar i sin egen liga.

Serbien-Australien var fartfylld och hyfsat rolig det man såg också. Det var dock jävligt irriterande att ingen på SVT verkade förstå att om Serbien fick in 2-2 så skulle de skicka Ghana åt helvete. När Pantelic gjorde 2-1 förstörde han för båda lagen enligt referatet, och ingen av Staffan, Chris, Glenn eller Tony Tiger verkade märka att Serbien skulle ha samma målskillnad som Ghana men fler gjorda mål om de nu fått in kvitteringen. Som serb hade man varit sjukt bitter idag, när Vidics nick tar KLOCKRENT på Cahills arm som jag inte tycker är i en särskilt naturlig vinkel eller intill kroppen. Hade inte velat vara nära Bojan när domaren inte blåste...

Måste uttrycka min kärlek för Dempsey igen också. Bara för att. Sån jävla krigare.

Nu minns jag inte vem det var som skrev att Ghana inte har bra organisation, men det är en liten lögn. Enda anledningen till att de är det enda afrikanska laget att gå vidare är ju för att de har rätt bra defensiv organisation och inte kastar in mål i egen bur som Nigeria och Kamerun. Det är knappast Uruguayo-disciplin på deras defensiv men den är ändå bra.

Det största problemet med Ghana är att de inte har någon naturlig målskytt. Asamoah Gyan i all ära, men han missar för mycket. Alla i hela laget bränner för mycket klara chanser.

På tal om Uruguayo var det helt underbart att se Luis Suarez öppna målkontot. Jag är bombsäker på att de kommer att gå till semi i den här "skräll"-delen av slutspelsträdet med USA, Ghana, Uruguayo och Sydkorea.

Koreanerna har inte en chans mot Uruguayo, Ghana och USA är dock en jävligt spännande match. Vill nog, trots petningen av Boa, ha vidare Ghana där för att reppa Afrika. USA hade dock inte varit helt fel med tanke på Dempsey och deras fighting spirit.

• Svar 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja där sprack ju mitt tips redan i åttondelen, hade ju Tyskland-England i final... Tror för övrigt Tyskland vinner den matchen, Rooney är alldeles för dålig just nu för att England ska kunna leva vidare.

Håller med er andra, kul med både Ghana och USA vidare. Annars gillade jag ju lilla Slovenien också, men som Tjalan säger - de slarvade bort avancemanget redan där mot USA.

Annars tycker jag de mindre nationerna varit VMs höjdpunkt såhär långt, där Chile och Uruguay sticker ut mest och står för en trevlig och underhållande anfallsfotboll.

• Filmstar

Tyskarna är bra och spelar rolig fotboll, och med Klose tillbaka på topp tror och hoppas jag de visar det mot England. Känns för övrigt att åttondelsfinalerna kommer väldigt tätt inpå sista gruppspelsmatcherna så för de lag som har möjlighet att vila ett par spelare är det så klart en bonus.

Visste ni förresten att vinnaren mellan Tyskland-England ställs mot Argentina (eller förhoppningsvis Mexiko) i kvartsfinal ? Och precis som Tjalan skriver så är den ena halvan än så länge "skrällhalvan" med Uruguay, Sydkorea, USA och Ghana. Lite skillnad mot Tyskland, England, Argentina och Mexiko. Men alla lagen (med undantaget England kanske) har förtjänat att gå vidare.

• Filmstar

Såg inte mycket av Paraguay-Nya Zeeland, men vad gör det när det bjöds på underhållning och dramatik på hög nivå i den andra matchen. Av det jag såg var dock matchen inte speciellt spännande eller händelserik. Det mest noterbara är dock att Nya Zeeland går obesegrade från VM, en otroligt stark bedrift med tanke på att många (inklusive jag själv) såg dem som en av VM:s stora slagpåsar. Sånt är kul, men å andra sidan bjöd de aldrig på något fint spel utan körde sitt defensiva tänk hela tiden.

I den andra matchen visade plötsligt Slovakien prov på det fina spel som jag hade förväntat mig av dem i de två första matcherna. Men då var de usla och förtjänade inte att gå vidare. Istället var det Italien som spelade uselt under 60-70 minuter och förtjänade absolut inte att gå vidare. Men så tänder de till och visar vad de kan göra. Otroligt tråkigt att de inte kan göra det från början. De har så mycket potential och det visade de främst i VM 2006 när de vann. Då spelade de för det mesta bra och rolig fotboll och inte så tråkigt som de ofta får kritik för. Men i detta VM gjorde de bara vad som krävdes när det krävdes, men det räckte inte den här gången.

Det blev ju en del omdiskuterade situationer och jag tycker väl räddningen på mållinjen av Skrtel inte är så mycket att snacka om - den var aldrig inne (inte hela iaf). Situationen efter Italiens första mål när målvakten Mucha och Quagliarella hamnar i målet och det blir tjafs är svårtolkat. Ser mest ut som Mucha försöker putta undan Quagliarella som givetvis förstärker situationen. Sen är det även en slovak som drar undan honom vilket gör att det ser värre ut än det är. Tycker domaren, som är nära situationen, gör helt rätt och varnar båda. En annan (sämre) domare hade förmodligen gett rött till båda eller liknande. Den sista situationen är jag dock mer tveksam till och det är offside-situationen när Quagliarella gör mål. Trodde direkt det var mål, på reprisen känns det som offside först, men eftersom det är benen man går efter tror jag inte det är offside och där hade Italien otur då det hade betytt 2-2. Så ja, allt som allt borde nog Italien kanske ha gått vidare. Men jag tycker de inte var förtjänta det så som de spelade stora delarna av matchen.

Noterbart är att Quagliarella stod för i princip allt när han kom in. Inblandad i samtliga omdiskuterade situationer, ligger bakom första målet och gör ett mycket vackert mål. Det kallar jag inhopp ! Och han spelade inget i de första två matcherna, skäms på dig Lippi som tog flera felbeslut i detta VM:et.

Lippi är ju helt efterbliven. Finns så mycket han har gjort fel så att det knappt går att räkna upp allt.

Quagliarella alltså... har han någonsin rakat in en retur eller petat dit ett inlägg? Varje gång jag ser hans mål är det skott från 30 meter, volleys och halvbicor.

Kul och inspirerande match från främst japanernas sida. De har en tydlig spelidé och kör på den fullt ut och får framförallt ett bra lagspel. Påminner lite om Ghana i sitt spel, fast där Japan har bättre avslutare i framförallt Honda. Häftigt också att Japan avgör på två frisparksmål, även om Sörensen borde minst ha tagit det ena. Ska bli roligt att följa Japan framöver i turneringen.

• Filmstar

Jag blir så otroligt glad när Japan visar upp det spel de gör mot Danmark. Visst, det var helt jämnt fram till första målet, men Japan bjuder verkligen upp ett fint spel och vinner rättvist. De var bättre på allt idag och jag har aldrig sett Japan spela så här bra. De har växt för varje match i turneringen och tyckte redan mot Holland att de förtjänade oavgjort. Honda visar att han är en av turneringens bästa spelare när han får lite ytor. Men det är inte bara han som sticker ut, tycker samtliga japaner gör en underbar match och turnering så här långt. Gillar bl.a. Tulio Tanaka i försvaret som är en riktigt skön spelare och ryggraden för laget.

Holland-Kamerun var inte någon särskilt sprakande föreställning, men Holland visar stundtals upp ett fint anfallsspel och nu när Robben är spelklar ser det genast ljusare ut för dem. För Holland har haft lite problem och mot bättre motstånd krävs det mer. Tror iofs de slår Slovakien, men det blir nog en ganska rolig match. Överhuvudtaget tycker jag de flesta åttondelsfinalerna ser riktigt lovande ut och jag hoppas på en del överraskningar.

• Filmstar

Dags för sista gruppspelsdagen och första gruppen är ju i princip avgjord. Tror inte Brasilien eller Portugal kommer satsa på någon sprudlande offensiv och det lutar helt klart åt oavgjort och lite mål. Men jag hoppas så klart på tvärtom, rolig fotboll och mycket mål.

I den andra gruppen är det väldigt ovisst. Spanien möter ju Chile och vid förlust för något av lagen krävs att Schweiz inte slår Honduras, vilket de bör göra (ja, om Spanien förlorar är de rökta). Spelar Spanien-Chile oavgjort räcker det för Schweiz att vinna för att Spanien ska vara utslagna. Hoppas personligen på att Spanien vinner gruppen och Chile kommer tvåa, men det är liten chans för då betyder det att Schweiz endast får få oavgjort i sin match.

Hur som haver är jag säker på att det blir kamp ända in på mållinjen i den andra gruppen och matchen mellan Spanien-Chile har alla ingredienser att bli en offensivt rolig match. Bara de inte är försiktiga och inte vill förlora, för då kommer det sluta illa för Spanien...

• Filmstar

Precis som väntat blev det en målsnål och ganska tråkig match mellan Brasilien-Portugal. Brasilien var bättre i första och borde gjort ett mål. I andra gick Portugal framåt mer, men fick även mer ytor. En stor orsak till detta var bytet som Dunga gjorde i slutet av första halvlek när han tog ut defensivt skicklige Felipe Melo och satte in Josue som saknar styrkan som Melo besitter. Bytet gjordes givetvis pga det gula kort Melo drog på sig och Dunga gjorde helt rätt som bytte ut honom för att inte riskera rött. Det märktes klart och tydligt i andra att Josue inte håller som defensiv mittfältare då portugiserna lätt kom igenom mittfältet och satte lite press på brassarna ett tag. Det var också Portugal som var tvungna att göra mål för att vinna gruppen. Allt som allt en ganska tråkig föreställning och det var som sagt väntat. Varför en som Thiago Motta inte blev uttagen på det defensiva mittfältet tycker jag är fel, men Dunga har satsat på spelare han känner till väl och som han haft en längre tid i landslaget.

Hade ena ögat på Elfenbenskusten som började sin match riktigt starkt med 2-0 första tjugo minuterna och kunde lätt ha gjort mer. Men det kändes som de visste att de inte hade någon chans och nöjde sig med en vinst istället. Synd, hade hellre sett Elfenbenskusten gå vidare då jag inte gillar Ronaldo och det gör att jag inte kan hålla på Portugal som jag annars alltid gillat.

• Filmstar

Mycket glädjande att de två bästa, och mest spelsugna lagen, gick vidare när Spanien och Chile tog sig vidare. Chile började bäst och kändes helt klart farligare mot ett Spanien som var lite försiktiga. Men efter första målet och utvisningen var det ganska givet att Spanien skulle gå vinnande. Känns inte som Torres kommer få starta mot Portugal då han inte sett särskilt bra ut. Känns som Fabregas kommer få chansen från start, annars tror jag laget kommer se likadant ut. Tror en stor anledning till detta även är att Portugal spelar med fem, ja kanske sex mittfältare. Iniesta visar än en gång hur viktig han är för laget och gör ett fint mål.

Hade också ögonen på matchen mellan Schweiz-Honduras och höll stenhårt på Honduras eftersom jag inte ville att tråkiga Schweiz skulle gå vidare. Honduras var också nära på att vinna matchen vilket hade varit extra kul. Schweiz satte in offensiven sista tio minuterna eller så, men kom aldrig riktigt nära. Då var Honduras närmare både ett och två kontringsmål. Nu ser man fram emot åttondelsfinalerna som samtliga blir högintressanta, inte bara "stormatcherna" som Tyskland-England och Spanien-Portugal, utan jag ser även fram emot, ja samtliga helt enkelt.

Uruguay-Sydkorea

Tycker Uruguay sett starka ut i alla lagdelar och bör vinna mot Sydkorea, men koreanerna är löpstarka och slutar aldrig kämpa. Men både hjärtat och hjärnan säger Uruguay.

USA-Ghana

En på pappret väldigt jämn kamp som mycket väl kan gå till förlängning och kanske straffar. Hoppas dock på USA som visat prov på ett fint go och kämpat sig vidare med bra spel. Tror alltså på oavgjort, hoppas på USA.

Argentina-Mexiko

Hejar definitivt på Mexiko som jag gillar och som spelar en rolig fotboll. I princip alla hejar på Argentina, som spelar bra fotboll, men jag är inte alls förtjust i dem. Förra gången dessa två möttes i åttondelsfinal i VM gick matchen till förlängning där Argentina vann. Kanske blir det något liknande, hoppas iaf på en jämn match så inte Argentina leker sig vidare som alla tror.

Tyskland-England

Håller stenhårt på Tyskland, men detta kommer bli en otroligt jämn match där engelsmännen kommer vara oerhört taggade och säkert göra sin bästa match. Hoppas det blir en bra match bara.

Holland-Slovakien

Håller lite på Slovakien här, men Holland bör ta det här relativt enkelt. Slovakerna visade dock mot Italien att de kan spela fin fotboll och producera framåt. Men Holland kommer vara stärkta av att ha Robben (förmodligen från start) som höjer deras anfallsspel med flera procent.

Brasilien-Chile

Borde bli en bra match där chilenarna inte kommer vika ner sig och säkerligen kommer överraska brassarna. Känns lite som Chile kommer göra ett ganska tidigt mål och där sedan Brasilien tar över matchen mer och mer. Håller givetvis på Brasilien, men tror inte de får det så lätt som man kan tro. Samtidigt känns de för starka och bör vinna det här med Kaka tillbaka och förhoppningsvis även Elano plus en Robinho i form.

Paraguay-Japan

Kanske den mest öppna matchen (även om det finns tre-fyra sådana) där jag personligen ser Japan som lite av en favorit efter deras fina spel mot Danmark (japanerna har spelat bättre och bättre för varje match, så om den trenden håller i sig vinner de även här). Tyvärr tror jag kanske att de inte kan bibehålla det fina spelet ännu en gång, men hoppas att de kan göra det och gå vidare här. Jämnt kommer det bli.

Spanien-Portugal

Ett annat stormöte som är minst lika stort som Tyskland-England. Gillar Spanien klart mer pga en viss Ronaldo i andra laget, men detta kommer bli en tuff fajt som kan gå lite hur som helst. Spanien måste spela sin bästa match hittills för att gå vidare då Portugal visat upp en mycket bra defensiv och har snabba kontringar.

Synd, hade hellre sett Elfenbenskusten gå vidare då jag inte gillar Ronaldo och det gör att jag inte kan hålla på Portugal som jag annars alltid gillat.

Bah! Cristianoooo!

Mycket glädjande att de två bästa, och mest spelsugna lagen, gick vidare när Brasilien och Chile tog sig vidare.

Tycker inte att Brasilien har varit särskilt spelsugna? De har ju bara gjort det nödvändiga hittills i den här gruppen.

Chilenos däremot. Herregud. Vilket jävla gäng lirare. De är så klockrena på alla sätt och vis, snacka om att ha 11 man på planen med hjärta för nationen och kärlek till fotbollen. Lär väl tyvärr inte vinna VM trots att de förtjänar det.

Uruguay-Sydkorea - Hejar på Uruguay. Underbara offensiva spelare och en defensiv disciplin som inte är att leka med. Sydkorea är ett bra lag och har Ji-Sung Park som är grym men Forlán och Suarez kommer att hitta en väg igenom deras försvar och då kommer de att stänga ytor och bryta ner koreanerna fysiskt. Det är jag säker på.

USA-Ghana - Hoppas att Ghana går vidare, men kommer inte att bli särskilt ledsen om USA gör det.

Argentina-Mexiko - Argentina kommer att gå vidare. Jag håller på Diego Milito och Chicharito. Lionel Messis första mål kommer nog nu. Argentinas första riktiga test kommer dock i kvartsfinalen mot Tyskland/England.

Tyskland-England - Tyskland kommer att vinna. Özil är turneringens bästa spelare tillsammans med Messi hittills och det finns inte en chans att England kan stoppa honom. Går han till en klubb jag inte gillar efter VM kommer jag att bli fruktansvärt bitter.

Holland-Slovakien - Slovakien kommer att få storstryk. Holland har ett fantastiskt lag. De Jong-van Bommel på mitten är sjukt starkt och elakt som fan. Nu är även Robben tillbaka och då blir offensiven välstrukturerad och man behöver inte ha van der Vaart på en kant (syns tydligt att han är en innermitt och kantspelet lider av det).

Brasilien-Chile - Brasilien vinner väl p.g.a. sina tyngd och Chiles vilja att spela fotboll hela tiden, nästan naivt stundtals. Hoppas dock att Alexis Sanchez överstegar Juan åt helvete och dunkar in 2-1 i den 93:e minuten.

Paraguay-Japan - Tråkig match. Har inget emot något av lagen men det är lite roligt om så många amerikanska lag som möjligt går vidare till kvartsfinalerna.

Spanien-Portugal - Lackade på Spanien ikväll, har vanligtvis inget emot dem. Tyckte de betedde sig som fittor hela matchen, och ärkefittan var förstås Sergio Busquets som någon behöver ge ett ordentligt kok stryk. Jag är frivillig... Kommer förhoppningsvis att bli en rätt fet match.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...